Bloggkategorier:

Humor (15)

Djur (12)

Feminism (11)

Du läser nu början på ett inlägg från Freedomtravel

Ösel i Estland – väderkvarnarnas ö

Freedomtravel - 21 Jul 19 kl. 06:00

Ösel i Estland är en ö i Östersjön i Gotlands storlek, som är känd för alla sina väderkvarnar. Ön har också en intressant svensk historia och har flera spännande sevärdheter – allt från en medeltida borg till en meteoritkrater. Ösel i Estland Ösel i Estland, eller Saaremaa som ön och länet heter på estniska, är […] Inlägget Ösel i Estland – väderkvarnarnas ö dök först upp på FREEDOMtravel - Reseblogg med massor av resmål och inspiration. Fortsätt läs..

Dela artikeln

| Dela

Kommentera gärna

Liknande inlägg

Färja till Estland – Tallink silja vs DFDS

Freedomtravel - 31 Jul 19 kl. 06:00

Färja till Estland, vilken ska man välja? Under vår senaste resa till Estland testade vi två olika färjor, både Tallink Silja Line mellan Stockholm och Tallinn, och DFDS som vi reste hem med, från Paldiski till Kapellskär. Här är vår jämförelse!

Nyfikna på att se mer av Baltikum

Freedomtravel - 30 Jul 19 kl. 06:00

Husbilsresan till Estland var fantastisk, och nu har vi börjat spåna på att kanske kunna se mer av Baltikum nästa sommar. Vi är nyfika på Lettland och Litauen, och här är lite vad vi vill se mer av. Har du några fler tips?

Resa med husbil i Estland – allt du behöver veta

Freedomtravel - 27 Jul 19 kl. 06:00

Hur är det att resa med husbil i Estland? Vi har precis kommit hem efter knappt tre härliga veckor på rull med husbilen i Estland, och vi har nu satt ihop ett inlägg om vägar, trafikregler, campingar och annat som du vill veta inför husbilsresan. Den snabba sammanfattningen är att det är väldigt enkelt och […] Inlägget Resa med husbil i Estland – allt du behöver veta dök först upp på FREEDOMtravel - Reseblogg med massor av resmål och inspiration.

Hemma i husbåten igen – i sommarhettan

Freedomtravel - 26 Jul 19 kl. 06:00

Nu är vi hemma i husbåten igen, efter vår knappt tre veckor långa husbilsresa i Estland. Det har varit en fantastisk resa, men det är förstås också fint att vara hemma i båten i sommarvärmen. Nu har vi ett spännande (och utmanande) projekt framför oss!

Keila vattenfall i Estland – och en romantisk park

Freedomtravel - 25 Jul 19 kl. 06:00

I samarbete med Estlands turistbyrå Keila vattenfall i Estland är landets tredje största vattenfall och ligger strax sydväst om huvudstaden Tallinn. För oss passade vattenfallet bra som ett sista stopp under vår husbilsresa runt Estland, innan det var dags att ta färjan från Paldiski tillbaka till Sverige. Mot Keila vattenfall i Estland Efter det väldigt […] Inlägget Keila vattenfall i Estland – och en romantisk park dök först upp på FREEDOMtravel - Reseblogg med massor av resmål och inspiration.

Rummu stenbrott i Estland – fängelse blev badparadis

Freedomtravel - 24 Jul 19 kl. 06:00

I samarbete med Estlands turistbyrå Rummu stenbrott i Estland är ett mycket annorlunda sol- och badparadis, där den som vill kan simma eller dyka runt ett sjunket fängelse. Det kristallklara och grönskimrande vattnet har förvandlat platsen till ett undervattensmueum och semesterparadis. Mot rummu och en annorlunda upplevelse Efter besöket i den charmiga lilla staden Haapsalu […] Inlägget Rummu stenbrott i Estland – fängelse blev badparadis dök först upp på FREEDOMtravel - Reseblogg med massor av resmål och inspiration.

Haapsalu i Estland – bullerbycharm vid kusten

Freedomtravel - 23 Jul 19 kl. 06:00

I samarbete med Estlands turistbyrå Haapsalu i Estland är en vacker trähusstad vid den estniska kusten. Här hittar man kurortens lyx men också någon slags enkel charm som påminner om Bullerbyn. Kanske är det inte en slump att Ilon Wikland, som illustrerat många av Astrid Lindgrens böcker, växte upp just här.

Dagö i Estland – bland fyrar och svensk historia

Freedomtravel - 22 Jul 19 kl. 06:00

Dagö i Estland är en grön och naturskön ö, där det är enkelt att koppla av och komma ner i varv. Ön är också spännande att besöka för oss svenskar, eftersom det finns en lång svensk historia här. Dagö i Estland Dagö i Estland, eller Hiiumaa som ön heter på estniska, är en ö utanför […] Inlägget Dagö i Estland – bland fyrar och svensk historia dök först upp på FREEDOMtravel - Reseblogg med massor av resmål och inspiration.

Kynö i Estland – ön där kvinnorna bestämmer

Freedomtravel - 20 Jul 19 kl. 06:00

Kynö i Estland är en liten och mycket speciell ö. Den traditionella kulturen är så säregen och välbevarad att den har utsetts som ett av mänsklighetens immateriella världsarv. Här firar man bröllop som ingen annanstans i världen och här är det kvinnorna som basar.

Fortsatt resa i Estland – öar och mer turism

Freedomtravel - 19 Jul 19 kl. 06:00

Då var det fredag igen, och vi kuskar fortfarande runt i Estland. Vi har haft riktigt fina och intressanta upplevelser den här veckan, och nu är det dags för ännu mer upplevelser – i den estniska skärgården. En vecka med många upplevelser Detta har för oss varit en vecka med många upplevelser, och det är […] Inlägget Fortsatt resa i Estland – öar och mer turism dök först upp på FREEDOMtravel - Reseblogg med massor av resmål och inspiration.

Fler inlägg från Freedomtravel

Polferries Ystad-Swinoujscie – våra erfarenheter

Freedomtravel - 14 timmar sedan

Hur är det att resa med Polferries Ystad-Swinoujscie? Vi har nyligen rest med färjan M/F Cracovia i båda riktningarna. Från Ystad till Swinoujscie valde vi nattfärja med hytt och i andra riktningen valde vi dagfärja.

Semester i Dalmatien – 10 favoriter vid Kroatiens kust

Freedomtravel - Igår: 06:00

I samarbete med Lottoland Drömmer du om semester i Dalmatien? Kroatiens kust bjuder på medeltida städer, vackra öar och kristallklart grönskimrande vatten. Här kan du strosa runt i gamla stenlagda gränder, hänga på uteserveringar eller njuta av sol och bad.

Kröslin marina i Tyskland – seglingsresans avskedsfest

Freedomtravel - i förrgår: 06:00

Till slut var det dags att segla in i Kröslin marina, eller Kröslin Baltic Sea Resort som den här femstjärniga marinan också kallas. Det var dags för sista kvällen med gänget i South Coast Balting Boating Rally 2019 och avskedsfest i marinans restaurang.   Segling från Greifswald till Kröslin marina Vi seglade från fina Greifswald […] Inlägget Kröslin marina i Tyskland – seglingsresans avskedsfest dök först upp på FREEDOMtravel - Reseblogg med massor av resmål och inspiration.

Greifswald i Tyskland – sevärdheter och svensk historia

Freedomtravel - 15 Aug 19 kl. 06:00

Greifswald i Tyskland är en charmig och vacker stad, fylld av sevärdheter och svensk historia. Vi anlände staden med segelbåt, strosade längs ån Ryck, åt middag på en fiskrestaurang i en båt och gick en guidad stadsvandring bland alla vackra historiska byggnader. Greifswald i Tyskland Greifswald är en stad i den tyska delstaten Mecklenburg-Vorpommern, och ligger vid Östersjökusten.

Segla i Tyskland – från Krummin till Greifswald

Freedomtravel - 14 Aug 19 kl. 06:00

Att segla i Tyskland kan vara allt från att njuta av solen på däck till att hålla i sig medan det stormar och regnar. Det fick vi erfara under dagen igår. Det blev en härlig och uppfriskande segeltur från Krummin till Greifswald.

Krummin gästhamn – och cykeltur till Freest och Wolgast

Freedomtravel - 13 Aug 19 kl. 06:00

Krummin gästhamn är en fin gästhamn på ön Usedom i Tyskland. Vi seglade hit, med South Coast Baltic Boating Rally, och dagen efter gav vi oss av på cykeltur till fiskebyn Freest och den fina lilla staden Wolgast. Mot Krummin gästhamn Vi har fortsatt segelturen med South Coast Baltic Rally, och efter besöket i Szczecin […] Inlägget Krummin gästhamn – och cykeltur till Freest och Wolgast dök först upp på FREEDOMtravel - Reseblogg med massor av resmål och inspiration.

Livet ombord på segelyachten Bavaria C50

Freedomtravel - 12 Aug 19 kl. 06:00

Hur har vi det ombord på segelyachten Bavaria C50 egentligen? Vi har fortsatt vår segeltur med “The Wind”, för att nu ta oss från Polen och till Tyskland. Idag bjuder vi också på lite foton och berättelser från livet ombord.

Se och göra i Szczecin i Polen

Freedomtravel - 11 Aug 19 kl. 06:00

Vad kan man se och göra i Szczecin i Polen? Szczecin, som också kan kallas Stettin, är en hamnstad som utvecklats till en trevlig semesterstad med restauranger, småbåtsmarina och härliga festivaler. Szczecin i Polen Szczecin, eller Stettin som staden också kan kallas, är en hamnstad i norvästra Polen, och också huvudort i Västpommern.

Segeltur genom Oderlagunen – Szczecin Lagoon

Freedomtravel - 10 Aug 19 kl. 06:00

Vi har upplevt en härlig segeltur genom Oderlagunen, som ligger på gränsen mellan Tyskland och Polen, nära Östersjön. Målet för segelturen var staden Szczecin i Polen, som vi snart kommer berätta mer om. Skepparmöte i South Coast Baltic Boating Rally Vi deltar i en internationell segelresa som kallas South Coast Baltic Boating Rally, med runt […] Inlägget Segeltur genom Oderlagunen – Szczecin Lagoon dök först upp på FREEDOMtravel - Reseblogg med massor av resmål och inspiration.

Ön usedom – cykla mellan Polen och Tyskland

Freedomtravel - 09 Aug 19 kl. 06:00

Ön Usedom ligger vid södra östersjökusten och delas av Polen och Tyskland. Vi är på seglingsresa och ligger i hamn i Swinoujscie på den polska sidan, och har gjort en riktigt fin cykeltur mellan de båda länderna. Seglingsresa Vi befinner oss just nu på en seglingsresa – South Coast Baltic Boating Rally.

Se och göra i Swinoujscie i Polen

Freedomtravel - 08 Aug 19 kl. 06:00

Vad kan man se och göra i Swinoujscie i Polen? Vi kom hit med färja från Ystad och hade en hel dag att sysselsätta oss i staden, innan det var dags att kliva ombord på segelyachten där vi ska spendera en hel vecka. Swinoujscie i Polen Swinoujscie är en hamnstad i nordvästra Polen, inte långt […] Inlägget Se och göra i Swinoujscie i Polen dök först upp på FREEDOMtravel - Reseblogg med massor av resmål och inspiration.

Tåg genom Sverige – mot seglingsresa

Freedomtravel - 07 Aug 19 kl. 06:00

Nu är vi på väg mot vårt nästa äventyr – en seglingsresa i norra Tyskland. Vi startade resan med tåg genom Sverige, och därefter blev det färja från Ystad till Swinoujscie i Polen. Dags för seglingsresa i Tyskland Nu är det dags för oss att ge oss av på nästa äventyr: South Coast Baltic Boating […] Inlägget Tåg genom Sverige – mot seglingsresa dök först upp på FREEDOMtravel - Reseblogg med massor av resmål och inspiration.

Plåtisen Inspire Camper 5,99 – vi har testat

Freedomtravel - 06 Aug 19 kl. 06:00

Vi har testat plåtisen Inspire Camper 5,99. Vi körde och bodde i husbilen under en nästan tre veckor lång husbilsresa genom Estland. Såhär tyckte vi!

Heta resmål, gratis visum och så väljer vi hotell

Freedomtravel - 05 Aug 19 kl. 06:00

I denna veckas resenyheter kan vi rapportera om heta resmål under augusti och september, samt om hur svenskar prioriterar när de väljer hotell. Vi kan också berätta om att Sri Lanka (där vi hade en fin semester i vintras) nu erbjuder gratis visum, och hoppas att turisterna vill komma tillbaka. Hit reser svenskarna i augusti […] Inlägget Heta resmål, gratis visum och så väljer vi hotell dök först upp på FREEDOMtravel - Reseblogg med massor av resmål och inspiration.

Ladda husbilens batterier, städa och fixa belysning

Freedomtravel - 04 Aug 19 kl. 06:00

Vi har börjat med att ladda husbilens batterier, städa och fixa belysning. Projekt FREEDOM 2.0 är äntligen igång, och vi jobbar för fullt med att fixa husbilen.