Filmrecension: Hasse & Tage – en kärlekshistoria – ett rent nöje och man vill bara se mer

Kulturbloggen - 03 Sep 19 kl. 07:02

Hasse & Tage – en kärlekshistoria Betyg 4 Svensk biopremiär 6 september 2019 Regi Jane Magnusson Radarparet Hasse & Tage – svenskare kan det inte bli. En dokumentär om ett annat Sverige. Om uppbyggnaden av ett folkhem där klasskillnader förvisso fanns , men där vi alla såg samma Tv-program. Där barn och tonåringar skrattade åt samma sketcher som sina föräldrar. Fortsätt läs..

Upplyftande soaré prioriterar komiska aspekten – Nya friska Tage med Kalle Lind & Mimi Terris på Nefertiti

Kulturbloggen - 10 Dec 19 kl. 01:30

foto Claes Decker Kalle Lind & Mimi Terris plus musiker Nya friska Tage – program om Hasse & Tage Nefertiti i Göteborg 5 Göteborgs äldsta livescen är välfylld en söndagskväll. Inte alls konstigt eftersom ämnet lockar och den som håller i trådarna är en oefterhärmligt verbal mediakändis. Andra halvan av vad manus- och bokförfattaren kallar soaré är vikt åt älskade sånger signerade enheten Hasse Alfredsson och Tage Danielsson.

Kurzgesagt snackar missnöje

Feber.se - 09 Dec 19 kl. 13:00

Och hur man bäst hanterar sånt Kurzgesagt har levererat en ny introspektiv video och den här gången gången snackas det om missnöje i vardagen och hur man bäst kan kämpa mot detta tingest. Läs vidare och kommentera: https://feber.

Filmrecension: Those Who Remained – Ömsimt kärleksdrama om ensamhet och utsatthet i krigets Budapest

Kulturbloggen - 08 Nov 19 kl. 16:58

Imdb Those who Remained Betyg 4 Visas på Stockholm International Film Festival Regi Barnabas Roth Medverkande Karoly Hajduk, Mari Nagy. En kärlekshistoria. Om paret, en äldre herre och en sjuttonårig tonårsflicka som genast fattar tycke för varandra.

Filmrecension: Matthias & Maxime – stark och ärlig kärlekshistoria med många bottnar

Kulturbloggen - 17 Oct 19 kl. 16:29

Matthias & Maxime Betyg 4 Svensk biopremiär 29 november 2019 Regi och manus Xavier Dolan Filmvärldens underbarn Xavier Dolan visar vilken unik filmskapare han är med denna starka kärlekshistoria med så många bottnar, så mycket som berättas mellan raderna, med bilder, med aningar. Matthias & Maxime handlar om det svåra att vara ärlig mot sig själv och sina egna känslor, att vi kanske inte alltid vågar möta oss själva som vi är. Filmen kretsar kring två unga män som varit nära vänner ända sedan barndomen, Matt och Max.

Rafflande och tankeväckande skådespel om olika världar – Avatarer på Masthuggsteatern

foto Lina Ikse Av: Gustav Tegby Regi: Peter Elmers Scenografi & kostymdesign: Råger Johansson Ljusdesign: Maria Ros Ljuddesign & komposition: Robin af Ekenstam Teknik: Philip Lithner I rollerna: Hans Brorson och Philip Lithner Spelas till och med 11/3 på Masthuggsteatern i Göteborg Premiär: 18/2 2020 Med stöd av Statens Kulturråd, Göteborgs Stad och Sensus Har ett ovillkorligt kriterium för god teaterkonst. Vill generellt sett bli uppfylld, få påfyllning. En känsla som kan infrias om nya tankar föds hos mig när dramatiska berättelser förmedlas.

Filmrecension: The Call of the Wild – Skriet från vildmarken

Kulturbloggen - 15 timmar sedan

The Call of the Wild – Skriet från vildmarken Betyg 4 Svensk biopremiär 21 februari 2020 Regi Chris Sanders Jack Londons roman “Skriet från vildmarken” från 1903 är en klassiker. En stark berättelse om hunden Buck, en stor hund med stort hjärta som blir bortrövad från sitt kärleksfulla hem i varma Kalifornien och säljs för att bli en hårt arbetande slädhund i det iskalla Alaska. Han möter både onda och goda människor.

Tio nya namn väljs in i Swedish Music Hall of Fame i april

Kulturbloggen - Igår: 16:39

Efter ett års paus blir det nu ett nytt inval till Swedish Music Hall of Fame. Tio nya namn kommer att väljas in under ceremonin den 16 april på Slaktkyrkan i Stockholm, berättar ett pressmeddelande: 2020 års inval, sjätte i ordningen, till Swedish Music Hall of Fame kommer alltså att ske den 16 april på Slaktkyrkan i Slakthusområdet i Stockholm. Totalt kommer tio nya namn att väljas in och utöka den redan stora skaran av tidigare invalda.

Kulturbloggen - Igår: 16:36

Rekord i europeiska biobesök: 1,34 miljarder gick på bio i Europa 2019

Kulturbloggen - Igår: 16:33

Den europeiska biografägareföreningen, UNIC, har släppt preliminära siffror för de europeiska biobesöken 2019. Det ser ut att bli rekord med 1,34 miljarder biobesök ‒ de bästa siffrorna sedan tidigt 90-tal och en ökning med 4,5 % i hela regionen. För EU-området, där besöken överstiger 1 miljard, är det de bästa siffrorna sedan 2004, berättar ett pressmeddelande: Trots att de slutgiltiga siffrorna inte kommit in så konstaterar UNIC att biointäkterna från europeiska biografer kommer att överstiga nära 90 miljarder kr (€8,5 miljarder).

Lyssna: Sofia Jannok och Annika Norlin – Mitt skinn och ben av Bon Iver

Kulturbloggen - Igår: 16:31

Att tolka andra musikers alster har länge varit ett kreativt grepp för artister. För Sofia Jannok innebar det en kreativ pånyttfödelse, att ta sig till ett alster skrivet och inspelat av någon annan och göra det till sitt eget. Väl i studion stod valet av artist klart vid ett tidigt skede – Bon Iver.

Recension av tv-serie: Narcos: Mexico season 2 – oerhört omskakande

Kulturbloggen - Igår: 16:26

NARCOS MEXICO Narcos: Mexico season 2 Betyg 4 Premiär på Netflix 13 februari 2020 En av vår tids mest skrämmande företeelser är att tusentals människor, ofta unga, dör varje år på grund av droger. De knarkkungar som blir stenrika på detta är egentligen inget annat än massmördare. Att det inte verkar gå att få stopp på dessa multinationella knarkkarteller är ett vidrigt underbetyg för vår värld av idag.

Lärorikt och skarpsinnigt kammarspel saknar det där extra – Sokrates död på Göteborgs Dramatiska Teater

Kulturbloggen - i förrgår: 19:03

foto Olivia Olsen Efter texter av Platon och Franz Kafka Manus och regi: Hans Blomqvist Scenografi: Eva Lena Jönsson Lunde Kostym,: Johanna Van Heljster ljus: Kim Lech Ljuddesign: Ludvig Sjöstrand Medverkande: Erik Åkerlind, Peter Jägbring, Madeleine Laine, Miia Rasku/ Kim Lech, Ivar Wiklander (röst) och Åsa-Lena Hjelm (röst). Spelas till och med 9/4 2020 adress; Stigbergsliden 5B i Göteborg Urpremiär: 15/2 Minnesgoda läsare vet att Kulturbloggen skrivit uppskattande om en handfull uppsättningar av Göteborgs Dramatiska Teater, i några fall rent av varit lyrisk. En sådan händelse var Anteckningar från ett källarhål.

Opera: Coraline på Folkoperan – underbart med en operasalong fylld av barnfamiljer

Kulturbloggen - 15 Feb 20 kl. 20:54

Coraline Musik Mark-Anthony Turnage Libretto Rory Mullarkey (efter Neil Gaimans roman Coraline) Översättning Carin Bartosch Edström Musikalisk ledare Anna-Maria Helsing Dirigent Anna-Maria Helsing, Marit Strindlund Regi Aletta Collins Biträdande regi med ansvar för Sverigeuppsättningen N Deborah Cohen Scenografi Giles Cadle Ljus Matt Haskins Kostym Gabrielle Dalton Mask och peruk Therésia Frisk Magikonsulter Richard Wiseman, David Britland Dramaturg Magnus Lindman Koreograf foajénumjer Jan Alexandersson Premiär på Folkoperan, Stockholm, 15 februari 2020 Ta en av nutidens största kompositörer av opera (Mark-amthony Turnage) och en av nutida mest intressanta manusförfattare och ge dem i uppdrag att skapa en opera med barnfamiljer som målgrupp och du får succén Coraline. Denna opera är en samproduktion av Folkoperan, Royal Opera House i London och Opéra de Lille, Theater Freiburg och Victorian Opera. Coraline är en äventyrsopera för hela familjen baserad på Neil Gaimans kultbok.

Teaterkritik: Katt på hett plåttak på Maximteatern –

Kulturbloggen - 15 Feb 20 kl. 11:19

Foto: Sören Vilks Katt på hett plåttak Av Tennessee Williams Regi: Stefan Larsson Översättning: Sven Barthel Scenograf: Sven Haraldsson Ljus: Torben Lendorph Kostym: Ann Bonader Looft Mask: Susanne von Platen Premiär på Maximteatern, Stockholm 14 februari 2020 Premiären fick stående ovationer och det var den värd. Tennessee Williams drama Katt på hett plåttak vann Pulitzerpriset för drama år 1955 och skildrar på ett starkt sätt hur lögner bryter ned människor och relationer medan sanningen, också när den är tung och hemsk, ändå är läkande, även när sanningen är en dödsdom. Dramat har flera bottnar och som all riktigt bra kultur lämnar den en hel del åt betraktaren att själv ta ställning till.

Uppsluppen stilblandning på mycket lyckad releasefest – Mikael Ramel Band på Nefertiti

Kulturbloggen - 15 Feb 20 kl. 04:57

foto Leif Wivatt Mikael Ramel Band Nefertiti i Göteborg 13/2 2020 Bortser jag från ett recensionsex som inte fångade mig tillräckligt (och sedan gick ett gruvligt öde till mötes), finns i min ägo inga skivor av Mikael Ramel. Jämfört med samtida storheter som Pugh, Anders F och Magnell, har ordvrängaren som förnämligt förvaltat och utvecklat arvet från pappa Povel, varit mer av en kultartist. Tack vare lovorden inhöstade i närtid och musikerna han omger sig med, lockades jag emellertid till ett välfyllt Nef.

Rutinerade och tajta “hårdingar” levererar bitvis oemotståndligt tunggung – Humans Passin´Thru av Future Elephants?

Kulturbloggen - 12 Feb 20 kl. 16:10

foto Mats Lefvert Future Elephants? Humans Passin´Thru 4 Inspelad i Cosmic Penguin Recordings Stockholm januari 2019 och i Crunch Studio i Solna mars 2019 av Anders Oredson Mix: Anders Oredson Produktion: Future Elephants? och Anders Oredson S-Rock 44:51 Release: 31/1 2020 En volymstark platta som för mitt vidkommande blev ett intressant stickspår, vilket blir uppenbart om man vet något om vad jag hållit på med senaste åren.

Filmrecension: Emma – jag föll pladask

Kulturbloggen - 12 Feb 20 kl. 15:28

Emma Betyg 4 Svensk biopremiär 14 februari 2020 Regi: Autumn de Wilde Längd: 2 tim 4 min I rollerna: Anya Taylor-Joy, Johnny Flynn, Bill Nighy, Mia Goth, Miranda Hart, Josh O’Connor, Callum Turner, Rupert Graves, Gemma Whelan, Amber Anderson, Tanya Reynolds, Connor Swindells m fl. För älskare av Jane Austens romaner är det här en efterlängtad film, förmodar jag. Jane Austens roman publicerades 1816.

Poetiskt och flödande från jämbördig jazzkvartett – Looking Forward av Mikael Godée / Eve Beuvens Quartet

Kulturbloggen - 10 Feb 20 kl. 20:21

foto Magnus Bergström Mikael Godée/ Eve Beuvens Quartet Looking Forward 4 Inspelad i Igloo Studios Bryssel av Daniel Léon 25-27/2 2018 Producerad av Eve Beuvens och Mikael Godée 52:34 Releasedatum: 25/1 2019 Trodde felaktigt att skivan är sprillans färsk, då jag fick den nyligen tillhanda som recensionsex. Verkar istället vara på det viset att gruppen önskar förnyad uppmärksamhet i samband med turné i Sverige. Har lyssnat flera gånger i hörlurar medan jag antecknat.

Teaterkritik Outlines är mycket avancerad cirkuskonst men utan tydlig handling och syften

Kulturbloggen - 10 Feb 20 kl. 11:03

Outlines Nycirkus/Performance med nyskriven livemusik Av Face First kompaniet Premiär på Södra teatern den 8 februari 2020 Musik Mikaela Hansson Ljusdesign Hannele Philipson I det förtryckta programmet till föreställningen, skriver man att kompaniet vill ge uttryck för att vara en konstform som ”utspelar sig i periferin av det medvetna och ser det omedvetna rakt i ansiktet”. Dessutom anser man, att man ger uttryck för handlösa kast i verkligheten, för att man slänger sig ut i det okända. Ingen kan ta ifrån kvällens aktörer att de är enormt skickliga och starka cirkusartister.