Bokrecension: Kniv av Jo Nesbø – nja

Kulturbloggen - 31 Aug 19 kl. 18:52

Kniv Författare: Jo Nesbø Utgiven: 2019-06 Översättare: Per Olaisen ISBN: 9789100179076 Förlag: Albert Bonniers Förlag Serie: Harry Hole (del 12) Antal sidor: 582 Vikt: 858 gram Jo Nesbø sticker ut och går sin egen väg bland deckarförfattare, det är helt klart. Jag tror inte någon kan lista ut vem som är mördaren i den här historien.Kniv, deckare nummer tolv i serien om den norska polismannen Harry Hole är en vidlyftig historia som kändes spretig och med den ena vändningen av berättelsen efter den andre. Den är, förstås, rätt våldsam emellanåt. Fortsätt läs..

Apples kreditkort kan användas som kniv

Feber.se - 07 Sep 19 kl. 13:00

Om man slipar det tillräckligt länge Apples kredikort Apple Card är som bekant gjort av titan vilket gör att det är tåligare än många andra kort man har i plånboken. I klippet ovan testar en snubbe tåligheten genom att slipa kortet så pass mycket att den kan användas som en kniv. Observera dock att klippet ovan består av ungefär 35 minuter slipande av ett kreditkort och att endast klippets sista minut innehåller någon form av skärande.

Kniv

Bokbloggar - 13 Aug 19 kl. 11:32

Kulturbloggen - 10 timmar sedan

Kulturbloggen - 10 timmar sedan

Kulturbloggen - 10 timmar sedan

Kulturbloggen - 14 timmar sedan

Kulturbloggen - 20 timmar sedan

Kulturbloggen - 20 timmar sedan

Kulturbloggen - Igår: 12:24

Kulturbloggen - Igår: 11:51

Sverigepremiär av Belfast Girls, om en bortglömd del av kvinnohistorien, på Teater Tre

Kulturbloggen - Igår: 11:46

Pjäsen Belfast Girls av den irländska dramatikern Jaki McCarrick skildrar en ofta bortglömd del av historieskrivningen: de många unga kvinnor som under Irlands stora potatissvält uppmanades att fly över havet till Australien. I november får pjäsen sin Sverigepremiär i Stockholm, producerad av BATALJ Scenkonst, berättar ett pressmeddelande. – Jag kände genast när jag hade läst manuset: den här historien måste berättas.

Filmrecension: Josefin & Florin

Kulturbloggen - Igår: 07:51

Josefin & Florin Betyg 3 Svensk biopremiär 20 september 2019 Regi: Ellen Fiske och Johanna Karlberg När singelmamman Josefin börjar tala med den unga killen Florin, som sitter utanför mataffären och tigger, anar hon inte vad som skall hända. Åtta månader senare gifter de sig, lyckligt nykära. Trots skillnader i ålder, nationalitet och kultur uppstår kärlek.

Filmrecension: Ad Astra – en yttre och en inre resa

Kulturbloggen - i förrgår: 18:37

Ad Astra Betyg 4 Regi James Gray Svensk biopremiär 20 september 2019 En mäktig rymdfilm med Brad Pitt som får beröm av många internationella filmkritiker för sin roll som astronauten Roy McBride som far till solsystemets yttersta gräns för att söka efter sin far, Clifford McBride (spelas mycket bra av Tommy Lee Jones). Clifford McBride skickades ut på uppdrag att leta efter former av intelligent liv i universum men har varit försvunnen i tre årtionden. Trots det storslagna perspektivet med rymdtemat är det en film som lika mycket handlar om nära relationer, det är en far-son-berättelse, som ibland blir lite för söt.

Drömpjäsen som blev till verklighet

Kulturbloggen - i förrgår: 16:18

Pygmalion i Signe Elvin-Nowaks händer är en berättelse om kvinnlig upprättelse och en kamp mot mansvälde och rådande maktelit. I Signes version av George Bernard Shaw’s klassiska verk lyfts det kvinnliga perspektivet. Pygmalion är ett klassiskt verk av dramatikern George Bernard Shaw som historiskt har både efterapats och omtolkats oräkneligt antal gånger, inte minst i filmiskt sammanhang.

Komplext sammansatta toner – Triple Amen av Ligthouse

Kulturbloggen - i förrgår: 15:01

foto Magnus Bergström Lighthouse Triple Amen 3 Inspelning: Spinroad Studios i Lindome 29-30/11 2018 av Pedro Ferreira Mixad av Peter Danemo Mastrad av David Carlsson Kopasetic Productions (med stöd av Svenska Kulturrådet) 54:21 Releasedatum: 13/9 2019 En debutskiva från en kvartett välrenommerade musiker i olika generationer. Har träffat dem var för sig och på sistone lyssnat på dem live i olika intressanta sammanhang. Oftast verkligen gillat vad jag hört, varför jag blev nyfiken på den nybildade konstellationen.

Imponerande enmansförställning – Dr Jekyll och Mr Hyde på Teater Jaguar

Kulturbloggen - 16 Sep 19 kl. 15:20

foto Lina Ikse Av och med Torben Sigelius Kulin Fritt efter Robert Louis Stevenson Regi: Viktoria Folkesson Scenografi & kostym: Thomas Pålsson Musik: Emil Klingvall Ljus: Thomas Pålsson & Torben Sigelius Kulin Teknik: My Persson Dramaturgi: Anna Berg Spelas på Teater Jaguar Storgatan 3 i Göteborg Premiär 14/9 2019 Spelas till och med 4/10 Åldersgräns: från 15 år Konstigt nog mitt första besök hos en frigrupp inriktad på den unga publiken med övervägande dagföreställningar. Teatern vars motto är att ta ungas tankar på allvar har existerat sedan 1987. De håller till i kvarter i Vasastan nära Hagakyrkan, i lokaler som tidigare varit flickskola.