Filmrecension: Edie – en film som behövs i dagens åldersdiskriminerande Sverige

Kulturbloggen - 30 Aug 19 kl. 10:44

Edie Betyg 3 Svensk biopremiär 30 augusti 2019 En mycket vacker film med fantastiska vyer över det skotska höglandet och ett viktigt budskap som borde höras mer och oftare. Filmen berättar om en kvinna som är över 80 år och som förverkligar en av sina livsdrömmar, att bestiga det mäktiga berget Mount Suilven i Skottland. Berättelsen handlar om 83-åriga Edie som ägnat större delen av sitt vuxna liv åt att passa upp sin argsinta make som efter en stroke varken kunde gå eller tala. När hon tänker på sitt liv känner hon att den enda perioden hon var lycklig var då hon var ung och tillsammans med sin pappa åkte ut på äventyr. Fortsätt läs..

Antalet asylsökande har minskat rejält

Svensson - 18 Jan 20 kl. 09:07

Idag är det historiskt sett mycket få som söker asyl i Sverige. Minskningen de senast åren har varit mycket kraftig. Det finns verkligen inte någon anledning att ytterligare minska antalet asylsökande.

Vilka tv/film-tjänster planerar du ha under 2020?

Feber.se - 16 Jan 20 kl. 13:40

Dagens fråga! Det verkar som att det är många som är otrogna på streamingområdet och prenumererar på tv-tjänster när man aktivt kollar på något i deras utbud. Nu när Netflix höjde priset i morse kanske det är några som planerar att bli mer otrogna även från Netflix, som vanligtvis brukar stå för folks grundutbud när det gäller strömmad film och tv.

Nils Petter Sundgren är död

Feber.se - 30 Dec 19 kl. 19:59

Tack för all film! Filmkritikern Nils Petter Sundgren är död. Nils Petter är kanske den som varit mest film i Sverige, i alla fall på 1900-talet.

Fan-film som utspelar sig i Mutant-universumet

Feber.se - 04 Dec 19 kl. 16:20

På svenska såklart Mutant är en serie svenska science fiction-rollspel som första gången gavs ut 1984. Förra året kom det första TV-spelet baserat på serien och nu har Stellarvoid, Standard Film Team (SFT) och Strym Media gjort en fan-film som utspelar sig i Mutant-universumet. Läs vidare och kommentera: https://feber.

Nystart i USA

Blondinbella - 23 Oct 19 kl. 19:55

Dagens planer var egentligen att gå ut och äta med några kollegor men efter dagens alla rubriker i media fixade jag inte riktigt det. Jag drabbas då och då av torgskräck när det blir mycket media och rubriker och jag kände efter dagens lunchpromenad i en park att jag behövde stanna inomhus.

VFX-artister pratar om dagens visuella effekter

Feber.se - 14 Oct 19 kl. 14:40

Lite eftermiddagsnörderi VFX-mästarna på Corridor Digital har släppt en ny video där det pratas om dagens användning av visuella effekter och vad som kan anses vara risigt med effekterna. Läs vidare och kommentera: https://feber.

Pennywise letar kärleken i The BachelorIT

Feber.se - 10 Sep 19 kl. 16:40

Lite eftermiddagstrams Alla behöver kärlek i sina liv, inklusive demoniska mördarclowner. James Corden har gjort en latjolajbansvideo som visar hur det skulle se ut om Pennywise från IT: Chapter Two var med The Bachelorette. IT: Chapter Two går att skåda på biografer i typ hela Sverige precis nu.

Intensiv saxofon tar överhand – Peace Of Mind av Martina Almgren

Kulturbloggen - 10 timmar sedan

Coverart Kaja Nilsson Martina Almgren Peace Of Mind 3 Inspelad och mixad av Janne Hansson i Atlantis studio i februari 2019 Mastrad av Henric Alsér i Svenska Grammofonstudion Producerat av Oh Yeah Records Oh Yeah Records 45:41 Releasedatum: 6/9 2019 Har sett Martina Almgren spela i Ystad och Falkenberg, Göteborg och Mölndal. Kanske på någon mer ort jag inte kommer på just nu. Hon är en ekonomisk trumslagare, lägger på stämningar genom att hushålla med rytmisk tillförsel.

Bildgalleri: Hu på Pustervik

The HU, Mongoliets rockfenomen är tillbaka i Sverige. Denna gång på Pustervik. The HU slog ner som en bomb 2018 och vi blev helt nockade, Detta var något helt eget.

Filmrecension: A Hidden life – förunderligt, unikt, vackert, poetiskt, förunderligt, berörande, starkt, sorgligt och viktigt

A Hidden life Betyg 3 Svensk biopremiär 31 januari 2020 Regi Terrence Malick I rollerna Matthias Schoenaerts, Bruno Ganz, Michael Nyqvist Filmen är ca 2 tim 54 min Bildmässigt, ljudmässigt och berättarmässigt är det mästerligt. Något av de mest förunderliga, unika, vackra, poetiska, förunderliga, mest berörande, starka, sorgliga och viktiga som gjorts på film på länge. Regissören Terrence Malick har ett bildspråk som är helt unikt.

Filmrecension: Dolittle – en stor besvikelse

Dolittle Betyg 1 Svensk biopremiär 24 januari 2020 Regi Stephen Gaghan I rollerna: Robert Downey Jr, Antonio Banderas, Michael Sheen, Jim Broadbent, Jessie Buckley, Harry Collett, Rami Malek, Octavia Spencer, Kumail Nanjiani, John Cena, Marion Cotillard, Tom Holland, Selena Gomez, Ralph Fiennes, Emma Thompson. m fl. Censur Barntillåten i vuxens sällskap (annars 7 år) Jag älskade filmen Dr Dolittle som kom 1998 med Eddie Murphy i rollen som läkare som av en händelse plötsligt återfår gåvan han hade som barn; att kunna tala med djur.

Storslam för Levan Akin och And Then We Danced

Kulturbloggen - Igår: 21:14

Glam och gala och massor av bra film som ska belönas. Kulturbloggen bloggar direkt från prestigefyllda Guldbaggegalan. Levan Akin tilldelas priset för bästa manus.

Filmrecension: Thalasso – eller hur Houellebecq och Depardieu hittade meningen med livet igen

Kulturbloggen - Igår: 18:49

Thalasso – eller hur Houellebecq och Depardieu hittade meningen med livet igen Betyg 3 Svensk biopremiär 31 januari 2020 Regi Guillaume Nicloux Michel Houellebecq är en författare som vågar bryta mönster och vågar ifrågasätta saker. I många ögon är han kontroversiell. Jag tycker han är både rolig och modig – och framför allt tror jag den gör ett misstag som tar honom på orden.

Filmrecension: Unga kvinnor

Kulturbloggen - Igår: 17:31

Unga kvinnor Betyg 3 Svensk biopremiär 24 januari 2020 Regi och manus Greta Gerwig I rollerna Saoirse Ronan, Emma Watson, Florence Pugh, Laura Dern, Timothée Chalamet, James Norton, Meryl Streep med flera Jag har lite svårt för filmer där en lång rad av karaktärerna är fina människor, charmiga och ganska rättrådiga och goda. Så jag borde vara allergisk mot den här storslagna berättelsen om fyra systrar som växer upp under senare hälften av 1800-talet i en tid då kvinnor inte har många rättigheter. De fyra unga kvinnorna växer upp under relativt enkla förhållanden och deras pappa är iväg och krigar i det amerikanska inbördeskriget för att befria slavar.

Överraskande vinnare på attitydmaxad gala – P3 Guld

Kulturbloggen - i förrgår: 22:01

Snoh Alegra – foto Mattias Ahlm/ Sveriges Radio Krönika om P3 Guld Partille Arena 18/1 2020 (direktsändes i SVT och P3? Att branschen hajpar galan är ett obestridligt faktum. Den som ska vara till för de artister/ grupper som under året varit populärast i Riksradions ungdomskanal och samtidigt spegla det inhemska utbudet.

Teaterkritik: Determinism på Dramaten – realism och symbolism möts i en stark skildring av vår tid

Kulturbloggen - i förrgår: 11:59

Determinism Av och i regi av: Mattias Andersson Musik: Anna Sóley Tryggvadóttir Scenografi och kostym: Julia Przedmojska Peruk och mask: Nathalie Pujol Ljusdesign: Charlie Åström Medverkande: Evin Ahmad, Thérèse Brunnander, Hannes Meidal och Alexanders Salzberger Premiär på Lilla scenen, Dramaten 18 januari 2020 Är allt i livet förbestämt eller har vi en egen vilja? Hur mycket kan vi påverka, egentligen? Mattias Andersson tar upp dessa frågor i pjäsen Determinism.

Tankar om ”Medan isen smälter” på Nordiska museet

Kulturbloggen - 19 Jan 20 kl. 11:22

Foto Camilla Andersen – Nordiska museet Det är en vacker isblockliknande ingång med ett vitt och blått sken som välkomnar en in i utställningen om Arktis, som just nu visas på Nordiska Museet. Det ser kallt ut, isigt, kyligt, vilket är ironiskt eftersom problemet som Arktis och isen tampas med är det exakt motsatta. Uppvärmningen som gör att – precis som namnet avslöjar – isen smälter.

Vinnarna P3 Guld 2020

Kulturbloggen - 19 Jan 20 kl. 02:50

Alla vinnare som var på plats i Partille arena – foto Mattias Ahlm/ Sveriges Radio P3 Guld Partille arena 18/1 2020 Under lördagskvällen direktsändes galan i SVT och P3. Följde livesändningen gjorde en publik på uppskattningsvis 4 000 personer, inklusive undertecknad. Mest framgångsrik kan Molly Sandén koras till som segrade i två tunga kategorier, nämligen Guldmicken för årets liveakt samt för Årets pop.

Teaterkritik: Pappa, make och krigsförbrytare – en viktig pjäs om människans naivitet

Kulturbloggen - 18 Jan 20 kl. 10:02

Riksteatern Medverkande Danjin Malinovic Fikret Çeşmeli Konstnärligt team Av: Danjin Malinovic Regi: Michael Cocke Scenografi och kostym: Katrin Brännström Musik: Fikret Çeşmeli Ljusdesign: Patrik Nystrand Maskdesign: Eva Rizell Hur kan en vanlig pappa som har allt man kan tänka sig – barn familj vänner och framgång – förvandlas till nåt annat, någon som använder farliga vapen och som attackerar oskyldiga människor? Hur kan ett liv ta en så drastisk vändning? Manusförfattaren och huvudrollsinnehavaren Danjin Malinovic har efter intervjuer med en krigsförbrytare från forna Jugoslavien dömd för massmord och tortyr omvandlat orden till teater.

Lyssna: Victor Leksell – Svag

Kulturbloggen - 17 Jan 20 kl. 13:30

Victor Leksell har släppt singeln ”Svag” som han framförde på Musikhjälpen i december. Ett pressmeddelande: Som ett resultat av den fina responsen bland Victors fans valde han att gå in i studion och färdigställa låten. Imorgon uppträder han på P3 Guld, där han även är nominerad till Framtidens Artist.

Lyssna: Jonathan Johansson – 7 April

Kulturbloggen - 17 Jan 20 kl. 13:27

Jonathan Johansson har släppt singeln “7 April” om terrordådet på Drottninggatan. Ett pressmeddelande: Det har gått snart tre år sen terrorattentatet på Drottninggatan. Snart tre år sen Rakmat Akilov körde en lastbil genom hjärtat av Stockholm, rev upp ett avlångt sår och dödade 5 personer.

Lyssna: Sara Yasmine – Okända Land

Kulturbloggen - 17 Jan 20 kl. 13:24

Sara Yasmine har släppt en ny singel: Okända Land – en låt om att vilja gå med någon man älskar genom livets svåra perioder. Ett pressmeddelande: Det är den andra singeln från det kommande albumet Osårbar som släpps i februari 2020 och följer upp hennes hyllade debutalbum Åh nej!. Åh Nej!