Filmrecension: Blinded by the Light

Kulturbloggen - 25 Sep 19 kl. 17:13

Blinded by the Light Betyg 4 Svensk biopremiär 27 september 2019 Regi Gurinder Chadha En hyllning till Bruce Springsteen, till hans musik, hans texter och hans värderingar. En film som utan tvekan är ett måste för alla Springsteen-fans, förstås. Handlingen kretsar kring en ung pojke med pakistanskt ursprung i den brittiska staden Luton i mitten av 1980-talet. Hans föräldrar, i synnerhet hans pappa, håller hårt på traditioner. Fortsätt läs..

Dying Light firar fem år med gratishelg på Steam

Feber.se - 21 Feb 20 kl. 12:40

Och en liten hyllningsvideo I slutet av januari 2015 lanserade Techland sin zombieslaktarsimulator med parkour-mekanik Dying Light. För att fira årsdagen har utvecklarna släppt en video där vi får reda på vad som skett i Dying Light-sfären sedan release samt får lite statistik som bland annat att vi tagit kål på 36 miljarder zombies, att vi sprungit 3,5 miljarder kilometer och tillbringat närmare 584 miljoner timmar i spelet. För att fira årsdagen ytterligare har Techland även gjort spelet gratis att testa på Steam i helgen och länk dit har ni här nere till vänster.

Toy Story Buzz Lightyear Light-Up Mini Backpack

GeekAlerts - 13 Jan 20 kl. 15:05

Take your essentials to infinity and beyond with this Toy Story Buzz Lightyear Light-Up Mini Backpack. Inspired by the look of Buzz Lightyear, the Space Ranger voiced by Tim Allen in the popular Disney Pixar movie Toy Story, this backpack features lights on the wings [...

The Legend of Zelda Potion Mood Light

GeekAlerts - 26 Dec 19 kl. 03:48

Need to restore your health or magic? This Nintendo The Legend of Zelda Potion Mood Light should do the trick. Inspired by The Legend of Zelda, this mood light looks like a potion bottle and stands about 6″ tall.

Nightmare Before Christmas Oogie Boogie Mood Light

GeekAlerts - 17 Dec 19 kl. 08:52

Create a scary ambiance with The Nightmare Before Christmas Oogie Boogie Mood Light. Or perhaps you find it comforting, rather than creepy, as this Oogie Boogie night light can scare away the other boogiemen. As officially licensed Disney Tim Burton’s The Nightmare Before Christmas merchandise, [...

Friends Central Perk Neon Light

GeekAlerts - 09 Nov 19 kl. 07:00

Turn your home into a fun little coffee shop where you can hang out with your friends, with the Friends Central Perk Neon Light. You don’t even have to worry about being a good host, since Joey and Rachel were not very good at waiting [...

Techland planerar fyra år av DLC till Dying Light 2

Feber.se - 27 Sep 19 kl. 09:40

Precis som med föregångaren Techlands Dying Light levde förvånansvärt länge och det verkar som att utvecklarna har liknande planer för uppföljaren. I en intervju med Prankster101 berättar spelets lead designer Tymon Smektala att Dying Light 2 kommer få nytt innehåll upp till fyra år efter spelets release, vilket är riktigt trevligt. Mer specifikt säger Smektala detta gällande DLC-planerna: Dying Light 1 was supported for 4 years after its release, and the plan for Dying Light 2 is exactly the same.

Litteratursamtal med Jeanette Winterson – Om evigt liv, sexbots och Artificiell intelligens

Kulturbloggen - 13 timmar sedan

Bildkälla: Kulturhuset Litteratursamtal: Jeanette Winterson Arrangör: Kulturhuset Scen: Konserthuset Jeannette Wintersons ”Frankissstein”, en omarbetning av Mary Shelleys klassiska skräckhistoria, är en berättelse om robotar, historisk kontextlöshet och könsöverskridande identitet. Historien fungerar som ett en spegel för vårt kollektiva medvetande. På Kulturhusets litteraturscen berättar den brittiska författaren om sina tankar kring romanen, dåtiden, framtiden och konsekvenserna av vår passivitet.

Diamanter med olika slipning definierar storheten – Portraying av Caecilie Norby

Kulturbloggen - 14 timmar sedan

foto Stephen Freiheit Caecilie Norby Portraying 5 Kompilator och curator: Marco Ostrowski Mastrad av Klaus Scheuermann ACT 67:43 Releasedatum: 28/2 2020 Caecilie Norby var den första danska artisten att bli kontrakterad av ärevördiga Blue Note. My Corner Of The Sky har jag i min ägo. Hon har fått ett flertal priser, gjort tolv album i eget namn och sålt närmare en halv miljon skivor.

Fabulös spelglädje från giganter i finurliga låtar – The Bäst Band Lajv av Mikael Ramel Band

Kulturbloggen - Igår: 12:54

Mikael Ramel Band Till Dej The Bäst Band Lajv 2019 5 Inspelad i april 2019 På Musikens Hus i Göteborg och Skottvångs grufva I Mariefred Bearbetning och mix: Lennart Östlund, Mungo Studio Master: Claes Persson, Mastring CRP Studio Skivbolag: Peter Holmstedt/ Paraply/ Hemifrån 56:16 / 57:46 Releasedatum: 14/2 2020 Första gången jag på allvar via stereoanläggning kommer i närkontakt med Mikael Ramels låtar, bortsett från konsert i Tonkraft (P3). Har av outgrundlig anledning aldrig införskaffat något ur hans katalog. Nu drogs jag till honom tack vare hajpen och de superproffs som utgör hans turnéband.

Utställningen “Sinnerligt” låter konsten beröra genom att få röra

Kulturbloggen - Igår: 10:46

“Snälla rör vid konsten”. Överallt står det skrivet. Uppmanande direktiv.

Titta: Videopremiär för Lisa Montan – Höstanemon

Kulturbloggen - 26 Feb 20 kl. 00:08

Lisa Montan är en spännande musikskapare. Hon är den enda kvinnan hittills som varit nominerad till en Guldbagge för sin filmmusik. Hon nominerades 2015 för musiken till filmen Flockan.

Gitarrlegenden Al Di Meola till Stockholm

Kulturbloggen - 25 Feb 20 kl. 15:17

Få gitarrister kan mäta sig med virtuosa Al Di Meola. Den skickliga artisten firar nu 45 år på scen genom att ge sig ut på turné och kommer till Stockholm och Lilla Cirkus lördag den 9 maj. Ett pressmeddelande: Komplexa rytmiska synkoper i kombination med lyriska melodier och en sofistikerad harmoni, det är, och har alltid varit, kärnan i Al Di Meolas musik genom hela hans fyra decennier långa karriär.

Metaltown återvänder till Bananpiren i sommar – tungviktarna Slipknot klara som headliner

Kulturbloggen - 25 Feb 20 kl. 15:16

Hårdrocksfestivalen Metaltown är tillbaka på samma plats där det en gång började för 16 år sedan! Den 5 augusti intar festivalen återigen Bananpiren i Göteborg med ett axplock av genrens tyngsta akter. Ett pressmeddelande presenterar årets line-up: Slipknot, Max & Iggor Cavalera, Raised Fist, Avatar, Hardcore Superstar, Bombus och Nerved!

Snart premiär för dokumentärfilmfestivalen Tempo där biopubliken får möta internationella och svenska dokumentärmakare

Kulturbloggen - 25 Feb 20 kl. 15:14

Danskorna Louise Detlefsen, Louise Unmack Kjeldsen och Eva Mulvad är tre av de internationella regissörer som gästar årets Tempo Dokumentärfestival. De står bakom dokumentärer med vitt skilda teman som kroppspositivism (Fat Front) och att behöva fly sitt land för kärlekens skull (Love Child). Ett pressmeddelande om festivalen: Förutom dessa anländer regissörer och producenter från olika hörn av världen till Stockholm under festivalveckan, som pågår mellan 2 och 8 mars.

Fatalt sanningssökande i sevärd parabel – Misantroperna på Folkteatern

Kulturbloggen - 24 Feb 20 kl. 04:49

foto Mats Bäcker Manus och regi: Jens Ohlin Scenografi och ljusdesign: Susanna Hedin Kostymdesign: Matilda Hyttsten Mask och perukdesign: Susanne Åberg Medverkande: Nina Haber, Amed Bozan, Sara Shirpey, Emma Österlöf, Susanna Hultman, Lena B Nilsson, Sara Wikström, Benjamin Moliner, Jonas Sjöqvist och Andrea Edwards Spelas till och med 23/4 2020 Urpremiär 15/2 på Folkteaterns Stora scen i Göteborg Underrubriken på dramat lyder “det farligaste som finns är att säga sanningen. Tänker att sanning långt ifrån alltid är ett absolut begrepp. Den kan vara relativ istället för entydig.

Teaterkritik: Vakten vid Rhen – vad händer när kriget flyttar in i våra vardagsrum?

Kulturbloggen - 23 Feb 20 kl. 12:03

Vakten vid Rhen Översättning: Klas Östergren Regi: Jenny Andreasson Scenografi och kostym: Marika Feinsilber Peruk och mask: Moa Hedberg, Melanie Åberg Koreografi: Catharina Allvin Ljus: Anna Wemmert Clausen Medverkande Anise – Mia Benson David – David Book Marthe – Rakel Benér Gajdusek Sara – Melinda Kinnaman Fanny – Marika Lindström Kurt – Alexej Manvelov Teck – Andreas Rothlin Svensson Bodo – Ira Lipsker/Alexander Jernberg Babette – Juni Helander/Kerstin Linden Joshua – Rufus Vårdstedt/Olle Frelin Sverigepremiär 22 februari 2020, Lilla scenen, Dramaten Vad händer om gästfria, trevliga människor som lever lugna liv utan större bråk plötsligt hamnar mitt i ett krig? Eller när detta krig hamnar mitt i deras vardagsrum? Vakten vid Rhen av den amerikanska dramatikern Lillian Hellman hade urpremiär 1941 i New York, inte så långt innan USA gick in i andra världskriget.

Fantasifull fullträff om okuvliga pionjärer – De Vågade på Teater Jaguar

Kulturbloggen - 22 Feb 20 kl. 23:46

foto Lina Ikse Manus: Louise Juliusson & Emil Klingvall Regi: Sara Klingvall Scenografi & kostym: Heidi Saikkonen Teknik & ljus: Torben Signelius Kulin Spelas på Teater Jaguar , Storgatan 3 i Göteborg till och med 3/4 2020 Premiär: 22/2 En collageföreställning vars främsta målgrupp utgörs av elever i mellanstadiet. Det är en rapsodisk hyllning till exceptionella människor, vars epokgörande insatser gjort outplånliga avtryck. Publiken kan med fördel tillgodogöra sig De vågade på olika nivåer, beroende på mognad och förkunskaper.

Lyssna: Peter Bjorn and John – Music

Kulturbloggen - 21 Feb 20 kl. 17:06

Peter Bjorn and John släppte 21 februari 2020 låten ”Music” – sista singeln innan albumsläppet 13 mars. Peter Bjorn and John släpper i dag låten ”Music” – sista singeln innan albumsläppet 13 mars Internationellt hyllade svenska bandet Peter Bjorn and John firar 20 år i år och släpper nytt album. Albumet, som har titeln ”Endless Dream”, släpps via INGRID den 13 mars och därefter åker bandet på stor USA-turné med start i Los Angeles.

Lyssna: The Confusions – Electric

Kulturbloggen - 21 Feb 20 kl. 17:04

The Confusions har släppt sina andra singel, Electric, från kommande albumet. Ett pressmail berättar: The Confusions firade nyligen 27 år som skivutgivare och med över 200 utgivna låtar (typ 20 album om det varit album) är de något av indie ikoner med publik över hela världen. Nyligen spelade de två set med över två timmar musik för en entusiastisk publik på Tonhallen i Sundsvall från hela sin karriär.

Lyssna: Ozzy Osbourne -Ordinary Man

Kulturbloggen - 21 Feb 20 kl. 17:01

​Nu har Ozzy Osbournes nya album “Ordinary Man” släppts, den 21 februari 2020. Ett pressmeddelande skriver: Nu är Ozzy Osbournes nya album “Ordinary Man” äntligen här – Ozzys första soloalbum på tio år. Albumet innehåller givetvis singlarna “Under The Graveyard”, ”Straight To Hell”, aktuella ”Ordinary Man” feat.

Lyssna: Slowgold – Aska

Kulturbloggen - 21 Feb 20 kl. 16:59

Slowgold släppte sitt sitt sjätte studioalbum Aska den 21 februari 2020. Ett album som handlar om att göra det som krävs för att lämna en plats som tidigare känts självklar. Att släppa taget om känslorna som bemöttes i förra albumet Mörkare.