Cirkus Cirkör – Knitting Peace: recension från Dansens Hus

Kulturbloggen - 17 Mar 13 kl. 09:04

Cirkus Cirkör – Knitting Peace REGI / IDÉ Tilde Björfors KOMPOSITÖR / LJUD Samuel “Looptok” Andersson SCENOGRAFI Fanny Senocq, Tilde Björfors, Stefan ”Drake” Karlström och ensemblen STICKAD SCENOGRAFI / STICKAD KOSTYM Aino Ihanainen MASK Helena Andersson KOSTYM Anna Bonnevier LJUS Ulf Englund TEKNISK KOORDINATOR / CIRKUSRIGG Joel Jedström KOREOGRAFISK RÅDGIVARE / ARTISTCOACH Cilla Roos Nycirkus är lite av en balansakt. Hepp!-uttrycket från cirkus blandas med det mer avskalade uttrycket från, säg den moderna dansen. Cirkörs styrka ligger i att dom nästan helt och hållet suddat bort det förstnämnda. Fortsätt läs..

Recension av Lifelike

Bokbloggar - i förrgår: 07:13

Bildglleri: Thirty Seconds to Mars på Gröna Lunds stora scen

Kulturbloggen - 6 timmar sedan

Då var dom här igen, och här finns några bilder från den svårfotograferade showen på Gröna Lunds stora scen.

Jonatan Johansson, Loney Dear, The Hanged Man och Jojje Wadenius intar Nobelbergets scen när den allra sista marknaden av detta slag går av stapeln

Kulturbloggen - 19 timmar sedan

Sju marknader med tusentals besökare, interaktiv konst, fullproppade konserter, lokala bryggerier, kombucha workshops, vintage outlets, hantverk från lokala kreatörer och mer därtill har Nobelberget i Sickla arrangerat under de senaste tvååren. Den 26 augusti är det nu dags för den allra sista marknaden i detta format, berättar ett pressmeddelande: – Med Nobelberget Marknad har vi velat förändra vad folk förväntar sig av en marknad, bredda begreppet och skapa en Emil i Lönneberga marknad i Nobelberget tappning. Vi har velat ge kultur en given plats på marknaden och inte låta köp och sälj vara huvudfokus, säger Martin Lagerberg en av initiativtagarna till marknaden.

Musik-och filmfestivalen Live at Heart i Örebro har lagt till ytterligare 59 akter

Kulturbloggen - 22 timmar sedan

Fränder kommer till Live at Heart Musik-och filmfestivalen Live at Heart i Örebro har lagt till ytterligare 59 akter till ett redan brett startfält. Festivalen fortsätter med den internationella inriktningen och det nya släppet finns artister från Senegal, Portugal, Spanien, Italien, Tyskland, Ukraina, Polen och Kanada. Ett pressmeddelande: – Några potentiell snackisar i dagens släpp skulle vara Agata Karczewska från Polen, The Wack MC’s från Kanada som har haft otroligt roliga låtar och videohälsningar i sociala medier.

Den bästa boken kanske handlar om dig själv?

Kulturbloggen - 22 timmar sedan

Ett liv rymmer så mycket. Vänner, familj och barn. Resor, jobb och hem.

Teaterkritik: Krilon på Stockholms stadsteater

Kulturbloggen - 18 Aug 18 kl. 10:17

Foto: Markus Gårder Krilon Efter romantriologin av Eyvind Johnson Dramatisering av Joakim Sten Regi Carolina Frände Premiär 17 augusti 2018 på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern Vad kan mänskligheten göra för motstånd när stöveltrampen från det omänskliga närmar sig? Eyvind Johnsons romantrilogi utspelar sig i Sverige under andra världskriget. Både Danmark och Norge var ockuperade av de tyska nazisterna och Sverige upprätthåll en neutralitetspolitik som stod under stark press.

Lyssna: Sabine Women – The Theif and her week of wonders

Kulturbloggen - 17 Aug 18 kl. 20:34

Äntligen har Sabine Women släppt sin andra singel. Låten heter  The Theif and her week of wonders och artisten beskriver den så här: ”Det är ett desperat försök till att låta som Daniel Johnston” :)) Lyssna och njut!

Filmrecension: And Breathe Normally

Kulturbloggen - 17 Aug 18 kl. 13:02

And Breathe Normally Betyg 4 Svensk biopremiär 17 augusti 2018 Regi Isold Uggadòttir En vacker isländsk film om två kvinnor från hela olika bakgrund som båda hamnat i kläm i livet och som upptäcker att de har en hel del gemensamt. Den ena en skuldsatt ung ensamstående mamma med son i lågstadier som kastas ut i hemlöshet och en afrikanska flyktingkvinna som av en slump fastnar i passkontrollen på Island och tvingas söka asyl där. Det är blir väldigt tydligt att världens utsatta människor har oerhört mycket gemensamt, de mekanismer som slår ut människor finns världen över.

Bildgalleri: Molly Sandén på Gröna Lund – Från popstjärna till större och bättre

Kulturbloggen - 17 Aug 18 kl. 12:17

Molly Sandén på Gröna Lund 16 augusti 2018 Torsdag den 16e augusti intog Molly Sanden den stora scenen på Gröna Lund i Stockholm. Och vilken show! Hon bjöd verkligen på en upplevelse, ett intensivt framträdande med flera av sina nyare låtar på repertoaren.

Filmrecension: The Miseducation of Cameron Post

Kulturbloggen - 17 Aug 18 kl. 12:05

The Miseducation of Cameron Post Betyg 4 Svensk biopremiär 24 augusti 2018 En varm film om ett tungt ämne. I vissa kristna kretsar i USA ses homosexualitet om en svår synd. Ungdomar som lever i dessa religiösa sammanhang och som dras till det egna könet skickas till konverteringsläger där de ska bli botade från sin homosexualitet.

Stockholm Fringe Festival (11-15 sep) – totalt 70 akter från 23 länder

Kulturbloggen - 17 Aug 18 kl. 12:00

Svankvinnan (Foto: Robert Mosbach) Pressmeddelande: Stockholm Fringe Festival presenterar årets program En mix av internationell scenkonst; virtual theatre från Reykjavik, kroppspositiv gatukonst från Toronto, teater från Dublin, Riot Grrrl-punk från Barcelona, Svankvinnan från Stockholm och många fler. Årets program på Stockholm Fringe Festivalbjuder på totalt 70 akter från 23 länder. Stockholm Fringe Festival – som gör sin nionde upplaga – levererar upplevelser som både utmanar, underhåller och lämnar få oberörda.

Filmrecension: Uppsalakidnappningen

Kulturbloggen - 16 Aug 18 kl. 16:47

Uppsalakidnappningen Betyg 2 Svensk biopremiär 24 augusti 2018 Regi Anders Skog Manus Anders Skog En skrämmande berättelse som bygger på verkliga händelser då några studenter i Uppsala kidnappade en annan student 2011. Vi får höra berättelsen utifrån en av kidnapparnas version: Josef Esfarander som studerar till läkare, planerar att kidnappa en juridikstuderande för att utpressa hans rika familj på pengar i ett desperat försök att lösa sina ekonomiska problem. Han tycker själv att han är världens smartaste och han har därför gjort en, som han tycker, vattentät plan.

Kungliga Operan kan prisas för VR-film på stora filmfestivalen i Venedig – dubbelt nominerad för ”Half Life VR”

Kulturbloggen - 16 Aug 18 kl. 16:25

När Kungliga Baletten på Kungliga Operan satte upp Sharon Eyals dansverk ”Half Life” gjordes en separat inspelning av produktionen i VR – virtual reality. Nu är ”Half Life VR” med i tävlan om ett prestigefyllt pris både på filmfestivalen i Venedig (start 29/8) samt på Biennale de Lyon. Filmen har dessutom fått en inbjudan till Asiens största filmfestival.

Bildgalleri: Post Malone och Lil Pump på Smash Fest

Kulturbloggen - 16 Aug 18 kl. 10:59

Post Malone och Lil Pump på Smash Fest vid Sjöhistoriska vid Gärdet 15 augusti 2018 Post Malone, den nya tidens rockstjärna och just nu en av världens mest lyssnande artister intog Stockholm tisdag den 14e augusti. På den nya endagsfestivalen Smash Fest vid Sjöhistoriska vid Gärdet hade hela 18.000 samlats för att se stjärnan framföra sina hits Rockstar och Pyscho!

Titta/lyssna: Cat Power feat. Lana Del Rey – Woman

Kulturbloggen - 16 Aug 18 kl. 08:53

Det har gått en månad sedan Cat Power delade med sig av den första singeln från det kommande albumet Wanderer, och nu har den andra singeln “Woman” landat med tillhörande musikvideo. På singeln – som med sin ståndaktighet och sitt mod är lika tidsenlig som den är tidlös – medverkar Lana Del Rey på sång. Wanderer, Cat Powers tionde album, släpps den 5 oktober 2018.