Cirkus Cirkör – Knitting Peace: recension från Dansens Hus

Kulturbloggen - 17 Mar 13 kl. 09:04

Cirkus Cirkör – Knitting Peace REGI / IDÉ Tilde Björfors KOMPOSITÖR / LJUD Samuel “Looptok” Andersson SCENOGRAFI Fanny Senocq, Tilde Björfors, Stefan ”Drake” Karlström och ensemblen STICKAD SCENOGRAFI / STICKAD KOSTYM Aino Ihanainen MASK Helena Andersson KOSTYM Anna Bonnevier LJUS Ulf Englund TEKNISK KOORDINATOR / CIRKUSRIGG Joel Jedström KOREOGRAFISK RÅDGIVARE / ARTISTCOACH Cilla Roos Nycirkus är lite av en balansakt. Hepp!-uttrycket från cirkus blandas med det mer avskalade uttrycket från, säg den moderna dansen. Cirkörs styrka ligger i att dom nästan helt och hållet suddat bort det förstnämnda. Fortsätt läs..

Åhusrestaurang kvalar in på White Guide-lista

Nyhetspressen - Igår: 18:44

Restaurang Villan i Åhus har kvalat in på White Guides lista över Sveriges 600 bästa restauranger. ”Vi är väldigt glada, särskilt som de besökte oss då vi fortfarande höll på att bygga”. Åhus.

Attevis bygger en ny bilhall

Nyhetspressen - 13 Feb 19 kl. 10:38

Efter flera års diskussioner och projektering med olika alternativ är det nu klart att Atteviks bygger en ny modern Audianläggning vid John Bauersgatan i Jönköping. Audianläggningen ska innehålla försäljning och serviceverkstad i samma hus och beräknas kosta cirka 120 miljoner..

Alla pratar om Melissas hus – efter fynd i källaren

Nyhetspressen - 12 Feb 19 kl. 16:55

Ett idylliskt hus i delstaten Philadelphia är just nu till salu – men har visat sig dölja något i källaren som får grannarna att gå i taket.Men mäklaren Melissa Leonard njuter av uppmärksamheten, skriver CNN..

Recension "Idag är allt"

Bokbloggar - 12 Feb 19 kl. 06:00

Teaterkritik: Ashes to Ashes

Kulturbloggen - 20 timmar sedan

Ashes to Ashes Manus Harold Pinter Regi Jo Rideout Ljusdesign Christina Kamma Olympiateatern i Stockholm fredagen den 15 februari 2019 Föreställningen ges enbart på engelska Medverkande Louise Ryme, Pontus Olgrim Alla som någon gång kunnat läsa ett manus på originalspråk vet att det finns en stor fördel i att göra så och spela därefter, när det är möjligt. Det finns dessutom saker i det engelska språket, i Pinters version som inte riktigt går att översätta till svenska. Därför var det väldigt befriande och genuint äkta att få höra den brittiska originalversionen gestaltas på scen.

Teaterkritik: Hamlet på Dramaten med Adam Lundgren

Kulturbloggen - 20 timmar sedan

Hamlet Av Shakespeare Översättning Ulf Peter Hallberg Bearbetning Sofia Jupither, Irena Kraus Regi Sofia Jupither Scenografi Erlend Birkeland Kostym Maria Geber Ljusdesign Ellen Ruge Peruk och mask Peter Westerberg, Anne-Charlotte Reinhold Premiär på Dramatens stora scen 9 februari 2019 Föreställning som recenseras: 15 februari 2019 Hamlet är en tragedi, ett drama, som talar om mänsklighetens stora existentiella frågor. I regi av Sofia Jupither och med Adam Lundgren som Hamlet ställs vi inför dessa smärtsamma, men viktiga frågor, om liv och död, om hur vi ska leva och om hämndens krafter och vad den gör med människor. Om det omöjliga att leva utan konflikter, såväl inre som yttre.

Recension: Usher på Folkoperan – intressant ansats som inte når ända fram

Kulturbloggen - Igår: 09:50

Opera: Usher Musik: Annelies van Parys / Claude Debussy Libretto: Gaea Schoeters / Claude Debussy efter Huset Ushers undergång av Edgar Allan Poe Regi, scenografi och ljus: Philippe Quesne. Musikalisk ledning: Marit Strindlund. Medverkande: Alexandra Büchel, Ola Eliasson, Olle Persson och Rickard Söderberg KammarensembleN Premiär på Folkoperan 14 februari 2019 Skräckromantik med Richard Söderberg i en av huvudrollerna.

Kirsty Mitchells Wonderland – sorgen i ljus och mörker på Fotografiska

Kulturbloggen - i förrgår: 19:01

Kirsty Mitchell, Wonderland, Fotografiska Mitchells utställning Wonderland består av bilder skapade i ett försök att hela sig mitt i sorgen efter en mor. Genom sin tidigare karriär inom modedesign och kostymtillverkning når hennes bilder verkliga höjder. Endast sju månader efter beskedet om hjärntumören gick Mitchells mor bort.

Kulturrådets besked: ett dråpslag för jazz och föreningar på mindre ordet

Kulturbloggen - i förrgår: 16:35

Beskedet från Kulturrådet – ett dråpslag för jazzen och föreningar på mindre orter, skriver företrädare för svensk jazz i ett pressmeddelande: Under onsdagen 13 februari lämnade Kulturrådet sitt besked om fördelning av statligt arrangörsstöd för innevarande år. Beskedet visade sig innebära ett värstascenario för 13 jazzföreningar i Sverige. Helt utan förvarning, nästan två månader in på året, fick de veta att de inte får något statligt stöd överhuvudtaget.

Filmrecension: Stockholm – spännande och roligt om Stockholmssyndromet

Kulturbloggen - 13 Feb 19 kl. 20:22

Stockholm Betyg 4 Svensk biopremiär 5 april 2019 Regi Robert Budreau Stjärnor Ethan Hawke, Noomi Rapace, Mark Strong, Christopher Heyerdahl, Beau Santos, Thorbjörn Harr En både spännande och rolig film, ett fascinerande katt- och råtta- spel om det välkända syndromet som Stockholm gett sitt namn: Stockholmssyndromet. Stockholmssyndromet, att en gisslan utvecklar en psykologisk allians med sina tillfångatagare som en överlevnadsstrategi under fångenskap. År 1973 tog Jan-Erik Olsson, som frisläppts efter en vistelse på fängelse, fyra anställda i banken som gisslan (tre kvinnor och en man) under ett misslyckat bankrån i Kreditbanken, en av de största bankerna i Stockholm.

Filmrecension: Draktränaren 3 – lär bli årets sportlovsfilm

Kulturbloggen - 13 Feb 19 kl. 19:10

Draktränaren 3 Betyg 3 Svensk biopremiär 22 februari 2019 Draktränaren (originaltitel How to Train Your Dragon) är en amerikansk animerad film. Film nummer ett kom 2010 i regi av Chris Sanders och Dean DeBlois. Filmen är baserad på Cressida Cowells bokserie How to Train Your Dragon.

Bildgalleri: Low på Pustervik

Kulturbloggen - 13 Feb 19 kl. 11:04

Low Pustervik, Göteborg 12 februari 2019 Foto: Peter Birgerstam Low spelade på Pustervik i Göteborg på tisdagskvällen. Kvällen efter väntar spelning i Stockholm på Kägelbanan. Från arrangörernas hemsida: Rockens cykler har ofta karaktäriserats av reaktion och motreaktion.

Hiphop-ikonen Grandmaster Flash får Polarpriset 2019 går till

Kulturbloggen - 13 Feb 19 kl. 09:47

För första gången delas Polarpriset ut till tre pristagare. Priset går 2019 till hiphop-ikonen Grandmaster Flash, den tyska violinisten Anne-Sophie Mutter och stiftelsen Playing for change. Beskedet meddelades på en presskonferens på onsdagsmorgonen den 13 februari.

Filmrecension: Ben is back

Kulturbloggen - 12 Feb 19 kl. 15:18

Ben is back Betyg 4 Svensk biopremiär 15 februari Författare och regissör: Peter Hedges Stjärnor: Julia Roberts, Lucas Hedges, Courtney B. Vance, Kathryn Newton, Rachel Bay Jones, David Zaldivar När Holly Burns (Julia Roberts), en medelålders kvinna förbereder sig för julafton dyker hennes drogberoende son Ben Burns plötsligt upp efter att ha varit på rehab i 78 dagar. Hans närvaro tas inte emot med öppna armar av alla i familjen.

Stockholmspremiär för Cullbergbalettens ON THE CUSP

Kulturbloggen - 12 Feb 19 kl. 09:21

Foto Eva Würdinger Cullbergbalettens senaste verk ON THE CUSP, i koreografi av Ian Kaler och med musik av Planningtorock, hade urpremiär på Tanzquartier i Wien och Sverigepremiär på Norrlandsoperan i Umeå i januari. Efter utsålda hus och lysande recensioner, senast i helgen på PACT Zollverein i Essen, är det nu dags för Stockholmspubliken att möta dansarna i ON THE CUSP. Två föreställningar ges på Dansens Hus, 21-22 februari.

Utfästelser på skam i överdådiga passionsdramer – Cavalleria Rusticana & Pagliacci på GöteborgsOperan

Kulturbloggen - 11 Feb 19 kl. 22:08

pressfoto Lennart Sjöberg Cavalleria Rusticana & Pagliacci Pietro Mascagni/ Ruggiero Leoncavallo Efter novell av Giovanni Vergas/ libretto av tonsättaren Regi: Damiano Michieletto Iscensättning: Rodula Gattanou Scenografi: Paulo Fantin Kostymdesign: Carla Teti Solister, Göteborgsoperans kör, extrakör, orkester och statister En samproduktion med Royal Operahouse, Opera Australia och La Monnaie Premiär 9/2 2019 på GöteborgsOperan Spelas till och med 31/3 I ett hårt paketkoncept lanseras två italienska enaktare tillkomna vid samma tid, operor gjorda i så kallad verisk stil. Mascagni vann 1890 tävling framtagen för att förnya operakonsten, medan Leoncavallo diskvalificerades. Bägge gjorde dock succé vid respektive uruppförande, har blivit verismens fanbärare.