Filmrecension: Godzilla II – King of the Monsters – allt på full volym och dessemellan sötsliskigt snusförnuft

Kulturbloggen - 29 May 19 kl. 01:10

Godzilla II – King of the Monsters Betyg 1 Svensk biopremiär 29 maj 2019 Allt på full volym, i ett och om och om igen: monster som slåss, människor som springer i panik och dessemellan korta andningspauser med värsta sentimentala sliskiga sockersöta snusförnuftiga visdomsord om livets mening. Suck. Jag inser att jag är fel målgrupp för en katastroffilm som Godzilla II – King of the Monsters. Jag gillar filmer som inte berättar allt och inte skriker ut allt utan där det finns en hel del under ytan och där dramat kan tolkas på flera nivåer. Fortsätt läs..

Trailer för Little Monsters

Feber.se - 13 Sep 19 kl. 09:40

Skräckkomedi med Lupita Nyong'o Gillar du dödsmetall, zombies, svordomar, vapen och Lupita Nyong'o? Då har vi goda nyheter då en film vid namn Little Monsters är på ingång. I filmen kommer vi Miss Caroline och Teddy McGiggle, spelade av Lupita och Josh Gad, som under en utflykt måste se till att en grupp ungar överlever.

Dokumentär om Phil Tippetts arbete

Feber.se - 10 Sep 19 kl. 19:00

Animatören som har gjort det mesta inom film Även om du inte har koll på vem Phil Tippett är så har du sett hans arbete. Du har ju garanterat sett filmerna Star Wars, Robocop, Jurassic Park och Starship Troopers och i alla dessa har Phil varit med och skulpterat och animerat monster. Mad Dreams and Monsters är dokumentären som visar mer vad han har gjort, och hur han har gjort det.

Filmrecension: Det Kapitel 2

Kulturbloggen - 03 Sep 19 kl. 18:24

Det Kapitel 2 Betyg 2 Svensk biopremiär 6 september 2019 Filmen är 2 tim och 49 min lång Filmen är lång. Och den är lång. Och jag satt och skruvade mig och undrade hur segt det skulle bli.

Disney Classic Games återupplivar Aladdin och Lion King

Feber.se - 30 Aug 19 kl. 12:20

Spelsamlingen släpps i höst Under 90-talet levererades det massvis med förvånansvärt vassa licensspel som Aladdin och Lion King som baserades på Disneys filmer. I höst kommer vi få möjlighet att lira dessa klassiska titlar igen tack vare distributören Nighthawk Interactive och utvecklaren Digital Eclipse. Duon kommer senare i år leverera Disney Classic Games: Aladdin and The Lion King till PC, PS4, Xbox One och Nintendo Switch.

Trailer för The King

Feber.se - 27 Aug 19 kl. 19:20

Timothée Chalamet blir Kung Henry V En ordentlig trailer har släppts för den kommande filmen The King där vi får följa händelserna när den unge prinsen Hal kröntes till Kung Henry V. I filmen medverkar Timothée Chalamet, Robert Pattinson, Ben Mendelsohn, Joel Edgerton och Lily-Rose Depp. Regisserar gör David Michôd, som tidigare levererat filmer som The Rover och War Machine.

Lion King är den animerade film som spelat in mest pengar

Feber.se - 12 Aug 19 kl. 11:40

Har nu dragit in mer deg än Frozen När det kommer till animerade filmer så får väl Disney ses som någorlunda ohotade i toppen och nu har deras senaste animerade film Lion King gått och blivit den animerade filmen som spelat in mest pengar någonsin. Det är en titel som filmen övertar från en av Frozen, en annan av Disneys megapopulära filmer. Igår hade Lion King spelat in 1,33 miljarder dollar, motsvarande 12,77 miljarder kronor, sedan premiären.

Filmrecension: Beats – magiskt och hotfullt, vackert och fult – allt på en gång

Beats Betyg 4 Svensk biopremiär 20 september 2019 Regi Brian Welsh En elektrifierande film om den elektriska musikscenen, om att vara ung och vilja göra uppror och om kärlek till musiken. Snyggt fotograferad i svartvitt. Fotot gör att det känns äkta, som om vi är med där det händer då rave var hett och drog i många ungdomar.

Kulturbloggen - 16 timmar sedan

Kulturbloggen - 16 timmar sedan

Kulturbloggen - Igår: 10:20

Kulturbloggen - Igår: 08:30

Kulturbloggen - Igår: 08:23

Kulturbloggen - Igår: 12:24

Kulturbloggen - Igår: 11:51

Sverigepremiär av Belfast Girls, om en bortglömd del av kvinnohistorien, på Teater Tre

Kulturbloggen - Igår: 11:46

Pjäsen Belfast Girls av den irländska dramatikern Jaki McCarrick skildrar en ofta bortglömd del av historieskrivningen: de många unga kvinnor som under Irlands stora potatissvält uppmanades att fly över havet till Australien. I november får pjäsen sin Sverigepremiär i Stockholm, producerad av BATALJ Scenkonst, berättar ett pressmeddelande. – Jag kände genast när jag hade läst manuset: den här historien måste berättas.

Filmrecension: Josefin & Florin

Kulturbloggen - i förrgår: 07:51

Josefin & Florin Betyg 3 Svensk biopremiär 20 september 2019 Regi: Ellen Fiske och Johanna Karlberg När singelmamman Josefin börjar tala med den unga killen Florin, som sitter utanför mataffären och tigger, anar hon inte vad som skall hända. Åtta månader senare gifter de sig, lyckligt nykära. Trots skillnader i ålder, nationalitet och kultur uppstår kärlek.

Filmrecension: Ad Astra – en yttre och en inre resa

Kulturbloggen - i förrgår: 18:37

Ad Astra Betyg 4 Regi James Gray Svensk biopremiär 20 september 2019 En mäktig rymdfilm med Brad Pitt som får beröm av många internationella filmkritiker för sin roll som astronauten Roy McBride som far till solsystemets yttersta gräns för att söka efter sin far, Clifford McBride (spelas mycket bra av Tommy Lee Jones). Clifford McBride skickades ut på uppdrag att leta efter former av intelligent liv i universum men har varit försvunnen i tre årtionden. Trots det storslagna perspektivet med rymdtemat är det en film som lika mycket handlar om nära relationer, det är en far-son-berättelse, som ibland blir lite för söt.

Drömpjäsen som blev till verklighet

Kulturbloggen - i förrgår: 16:18

Pygmalion i Signe Elvin-Nowaks händer är en berättelse om kvinnlig upprättelse och en kamp mot mansvälde och rådande maktelit. I Signes version av George Bernard Shaw’s klassiska verk lyfts det kvinnliga perspektivet. Pygmalion är ett klassiskt verk av dramatikern George Bernard Shaw som historiskt har både efterapats och omtolkats oräkneligt antal gånger, inte minst i filmiskt sammanhang.