Filmrecension: Burka Songs 2.0 – totalt ensidig och tjatig

Kulturbloggen - 29 Mar 18 kl. 15:24

Burka Songs 2.0 Betyg 1 Visas på Drakenfilm En dokumentärfilm som hyllar det muslimska påbudet att kvinnor ska dölja sig i burka. Det hemska är att filmen är så totalt ensidig. Burkan lyfts fram som en frihetssymbol av filmskaparen Hanna Högstedt. Fortsätt läs..

Tolv har fått böta efter danska burka-lagen

Nyhetspressen - 11 timmar sedan

Trots kritik om ”symbolbeslut" har lagen tillämpats. Dansk folkeparti nöjda..

Supersvit? Det är totalt ointressant

Nyhetspressen - 27 Dec 18 kl. 07:10

Nej, jag vägrar tjata om sviten vunna gruppspelsmatcher för Sverige i JVM.Det är totalt ointressant.JVM handlar om de sista matcherna.

Filmrecension IT (Det)

Bokbloggar - 12 Dec 18 kl. 14:36

Filmrecension: En armé av älskande

Nyhetspressen - 12 Dec 18 kl. 09:06

När bögar och lesbiska själva plockade upp kameran och skildrade sina liv skapades egna, äkta rum. I den här sevärda dokumentären skildras en nästan bortglömd del av svensk hbtq-aktivism..

SD vill ha förbud mot niqab och burka i Helsingborg

Nyhetspressen - 10 Nov 18 kl. 10:30

”Vill man ha på sig niqab så får man ha den hemma.” SD-förslaget möter hård kritik..

Kritik mot SVT efter rapportering om USA-val

Nyhetspressen - 07 Nov 18 kl. 15:16

SVT:s rapportering om resultatet i mellanårsvalet i USA är ensidig. Det menar samhällsdebattören Johan Ingerö. – SVT verkar vilja ge en känsla av att ”rätt sida vann” och ”nu ska vi ge goda nyheter till våra tittare”, säger han angående en tweet från tv-bolaget.

Filmrecension: Dogman – håller inte kvaliteten till slutet

Kulturbloggen - Igår: 17:05

Dogman Betyg 2 Svensk biopremiär 15 februari 2019 Regi Matteo Garrone En stark film som är mästerlig första timmen men som sedan blir ett frosseri i våld och ganska meningslös. Det är en grym film, inte oväntat med tanke på att bakom filmen står Gomorra-regissören Matteo Garrone. Filmen tävlade i huvudtävlingenn i Cannes och huvudrollsinnehavaren Marcello Fonte vann priset för bästa manliga skådespelare.

Bokrecension: Kallbrand av Cilla och Rolf Börjlind – tidsfördriv utan alltför stora anspråk

Kulturbloggen - 15 Jan 19 kl. 14:44

Kallbrand Författare: Cilla Börjlind och Rolf Börjlind Utgiven: 2018-09 ISBN: 9789113081540 Förlag: Norstedts Om du gillade tv-serien Springfloden, en svensk deckare med Kjell Bergqvist i rollen som Tom Stilton, en polisman som blivit hemlös. Eller i alla fall i de första avsnitten i den första säsongen. Sedan dyker det upp karaktärer som påverkar honom och han blir fräschare.

Filmrecension: Beskyddarna

Kulturbloggen - 14 Jan 19 kl. 16:05

Beskyddarna Betyg 3 Svensk biopremiär den 18 januari 2019 Regissör Xavier Beauvois Med filmen Gudar och människor gjorde regissören Xavier Beauvois stor succé 2010. Ett drama om existentiella frågor och en film skapad med stor stringens. När han nu gjort filmen Beskyddarna håller han också hårt i tyglarna.

Filmrecension: Aniara – stark, vacker, poetisk, berörande, fascinerande

Kulturbloggen - 13 Jan 19 kl. 12:42

Aniara Betyg 4 Svensk biopremiär 1 februari 2019 Regi och manus: Pella Kågerman och Hugo Lilja Att göra film av en bok brukar vara en stor utmaning, i synnerhet om det är en hyllad bok med många läsare som bildat sina inre bilder av karaktärer och miljöer. Att göra film av ett episkt diktverk torde vara nästintill omöjligt om ambitionen är att fånga upp allt det viktiga och stora som dikterna förmedlar. Pella Kågerman och Hugo Lilja och skrivit manus och regisserat den svenske Nobelpristagaren Harry Martinssons världsberömda diktverk Aniara från 1956.

Bokrecension: Vegetarianen av Han Kang

Kulturbloggen - 13 Jan 19 kl. 10:04

Vegetarianen Författare: Han Kang Utgiven: 2017-01 Översättare: Eva Johansson ISBN: 9789127149090 Förlag: Natur Kultur Allmänlitteratur Upplaga: 1 “Hur kan du läsa något så hemskt?” Det var den första reaktionen jag fick när jag beskrev handlingen i Han Kangs Vegetarianen. Handlingen kretsar kring Yeong-hye som helt plötsligt bestämmer sig för att bli vegetarian.

DROm – Transcendentalt och förvirrat om vår upp-och-nervända värld

Kulturbloggen - 12 Jan 19 kl. 14:37

Utställning/konsert/performance: DROM Skapare: Peter BjurmanTonsättare: Leif JordanssonSkulptör: Torbjörn BergDROM, det till lika konstnärliga som musikaliska verket, handlar om hertiginnan som reser till fjärran land där hon omringas av märkliga ting. Peter Bjurmans uppsättning fungerar som metafor över nutidens märkliga och upp och nervända värld. Men det abstrakta, fragmentariska upplägget gör pjäsen både otillgänglig och svårgreppbar.

Recension av tv-serie: Tidying Up with Marie Kondo

Kulturbloggen - 11 Jan 19 kl. 15:58

Tidying Up with Marie Kondo Betyg 2 Premiär på Netflix 2 januari 2019 Nyår. Tiden på året man ska ta tag i sitt liv, göra upp nya planer för att se till att det nya året blir lite bättre än det som just passerat. Tidying Up with Marie Kondo kunde inte ha släppts på ett mer passande datum.

Teaterkritik: Förlovningen på Dramaten – hejdlös skrattfest

Kulturbloggen - 11 Jan 19 kl. 15:45

Förlovningen Av Georges Feydeau Regi Ellen Lamm Översättning Katrin Ahlgren Scenografi och kostym Rikke Juellund Ljusdesign Torben Lendorph Kompositör Matti Bye Peruk och mask Thea Holmberg Kristensen, Nathalie Pujol Premiär på Dramaten 10 januari 2019 Förlovningen av Georges Feydeau, i regi av Ellen Lamm och med en lång rad duktiga skådespelare blev en skrattfest utan like på Dramaten. Det var länge sedan jag skrattade så gott. Handlingen utspelar sig i 1930-talets Pari och den fattiga unge mannen Bois-d’Enghien (skickligt spelad av Rasmus Luthander) är älskare åt den eldige, eftertraktade nattklubbsångerskan Lucette (träffsäkert komiskt spelad av Maia Hansson Bergqvist).

Filmrecension: Hunter Killer – En amerikansk cliché

Kulturbloggen - 09 Jan 19 kl. 07:50

Hunter Killer Betyg 2 Svensk biopremiär 11 januari 2019 Regi: Donovan Marsh Stjärnor: Gerard Butler, Gary Oldman, Common En amerikansk cliché baserat på Firing Point, en roman av författaren Don Keith och den pensionerade militärofficeren George Wallace. Hunter Killer är en historia om en undersökning av en försvunnen amerikansk ubåt. Undersökningn leds av kapten Joe Glass (Gerard Butler).

Filmrecension: Den ödmjuka – stark och absurd och träffsäker

Kulturbloggen - 08 Jan 19 kl. 19:50

Den ödmjuka Betyg 4 Svensk biopremiär 25 januari 2019 Regi Sergei Loznitsa En uppgörelse med det byråkratiska samhället i en totalitär stat där alla tar sin chans att sko sig och sno åt sig och där den lilla människan är utan makt och utan möjlighet att påverka sin situation. Den ödmjuka är inspirerad av en novell av Dostojevskij. Men det samhälle den skildrar är lika aktuellt i Ryssland idag, menar regissören Sergeii Loznitsa som berättar om filmen: För mig är filmen en metafor för ett land där människor är konstant våldsamma mot varandra-.

Filmrecension: Bränd

Kulturbloggen - 07 Jan 19 kl. 18:06

Bränd Betyg 2 Svensk biopremiär 18 januari 2019 Regi Chang-dong Lee En koreansk film som utspelar sig i Sydkorea, byggd på en novell av den japanske författaren Haruki Murakami. En berättelse som är mystiskt och skrämmande men är svår att engagera sig i. Filmens intressanta del ligger i de koreanska miljöer, från kommersiella jippon i storstaden Seoul där lättklädda flickor lockar in köpare till butikerna genom att vifta på rumpan till landsbygden där högtalare med propaganda från Nordkorea ekar över bygden.