Filmrecension: Annabelle Comes Home

Kulturbloggen - 30 Jun 19 kl. 17:39

Annabelle Comes Home Betyg 2 Svensk biopremiär 26 juni 2019 Regissör: Gary Dauberman Författare: James Wan (berättelse av Gary Dauberman) Medverkande: Vera Farmiga, Patrick Wilson, Mckenna Grace, Madison Iseman, Michael Cimino och Katie Sarife Ed (Patrick Wilson) och Lorraine Warren (Vera Farmiga) bestämmer sig för att ta den demoniska dockan (Annabelle) tillbaka till sitt säkra och låsta museum där hemmma. Här kan demoner kontrolleras och hållas borta från människor. En natt i föräldrarnas frånvaro väcker en tonåring och hennes vän en ond ande. Ungdomarna som passar Warrens dotter Judy (Mckenna Grace) ser hur demonen fångas i en docka i det förbjudna rummet … Mycket av framgången med Conjuring-serien bygger på flaggskeppets hjältar paret Warrens, baserat på ett verkligt par som hade lång gemensam karriär på 1950-talet (Lorraine dog tidigare i år). Fortsätt läs..

Stereo-ljud kommer till Google Home och Home Mini

Feber.se - 28 Oct 19 kl. 15:00

På tiden! Användare av första generationens Google Home-enheter har inte haft möjlighet att para ihop sina smarta högtalare för att kunna köra stereoljud. Funktionen har endast varit tillgänglig med Home Max samt nya Nest Mini, men nu har Google fått tummen ur och pushat ut funktionen till sina originalenheter.

Google kommer ersätta defekta Home-enheter, även om garantin gått ut

Swedroid.se - Allt om Google Android - 24 Oct 19 kl. 20:24

De användare av Home och Home Mini som fått enheterna förstörda av en bakgrundsuppdatering kommer att få sina exemplar ersatta av Google enligt ett uttalande, oavsett om de fortfarande täcks av garantin eller inte. I skrivande stund saknas detaljer, som hur det hela ska gå till rent praktiskt och huruvida det gäller globalt. Google kommer även att skicka ut en uppdatering som ska förhindra att dylika problem uppstår igen.

Flera Google Home och Home Mini har havererat efter firmware-uppdatering

Swedroid.se - Allt om Google Android - 22 Oct 19 kl. 14:37

Googles smarta högtalare Home och Home Mini uppdaterar sig själva i bakgrunden, utan att det märks. På sistone har vissa användares högtalare havererat efter en av dessa uppdateringar, något som rapporteras i Googles supportforum och på Reddit. Vissa har kunnat lösa det genom att bara koppla ur sladden och sätta tillbaka den igen, medan andra åtgärdat problemet genom en fabriksåterställning.

Nu går det att flytta uppspelning mellan Cast-enheter

Swedroid.se - Allt om Google Android - 09 Oct 19 kl. 12:45

Google har implementerat stöd för att enkelt flytta uppspelning mellan hemmets olika Cast-enheter. Uppspelningen kan exempelvis flyttas från en Home Mini i köket till en högtalare i vardagsrummet, och så vidare. Video kan därtill flyttas mellan kompatibla enheter.

Soupy Leaves Home

Bokbloggar - 28 Sep 19 kl. 12:00

Corridor levererar barnförbjuden version av Home Alone

Feber.se - 09 Sep 19 kl. 11:00

Kevin är psykopat Visuella effekt-gänget Corridor har levererat ett par barnförbjudna versioner av diverse filmer och nu har gänget släppt en sådan version av klassiska Home Alone, vilket ger oss en helt annan bild av Kevin McCallister. Bonusvideo nedan där Corridor berättar om projektet. Läs vidare och kommentera: https://feber.

Samsung visar upp Galaxy Home Mini

Feber.se - 30 Aug 19 kl. 08:00

En lite mindre version av deras smarta högtalare För cirka ett år sedan presenterade Samsung den smarta högtalaren Galaxy Home och nu har man även tagit fram en miniversion av denna. Samsung har nu börjat erbjuda Samsung-kunder i Sydkorea att börja testa Galaxy Home Mini som använder Samsungs egen smarta assistent Bixby. Trots att det gått ett år sedan Samsung visade upp den större smarta högtalaren Galaxy Home så är den än så länge inte släpps på marknaden och det finns inga uppgifter om när så kan tänkas bli fallet.

Mitt home away from home

Blondinbella - 25 Aug 19 kl. 10:00

I samarbete med Poster Store  Äntligen har vi en NYC-lägenhet att få inreda! Så spännande. En milstolpe avklarad.

Filmrecension: I Lost My Body – Jeremy tar tecknad film till nya höjder

Kulturbloggen - Igår: 14:47

I Lost My Body Betyg 4 Svensk biopremiär: Netflix 29 november Regi Jérémy Clapin Medverkande: Alia Shawkat, Alia Shawkat och George Wendt Fransmännen kan det här med animation. Från baguetternas förlovade land har vi fått filmpärlor som “Trion från Belleville”, “Illusionisten” och “April And the Extraordinary World” som alla delvis eller helt är handmålade och 3d-animerade. “I Lost My Body” är den senaste i mängden välgjorda animerade storverk, en film som fått stående ovationer i Cannes.

Fascinerande om dödens närhet – rigor Mortis av Benedikte Esperi på 3:e Våningen

Kulturbloggen - i förrgår: 23:19

pressfoto Anna Carin Isaksson Idé, koreografi, video, ljudmix och framförande (dans): Benedikte Esperi Dansdramaturg: Thomas Schaupp Ljud- och ljustekniska lösningar + teknik under föreställningar: Finn Pettersson Dansare i videoverk och process: Benedikte Esperi, Karolin Kent, Anna Emilsson och Fanny Kivimäki Spelas till och med 16/11 2019 på 3:e Våningen Sockerbruket 9 i Göteborg Scenografin utgör en installation öppen dagtid under spelperioden Produktionen är en del i nätverket GIBCA Extended och en samproduktion med 3:e Våningen (konstnärsdriven arena för nutida dans, konst och musik). Benedikte Esperi har väldigt många strängar på sin lyra: koreograf, konstnär, performance-artist, filmskapare, akademiker, producent och curator. Har dessutom tävlat i Poetry slam.

Lyssna: Thomas Stenström – Dreamer

Kulturbloggen - 09 Nov 19 kl. 13:02

Thomas Stenström släppte sitt nya album, “Dreamer”, den 8 november. Ett pressmeddelande berättar: Titeln och albumkonceptet är ett slagord tänkt att kunna ta till varje gång självförtroenden sviker. Konceptet har även tagits ut i en fanaktivering där Thomas fans redan i onsdags kunde besöka hemsidan dreamer.

Teaterkritik: Främmande från Kiseldalen – lockar till självkritiska skratt och öppnar upp för nya tankemönster

Kulturbloggen - 09 Nov 19 kl. 12:54

Främmande från Kiseldalen Manus David Book Regis, scenografi, teknik Henrik Bergström, David Book, Johanna Rane Premiär av Parterren på Ö2 Scenkonst den 8 november 2019 Temat mänsklighetens undergång är inte något någon av oss i dagsläget är omedvetna om. Vågar man bara ta till sig vetenskaplig fakta och inte som strutsen stoppar huvudet i sanden, eller lurar sig själv med falska nyheter i amerikansk stil, så vet vi att det inte står så bra till med moder jord. Både etiskt och moraliskt kan vi dränka och oss själva med massor av skam och skuld i hur mänskligheten valt att missbruka våra resurser.

Filmrecension: Those Who Remained – Ömsimt kärleksdrama om ensamhet och utsatthet i krigets Budapest

Kulturbloggen - 08 Nov 19 kl. 16:58

Imdb Those who Remained Betyg 4 Visas på Stockholm International Film Festival Regi Barnabas Roth Medverkande Karoly Hajduk, Mari Nagy. En kärlekshistoria. Om paret, en äldre herre och en sjuttonårig tonårsflicka som genast fattar tycke för varandra.

Lars Winnerbäck erbjuder lindring i höstmörkret

Kulturbloggen - 08 Nov 19 kl. 13:14

Foto: Maria Laakso Åman Med en ny skiva i bagaget ger sig Lars Winnerbäck ut på en landsomfattande höstturné. Det är en arenaturné som avslutas inför ett utsålt Globen den 29 november. Första veckan av turnén har snart gått och Kulturbloggen hade glädjen att se konserten I Halmstad i söndags.

Bokrecension: De bokstavstrogna – Ett reportage om radikal islam – välskriven, intressant och ger mycket kunskap

Kulturbloggen - 08 Nov 19 kl. 09:15

De bokstavstrogna – Ett reportage om radikal islam Författare Tina Thunander Utgivningsdatum 2019-09-19 Förlag Lind & Co ISBN 9789177797067 Vad händer i världen? Hur stark är det demokratiska samhället? I svenska traditionella medier varnas ofta för högerextremismen, men det finns en annan fara mot vårt öppna samhälle och de ideal om jämställdhet mellan könen och allas lika värde som är centrala i vårt system: religiösa fundamentalister och inte minst de islamistiska.

Filmrecension: Beanpole – Om blickar kunde döda

Kulturbloggen - 08 Nov 19 kl. 07:52

Imdb Beanpole Betyg 5 Svensk biopremiär november 2019 Visas på Stockholm International Film Festival Regi Kantemir Balagov I rollerna: Konstantin Balakirev, Andrey Bykov, Olga Dragunova, Viktoria Miroschnichenko Sårade själar, trasiga kroppar och oskyldiga barn som far illa i och med krigets efterskalv. Beanpole av ryssen Kantemir Balgakov är en fasansfull historia, ett fängslande och intensivt relationsdrama om två kvinnor och deras mycket speciella dynamik. Storyn som är löst baserat på Nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitjs “Kriget har inget ansikte” ser precis som i boken andra världskriget i Ryssland ur ett kvinnligt perspektiv.

Recension: Shirley Clamp guldstrupe, personlig och jätterolig

Kulturbloggen - 07 Nov 19 kl. 22:46

Shirley ClampNästan 20 år på scen om man avrundar uppåtMaximteaternBara tio föreställningar Shirley Clamp – nästan 20 år på scen om man avrundar uppåt är en personlig vandring kompad med hennes musik. Det handlar om att ta upp förmågan att alltid förminska sig själv, att bli kommenterad om hur man ser ut, att må dåligt och ha dåligt självförtroende. Detta är några av de ämnen som tas upp på Shirley Clamps nya show.

Standards tolkade med passion och egenart – Longing av Ellas Kapell

Kulturbloggen - 07 Nov 19 kl. 14:55

Art Work Elin alm Rosenblad Ellas Kapell Longing 4 Inspelning i Kingside Studios, Gnesta 27-28/3 2019 Mix: Markus Sjöberg Detonamusic AB Mastring: Thomas Eberger Stockholm Mastering AB Producent: Ellas Kapell Prophone Records 41:52 Release: 25/10 2019 En driven debut från en kvartett som bildades på KMH, ursprungligen som projekt vars gemensamma nämnare bestod i en förkärlek för Ella Fitzgerald. Därav förmodligen gruppnamnet. De består av Lovisa Jennervall på sång, Manne Skafvenstedt vid flygeln Anders Langörgen på kontrabas samt Edvin Fridolfsson bakom trummorna.

Lyssna: George Michael – This Is How (We Want You to Get High)

Kulturbloggen - 06 Nov 19 kl. 09:17

George Michael släpper ny singel postumt. Den 5 november släpptes en helt ny låt med George Michael – “This Is How (We Want You to Get High)”. Låten är hämtad från julfilmen ”Last Christmas”, som är inspirerad av George Michaels och Whams musik och har premiär 13 november i år.

Solid fresk om frustrerad antihjältinna – Madame Bovary på Folkteatern

Kulturbloggen - 06 Nov 19 kl. 03:45

foto Mats Bäcker Idé: Frida Röhl och Magnus Lindman Manus: Magnus Lindman Regi: Frida Röhl Scenografi och kostymdesign: Charlotta Nylund Ljusdesign: Carina Persson Backman Mask- och perukdesign: Susanne Åberg och Ellen Holmström Kompositör och musiker på scen: Joel Igor Hammad Magnusson Koreografi: Giovanni Bucchieri I rollerna: Helmon Solomon, Ulf Rönnerstrand, Kim Lantz, Sara Wickström, Victoria Olmarker, Jonas Sjöqvist, Emma Österlöf, Sanna Hultman, Leonaro Terfelt, Sara Shirpey och Camilla Bejarano Wahlgren Premiär 26/10 på Folkteaterns stora scen, Göteborg Spelas till och med 19/12 2019 Sänder på stört iväg en varning om att följande text är något mer, eller något annat än en konventionell recension. Träffade härförleden en regissör i färd med att se uppsättning på Göteborgs stadsteater. Gav mig till känna genom att tacka för hans senaste regiuppdrag hos en frigrupp.

Filmrecension: The Lighthouse

Kulturbloggen - 02 Nov 19 kl. 14:43

The Lighthouse Betyg 2 Svensk biopremiär 22 november 2019 Visas på Stockholm International Film Festival Regi Robert Eggers I rollerna: Willem Dafoe, Robert Pattinson, Valeriia Karaman Fotomässigt är filmen fantastisk. Den är filmad helt i svartvitt och har inträngande bilder och enastående duktiga skådespelare i de två huvudrollerna: Willem Dafoe och Robert Pattinson. För mig räcker det inte att något rent konstnärligt är fascinerande, en film måste ha en handling som på något tilltalar mig, engagerar mig.

Bländverk som knappt skrapar på ytan – Danny The Runaway show på The Theatre i Göteborg

Kulturbloggen - 01 Nov 19 kl. 15:46

foto Mats Bäcker Dany Saucedo The Runaway Show – Krogshow 3 Regissör/ kreatör: Vera Prada Koreografi: Alexandro Düchen Manus: Danny Saucedo Musiker: Pontus Persson Dansare: Amir Ashoor, Lovisa Bengtsson, Fatoumata Camara, Pauline Eddeborn, Daniel Gürow Lundkvist, Mia Hellberg, Jonna Hökengren, Gabriella Kaiser, Kenny Lantz och Fanny Svensson Produktion av 2Entertain & Krall Entertainment i samarbete med United Stage Premiär The Theatre på Gothia i Göteborg 31/10 2019 Fick en impuls att som novis utsätta mig för en värld jag sällan vistas i. Danny Saucedo gör schlagerpop med pumpande beat, övervägande på svenska. Möjligen visste jag att han varit med i Idol, turnerat med pojkband och tre gånger tävlat i Melodifestivalen.