Filmrecension: Beanpole – Om blickar kunde döda

Kulturbloggen - 08 Nov 19 kl. 07:52

Imdb Beanpole Betyg 5 Svensk biopremiär november 2019 Visas på Stockholm International Film Festival Regi Kantemir Balagov I rollerna: Konstantin Balakirev, Andrey Bykov, Olga Dragunova, Viktoria Miroschnichenko Sårade själar, trasiga kroppar och oskyldiga barn som far illa i och med krigets efterskalv. Beanpole av ryssen Kantemir Balgakov är en fasansfull historia, ett fängslande och intensivt relationsdrama om två kvinnor och deras mycket speciella dynamik. Storyn som är löst baserat på Nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitjs “Kriget har inget ansikte” ser precis som i boken andra världskriget i Ryssland ur ett kvinnligt perspektiv. Kantemir som sluckade boken så fort han fick tag på den var bara tvungen att göra en film på den och vilken film. Fortsätt läs..

DigitalFoundry blickar tillbaka på Turok: Dinosaur Hunter

Feber.se - 15 Jul 19 kl. 17:20

Hur spelet förändrade FPS-världen DigitalFoundry har släppt en ny video i sin videoserie DF Retro där de blickar tillbaka på gamla titlar för att undersöka hur revolutionerande spelen var för sin tid. I deras senaste video kikar gänget på Turok: Dinosaur Hunter, vilket förändrade FPS-världen en aning med fokus på utforskning vid sidan av dinopangande. Läs vidare och kommentera: https://feber.

Lucas Elvenes blickar mot topp sex: ”Det är ett mål vi har”

Nyhetspressen - 25 Feb 19 kl. 15:40

Rögleforwarden om sin historiska lördag och sitt nyvunna självförtroende..

Filmrecension: Översättarna – en riktig känga åt den kommersiella litteraturen, spännande och rolig

Översättarna Betyg 4 Svensk biopremiär 17 juli 2020 Regi Régis Roinsard I rollerna: Olga Kurylenko (Quantum of Solace, The Room), Sidse Babett Knudsen (Borgen, The Duke of Burgundy, Westworld) och Lambert Wilson (Jacques – Havets utforskare). Filmen ger en rejäl spark åt kommersialiseringen av litteraturen, där ger en riktig känga åt förlagsvärlden och samtidigt är den spännande med överraskande vändningar, en thriller där du troligen inte kan räkna ut vem som är boven. Och ganska rolig också, men en hel del drift av dagens kulturelit.

Filmrecension: Mjölkkriget – en fantastisk berättelse om den lilla människan kamp för frihet mot kooperativet

Kulturbloggen - i förrgår: 19:19

Mjölkkriget Betyg 4 Svensk biopremiär 17 juli 2020 Originaltitel: The County/Héraðið Regi och manus: Grímur Hákonarson I rollerna: Arndís Hrönn Egilsdóttir, Hinrik Ólafsson, Sigurður Sigurjónsson, Hannes Óli Ágústsson, Ragnhildur Gísladóttir, Sveinn Ólafur Gunnarsson, Jens Albinus Jag fullkomligt älskar den här filmen och dess karaktärer och i synnerhet huvudpersonen, den viljestarka, upproriska mjölkbonden Inga (Arndís Hrönn Egilsdóttir). Inga är en medelålders kvinna, inte tvålfager och inte smal och som en älva och långt ifrån skör som en porslinsfigur. Hon är rakt på, ärlig och vad som kan en del kan vilja använda det rätt konstiga ordet manhaftig.

Förunderliga klanger och storartad sång – Sing Me The News av Lena Swanberg

Kulturbloggen - 11 Jul 20 kl. 00:08

Per Kristiansen pk-foto Lena Swanberg Sing Me The News 5 Inspelad och mixad av Göran Petersson i Brus & knaster mobila studio och Studio Gul i Sundbyberg 2018-2019 plus somliga pålägg i Banjou studio Ekerö Producerad av Lena Swanberg & Göran Petersson (fyra spår co-producerade med Richard Krantz) Lobjär Recordings (egen utgivning med stöd från Statens Kulturråd) 50:21 Releasedatum: 27/5 2020 Jag känner främst till henne genom intryck hon gjort, live och på skiva som vokalist i storband ledda av Ann-Sofi Söderqvist. Den Stockholmsbaserade sångerskan och kompositören växte upp i Hälsingland. Tidigt i barndomen började hon spela fiol.

Kulturbloggen - 08 Jul 20 kl. 13:16

Kulturbloggen - 08 Jul 20 kl. 12:58