Filmrecension: Blinded by the Light

Kulturbloggen - 25 Sep 19 kl. 17:13

Blinded by the Light Betyg 4 Svensk biopremiär 27 september 2019 Regi Gurinder Chadha En hyllning till Bruce Springsteen, till hans musik, hans texter och hans värderingar. En film som utan tvekan är ett måste för alla Springsteen-fans, förstås. Handlingen kretsar kring en ung pojke med pakistanskt ursprung i den brittiska staden Luton i mitten av 1980-talet. Hans föräldrar, i synnerhet hans pappa, håller hårt på traditioner. Fortsätt läs..

Techland planerar fyra år av DLC till Dying Light 2

Feber.se - 27 Sep 19 kl. 09:40

Precis som med föregångaren Techlands Dying Light levde förvånansvärt länge och det verkar som att utvecklarna har liknande planer för uppföljaren. I en intervju med Prankster101 berättar spelets lead designer Tymon Smektala att Dying Light 2 kommer få nytt innehåll upp till fyra år efter spelets release, vilket är riktigt trevligt. Mer specifikt säger Smektala detta gällande DLC-planerna: Dying Light 1 was supported for 4 years after its release, and the plan for Dying Light 2 is exactly the same.

Light Phone 2 är en superminimalistisk telefon

Feber.se - 05 Sep 19 kl. 14:40

Går nu även att sms:a med För lite över fyra år sen presenterade startup-företaget Light Phone sin första minimalistiska telefon "Light Phone" och under årets IFA-mässa har man presenterat en efterföljare till den. Det handlar om en telefon som bara är försedd med en telefons mest basala funktioner. Den ursprungliga Light Phone kunde användaren i stort sett bara använda för att ringa med men i den senast modellen har det även blivit möjligt att skicka SMS.

Otrohet light

Bokbloggar - 29 Aug 19 kl. 15:59

Nytt gameplay från Dying Light 2

Feber.se - 27 Aug 19 kl. 10:20

Video från E3-demot släppt! Techland har besökt spelmässorna E3 och GamesCom nu i sommar och har visat nytt gameplay från Dying Light 2 på mässorna. Nu har gänget släppt videomaterialet i etern så att alla som inte kunde närvara på mässorna ta del av upplevelsen.

Hyper Light Drifter nu gratis via Epic Games Store

Feber.se - 16 Aug 19 kl. 08:40

Och svenskutvecklade Mutant: Year Zero - Road to Eden Två veckor har gått och nu är det dags att lägga vantarna på nya gratisspel från Epic Games Store. Den här gången är det pixlig action och strategisk smygaction som gäller i Hyper Light Drifter och Mutant: Year Zero - Road to Eden från svenska The Bearded Ladies som kan laddas ner via Epic Games-butiken utan extra kostnad. Länk till spelen hittar ni här nere till vänster.

Solar Powered LED Island Warrior Landscape Light

GeekAlerts - 30 Jul 19 kl. 09:04

This Solar Powered LED Island Warrior Landscape Light is a companion piece for the Hula Princess. They work fine individually, but they are especially cool as a set to decorate your patio, garden, or other outdoor areas to make them feel more fun and tropical. [...

Crossover-jazz med åtskilliga pärlor – Places And Dreams av Hannah Svensson

Kulturbloggen - 13 timmar sedan

Hannah Svensson Places And Dreams 4 Inspelad maj 2019 i Nilento Studios i Kållered Inspelning, mix och master: Lars Nilsson Producent: Lars Nilsson Nilento records 51:25 Releasedatum: 11/10 2019 Hur kommer det sig att nyinspelad musik känns igen? Jo, majoriteten låtar har jag hört live, i vissa fall vid flera tillfällen. Har nog sammanlagt hört sångerskan Hannah Svensson ett tvåsiffrigt antal gånger (flera gånger recenserat), recenserade föregående skivan Pictures In Mind och gjorde intervju för Orkesterjournalen med anledning av Falkenbergs Jazzdagar.

Krönika

Kulturbloggen - Igår: 14:23

Vägvinnande samarbete över gränser – Båten av RIM

Kulturbloggen - 10 Oct 19 kl. 12:20

foto Nadia Caroline Andersen RIM Båten 5 Inspelning och mixning: Petter Berndalen i Playing With Music Studio, Stockholm Master: Claes Persson CRP Mastering, Segeltorp Producent: Petter Berndalen och RIM Playing With Music 37:22 Releasedatum: 10/10 2019 Har besökt många festivaler, men aldrig någon spelmansstämma eller festival inriktad på folkmusik, även om jag på samma biljett sett Fläskkvartetten feat Freddie Wadling, Groupa och Hedningarna. Renodlad fiolmusik med polskor och dylikt är generellt sett inte min grej. Krävs något mer för att göra mig upphetsad.

Becketts I väntan på Godot har premiär på Dramaten 24 oktober

Kulturbloggen - 09 Oct 19 kl. 13:00

Repetitionsbild. I väntan på Godot/Johan Ulveson och Jonas Karlsson. Dramaten.

Filmrecension: Gemini Man

Kulturbloggen - 08 Oct 19 kl. 14:38

Gemini Man Betyg 3 Svensk biopremiär 11 oktober 2019 Regi Ang Lee Om du gillar motorcykeljakter där förarna klarar av de mest häpnadsväckande, livsfarliga, momenten – ja då är det här absolut en film för dig. Regissören Ang Lee är en av de skickligaste actionregissörerna. Den versionen jag såg var i 3D+, som är ett spännande 3D-format där 60 3D-bilder visas per sekund som är framtagen från ett original med 120 bilder per sekund.

De fem bästa böckerna för dig som vill bli framgångsrik

Kulturbloggen - 08 Oct 19 kl. 07:12

Har du fantasier om att aldrig behöva stämpla in igen och om att slippa sitta vid ett överbelamrat skrivbord medan någon annan bestämmer vad du ska göra? Eller drömmer du bara om att leva ett bättre och lyckligare liv? Samtidigt som alla har olika bilder av hur ett framgångsrikt liv ser ut, är det många av oss som gärna skulle vara framgångsrika nog för att själva kunna styra över vår tillvaro.

Succé för Ida Sand och hennes eminenta band i Lerum

Kulturbloggen - 07 Oct 19 kl. 12:02

foton Mattias Bucht Live Shack på restaurang Torarica i Lerum 3/10 2019 Ida Sand har inmutat en egen bred nisch. Ackompanjerar på keyboard sin själfulla stämma vars bärkraftiga röst, hela tiden signalerar att hon menar vad hon sjunger. Har ett tilltal och en attack som skiljer ut henne, genom passionerad inlevelse, vokal intensitet.

Stefan Sundström ger sig ut på turné

Kulturbloggen - 07 Oct 19 kl. 10:29

Med färska skivan “Domedagspredikan” i bagaget ger sig Stefan Sundström ut på vägarna igen. På onsdag den 9 oktober spelar han i Gävle och sedan fortsätter turnén till den 7 december då han avslutar i Örnsköldsvik. Hela spelschemat hittar du här.

Bokrecension: Släkte av Torbjörn Flygt, ett släkte av losers

Kulturbloggen - 06 Oct 19 kl. 16:57

Torbjörn Flygt Natur & Kultur Utgivningsdatum: 2019.08.05 ISBN: 9789127163898 Någonstans gick det fel, riktigt fel, tänker jag gång på gång medan jag läser ”Släkte” av Torbjörn Flygt.

Strålande bedrift demonstrerar ondskans väsen – Dvärgen på Göteborgs Stadsteater

Kulturbloggen - 06 Oct 19 kl. 04:15

fotonOla Kjelbye Av Pär Lagerkvist Bearbetning; Askan Ghods och Jesper Söderblom Regi: Ashkan Ghods Sceniskt koncept. Askan Ghods och Jesper Söderblom Ljuskonsultation: Max Mitle Konstnär/ Illustrationer: Helga Holmén Kompositör: Tommy Carlsson På scen: Jesper Söderblom Spelas till och med 9/11 på Lilla scen Göteborgs Stadsteater Premiär: 4/10 2019 En stark dagboksroman utgiven på 40-talet, bearbetad till monolog för scenen. Även om den utspelas under renässansen finns tydliga kopplingar till andra världskrigets mardrömsår.