Filmrecension: Bränd

Kulturbloggen - 07 Jan 19 kl. 18:06

Bränd Betyg 2 Svensk biopremiär 18 januari 2019 Regi Chang-dong Lee En koreansk film som utspelar sig i Sydkorea, byggd på en novell av den japanske författaren Haruki Murakami. En berättelse som är mystiskt och skrämmande men är svår att engagera sig i. Filmens intressanta del ligger i de koreanska miljöer, från kommersiella jippon i storstaden Seoul där lättklädda flickor lockar in köpare till butikerna genom att vifta på rumpan till landsbygden där högtalare med propaganda från Nordkorea ekar över bygden. Handlingen kretsar kring den unge mannen Jongsu som drömmer om att bli författare och kämpar med sin första roman. Fortsätt läs..

Filmrecension IT (Det)

Bokbloggar - 12 Dec 18 kl. 14:36

Filmrecension: Högsta betyg till svenska filmen ”Goliat”

Nyhetspressen - 04 Oct 18 kl. 10:58

Eva af Geijerstam ger högsta betyg till ”Goliat”, Peter Grönlunds uppföljare till hyllande ”Tjuvheder”..

Filmrecension: Notti Magiche – rolig, varm, satirisk

Notti Magiche Betyg 4 Cinema Made in Italys öppningsfilm Notti Magiche på torsdag 21 mars 2019 i Stockholm Regi Paolo Virzì Notti Magiche är en underbar både rolig, varm och satirisk hyllning eller skildring av italiensk film. En bitterljuv påminnelse om den storhet italiensk film en gång hade men ännu inte lyckats återerövra. Filmen är en av de filmer som hyllades mest i hemlandet under 2018 och är öppningsfilm för den italienska filmfestivalen Cinema Made in Italy: Fyra dagar med Italiens bästa nya filmer.

Filmrecension: The House that Jack Built – Självupptaget och provokativt om Borgarklassens diskreta charm

Kulturbloggen - 5 timmar sedan

The House that Jack Built2Svensk biopremiär: 15 mars Länge har vi väntat. På ännu en provokation. Lars von Trier har som filmregissör gjort sig ett namn på att via sina filmer och sina uttalanden skapa provokation.

Gedigna utan att nå sina förebilder – Madrugada i Göteborg

Kulturbloggen - i förrgår: 19:34

Madrugada Pustervik i Göteborg (utsålt) 18/3 2019 3+ Hoppade in som ersättare dagen före. Kände inte till det norska bandet som haft ett tioårigt uppehåll. Kollade upp dem innan jag gav klartecken.

Filmrecension: Sunset – Intensiv, mörk, skrämmande och storslagen

Kulturbloggen - i förrgår: 17:40

Sunset Betyg 4 Svensk biopremiär 22 mars 2019 Regi László Nemes Manusförfattare: László Nemes, Clara Royer, Matthieu Taponier I rollerna: Susanne Wuest, Juli Jakab, Levente Molnár, Vlad Ivanov, Evelin Dobos Sunset är en stark filmupplevelse: Intensiv, mörk, skrämmande och storslagen. Handlingen börjar sig före det första världskriget, 1913, och vi få se hur borgarklassen börjar gå mot sin undergången. Irisz Leiter (Juli Jakab), en föräldralös ung, tjej återvänder till sin hemstad i Budapest för att söka ett jobb som modist i en berömd hattaffär som tidigare drivits av hennes nu avlidna föräldrar.

Filmrecension: Us – blodig, välgjord underhållnings-skräck

Kulturbloggen - i förrgår: 16:33

Us Betyg 4 Svensk biopremiär 22 mars 2019 Regi Jordan Peele Us är en blodig skräckfilm, välgjord på flera sätt: bildmässigt,  ljudmässigt, med skickliga skådespelare och en handling som kan tolkas på flera nivåer. Både rolig och spännande men inte någon riktig nagelbitare. Regissören hyllades Jordan Peele för sina förra film, Get Out, som också var hans regidebut och som belönades med en Oscar.

Berikande kliva in i annan värld – Ida & Louise / Kaja på Kronhuset i Göteborg

Kulturbloggen - 17 Mar 19 kl. 23:59

Teckning Lennart Carlsson Dubbelrelease – turné 16/3 2019 Kronhuset i Göteborg Det är sällan konserter med folkmusik förekommer i Kulturbloggen. Men den jag blev inbjuden till förtjänar att uppmärksammas. Spenderade ungefär tre timmar i stadens näst äldsta byggnad, till vardags säte för Gothenburg Wind Orchestra.

Cinema Made in Italy: Fyra dagar med Italiens bästa nya filmer

Kulturbloggen - 16 Mar 19 kl. 09:00

Italien är ett fascinerade filmland med många stora regissörer genom tiderna. Den 21-24 mars finns chansen att i Stockholm se sju av de mest framgångsrika och kritikerrosade filmerna från Italien förra året. Den italienska filmfestivalen Cinema Made in Italy öppnar torsdag 21 mars 2019 på Saga i Stockholm med den varma och absurda filmen Notti Magiche.

Rosa Löften -Rosaskimrande dans som leker med kön, kropp och identitet

Kulturbloggen - 15 Mar 19 kl. 11:07

Rosa Löften Scen: Dansens Hus Idé & koreografi: Malin Hellkvist Sellén Dansare: Marianne Kjærsund Kostymdesigner: Lena Lindgren Ljusdesigner & scenograf: Erik Westerlund Maskdesigner: Marina Ritvall Kompositör: Niklas Swanberg Teknisk samordnare & tekniker: Elisabeth Kjeldahl Nilsson Foto: Åse Bengtsson Helin Producent: Anne Koutonen/Therese Terry Johnson Produktion: Malin Hellkvist Sellén I snart tolv år har Malin Hellkvist Sellén tillsammans med dansaren Marianne Kjærsund turnerat runt med sina Rosa löften, en dansföreställning som leker med kropp, kön och rörelse och som i en svängom dekonstruerar bugg- och foxdansens fyrtaktsmusik med mazariner, hårgelé och romantik. In på scen äntrar dansproffset Marianne Kjærsund. I queer-gestaltning helklädd i rosa tröja och byxor och med skäggstubb och krulligt blonderat hår ser vi henne gestalts.

Filmrecension: Den siste gentlemannen – vacker och sorglig reflektion över livet och åldrandet

Kulturbloggen - 14 Mar 19 kl. 13:21

Den siste gentlemannen Betyg 3 Svensk biopremiär 19 april 2019 Originaltitel The Old Man & The Gun En vacker men samtidigt sorglig film om åldrandet, livet, döden och illusionen om att människor inte kan ändra sig. Robert Redford har själv sagt att detta är den sista film han medverkar i. Den bygger på berättelsen om en verklig person, bankrånaren Forrest Tucker.

Är svenska journalister nöjda med att kulturkritik bara är för de välbeställda?

Kulturbloggen - 14 Mar 19 kl. 12:15

Kulturkritik – att journalister skriver om litteratur, film, musik, teater med mera och fotografer fotograferar blir mer och mer något som bara den som har råd att betala en prenumeration på en papperstidning kan få tillgång till. Mer och mer hindrar kultur- eller underhållningsdistributörerna journalister att recensera och/eller bevaka kultur/nöje som inte kommer från prenumerationsbaserade redaktioner. En marknadschef på ett filmbolag formulerade det så här: “Vi är ett vinstdrivande företag och förbehåller oss rätten att välja vem som ska få se våra filmer före premiär.

Filmrecension: Lucky One

Kulturbloggen - 14 Mar 19 kl. 07:34

Lucky One Betyg 4 Premiär 15 mars 2019 Regi Mia Engberg Lucky One är en mycket ovanlig film. Ett intressant konstnärligt närmande till filmkonsten. Istället för bilder som flyter förbi är filmen en muntlig historia där publiken får leva sig in i berättelsen vägledda av dialogen.

Waldersten på Fotografiska – En busig ond saga du gärna följer

Kulturbloggen - 13 Mar 19 kl. 19:32

Waldersten ”All over”, Fotografiska 8 mars – 9 juni 2019 Lite som en resa i mörker – ackompanjerad av vänlig humor och spirituell kreativitet – är ”All over” på Fotografiska ett äventyr man gärna följer. Med ofta magisk inåtvänd blick berättar Waldersten en busig, ond saga i svart bläck, gråskalor och blodrött. Han bjuder in till sin som han kallar ”alternativa värld”, men önskar att vi också ska våga leva i vår fantasi.