Filmrecension: Hunter Killer – En amerikansk cliché

Kulturbloggen - 09 Jan 19 kl. 07:50

Hunter Killer Betyg 2 Svensk biopremiär 11 januari 2019 Regi: Donovan Marsh Stjärnor: Gerard Butler, Gary Oldman, Common En amerikansk cliché baserat på Firing Point, en roman av författaren Don Keith och den pensionerade militärofficeren George Wallace. Hunter Killer är en historia om en undersökning av en försvunnen amerikansk ubåt. Undersökningn leds av kapten Joe Glass (Gerard Butler). Undersökningen leder till att Rysslands president (Alexander Diachenko) räddas från försvarsminister Dmitri Durov (Michael Gor) som är en galen person som till utlösa ett världskrig. Fortsätt läs..

DigitalFoundry blickar tillbaka på Turok: Dinosaur Hunter

Feber.se - i förrgår: 17:20

Hur spelet förändrade FPS-världen DigitalFoundry har släppt en ny video i sin videoserie DF Retro där de blickar tillbaka på gamla titlar för att undersöka hur revolutionerande spelen var för sin tid. I deras senaste video kikar gänget på Turok: Dinosaur Hunter, vilket förändrade FPS-världen en aning med fokus på utforskning vid sidan av dinopangande. Läs vidare och kommentera: https://feber.

Monster Hunter World-utvecklarna snackar Iceborne

Feber.se - 11 Jul 19 kl. 13:15

Och levererar ny trailer Capcom har släppt en ny video där det pratas en hel del Iceborne, vilket är den kommande expansionen till Monster Hunter World. I videon medverkar producenten Ryozo Tsujimoto och regissörerna Kaname Fujioka och Daisuke Ichihara för att snacka mer om kommande ändringar i expansionen som diverse förbättringar, nya monster och mer. I videon visar gänget även en ny trailer för expansionen och om ni bara vill se den så är det bara att klicka på playikonen nedan.

Ett gäng snabba frågor om Monster Hunter World: Iceborne

Feber.se - 04 Jul 19 kl. 14:15

Hur bra är utvecklarna på sport? GameInformer kommer tillbringa den kommande månaden täcka Monster Hunter World-expansionen Iceborne och först ut är en Rapid Fire-video där utvecklarna får svara på diverse frågor med varierad relevans. Monster Hunter World: Iceborne släpps 9 september till PS4 och Xbox One.

En ordentlig trailer för Monster Hunter World: Iceborne

Feber.se - 19 Jun 19 kl. 09:30

Handler förklarar hur läget ligger till I september är det dags att bege sig till Hoarfrost Reach och ta oss an bestarna som lever där. Capcom har släppt en ordentlig trailer för den kommande expansionen Iceborne och i den får vi ta en ordentlig titt på nya området och The Handler förklarar vad vi kommer få stöta på för äventyr. Monster Hunter World: Iceborne kommer släppas 6 september till PS4 och Xbox One.

Läckt teaser för Monster Hunter-filmen visar monster

Feber.se - 18 Jun 19 kl. 16:45

Ser faktiskt lovande ut Monster Hunter-filmen kommer ha premiär i september nästa år och nu har vi fått en första, smått inofficiell, titt på det kommande äventyret. En teaser för filmen visades i samband med Shanghai International Film Festival och en individ på plats fångade det 30 sekunder långa klippet som vi nu har möjlighet att skåda. I klippet får vi se Milla Jovovich och Tony Jaas karaktärer samt bestarna Diablos och Rathalos, som gestaltas på ett autentiskt vis.

16 minuter Monster Hunter World: Iceborne

Feber.se - 16 Jun 19 kl. 14:00

Från E3 2019 Här bjuds vi på 16 minuter med gameplay från Capcoms kommande bamseexpansion Iceborne för Monster Hunter World. Spelet visades upp på E3-mässan tidigare i veckan och folket från Polygon fick då chansen att spela det. Iceborne-expansionen kommer innehålla ett nytt område som heter Hoarfrost Reach som så klart innehåller nya monster så som Banbaro, Beotodus, Nargacuga samt Velkhana.

Storytrailer för Monster Hunter World: Iceborne

Feber.se - 05 Jun 19 kl. 12:00

Nytt område, nya monster och ny kock! Capcom har släppt en storytrailer för den kommande Monster Hunter World-expansionen Iceborne. I trailern får vi ta en titt på det nya området Hoarfrost Reach som kommer med det nya högkvarteret Seliana och där får vi också möta den nya mästerkocken Grammeowster Chef, som är mentor till Meowscular Chef.

Musiktidningen GAFFA arrangerar scen på Live at Heart

Kulturbloggen - 16 timmar sedan

Tribe Friday Musiktidningen GAFFA inleder i år ett samarbete med Live at Heart och kommer att presentera en egen scen under festivalen. Totalt kommer åtta akter att uppträda och det blir en blandning av olika musikstilar, berättar ett pressmeddelande.: ”Att GAFFA ska bli en del av Live at Heart känns otroligt kul!

Filmrecension: Polaroid – Förutsägbart men med en twist

Kulturbloggen - Igår: 23:08

Polaroid Betyg 3 Svensk biopremiär 19 juli 2019 Direktör Lars Klevberg Medverkande Kathryn Prescott, Tyler Young, Samantha Logan Keenan Tracey och Priscilla Quintana. Från producenterna av The Ring och The Grudge kommer den djärva nya visionen inom skräck – Polaroid.  Filmen är baserat på den prisbelönta kortfilmen av Lars Klevberg från 2014 med samma namn.

Charmigt och omväxlande – Brännö Visfestival

Kulturbloggen - Igår: 21:06

foto Karin Colliander Brännö Varv Visfestival 14/7 2019 Kan konstigt nog inte erinra mig att jag besökt Brännö tidigare, en i princip bilfri ö i Göteborgs södra skärgård med fler bosatta än exempelvis Visingsö och Ven. Under ett antal år arrangerades visfestival här. Efter tio års uppehåll tyckte arrangörerna med Lasse Gustavsson i spetsen att det blivit dags igen när chansen yppade sig.

Filmrecension: Diamantino – något av det sämsta jag sett på en filmduk på flera år

Kulturbloggen - i förrgår: 18:58

Diamantino Betyg 1 Svensk biopremiär 26 juli 2019 Av Daniel Schmidt och Gabriel Abrantes Humor och ironi är inte alltid lätt att göra bra. Vad en person skrattar åt kan någon annan tycka är jättelöjligt, ja till och med förnedrande. Diamantino är en film som jobbar med stora åthävor, men att göra saker extremt löjliga.

Lyssna: Fever Ray – I’m Not Done (Still Not Done)

Kulturbloggen - i förrgår: 16:38

Fever Ray släppte ‘I’m Not Done (Still Not Done)’ den 15 juli. Ett pressmeddelande om släppet: ‘I’m Not Done (Still Not Done)’ is based on the live version of the original, performed and recorded live at Fever Ray’s March 2018 show at London’s Troxy. The live version of the song which is also available as of today, features vocals from Dreijer and collaborators Helena Gutarra and Maryam Nikandish and is taken from the forthcoming “Fever Ray – Live at Troxy,” due for release on 2 August via Rabid Records.

Hasslöfestivalen lördag 13/7

Kulturbloggen - 14 Jul 19 kl. 13:00

Vår lördag började med Smith & Thell. Ett band som leds av sångerskan Maria Jane Smith och Viktor Thell och som spelar personlig pop med influenser av folk och akustisk visa. en mycket trivsam bekantskap med musik som känns som typisk bilåkarmusik.

Veronica Maggio på Hasslöfestivalen

Kulturbloggen - 14 Jul 19 kl. 12:17

Ett öronbedövande jubel från några tusen festivalbesökare mötte Veronica Maggio när hon kom ut på scenen. Foto: Maria Laakso Åman Allsången var stark och skön redan i första låten “Kurt Cobain” från hennes nysläppta 5 låtars (Ep eller maxisingel hette det väl förr) “Fiender är tråkigt”. Sedan fortsatte den allmänna dansen och allsången i låt efter låt.

Lyssna: Vargen – Hemlös

Kulturbloggen - 14 Jul 19 kl. 09:30

I kölvattnet från lovorden utomlands för sina svenska tolkningar av Bob Dylan släpper Vargen EP:n ”Hemlös”. Skivan består av tre singlar från Vargens debutplatta som bestod av nya tonsättningar till dikter av Dan Andersson (1888-1920), och titelspåret släpps som ny radiosingel och musikvideo fredag 19 augusti. – Mixen mellan våra låtar i folk- och americanastil och Dan Anderssons naturlyriska outsiderpoesi om tjuvskyttar, avfällingar och mördare blir närmast en svensk motsvarighet till den värld som kallas ”The Old, Weird America”, där Bob Dylans ”Basement Tapes” mestadels utspelas, säger Reine Johansson, den halländske singer-songwritern som ligger bakom artistnamnet Vargen i ett pressmeddelande.

Påfyllning i filmprogrammet på Way Out West med tolv nya filmer, dokumentärer och TV-seriepremiärer

Kulturbloggen - 14 Jul 19 kl. 09:27

Way Out West är Sveriges tredje största filmfestival och norra Europas största kombinerade musik- och filmfestival. Tidigare i våras släpptes de första 23 titlarna till 2019 års filmprogram och nu kompletteras programmet med ytterligare tolv filmer och tv-serier, berättar ett pressmeddelande: Det står klart att en av årets mest stjärnbeströdda filmer får sin nordiska premiär på Way Out West. Jim Jarmusch hyllade zombiefilm THE DEAD DON’T DIE – med stjärnor som Adam Driver, Chloë Sevigny, Bill Murray, RZA, Tom Waits med flera i huvudrollerna – visas på festivalen.

Hasslöfestivalen – fredag 12/7

Kulturbloggen - 13 Jul 19 kl. 13:02

Caj Karlsson och hans vänner stampar igång den här festivalen med rejält tryck. Vännerna består ikväll av Anders F Rönnblom, Johan Johansson, Staffan Hellstrand, Martin Frontman Andersson, Sofia Palmgren, Ida Ceve, Linus Norda, Robin Åkerman, Oskar Appelqvist, Jens Albertsson, Johan Glössner. Bandets speltid begränsades till en timme och det var minst en halvtimme för lite.

Filmrecension: Sir – en hoppfull film om omöjlig kärlek finstämt berättad med socialt patos

Kulturbloggen - 12 Jul 19 kl. 09:55

Sir Betyg 4 Premiär 12 juli 2019 Regi Rohena Gera När den unga änkan Ratna (Ahmareen Anjum) får arbete i staden Mumbai som hembiträde hos Ashwin (Vivek Gomber) möts två världar. Hon , som blev bortgift och änka vid 19 år, kommer från landet och står lägst på den sociala skalan. Han , son till en rik byggherre, har det bra ställt och hög ställning i samhället.

Filmrecension: Lejonkungen – allt igenom perfekt, den har allt ett drama ska ha

Kulturbloggen - 12 Jul 19 kl. 01:10

Lejonkungen Betyg 5 Svensk biopremiär 17 juli 2019 Det finns inget annat än sätta högsta betyg för den här versionen av Lejonkungen. Räkna med flera Oscarsnomineringar och minst ett pris för de visuella effekterna. Berättelsen känner vi redan till från Disneys tecknade version som kom 1994.

Lyssna: Bon Iver – Faith och Jelmore

Kulturbloggen - 11 Jul 19 kl. 17:55

Bon Iver släpper sitt fjärde albumet i,i den 30 augusti via Jagjaguwar/Playground. Albumet blir uppföljaren till megasuccén 22, A Million från 2016. Det har redan släppts två smakprov av de totalt tretton låtarna på det nya albumet i form av singlarna Hey, Ma och U (Man Like), och nu har Bon Iver släppt ytterligare två singlar: Jelmore och Faith.

Lisa Ekdahl får Sjösalapriset

Kulturbloggen - 11 Jul 19 kl. 17:46

En av våra mest folkkära artister är årets mottagare av det ärofyllda Sjösalapriset! Lisa Ekdahl åkte under våren på en hyllad jubileumsturné för att fira 25 år som artist, skriver ett pressmeddelande: ”Med egensinnig lyrik och unik röst har Lisa Ekdahl under 25 år varsamt skapat eget rum”, lyder en del av motiveringen till årets mottagare. Sjösalapriset delas varje år ut av Evert Taubestiftelsen och har tidigare gått till Håkan Hellström och Siw Malmkvist.