Filmrecension: 438 dagar

Kulturbloggen - 22 Aug 19 kl. 13:49

438 dagar Betyg 4 Svensk biopremiär 30 augusti 2019 Regissör Jesper Ganslandt Manus Peter Birro I rollerna: Martin Schibbye – Gustaf Skarsgård Johan Persson – Matias Varela Abdullahi Hussein – Faysal Ahmed Werar (Vice President) – Nat Ramabulana Jens Odlander (Ambassadör) – Fredrik Evers Linnea Schibbye – Josefin Neldén Att göra en film som bygger på verkligheten har sina utmaningar. 438 dagar bygger på händelserna då de två svenska journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson greps av etiopisk militärpolis då de illegalt tagit sin in i området Ogaden för att hitta bevis på hur ledningen för Lundin Oil (där den dåvarande svenska utrikesministern Carl Bildt) suttit med i styrelsen) varit medveten om de övergrepp som civilbefolkningen utsatts för på grund av jakten på olja. Martin Schibbye och Johan Persson greps och dömdes för att vara terrorister, eftersom de fått hjälp av en motståndsrörelse för att ta sig in i området. Filmen skildrar hur de tar sig in i Ogaden, vad som händer när de greps och tiden i fängelse och en del av spelet bakom kulisserna som utspelades för att få ut dem från det etiopiska fängelset. Fortsätt läs..

Titta: Trailer för 438 Dagar

Kulturbloggen - 15 Aug 19 kl. 13:45

Ett pressmeddelande berättar om filmen 436 dagar som har svensk biopremiär i höst: Journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson sätter allt på spel när de korsar gränsen mellan Somalia och Etiopien. De vill undersöka hur jakten på olja drabbar befolkningen och med egna ögon ta reda på sanningen. Fem dygn senare ligger de skjutna i öknen och en annan historia tar sin början.

Titta: trailer för 438 dagar, filmen om Martin Schibbye och Johan Persson

Kulturbloggen - 23 Jun 19 kl. 18:02

Den 30 augusti har filmen 438 DAGAR biopremiär. Nu har den officiella trailern släppts från filmen om journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson som sätter allt på spel i jakten på sanning under sin reportageresa till Etiopien 2011. Huvudrollerna spelas av Hollywoodsvenskarna Gustaf Skarsgård och Matias Varela som gör sin första svenska storfilm tillsammans.

Kulturbloggen - 15 minuter sedan

Kulturbloggen - 13 timmar sedan

Kulturbloggen - 23 timmar sedan

Kulturbloggen - 23 timmar sedan

Kulturbloggen - Igår: 12:24

Kulturbloggen - Igår: 11:51

Sverigepremiär av Belfast Girls, om en bortglömd del av kvinnohistorien, på Teater Tre

Kulturbloggen - Igår: 11:46

Pjäsen Belfast Girls av den irländska dramatikern Jaki McCarrick skildrar en ofta bortglömd del av historieskrivningen: de många unga kvinnor som under Irlands stora potatissvält uppmanades att fly över havet till Australien. I november får pjäsen sin Sverigepremiär i Stockholm, producerad av BATALJ Scenkonst, berättar ett pressmeddelande. – Jag kände genast när jag hade läst manuset: den här historien måste berättas.

Filmrecension: Josefin & Florin

Kulturbloggen - Igår: 07:51

Josefin & Florin Betyg 3 Svensk biopremiär 20 september 2019 Regi: Ellen Fiske och Johanna Karlberg När singelmamman Josefin börjar tala med den unga killen Florin, som sitter utanför mataffären och tigger, anar hon inte vad som skall hända. Åtta månader senare gifter de sig, lyckligt nykära. Trots skillnader i ålder, nationalitet och kultur uppstår kärlek.

Filmrecension: Ad Astra – en yttre och en inre resa

Kulturbloggen - i förrgår: 18:37

Ad Astra Betyg 4 Regi James Gray Svensk biopremiär 20 september 2019 En mäktig rymdfilm med Brad Pitt som får beröm av många internationella filmkritiker för sin roll som astronauten Roy McBride som far till solsystemets yttersta gräns för att söka efter sin far, Clifford McBride (spelas mycket bra av Tommy Lee Jones). Clifford McBride skickades ut på uppdrag att leta efter former av intelligent liv i universum men har varit försvunnen i tre årtionden. Trots det storslagna perspektivet med rymdtemat är det en film som lika mycket handlar om nära relationer, det är en far-son-berättelse, som ibland blir lite för söt.

Drömpjäsen som blev till verklighet

Kulturbloggen - i förrgår: 16:18

Pygmalion i Signe Elvin-Nowaks händer är en berättelse om kvinnlig upprättelse och en kamp mot mansvälde och rådande maktelit. I Signes version av George Bernard Shaw’s klassiska verk lyfts det kvinnliga perspektivet. Pygmalion är ett klassiskt verk av dramatikern George Bernard Shaw som historiskt har både efterapats och omtolkats oräkneligt antal gånger, inte minst i filmiskt sammanhang.

Komplext sammansatta toner – Triple Amen av Ligthouse

Kulturbloggen - i förrgår: 15:01

foto Magnus Bergström Lighthouse Triple Amen 3 Inspelning: Spinroad Studios i Lindome 29-30/11 2018 av Pedro Ferreira Mixad av Peter Danemo Mastrad av David Carlsson Kopasetic Productions (med stöd av Svenska Kulturrådet) 54:21 Releasedatum: 13/9 2019 En debutskiva från en kvartett välrenommerade musiker i olika generationer. Har träffat dem var för sig och på sistone lyssnat på dem live i olika intressanta sammanhang. Oftast verkligen gillat vad jag hört, varför jag blev nyfiken på den nybildade konstellationen.