Designen för Samsung Galaxy Note 20 enligt rykte

Swedroid.se - Allt om Google Android - 22 May 20 kl. 11:02

Bilden i artikeln är datorgenererad och inofficiell, men påstås ge en god idé om designen för kommande Galaxy Note 20. Hur väl bilderna stämmer överens med den verkliga telefonen återstår att se, men vi ser en nästintill helt platt panel med en centrerad kamera-ö högst upp. Konstruktionen är mer fyrkantig, med välvda sidor på baksidan. Kameramodulen på bakstycket påminner om den i Galaxy S20 Ultra. Fortsätt läs..

Samsung har redan skickat ut maj månads uppdatering för Galaxy S20

Samsung har senaste året varit ovanligt rappt när det gäller att skicka ut de månatliga säkerhetsuppdateringarna till flaggskeppen – ibland har Samsung rentav varit snabbare än Google. Till synes så även denna gång, då Galaxy S20-serien redan fått juni månads uppdatering. I sin changelog anger Samsung bara att enhetens säkerhet har förbättrats, men nämner i allmänna ordalag att uppdateringar även kan innehålla prestandaförbättringar, buggåtgärder och nya eller förbättrade funktioner.

Ny Samsung Galaxy Watch dyker upp hos FCC

Ser ut att bli mindre än tidigare generationer Samsung verkar ha en ny Galaxy Watch på ingång och tack vare lite dokument från FCC, USA:s post- och telestyrelsen. I dokumenten får vi reda på att några favoritfunktioner från tidigare versioner finns kvar som vattentålighet till 5ATM, GPS och LTE-radio. Den kommande versionen verkar släppas i mindre storlekar än tidigare.

Samsungs nya smartklockor granskas av FCC

Medan flera smartphonetillverkare övergav smartklockor, har Samsung fortsatt släppa handledsenheter. Klockorna kör Samsungs egna operativsystem Tizen och utgör ett alternativ till Google Wear OS och Apple WatchOS. Nya Galaxy-klockor har upptäckts hos FCC i USA, totalt fyra varianter – med och utan LTE, samt i storlekarna 45mm och 41mm.

Rykte: 5nm-chippet Exynos 992 redo för massproduktion, kan sitta i Galaxy Note 20

Swedroid.se - Allt om Google Android - 29 May 20 kl. 09:38

Särskilt senaste åren har det bland entusiaster och på tekniksidor sagts mycket om skillnaderna mellan chippen i Samsungs toppmodeller. Samsung utrustar nämligen modellerna i S-serien och Note-serien med olika SoC beroende på region: Qualcomm eller Exynos. Dessa olikheter är mycket svåra att märka av vid faktisk användning, men kan exempelvis tydliggöras genom benchmarks och batteri-tester.

Samsung lanserar betalkortet Samsung Money

Feber.se - 28 May 20 kl. 18:20

Gör som Apple, Uber och Huawei Nu lanserar även Samsung ett eget bankkort, något som även deras konkurrenter Apple och Huawei gjort det senaste året. Kortet kallas för "Samsung Money" och det kommer att fungera som ett debet-kort från MasterCard. Det hela är givetvis även kopplat till Samsungs betaltjänst Samsung Pay.

Bilder på Samsung Galaxy Note 20 läcker

Feber.se - 25 May 20 kl. 12:40

Verkar inte bli någon minsting i år Senare i sommar kommer Samsung hålla låda och presentera nya Note-enheterna och tack vare OnLeaks och Pigtou har vi nu fått en liten förtitt på enheterna. Mer specifikt har gänget lagt vantarna på läckta renderingar av vad som sägs vara Note 20 och Note 20+. Av bilderna att döma så kommer de nya Note-enheterna inte leverera någon större överraskning på designfronten.

Samsung Galaxy Note 20 Plus visas upp i renderade bilder

Swedroid.se - Allt om Google Android - 25 May 20 kl. 10:01

Efter de renderade inofficiella bilderna på Samsung Galaxy Note 20 kommer här motsvarande bilder på det (ännu) större syskonet Galaxy Note 20 Plus. Telefonen påstås ha en 6,9-tumsskärm, med en mer kraftig sluttning för sidorna än i Note 20. De yttermått som anges är 165 x 77,2 x 7,6 millimeter.

Samsung släpper militärversion av S20

Feber.se - 21 May 20 kl. 14:50

Tactical Edition Samsung släpper nu en version av deras S20 med det hårda namnet Samsung Galaxy S20 Tactical Edition. Den hårda telefonen har ett antal mjukvaror som ska hjälpa folk i militären. Rent tekniskt verkar det vara rätt likt en S20 men kan köra CBRS och privata SIM-lösningar tillsammans med wifi6 och 5G.

Samsung presenterar ny 50MP-sensor med snabb autofokus

Feber.se - 19 May 20 kl. 12:00

Borde dyka upp i mobiler i höst Samsung har presenterat en ny kamerasensor som bland annat lär dyka upp i Samsungs kommande flaggskepp Note 20, eller vad telefonen kommer heta. Den nya sensorn går under namnet Isocell GN1 och har en maximal upplösning på 50MP. Sensorn är Samsungs första som har både dual-pixel-autofokus och tetracell pixel-binning, vilket i kombination ska leverera en riktigt snabb autofokus-upplevelse samt fungera bra i mörka miljöer.

Rykte om Samsung Galaxy Note 20 Plus nämner ny fingeravtrycksläsare, 4500mAh

Swedroid.se - Allt om Google Android - 19 May 20 kl. 10:53

Samsung förväntas presentera nästa Galaxy Note i augusti och i vanlig ordning dyker det upp rykten innan lanseringen. Ett av ryktena nämner batterikapaciteten: Galaxy Note 20 Plus påstås erbjuda 4500mAh. Om uppgiften stämmer innebär det ett lika stort batteri som i Galaxy S20 Plus, men en påtagligt mindre kapacitet än Galaxy S20 Ultra med sina 5000mAh.

Tillbakablick: Sonys Androidsatsningar från X10 till X1

Hösten 2001 bildade svenska Ericsson och japanska Sony den gemensamma satsningen Sony Ericsson. Vid den tidpunkten var Ericsson världens tredje största tillverkare av mobiltelefoner, efter Nokia och Motorola. Ericsson hade tillverkat handhållna mobiltelefoner sedan slutet av 80-talet, men gjorde i början av 00-talet förlust och tappade marknadsandelar.

Prisade spelet Dead Cells släpps för Android

Motion Twins hyllade actionplattformsspel Dead Cells har släppts för Android, tidigare än planerat. Spelet är av typen som populärt kallas ”Metroidvania” – ett teleskopord baserat på de inflytelserika serierna Metroid och Castlevania. Dead Cells har 10/10 i betyg på Steam.

Ryktesbilder på Googles nya Chromecast med Android TV

Google kommer enligt flera tidigare rykten att släppa en ny Chromecast som baseras på Android TV och har en tillhörande fjärrkontroll. Bilderna i artikeln har hämtats från ett läckt firmware och påstås blottlägga designen. Enheten har en mer oval form än tidigare modeller, med en matt yta.

Google skickade oavsiktligt ut beta av Android 11, här är några av nyheterna

Swedroid.se - Allt om Google Android - Igår: 11:21

Vissa Pixel-användare har oväntat fått betaversionen av Android 11, trots att lanseringen har försenats och dessutom inte var tänkt att släppas förrän i morgon. En handfull nyheter har upptäckts genom misstaget. Ett i betaversionen dolt alternativ gör att uppspelningskontroller kan placeras bland snabbinställningarna i aviseringsmenyn.

Google Photos börjar visa när en bild kommer tas bort från papperskorgen

Swedroid.se - Allt om Google Android - Igår: 10:25

När du raderar en bild på Google Photos hamnar den i papperskorgen. Där ligger bilden kvar i 60 dagar innan den raderas för alltid automatiskt, såtillvida papperskorgen inte töms manuellt innan. Gränssnittet i papperskorgen har börjat visa när en bild kommer raderas permanent.

Google Pixel får junis säkerhetsuppdatering och ny ”Feature Drop”

Swedroid.se - Allt om Google Android - Igår: 10:08

Pixel-serien har fått juni månads säkerhetsuppdatering, tillsammans med en ny så kallad ”Feature Drop” som ger telefonerna nya finesser kvartalsvis. Ett av de funktionella tillskotten för Pixel 2 och framåt är ett förbättrat ”smart batteri”. Finessen reducerar redan energiförbrukningen för de appar användaren inte utnyttjar.

Så här ser nya strömmenyn i Android 11 ut

Google vill göra menyn som visas vid långtryck på strömknappen mer användbar. Pixel 4 fick exempelvis tidigare i vår en plånboksfunktion i strömmenyn i vissa regioner. Nu visar läckta dokumentationsbilder hur den färdiga menyn i Android 11 kan se ut.

Samsung har redan skickat ut maj månads uppdatering för Galaxy S20

Vivo presenterar flaggskeppet X50 Pro+ med kardansk upphängning

Vivo har nu i eftermiddag introducerat flaggskeppsserien X50, bestående av X50, X50 Pro och X50 Pro+. Vi fokuserar på den sistnämnda modellen som erbjuder en 6,56-tums AMOLED-panel med 1080 x 2376 pixlar, HDR10+, 120Hz uppdateringsfrekvens, samt en 32MP hålstanskamera. Det Android 10-baserade systemet drivs av Qualcomm Snapdragon 865, samt upp till 12GB RAM (LPDDR4) och 256GB lagring (UFS 2.

Bryr du dig om 5G?

Första vågen av femte generationens mobilnät är på gång i Sverige. Nästan alla av årets flaggskepp i Europa stödjer tekniken, då Qualcomm gjort 5G till ett krav för chippet Snapdragon 865. Sveriges första 5G-nät har dessutom nyligen börjat öppnas upp för allmänheten i storstäderna.

Xiaomi presenterar aktivitetsarmbandet Mi Band 5 elfte juni

Elfte juni presenterar Xiaomi aktivitetsarmbandet Mi Band 5, enligt inlägg på Weibo. Tillverkaren har rönt framgångar med serien, inte minst tack vare ett förhållandevis lågt pris. Föregångaren Mi Band 4 såldes exempelvis i en miljon exemplar på åtta dagar för ett år sedan.

Samsungs nya smartklockor granskas av FCC

Obskyr bugg i Android gör telefoner obrukbara när särskilda bakgrundsbilder anges

Swedroid.se - Allt om Google Android - 31 May 20 kl. 12:39

Vissa bakgrundsbilder har visat sig göra Androidtelefoner obrukbara. Enda kända lösningen i skrivande stund är en fabriksåterställning. Bilden i senaste exemplet ser manipulerad ut och det är möjligt att den har justerats just med syftet att få den obskyra buggen att utlösas.

Samarbetet mellan OnePlus och McLaren är officiellt slut

Swedroid.se - Allt om Google Android - 30 May 20 kl. 09:07

Vi kommer inte få se några fler specialupplagor med McLaren-tema av OnePlus-telefoner, då samarbetet mellan de två företagen nu officiellt är slut. Samarbetet har nått sin planerade slutstation, enligt ett uttalande från McLaren. En stark indikation dök upp tidigare i månaden, då McLaren hade tagit bort OnePlus från sin lista över samarbetspartners.