Filmrecension: Five Feet Apart – en Hollywoodproduktion i dess sämsta mening

Kulturbloggen - 12 Jun 19 kl. 19:58

Five Feet Apart Betyg 1 Svensk biopremiär 14 juni 2019 Censur: 7 år i vuxens sällskap (annars 11 år) Regi Justin Baldoni I rollerna Haley Lu Richardson, Cole Sprouse, Moises Arias m fl. En film som tar upp en av de många glömda grupper i samhället och i världen som alltför sällan finns med i film eller annan kultur. Tyvärr görs skildringen och berättelsen alldeles för sentimentalt och förutsägbart enligt Hollywood-manér när det är som sämst. I centrum för handlingen står tre tonåringar med svår cystisk fibros. Fortsätt läs..

Veckans mening v. 37

Bokbloggar - 14 Sep 19 kl. 09:33

Veckans mening v. 36

Bokbloggar - 07 Sep 19 kl. 09:00

Veckans mening v. 35

Bokbloggar - 31 Aug 19 kl. 10:00

Veckans mening v. 34

Bokbloggar - 24 Aug 19 kl. 10:00

Veckans mening v. 33

Bokbloggar - 17 Aug 19 kl. 10:00

Veckans mening v. 32

Bokbloggar - 10 Aug 19 kl. 13:50

Veckans mening v. 30

Bokbloggar - 27 Jul 19 kl. 11:00

Veckans mening

Bokbloggar - 20 Jul 19 kl. 18:00

sämsta semestertips

Bokbloggar - 27 Jun 19 kl. 05:44

Filmrecension: Beats – magiskt och hotfullt, vackert och fult – allt på en gång

Beats Betyg 4 Svensk biopremiär 20 september 2019 Regi Brian Welsh En elektrifierande film om den elektriska musikscenen, om att vara ung och vilja göra uppror och om kärlek till musiken. Snyggt fotograferad i svartvitt. Fotot gör att det känns äkta, som om vi är med där det händer då rave var hett och drog i många ungdomar.

Kulturbloggen - 16 timmar sedan

Kulturbloggen - 16 timmar sedan

Kulturbloggen - 16 timmar sedan

Kulturbloggen - Igår: 10:20

Kulturbloggen - Igår: 08:30

Kulturbloggen - Igår: 08:23

Kulturbloggen - Igår: 12:24

Kulturbloggen - Igår: 11:51

Sverigepremiär av Belfast Girls, om en bortglömd del av kvinnohistorien, på Teater Tre

Kulturbloggen - Igår: 11:46

Pjäsen Belfast Girls av den irländska dramatikern Jaki McCarrick skildrar en ofta bortglömd del av historieskrivningen: de många unga kvinnor som under Irlands stora potatissvält uppmanades att fly över havet till Australien. I november får pjäsen sin Sverigepremiär i Stockholm, producerad av BATALJ Scenkonst, berättar ett pressmeddelande. – Jag kände genast när jag hade läst manuset: den här historien måste berättas.

Filmrecension: Josefin & Florin

Kulturbloggen - i förrgår: 07:51

Josefin & Florin Betyg 3 Svensk biopremiär 20 september 2019 Regi: Ellen Fiske och Johanna Karlberg När singelmamman Josefin börjar tala med den unga killen Florin, som sitter utanför mataffären och tigger, anar hon inte vad som skall hända. Åtta månader senare gifter de sig, lyckligt nykära. Trots skillnader i ålder, nationalitet och kultur uppstår kärlek.

Filmrecension: Ad Astra – en yttre och en inre resa

Kulturbloggen - i förrgår: 18:37

Ad Astra Betyg 4 Regi James Gray Svensk biopremiär 20 september 2019 En mäktig rymdfilm med Brad Pitt som får beröm av många internationella filmkritiker för sin roll som astronauten Roy McBride som far till solsystemets yttersta gräns för att söka efter sin far, Clifford McBride (spelas mycket bra av Tommy Lee Jones). Clifford McBride skickades ut på uppdrag att leta efter former av intelligent liv i universum men har varit försvunnen i tre årtionden. Trots det storslagna perspektivet med rymdtemat är det en film som lika mycket handlar om nära relationer, det är en far-son-berättelse, som ibland blir lite för söt.

Drömpjäsen som blev till verklighet

Kulturbloggen - i förrgår: 16:18

Pygmalion i Signe Elvin-Nowaks händer är en berättelse om kvinnlig upprättelse och en kamp mot mansvälde och rådande maktelit. I Signes version av George Bernard Shaw’s klassiska verk lyfts det kvinnliga perspektivet. Pygmalion är ett klassiskt verk av dramatikern George Bernard Shaw som historiskt har både efterapats och omtolkats oräkneligt antal gånger, inte minst i filmiskt sammanhang.