Bokrecension:

Kulturbloggen - 01 Aug 19 kl. 09:15

Mörk och helig natt Författare: Michael Connelly Serie Harry Bosch (del 23) Utgivningsdatum 2019-04-10 Förlag Norstedts Översättare Patrik Hammarsten Originaltitel Dark Sacred Night Det här är bok nummer 23 i serien om polismannen Harry Bosch men det är samtidigt bok nummer 2 i Connellys nya serie om poliskvinnan Renée Ballard. Nu väljer han att låta dessa två mötas och börja jobba ihop. Jag undrar om det var planerat från början då han startade Ballard-serien eller om det varit så många läsare som frågat efter Bosch? Jag är inte helt säker på att det blev så lyckat att förena dessa två. Fortsätt läs..

Storslam för Levan Akin och And Then We Danced

Glam och gala och massor av bra film som ska belönas. Kulturbloggen bloggar direkt från prestigefyllda Guldbaggegalan. Levan Akin tilldelas priset för bästa manus.

Filmrecension: Thalasso – eller hur Houellebecq och Depardieu hittade meningen med livet igen

Kulturbloggen - 11 timmar sedan

Thalasso – eller hur Houellebecq och Depardieu hittade meningen med livet igen Betyg 3 Svensk biopremiär 31 januari 2020 Regi Guillaume Nicloux Michel Houellebecq är en författare som vågar bryta mönster och vågar ifrågasätta saker. I många ögon är han kontroversiell. Jag tycker han är både rolig och modig – och framför allt tror jag den gör ett misstag som tar honom på orden.

Filmrecension: Unga kvinnor

Unga kvinnor Betyg 3 Svensk biopremiär 24 januari 2020 Regi och manus Greta Gerwig I rollerna Saoirse Ronan, Emma Watson, Florence Pugh, Laura Dern, Timothée Chalamet, James Norton, Meryl Streep med flera Jag har lite svårt för filmer där en lång rad av karaktärerna är fina människor, charmiga och ganska rättrådiga och goda. Så jag borde vara allergisk mot den här storslagna berättelsen om fyra systrar som växer upp under senare hälften av 1800-talet i en tid då kvinnor inte har många rättigheter. De fyra unga kvinnorna växer upp under relativt enkla förhållanden och deras pappa är iväg och krigar i det amerikanska inbördeskriget för att befria slavar.

Överraskande vinnare på attitydmaxad gala – P3 Guld

Kulturbloggen - Igår: 22:01

Snoh Alegra – foto Mattias Ahlm/ Sveriges Radio Krönika om P3 Guld Partille Arena 18/1 2020 (direktsändes i SVT och P3? Att branschen hajpar galan är ett obestridligt faktum. Den som ska vara till för de artister/ grupper som under året varit populärast i Riksradions ungdomskanal och samtidigt spegla det inhemska utbudet.

Teaterkritik: Determinism på Dramaten – realism och symbolism möts i en stark skildring av vår tid

Kulturbloggen - Igår: 11:59

Determinism Av och i regi av: Mattias Andersson Musik: Anna Sóley Tryggvadóttir Scenografi och kostym: Julia Przedmojska Peruk och mask: Nathalie Pujol Ljusdesign: Charlie Åström Medverkande: Evin Ahmad, Thérèse Brunnander, Hannes Meidal och Alexanders Salzberger Premiär på Lilla scenen, Dramaten 18 januari 2020 Är allt i livet förbestämt eller har vi en egen vilja? Hur mycket kan vi påverka, egentligen? Mattias Andersson tar upp dessa frågor i pjäsen Determinism.

Tankar om ”Medan isen smälter” på Nordiska museet

Kulturbloggen - Igår: 11:22

Foto Camilla Andersen – Nordiska museet Det är en vacker isblockliknande ingång med ett vitt och blått sken som välkomnar en in i utställningen om Arktis, som just nu visas på Nordiska Museet. Det ser kallt ut, isigt, kyligt, vilket är ironiskt eftersom problemet som Arktis och isen tampas med är det exakt motsatta. Uppvärmningen som gör att – precis som namnet avslöjar – isen smälter.

Vinnarna P3 Guld 2020

Kulturbloggen - i förrgår: 02:50

Alla vinnare som var på plats i Partille arena – foto Mattias Ahlm/ Sveriges Radio P3 Guld Partille arena 18/1 2020 Under lördagskvällen direktsändes galan i SVT och P3. Följde livesändningen gjorde en publik på uppskattningsvis 4 000 personer, inklusive undertecknad. Mest framgångsrik kan Molly Sandén koras till som segrade i två tunga kategorier, nämligen Guldmicken för årets liveakt samt för Årets pop.

Teaterkritik: Pappa, make och krigsförbrytare – en viktig pjäs om människans naivitet

Kulturbloggen - i förrgår: 10:02

Riksteatern Medverkande Danjin Malinovic Fikret Çeşmeli Konstnärligt team Av: Danjin Malinovic Regi: Michael Cocke Scenografi och kostym: Katrin Brännström Musik: Fikret Çeşmeli Ljusdesign: Patrik Nystrand Maskdesign: Eva Rizell Hur kan en vanlig pappa som har allt man kan tänka sig – barn familj vänner och framgång – förvandlas till nåt annat, någon som använder farliga vapen och som attackerar oskyldiga människor? Hur kan ett liv ta en så drastisk vändning? Manusförfattaren och huvudrollsinnehavaren Danjin Malinovic har efter intervjuer med en krigsförbrytare från forna Jugoslavien dömd för massmord och tortyr omvandlat orden till teater.

Lyssna: Victor Leksell – Svag

Kulturbloggen - 17 Jan 20 kl. 13:30

Victor Leksell har släppt singeln ”Svag” som han framförde på Musikhjälpen i december. Ett pressmeddelande: Som ett resultat av den fina responsen bland Victors fans valde han att gå in i studion och färdigställa låten. Imorgon uppträder han på P3 Guld, där han även är nominerad till Framtidens Artist.

Lyssna: Jonathan Johansson – 7 April

Kulturbloggen - 17 Jan 20 kl. 13:27

Jonathan Johansson har släppt singeln “7 April” om terrordådet på Drottninggatan. Ett pressmeddelande: Det har gått snart tre år sen terrorattentatet på Drottninggatan. Snart tre år sen Rakmat Akilov körde en lastbil genom hjärtat av Stockholm, rev upp ett avlångt sår och dödade 5 personer.

Lyssna: Sara Yasmine – Okända Land

Kulturbloggen - 17 Jan 20 kl. 13:24

Sara Yasmine har släppt en ny singel: Okända Land – en låt om att vilja gå med någon man älskar genom livets svåra perioder. Ett pressmeddelande: Det är den andra singeln från det kommande albumet Osårbar som släpps i februari 2020 och följer upp hennes hyllade debutalbum Åh nej!. Åh Nej!

Lyssna: Tilde – Call My Name

Kulturbloggen - 17 Jan 20 kl. 13:19

I slutet av 2018 släppte Tilde sitt hyllade och efterlängtade debutalbum Nothing Gold Can Stay där den bland annat beskrevs av Göteborgs-Posten som en “tidlös debut” med fyra lysande fyrar i betyg. Nu kommer första smakprovet från uppföljaren, singeln “Call My Name”. Ett pressmeddelande skriver: ”Call My Name” är en svepande drömsk låt om kärlek, hopp och förtvivlan som sätter tonen för ett djupare sound och en mer känslomässigt melankolisk inriktning för sångerskan.

Lyssna: Slowgold – Nåt

Kulturbloggen - 17 Jan 20 kl. 13:16

Slowgold har släppt en ny singel, Nåt. Slowgolds kommande album Aska är resultatet av en känsla som funnits i flera år, vilken har mognat genom de senaste egenproducerade albumen, berättar ett pressmeddelande. De musikaliska referenserna går tillbaka till musiken från Amandas uppväxt och albumet är delvis en uppgörelse med utvecklingen av Slowgolds historia.

Filmrecension: Bad boys for Life – Häftigaste Bad boys hittills

Kulturbloggen - 16 Jan 20 kl. 13:14

Bad boys for Life Betyg 4 Svensk biopremiär 17 januari 2020 Regi: Bilall Fallah och Adil El Arbi Snutarna Mike Lowrey (Will Smith) och Marcus Burnett (Martin Lawrence) är tillbaka på filmduken. Lite äldre men knappast klokare. Med full energi kastar sig Mike över brottslingarna medan Marcus backar upp honom under protest.

Hildebrands “Stockholmsnatt” gav liv till den svenska kickersrörelsen

Kulturbloggen - 16 Jan 20 kl. 11:46

Den som var ung på 90-talet minns nog trenden som exploderade i de svenska förorterna. Bomberjackor, lätta gympadojor och Adidasbrallor var attiraljerna som gjorde att man kunde känna igen en kicker. Källan till den nya trenden kom från filmen “Stockholmsnatt”, som hade premiär 1987.