Bokrecension: Andra funderingar från utkanten – Ordsmide med humoristisk touch

Kulturbloggen - 26 Sep 19 kl. 00:29

Omslagsmålning Torbjörn Johansson Torbjörn Johansson 05 – 2019 Utblick Media ISBN 9789186709952 En till formatet tunn volym som är en uppföljare till Vardagsfunderingar från en utkant (Books on Demand) som kom två år tidigare. Har slukat varje ord i dessa två häften, vars innehåll bjuder på dråpligheter och finstämda betraktelser om vartannat. Torbjörn Johansson utgår från vad han har närmast omkring sig i hemmet med två katter (ingår i ett par dikter), beläget i ett jordbrukslandskap intill havet i Morup norr om Falkenberg. Inte utan att tanken far till Bermans epos Fanny och Alexander och Gustav Adolf Ekdahls jultal om att leva i den lilla världen. Fortsätt läs..

Bokrecension: Oslagbar

Bokbloggar - i förrgår: 09:41

Carmilla – bokrecension

Bokbloggar - 29 Jun 20 kl. 12:25

Apple fimpar Force Touch i watchOS 7

Feber.se - 24 Jun 20 kl. 09:40

Tryckkänsligt menysystem försvinner från Apple Watch Häromdagen presenterade Apple watchOS 7 som försetts med en del sköna nyheter vilket vi skrev om då. Något som Apple inte nämnde under presentationen var att navigationssystemet Force Touch ser ut att fasas ut från kommande Apple Watch-modeller. I utvecklardokumentationen till watchOS 7 uppges det att det inte längre kommer att bli möjligt att få upp Apple Watch-appars menyalternativ med Force Touch.

Kulturbloggen - 16 timmar sedan

Covid 19-pandemin har gett många företag problem men det finns vinnare, som matvaruleverantörer som Mathem. En annan vinnare är Elektronikbranschen. Ett pressmeddelande berättar: Försäljningen av hemelektronik fortsatte att öka under juni.

Kulturbloggen - 16 timmar sedan

Årligt pris om 100.000 kronor ska i Benny Fredrikssons anda lyfta fram kulturskapare som med spännande uttryck har en vilja att nå ut brett, berättar ett pressmeddelande: Den 2 juli skulle Benny Fredriksson, Kulturhuset Stadsteaterns tidigare VD och teaterchef, ha fyllt 61 år. Kulturen var för honom inte bara en dörr till nya världar, den var också en förutsättning för gemenskap och samhörighet.

Bonniers Bokklubbar anpassar sig efter rådande omständigheter och förlägger Årets Bok 2020 till ett digitalt event. Prisutdelningen livesänds på Årets Boks Instagram och Bonniers Bokklubbars Facebook den 9 oktober, berättar ett pressmeddelande: I samband med Årets Boks nya datum för prisutdelningen förlängs även röstningsperioden till den 6 september. Röstningen sker på www.

foto från Unity Facebooksida Var: Unity i Göteborg När: 27/6 2020 Föredrar alla dagar i veckan tystnad framför urvattnade och rent av tjatiga tongångar. Musik jag alltför ofta tvingas genomlida när jag går på krogen eller vill lyssna på Sportradions referat av Allsvenskan. De få ställen som i dessa restriktionstider kan erbjuda ett andningshål, är guld värt mig som musikälskare.

Folkoperan sätter upp Ålevangeliet Patrik Svenssons Augustprisade berättelse Ålevangeliet om världens mest gåtfulla fisk blir nyskrivet oratorium för solister, kör och orkester på Folkoperan. Stina Oscarson skriver librettot och musiken komponeras av Emmy Lindström. Premiären av Ålevangeliet planeras till våren 2022 på Folkoperan.

Teater Dictat går mot strömmen – satsar på digital Shakespeare i sommar, berättar ett pressmeddelande: När andra ställer in arrangemang har Varbergsbaserade TEATER DICTAT bestämt sig för att erövra Internet med MAQBETH DELUXE. Pandemin och de begränsningar som den inneburit har väckt en ny sorts lust och kreativitet i den fria teatergruppen som återigen intar Sommarvarberg med ännu en klassikertolkning – denna gång digitalt från Teater Halland! Shakespeares Macbeth är en tidlös klassiker som fortsätter att locka teatrar och publik runt om i världen.

Lisa Carlehed storfilmsdebuterar tillsammans med Gustaf Skarsgård i de ikoniska huvudrollerna som Kristina och Karl-Oskar i den kommande filmatiseringen av Utvandrarna. Vilhelm Mobergs folkkära klassiker ska ges nytt liv när inspelningen också flyttas hem till Sverige. I rollsättningen ser vi även Liv Ullmann och Sofia Helin.

Robotar och AI, artificiell intelligens, har mer och mer blivit ett ämne som skildras i film och olika kulturevenemang. Nu är det dags för Sveriges första robcom – det vill säga robotkomedi. Helena af Sandeberg, Linus Wahlgren, Victor Beer och Elisabeth Drejenstam Papadogeorgou blir huvudrollsinnehavare i Robssons – en robcom för hela familjen.

Nu är det klart att Tim Bergling Foundation träder in som samarbetspartner och med finansiellt stöd till Bris för att säkerställa att Sverige får en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Sex miljoner kronor uppdelat på tre år möjliggör de utökade öppettiderna. Ett pressmeddelande: ”Vi är otroligt glada över partnerskapet som innebär att fler barn snabbt kan få stöd vid svåra livsutmaningar, oavsett när på dygnet behovet uppstår”, säger Magnus Jägerskog, Bris generalsekreterare.

Neil Young har släppt ett album, Homegrownm, som bland hans fans fått legendarisk status. Homegrown spelades in melon juni 1974 och januari 1975 och var planerat att ges ut under 1975, men Neil Young ställde in dess utgivning. Albumet har varit outgivet fram tills nu.

Pressbild Wretched Betyg 3 Svensk biopremiär 15 juni Regissör B-filmskänsla, grumligt foto och undermåligt skådespel. Den ser inte mycket ut för världen, men Wretched är en charmig skräckfilm gjord med glimten i ögat. För om man blundar för den träiga masochismen, de utnötta klichéerna och dåligt fotografi har man en hyfsad matinékväll framför sig.

Electra Hallman. Foto: Sophie Odelberg Dramaten har inlett ett samarbete med bokförlaget Novellix där skådespelare ur Dramatens ensemble har läst in noveller från förlagets utgivning. Fjorton noveller, av bland andra Sara Stridsberg, Martina Montelius och Hjalmar Söderberg, publiceras den 24 juni och kommer att finnas för fri lyssning på Dramatens och Novellix hemsidor under sommaren.

Nordisk Film har förvärvat filmrättigheterna till Klubben, Matilda Voss Gustavssons reportagebok om trakasserier och övergrepp inom ramen för en av Stockholms mest välrenommerade mötesplatser för kultur, och om krisen i Svenska Akademien. Den hyllade danska manusförfattaren Maren Louise Käehne är den som ska förvalta historien, berättar ett pressmeddelande: När Matilda Voss Gustavsson i november 2017 publicerade den första artikeln om kulturprofilen gick det inte att förutse effekten. Hennes artiklar i Dagens Nyheter fick ner Svenska Akademien på knä med resultatet att 2018 års Nobelpris i litteratur inte delades ut det året.

Gotthart kommer aldrig längre än till förstaklassFörfattare Spero EtiamUtgivningsdatum 2020Förlag MultatuliISBN 9789198596311 Love Gotthart – före detta clown, numera utbildad legitimerad lärare – kommer aldrig längre än till första klass, faktum är att till och med hans kontraktposition som förskolelärare är ostadig på grund av diverse skilda meningar mellan Gotthart och den andra personalen på skolan. Gotthart följer läroplanen, fokuserar på eleverna mer än föräldrarna och beskrivs överlag som en väldigt passionerad lärare som undervisar eleverna på ett varierat och underhållande sätt. Tyvärr uppskattas inte Gottharts sätt att undervisa – den andra personalen är redan nöjd med hur de har det, ingenting nytt eller otraditionellt är välkomnat, inga klagomål kring klätterställningar som håller på att gå sönder och särskilt inga utländska influenser (såsom nederländska sånger etc.