Bokrecension: Ingen lämnas kvar av Dag Öhrlund – fungerar att läsa oavsett om du läst de tidigare i serien eller inte

Kulturbloggen - 08 Jul 19 kl. 09:41

Ingen lämnas kvar Författare Dag Öhrlund Serie Ewert Oswald Truut (del 5) Utgivningsdatum 2019-05-16 Förlag Lind och Co ISBN 9789178614363 Har du läst någon av de tidigare fyra böckerna i Dag Öhrlunds deckareserie om den originelle polisen Ewert Truut då vet du ungefär vad du har att vänta dig och du lär inte bli besviken. Den här femte deckaren i Ewert Truut-serien sprudlar av skrivglädje och den är både spännande och rolig. Ewert Truut är en polis i Stockholm som börjar närma sig pensionsåldern och som är rätt negativ till nya saker och företeelser. Han vill bedriva polisarbete på traditionellt gammaldags sätt. Fortsätt läs..

Snowpiercer får sin första trailer

Feber.se - Igår: 11:00

Tv-serien då Som vi tidigare rapporterat så kommer det komma en Snowpiercer-serie. Serien är baserad på serietidningen med samma namn, eller Le Transperceneige om man ska vara teknisk. Serien utspelar sig i en postapokalyptisk värld 2031 där passagerarna på ett tåg är de enda överlevande människorna på jorden.

Ny trailer för Watchmen-serien

Feber.se - Igår: 21:04

Den från HBO Comic-Con är fortfarande igång vilket innebär att vi bjuds på massvis med trailers för intressanta kommande serier. Här har vi just en sådan trailer för Watchmen-serien som kommer sändas på HBO under hösten. Tv-serien utspelar efter händelserna i serietidningen och innehåller både nya samt gamla ansikten.

Här är första teasern för Witcher-serien

Feber.se - i förrgår: 08:00

Ser lovande ut! Natten till i dag släppte Netflix en första teaser för Witcher-serien som har premiär senare i år. Som vi tidigare rapporterat ska serien var mer baserad på Andrzej Sapkowski böcker än de populära spelen.

Batman Beyond firar 20 år med remaster

Feber.se - 19 Jul 19 kl. 13:00

Blu-ray släpps i höst Förra året fick Batman: The Animated Series lite kärlek och hela serien, inklusive långfilmen Mask of the Phantasm, remastrades och släpptes i fysiskt format. Nu är det dags för uppföljarserien Batman Beyond att få samma behandling, vilket är passande då serien fyller 20 i år. DC meddelar att paketet kommer släppas i en begränsad upplaga med samtliga avsnitt inklusive filmen Return of the Joker, kromad Batman Beyond Funko Pop-figur, bakom kulisserna-material och lite konstkort.

Ordentlig trailer för His Dark Materials

Feber.se - 19 Jul 19 kl. 09:20

Äventyret startar i höst Comic Con fortsätter leverera trailers och diverse andra nyheter. HBO och BBC har släppt en första ordentlig trailer för sin kommande serie His Dark Materials, som kommer ha premiär i höst. I serien kommer vi få följa unge Lyra som hamnar mitt i en konspiration gällande kidnappade barn och måste undersöka det mystiska fenomenet Dust.

Är tjejers bröst ett könsorgan?

Gossips.se - 18 Jul 19 kl. 22:28

Det har senaste åren varit mycker prat om hurvida tjejers bröst ska kunna visas lika öppet som killars. En del anser inte att dom ska det då det är något som är kopplat sitt sex, andra anser att det ska döljas då det är privat och endast ens partner och barn ska kunna se dom. Sen är det majoriteten som anser att en tjejes bröst ska kunna få visas precis lika mycket offentligt som en killes.

Teaser för sista säsongen av Mr Robot

Feber.se - 18 Jul 19 kl. 16:40

Har premiär i höst Det är äntligen dags för mer Mr Robot! Serien kommer få en fjärde och sista säsong i höst och nu har en första teaser för äventyret släppts. I den fjärde säsongen verkar det som att Elliot kommer få sig en ordentligt funderare över vad som hänt i de tidigare säsongerna.

Warhammer 40K blir serie från Man in the High Castle-studion

Feber.se - 18 Jul 19 kl. 14:00

Kommer heta Eisenhorn Warhammer 40K-världen kommer gestaltas i en ny live action-serie! Big Light Productions, som tidigare gjort The Man in the High Castle, kommer stå för produktionen och serien kommer gå under namnet Eisenhorn. Serien kommer baseras på Dan Abnetts trilogi om inkvisitorn Gregor Eisenhorn som hamnar mitt i en mystisk konflikt medan krig härjar över hela galaxen.

Teaser för Snoopy in space

Feber.se - 18 Jul 19 kl. 09:00

Kommer till AppleTV+ i höst Serien Snoopy in Space har premiär på AppleTV+ i höst och här kommer en teaser. I serien kommer Snobben och hans vänner åka på en utflykt till NASA där Snobben och Woodstock blir utvalda för ett rymdäventyr. Läs vidare och kommentera: https://feber.

Lyssna: Anna Ternheim – This Is The One”

Kulturbloggen - i förrgår: 16:42

Anna Ternheim släppte singel “This Is The One” den 19 juli 2019. Singeln är hämtad från albumet “A Space For Lost Time” (CNTCT/BMG) som kommer den 20 september. Anna Ternheim berättar i ett pressmeddelande: ”Jag skrev musiken till ‘This Is The One’ tillsammans med Björn Yttling från Peter Bjorn & John, texten kom långt senare.

Musiktidningen GAFFA arrangerar scen på Live at Heart

Kulturbloggen - 17 Jul 19 kl. 11:02

Tribe Friday Musiktidningen GAFFA inleder i år ett samarbete med Live at Heart och kommer att presentera en egen scen under festivalen. Totalt kommer åtta akter att uppträda och det blir en blandning av olika musikstilar, berättar ett pressmeddelande.: ”Att GAFFA ska bli en del av Live at Heart känns otroligt kul!

Filmrecension: Polaroid – Förutsägbart men med en twist

Kulturbloggen - 16 Jul 19 kl. 23:08

Polaroid Betyg 3 Svensk biopremiär 19 juli 2019 Direktör Lars Klevberg Medverkande Kathryn Prescott, Tyler Young, Samantha Logan Keenan Tracey och Priscilla Quintana. Från producenterna av The Ring och The Grudge kommer den djärva nya visionen inom skräck – Polaroid.  Filmen är baserat på den prisbelönta kortfilmen av Lars Klevberg från 2014 med samma namn.

Charmigt och omväxlande – Brännö Visfestival

Kulturbloggen - 16 Jul 19 kl. 21:06

foto Karin Colliander Brännö Varv Visfestival 14/7 2019 Kan konstigt nog inte erinra mig att jag besökt Brännö tidigare, en i princip bilfri ö i Göteborgs södra skärgård med fler bosatta än exempelvis Visingsö och Ven. Under ett antal år arrangerades visfestival här. Efter tio års uppehåll tyckte arrangörerna med Lasse Gustavsson i spetsen att det blivit dags igen när chansen yppade sig.

Filmrecension: Diamantino – något av det sämsta jag sett på en filmduk på flera år

Kulturbloggen - 15 Jul 19 kl. 18:58

Diamantino Betyg 1 Svensk biopremiär 26 juli 2019 Av Daniel Schmidt och Gabriel Abrantes Humor och ironi är inte alltid lätt att göra bra. Vad en person skrattar åt kan någon annan tycka är jättelöjligt, ja till och med förnedrande. Diamantino är en film som jobbar med stora åthävor, men att göra saker extremt löjliga.

Lyssna: Fever Ray – I’m Not Done (Still Not Done)

Kulturbloggen - 15 Jul 19 kl. 16:38

Fever Ray släppte ‘I’m Not Done (Still Not Done)’ den 15 juli. Ett pressmeddelande om släppet: ‘I’m Not Done (Still Not Done)’ is based on the live version of the original, performed and recorded live at Fever Ray’s March 2018 show at London’s Troxy. The live version of the song which is also available as of today, features vocals from Dreijer and collaborators Helena Gutarra and Maryam Nikandish and is taken from the forthcoming “Fever Ray – Live at Troxy,” due for release on 2 August via Rabid Records.

Hasslöfestivalen lördag 13/7

Kulturbloggen - 14 Jul 19 kl. 13:00

Vår lördag började med Smith & Thell. Ett band som leds av sångerskan Maria Jane Smith och Viktor Thell och som spelar personlig pop med influenser av folk och akustisk visa. en mycket trivsam bekantskap med musik som känns som typisk bilåkarmusik.

Veronica Maggio på Hasslöfestivalen

Kulturbloggen - 14 Jul 19 kl. 12:17

Ett öronbedövande jubel från några tusen festivalbesökare mötte Veronica Maggio när hon kom ut på scenen. Foto: Maria Laakso Åman Allsången var stark och skön redan i första låten “Kurt Cobain” från hennes nysläppta 5 låtars (Ep eller maxisingel hette det väl förr) “Fiender är tråkigt”. Sedan fortsatte den allmänna dansen och allsången i låt efter låt.

Lyssna: Vargen – Hemlös

Kulturbloggen - 14 Jul 19 kl. 09:30

I kölvattnet från lovorden utomlands för sina svenska tolkningar av Bob Dylan släpper Vargen EP:n ”Hemlös”. Skivan består av tre singlar från Vargens debutplatta som bestod av nya tonsättningar till dikter av Dan Andersson (1888-1920), och titelspåret släpps som ny radiosingel och musikvideo fredag 19 augusti. – Mixen mellan våra låtar i folk- och americanastil och Dan Anderssons naturlyriska outsiderpoesi om tjuvskyttar, avfällingar och mördare blir närmast en svensk motsvarighet till den värld som kallas ”The Old, Weird America”, där Bob Dylans ”Basement Tapes” mestadels utspelas, säger Reine Johansson, den halländske singer-songwritern som ligger bakom artistnamnet Vargen i ett pressmeddelande.

Påfyllning i filmprogrammet på Way Out West med tolv nya filmer, dokumentärer och TV-seriepremiärer

Kulturbloggen - 14 Jul 19 kl. 09:27

Way Out West är Sveriges tredje största filmfestival och norra Europas största kombinerade musik- och filmfestival. Tidigare i våras släpptes de första 23 titlarna till 2019 års filmprogram och nu kompletteras programmet med ytterligare tolv filmer och tv-serier, berättar ett pressmeddelande: Det står klart att en av årets mest stjärnbeströdda filmer får sin nordiska premiär på Way Out West. Jim Jarmusch hyllade zombiefilm THE DEAD DON’T DIE – med stjärnor som Adam Driver, Chloë Sevigny, Bill Murray, RZA, Tom Waits med flera i huvudrollerna – visas på festivalen.

Hasslöfestivalen – fredag 12/7

Kulturbloggen - 13 Jul 19 kl. 13:02

Caj Karlsson och hans vänner stampar igång den här festivalen med rejält tryck. Vännerna består ikväll av Anders F Rönnblom, Johan Johansson, Staffan Hellstrand, Martin Frontman Andersson, Sofia Palmgren, Ida Ceve, Linus Norda, Robin Åkerman, Oskar Appelqvist, Jens Albertsson, Johan Glössner. Bandets speltid begränsades till en timme och det var minst en halvtimme för lite.

Filmrecension: Sir – en hoppfull film om omöjlig kärlek finstämt berättad med socialt patos

Kulturbloggen - 12 Jul 19 kl. 09:55

Sir Betyg 4 Premiär 12 juli 2019 Regi Rohena Gera När den unga änkan Ratna (Ahmareen Anjum) får arbete i staden Mumbai som hembiträde hos Ashwin (Vivek Gomber) möts två världar. Hon , som blev bortgift och änka vid 19 år, kommer från landet och står lägst på den sociala skalan. Han , son till en rik byggherre, har det bra ställt och hög ställning i samhället.

Filmrecension: Lejonkungen – allt igenom perfekt, den har allt ett drama ska ha

Kulturbloggen - 12 Jul 19 kl. 01:10

Lejonkungen Betyg 5 Svensk biopremiär 17 juli 2019 Det finns inget annat än sätta högsta betyg för den här versionen av Lejonkungen. Räkna med flera Oscarsnomineringar och minst ett pris för de visuella effekterna. Berättelsen känner vi redan till från Disneys tecknade version som kom 1994.

Lyssna: Bon Iver – Faith och Jelmore

Kulturbloggen - 11 Jul 19 kl. 17:55

Bon Iver släpper sitt fjärde albumet i,i den 30 augusti via Jagjaguwar/Playground. Albumet blir uppföljaren till megasuccén 22, A Million från 2016. Det har redan släppts två smakprov av de totalt tretton låtarna på det nya albumet i form av singlarna Hey, Ma och U (Man Like), och nu har Bon Iver släppt ytterligare två singlar: Jelmore och Faith.