Du läser nu början på ett inlägg från Feber.se

Apple får kritik för iOS minneshantering

Feber.se - 01 Nov 19 kl. 09:40

iOS 13 dödar appar som körs i bakgrunden för aggressivt Det har nu gått över en månad sedan Apple släppte iOS 13 men det verkar som om långt ifrån alla är nöjda med den uppdateringen. Många iOS-användare har upptäckt att Apples senaste mobila operativsystem verkar döda appar som körs i bakgrunden betydligt mycket aggressivare än tidigare iOS-versioner. 9to5Mac har samlat ihop ett gäng med rapporter från iOS-användare som beskriver hur appar har stängts ner automatiskt när de öppnat en ny app, något som i många fall lett till att användarna förlorat den data de arbetade med i appen som stängdes ner. Det kan till exempel handla om att mailappen stängs ner om iOS 13-användare växlar över till iPhones kamera eller Spotify-appen skriver 9to5Mac. Fortsätt läs..

Apple ryktas släppas två Apple Silicon-laptops i år

Feber.se - 12 timmar sedan

En Macbook Air och en Macbook Pro Den välrenommerade Apple-analytikern Ming-Chi Kuo har släppt en ny detaljerad rapport där han spekulerar lite om när Apple kommer att släppa sina första laptops baserade på den egenutvecklade ARM-processorn Apple Silicon. Enligt rapporten så kommer det redan i år att dyka upp en Macbook Air och en Macbook Pro med en 13,3 tum stor skärm som kommer att köra Apple Silicon. Nästa år förväntas Apple släppa minst två Macbook Pro-modeller med Apple Silicon-processor.

Nu kan alla prova Apples nya mjukvaror

Feber.se - i förrgår: 19:43

iOS, iPadOS, macOS, watchOS och tvOS Direkt efter WWDC fick utvecklare chansen att prova de senaste versionerna av Apples mjukvaror och igår kom en första uppdatering till dem. Nu kan alla prova vilket är roligt. Som vanligt så handlar det om beta-mjukvara och bör inte köras på hårdvara du inte kan vara utan.

Bekräftat: kommande Macar får Thunderbolt

Feber.se - i förrgår: 18:53

Skönt Thunderbolt är en teknik som är starkt kopplat till Intels hårdvara, så när Apple berättade att man skulle börja köra på sina egna chip blev många oroliga över framtiden för Thunderbolt i Macar. Många gick till och med ut och sa att det blir omöjligt för Apple att leverera Macar med Thunderbolt om de inte har Intels processorer. Nu har Apple bekräftat för The Verge att framtida Macar kommer att ha porten och tekniken.

Apple vill koppla QR-koder till Apple Pay

Feber.se - 08 Jul 20 kl. 10:00

Betala genom att scanna en kod Snart kanske det kommer att bli möjligt att betala varor man köper på nätet och i butik med hjälp av att scanna en QR-kod med sin iPhone rapporterar 9to5Mac. 9to5Mac har grävt lite i utvecklarversionen iOS 14 beta 2 som släpptes igår och där hittat tecken på att en funktion för betalning med QR-koder via Apple Pay är på gång till iOS. Förutom bilden ovan har man även hittat publika API:er vilket indikerar att det här är en funktion som även tredjeparts-appar kanske skulle kunna bygga in i sina appar.

Genomgång av ikonerna i macOS 11

Feber.se - 01 Jul 20 kl. 12:30

En del bra, en del dåligt Ikonerna i macOS 11 har alla fått en ny stil som man kan beskriva som "iOS-ikoner med en twist". I vissa fall har det blivit konsekvent och härligt, i vissa fall känns det som att en amatör har hittat drop-shadow-verktyget och gått loss. Basen är betydligt mer iOS som sagt vilket i sig inte är fel.

Beyond a Steel Sky ute nu på Apple Arcade

Feber.se - 26 Jun 20 kl. 12:20

Steam-release sker i juli Nu är det äntligen möjligt att fortsätta berättelsen som drog igång för 26 år sedan. Beyond a Steel Sky, uppföljaren till Beneath a Steel Sky från 1994, har släppts och är tillgängligt för prenumeranter av Apple Arcade, vilket är en prenumerationstjänst som kostar 59 kronor i månaden och ger dig tillgång till en rad olika titlar till iOS-enheter. Spelets officiella beskrivning lyder som sådan: "Beyond a Steel Sky stands as a thrilling story of loyalty and redemption set in an eery and terrifying world of AI-driven social controls.

iOS 14 kan lyssna efter specifika ljud

Feber.se - 24 Jun 20 kl. 14:40

Få reda på om brandlarm, kranar, bebisar eller annat låter Apple har tagit fram en rätt smart funktion till kommande iOS 14 som kan känna igen olika ljud som till exempel brandlarm, rinnande vatten, bebisskrik och annat. Funktionen kallas för "Sound Recognition" (Ljudigenkänning) och när den snappar upp något av de aktuella ljuden så meddelas användaren om detta. Det hela är en del av av iOS tillgänglighets-sektion och riktar sig främst till dem som hör lite sämre.

Apple fimpar Force Touch i watchOS 7

Feber.se - 24 Jun 20 kl. 09:40

Tryckkänsligt menysystem försvinner från Apple Watch Häromdagen presenterade Apple watchOS 7 som försetts med en del sköna nyheter vilket vi skrev om då. Något som Apple inte nämnde under presentationen var att navigationssystemet Force Touch ser ut att fasas ut från kommande Apple Watch-modeller. I utvecklardokumentationen till watchOS 7 uppges det att det inte längre kommer att bli möjligt att få upp Apple Watch-appars menyalternativ med Force Touch.

(Typ) allt nytt i iOS 14

Feber.se - 24 Jun 20 kl. 06:59

En bra genomgång Marques har installerat betan av iOS 14 och går igenom typ allt det som är nytt och värt att veta om uppdateringen. Som vi redan pratat om är det en hel del saker som redan har funnits på Android men en del saker är helt nya och fräscha. Efter att själv ha klämt lite på betan måste jag säga att den är väldigt trevlig för att vara en beta och att den känns oerhört snabb och rapp.

Apple kommer uppdatera fem år gamla telefoner till IOS 14, dags för Android att bli bättre?

Swedroid.se - Allt om Google Android - 23 Jun 20 kl. 14:29

Apple har berättat vilka telefoner som kommer att uppdateras till IOS 14. Listan sträcker sig så pass långt tillbaka som Iphone 6s från 2015. De äldre modellerna kommer att få senaste mjukvaran samma dag som de nya.

Fler inlägg från Feber.se

EA Sports presenterar UFC 4

Feber.se - 7 timmar sedan

Fight! UFC 3 lanserades 2018 och nu är det dags för ett nytt spel i serien. EA Sports meddelar att UFC 4 kommer med ett sprillans nytt progressionsystem, omarbetad takedown- och mark-mekanik, mer flytande clinch och ska kort och gott leverera den mest välpolerade MMA-upplevelsen hittills.

Spotify satsar ännu mer på serietidnings-poddar

Feber.se - 11 timmar sedan

Har tecknat avtal med Archie Comics Spotify ser ut att fortsätta sin storsatsning på att producera exklusiva poddar till sin tjänst. Nu rapporterar Deadline att företaget har tecknat ett avtal med serietidnings-förlaget Archie Comics om att utveckla podcasts baserat på förlagets titlar. I Archie Comics så kallade "Archieverse" ingår givetvis Archie (Acke) och hans vänner, som bland annat går att se tv-serien Riverdale, samt Tonårshäxan Sabrina och Josie and the Pussycats.

Feber.se - 12 timmar sedan

HBO planerar att göra spinoff på The Batman

Feber.se - 13 timmar sedan

Ny tv-serie som utspelas i Gotham City HBO har meddelat att man planerar att göra en tv-serie som utspelas i samma tidsanda och universum där den kommande Batman-filmen tar plats. Det ska handla om en tv-serie som utspelas i Gotham City. Tv-serien beskrivs som en polisserie och är under utveckling av bland annat den kommande Batman-filmens regissör Matt Reeves och Boardwalk Empires skapare Terrence Winter.

Super Mario Bros-spel sålt för 114.000 dollar

Feber.se - 14 timmar sedan

Ska vara det mesta någon betalat för ett spel någonson På auktionstjänsten Heritage Auctions har ett förseglat exemplar av Nintendos Super Mario Bros. sålts för 114.000 dollar, motsvarande lite över en miljon svenska kronor.

Apple: Använd inte kameraskydd på våra laptops

Feber.se - 15 timmar sedan

Skärmen kan gå sönder när locket stängs Apple går nu ut och avråder sina laptop-användare från att använda ett så kallat kameraskydd som blockerar laptopens kamera. Anledningen till det är att skärmen kan gå sönder om skyddet sitter kvar när skärmen stängs, något som kan bli kostsamt om man drabbas av det. Apple anser istället att användarna ska förlita sig på den lilla gröna lampan som indikerar om kameran är aktiv eller inte.

Nintendo snackar mer Paper Mario: The Origami King

Feber.se - Igår: 18:00

Ström startar 19:00 Nintendo kommer köra lite liveström senare idag och snacka mer om sitt kommande äventyrsspel Paper Mario: The Origami King. Strömmen kommer starta 19:00 och kommer fokusera på nytt gameplay från spelet. Utöver det kommer vi få lite andra spelnyheter från Shantae-utvecklarna WayForward, så om man inte känner suget efter Paper Mario kan det vara intressant.

Epic Games bjuder på tre gratisspel i veckan

Feber.se - Igår: 17:00

Killing Floor 2, Lifeless Planet och The Escapists 2 Igår var det torsdag och det betyder att Epic Games Store roterat bland sina gratisspel. Den här veckan är det inte mindre än tre titlar som erbjuds och dessa är det kooperativa zombieöverlevarspelet Killing Floor 2, rymdutforskarspelet Lifeless Planet och fängelseflyktspelet The Escapists 2. Spelen hittar ni via länken här nere till vänster och kommer vara tillgängliga till torsdag nästa vecka.

The Old Guard ute nu på Netflix

Feber.se - Igår: 16:40

Lite fantasyaction med Charlize Theron Idag är det fredag och det betyder att man måste enligt svensk lag unna sig tacos och filmkväll. Och då är det ju kalas att nya fantasyactionrullen The Old Guard, som baseras på den grafiska romanen med samma namn, har premiär på Netflix. I filmen får vi möta en grupp odödliga legosoldater vars hemliga existens riskerar att rubbas i samband med ett nytt uppdrag.

Flight Simulator 2020 börjar betatestas 30 juli

Feber.se - Igår: 16:20

Dags att ta sig till skyarna Microsoft Flight Simulator 2020 väntas fortfarande släppas senare i år, men innan dess behövs spelet testas ordentligt. Utvecklarna har nu meddelat att det kommer hållas ett stängt betatest med start 30 juli där spelare kommer få möjlighet att flyga runt i världen i en rad olika flygplan. Samtliga deltagare som hade tillgång till alphatestet kommer ha tillgång till betan och Microsoft meddelar att fler kommer bjudas in till betatestet innan det drar igång.

Koenigsegg släpper kortfilmen Time to Reign

Feber.se - Igår: 16:00

Kolla in den actionspäckade rullen här De anställda på Koenigsegg har spelat in kortfilmen Time to Reign: A Koenigsegg Mini Blockbuster vilken ni kan kolla in här ovanför. Den korta actionfilmen spelar Christian Von Koenigsegg själv en av rollerna och i andra roller hittas andra som arbetar för bilföretaget. I den cirka tolv minuter långa filmen förekommer det både biljakter, vapen och annat som hör actiongenren till.

Google Assistant får rutiner i Sverige

Feber.se - Igår: 15:40

På tiden! Google meddelar idag att Assistant fått tillgång till rutiner i Sverige. Detta betyder att du kan skapa en serie händelser i ditt smarta hem som aktiveras när med endast ett kommando.

Tom Hanks nya krigsfilm Greyhound ute nu på Apple TV+

Feber.se - Igår: 15:20

Förgyll kvällen med krigsdrama Då det är strålande solsken och åska, så kan det vara säkrast att hålla sig inne ikväll för att undvika överdriven fuktighet. Och då kan det vara trevlig att fördriva tiden med lite kvalitetsfilm med ingen mindre än Tom Hanks. Greyhound heter den senaste filmen Hanks medverkar i, samt även skrivit manus för, och i filmen spelar han Kapten Ernest Krause som leder en konvoj med 37 skepp över Atlanten för att stödja de allierade med soldater och förnödenheter under andra världskriget.

Kan man lita på MKBHD?

Feber.se - Igår: 15:00

MKBHD snackar etik i ny video Transparens är kalastrevligt. Och det tycker även Youtubern Marques Brownlee. I sin senaste video pratar han om hur han arbetar med sina recensioner och hur läget ser ut med sponsrade inlägg.

Lira Tropico 6 gratis i helgen

Feber.se - Igår: 14:40

Reas även ut om du vill spela mer Tropico 6 släpptes förra våren och om du har varit sugen på att testa spelet, så är det guldläge att göra det i helgen. Utvecklarna har gjort grundversionen av spelet gratis att lira över helgen och om du vill spela mer så kan du lägga vantarna på det för ett 40 procent lägre pris. Kalypso och Limbic Entertainment kör erbjudandet för att fira släppet av det senaste DLC:t Lobbyistico som lägger till ny gameplaymekanik där du får använda lobbyverksamhet för att förbättra tillvaron på paradisön samt nya byggnader och förmågor.