Filmrecension: Edie – en film som behövs i dagens åldersdiskriminerande Sverige

Kulturbloggen - 30 Aug 19 kl. 10:44

Edie Betyg 3 Svensk biopremiär 30 augusti 2019 En mycket vacker film med fantastiska vyer över det skotska höglandet och ett viktigt budskap som borde höras mer och oftare. Filmen berättar om en kvinna som är över 80 år och som förverkligar en av sina livsdrömmar, att bestiga det mäktiga berget Mount Suilven i Skottland. Berättelsen handlar om 83-åriga Edie som ägnat större delen av sitt vuxna liv åt att passa upp sin argsinta make som efter en stroke varken kunde gå eller tala. När hon tänker på sitt liv känner hon att den enda perioden hon var lycklig var då hon var ung och tillsammans med sin pappa åkte ut på äventyr. Fortsätt läs..

Pennywise letar kärleken i The BachelorIT

Feber.se - 10 Sep 19 kl. 16:40

Lite eftermiddagstrams Alla behöver kärlek i sina liv, inklusive demoniska mördarclowner. James Corden har gjort en latjolajbansvideo som visar hur det skulle se ut om Pennywise från IT: Chapter Two var med The Bachelorette. IT: Chapter Two går att skåda på biografer i typ hela Sverige precis nu.

Trailer för Just Mercy

Feber.se - 05 Sep 19 kl. 11:20

Michael B. Jordan spelar advokat Just Mercy är en ny film baserad på advokaten Bryan Stevensons memoarer. Michael B.

Så processas film

Feber.se - 15 Aug 19 kl. 13:20

Intressant I det här klippet från The Slanted Lens får vi lära oss hur film processas. Läs vidare och kommentera: https://feber.

IndyCar filmat med Super 8-film

Feber.se - 12 Aug 19 kl. 21:00

Klassisk touch på årets race Nick Shirrell tog med sig en kamera som kunde köra Super 8-film när han skulle titta på lite IndyCar-racing och så här blev resultatet. Läs vidare och kommentera: https://feber.

Sverige 24 timmar

Blondinbella - 21 May 19 kl. 19:00

Jag sov till tio imorse, det behövdes. Klev upp, gjorde en kaffe i min walk in closet, duschade och kom till ner köket. Där väntade Michaela, hon gjorde mig fin och sedan kom min säkerhetsvakt och körde oss till Grand Hotell där dagens intervju på scen var med Academic Work.

Se Jesusfilmen - världens mest sedda film!

apg29 - 19 Apr 19 kl. 23:15

Den klassiska Jesusfilmen, enligt Lukasevangeliet på Himlen TV7. Följ Jesu liv. Födelsen, åren med lärjungarna, korsfästelsen och uppståndelsen.

Kristersson om barnen till IS- stridande: ”Sverige har ett ansvar”

Nyhetspressen - 16 Apr 19 kl. 17:05

Moderatledaren Ulf Kristersson håller med regeringen om hur man ska agera kring barnen till IS-stridande. – När det rör sig om föräldralösa barn som är dokumenterat svenska medborgare så har Sverige ett ansvar att hämta hem barnen, säger han till Dagens Nyheter. .

Sluta snåla – det är inte vad Sverige behöver

Nyhetspressen - 14 Apr 19 kl. 14:52

”Om den statsfinansiella situationen så medger” har varit en nyckelmening i svensk ekonomisk politik i ett kvarts sekel. Det är dags att sluta med den nu. Sverige har mycket stora investeringsbehov i infrastruktur, utbildning, vård och försvar.

Terrorforskaren om OS i Sverige: ”Krävs resurser som kanske inte finns i dag”

Nyhetspressen - 13 Apr 19 kl. 14:01

Ett vinter-OS i Sverige skulle innebära stora säkerhetsutmaningar för polisen, anser terrorforskaren Magnus Ranstorp. ”Dagens hotbild är väldigt komplex, och detta skulle ta resurser som kanske inte finns i dag.”.

Habilt utan gastkramande tendenser – Lång dags färd mot natt på Göteborgs Stadsteater

foto Ola Kjelbye Manus: Eugene O´Neill Översättning: Sven Barthel Regi: Emil Graffman Scenografi och kostym: Julia Przedmojska Ljus: Tobias Hagström – Ståhl I rollerna: Claes Månsson, Anna Bjelkerud, Eric Ericson, Fredrik Evers och Josefin Ljungman. Spelas till och med 22/11 på stora scen på Göteborgs Stadsteater Premiär 13/9 2019 O´Neill, den mycket produktive 1900 tals -dramatikern, fick som bekant Nobelpriset i litteratur för kraften, ärligheten och den starka känslan i sina självständiga tragedier. Självbiografiskt modellerade familjetragedin Lång dags färd mot natt skrevs några år senare, gavs när det skänktes till Dramaten (som ofta och med omsorg, enligt dramatikern, satt upp hans verk), förbehållet att spelas först tjugofem år efter hans död.

Teaterkritik: Barnen – Explosivt om livet efter katastrofen

Barnen Riksteatern Regi: Karin Enberg Scenografi och kostym: Lotta Nilsson Komposition och ljudbild: Daniel Fagerström Maskdesign: Anna Olofson Ljusdesign: Peter Stockhaus Översättning: Kerstin Gustafsson Medverkande: Agneta Ahlin, Astrid Assef, Per Burell. Efter katastrofen är ingenting sig likt. Relationer sätts på spel och minnen från förr kommer åter upp till ytan.

Lyssna/Titta: Neil Young – Rainbow of Colors

Kulturbloggen - Igår: 19:25

Neil Young har släppt en nu sång: “Rainbow of Colors”.

Omväxlande nydanande tonsättningar – I kväll har himlen ingen skrud av IMAGO

Kulturbloggen - i förrgår: 12:34

Omslag Fanny Petersen IMAGO I kväll har himlen ingen skrud 4 Inspelad 2018 på Dalbacka Studios i Piteå av Evelina Kyrk Mix och mastering: Frida Claeson Johansson på Svenska Grammofonstudion BD Pop / DigiNorth Releasedatum: 13/9 2019 34:06 Karin Boyes tidlösa författarskap har fått en renässans senaste decenniet, vilket inkluderar intresset för hennes persona. Hon är en av nyckelpersonerna i praktverket om ikoniska tidskriften/ förlaget Spektrum (boken finns i min ägo). Har med stor behållning läst en s.

Filmrecension: High Life – en besvikelse, tyvärr

Kulturbloggen - i förrgår: 11:04

High Life Betyg 2 Svensk biopremiär 20 september 2019 Regi Claire Denis Ett tiotal mördare och grova brottslingar har sluppit undan dödsstraff i utbyte mot att delta i en rymdfärd. De har gått med på att skickas ut i rymden för att ta sig igenom ett svart hål och på så sätt hjälpa vetenskapen. De flyger nästan i ljusets hastighet, vilket gör att tiden nästan står still för dem, de åldras inte alls i samma takt om människor på jorden.

Teaterkritik: Gemenskapen med Teater Trixter – Otäckt nära sanningens riktiga möten

Kulturbloggen - i förrgår: 10:13

Gemenskapen – Uppstartsmöte Manus Petra Revenue i samband med ensemblen Regi Petra Revenue Lars Andersson Musik Björn Knutsson Scenografi och teknik Ger Olle Monnikhof Miranda B Wikström Kim Lech (praktikant) Teater Trixter i ABF huset i Stockholm tisdagen den 10 september 2019 Vi kommer in i ett öppet glasrutan på ABF. Min första tanke är att jag missuppfattat att det är en föreställning jag ska gå på, eftersom jag enbart får känsla av att det är ett öppet möte av något slag. Jag är på väg att fråga om det verkligen är en föreställning, när jag i ögonvrån på en skådespelare ser en glimt av scenkonst.

Teaterkritik: Ifigenia i Aulis på Dramaten – visar hur de odödliga tragedierna talar genom seklerna

Kulturbloggen - i förrgår: 09:29

Ifigenia i Aulis på Dramaten Författare/dramatiker: Jon Fosse, efter Euripides Översättning Marie Lundquist Bearbetning Nadja Weiss, Irena Kraus Regi Nadja Weiss Scenografi John Engberg Kostym Kajsa Larsson Musik Philippe Boix-Vives Ljus Raimo Nyman Peruk och mask Moa Hedberg Video Emil Klang Premiär på Dramaten, Lilla scenen den 12 september 2019 Det är fascinerande hur ett drama som är 2.400 år gammalt kan tala till människor idag – och lär kunna tala till människor om ytterligare 2.400 år, om nu jorden och mänskligheten fortfarande existerar (men det är en annan diskussion vilket jag inte tänker vidareutveckla här).

Teaterkritik: Tolvskillingsoperan – färgsprakande, snygg helhetsföreställning men samhällskritiken bär inte

Kulturbloggen - 12 Sep 19 kl. 08:48

Tolvskillingsoperan Musik: Kurt Weill Text: Bertolt Brecht Svensk text: Magnus Lindman Musikalisk ledning: Jonas Nydesjö Dirigenter: Jonas Nydesjö/Marit Strindlund Regi: Mellika Melouani Melani Scenografi & kostym: Alex Tarragüel Rubio Ljusdesign: Joonas Tikkanen Mask- & perukdesign: Johanna Ruben Koreograf: Tine Matulessy Dramaturger: Sofia Fredén, Magnus Lindman Förlag: Nordiska förlaget Premiär 11 september 2019 på Folkoperan, Stockholm Tolvskillingsoperan i regi av Mellika Melouani Melani och som samarbete mellan Stockholms stadsteater och Folkoperan är en sprakande snygg och underhållande, rolig föreställning – men så mycket Brecht är det inte. Jo vissa av Brechts teaterteorier, speciellt den så kallade Verfremdungseffekten, används genomtänkt och fungerande. Men det viktigaste för Brecht med teater var att publiken skulle få en aha-upplevelse, se något ur en ny synvinkel och sedan gå hem fylld av lust att vara med och förändra samhället.

Lyssna: [ingenting] – “Månblod”

Kulturbloggen - 11 Sep 19 kl. 15:33

[ingenting] har släppt en ny singel: “Månblod” 10 år sedan albumet Tomhet, idel tomhet, släpper [ingenting] “Månblod” – en sång om bipolaritet och missbruk. EP:n innehåller även en remix, en pianoversion och en liveversion av låten ”Tiger”. “Månblod” är producerad av Anders af Klinteberg.

Filmrecension: Downton Abbey

Kulturbloggen - 10 Sep 19 kl. 02:31

Downton Abbey Betyg 4 Svensk biopremiär 13 september 2019 Regi Michael Engler Manus Julian Fellowes För alla som älskar tv-serien Downton Abbey är filmen efterlängtad. De blir inte besvikna, det är ett kärt återseende med alla våra älskade brittiska skådespelare som Maggie Smith, Michelle Dockery, Laura Carmichael, Hugh Bonneville, Jim Carter och alla andra i gänget som ikläder sig karaktärerna från herrskap och tjänstefolk i godset i Downton Abbey. Handlingen kretsar kring herrskapet Crawleys besked att kungen och drottningen av England kommer för att avlägga ett besök på godset.

Nu kommer Margaret Atwoods fortsättning på The Handmaid’s Tale

Kulturbloggen - 09 Sep 19 kl. 13:36

Margaret Atwoods fortsättning på The Handmaid’s Tale ges ut den 10 september 2019. Ett pressmeddelande berättar: Gileads döttrar utspelar sig 15 år efter händelserna i Tjänarinnans berättelse och utgår från tre kvinnor vars levnadsöden är tätt sammanlänkade och rymmer hemligheter knutna till den kristna fundamentalistiska staten Gilead. ”De vågar sina liv för dig.

Muskelrock Efterfest på Tyrolen i Blädingen

Kulturbloggen - 08 Sep 19 kl. 19:53

Mitt i mörka och kyliga september satsar Tyrolen på en hårdrockfestival för en kväll. Det är med en tung uppställning av artister de genomför festivalen. De gick ut stenhårt med en verklig legend, en virtuos på de egendesignade gitarrerna av märket Sky.

Skivrecension: Sabine Women – ‎گربه

Kulturbloggen - 08 Sep 19 kl. 12:10

Sabine Women – ‎گربه Betyg 4 Skivrelease 6 september “Wheel is turning. Paris is burning. Time after time”.

Grattis – Roy Andersson fick Silverbjörnen i Venedig för regi

Kulturbloggen - 08 Sep 19 kl. 09:48

När filmfestivalen i Venedig avslutades på lördagskvällen den 7 september 2019 stod det klart att Roy Andersson åter har prisbelönats på en av världens största och viktigaste filmfestivaler. Roy Andersson vann Silverlejonet för bästa regi för Om det oändliga. Ett pressmeddelande: I Om det oändliga skildrar Roy Andersson mänskligheten – i all dess skönhet och grymhet – genom ett antal sköna, vackra och poetiska tablåer.

Flödande samspel i mångbottnad repertoar – Kiralina Salandy och Blues Transfusion i Lerum

Kulturbloggen - 07 Sep 19 kl. 15:42

foto Qlaez Wennberg Kiralina Salandy och Blues Transfusion Live Shack på rest Torarica i Lerum 5/9 2019 Arrangören Musik I Lerum är utomordentligt duktiga på att få publik och artister att trivas. I år har man dragit igång en ny livescen i krogmiljö, vilket innebär att god buffé ingår i biljettpriset för sittande publik. Efter att de förväntansfulla matgästerna ätit, bjuds på konsert över två set.