Filmrecension: Inte den du tror – om åldersnoja och virtuell låtsaskärlek

Kulturbloggen - 25 Sep 19 kl. 17:55

Inte den du tror Betyg 3 Svensk biopremiär den 4 oktober 2019 Regi Safy Nebbou En medelålders kvinna, Claire, (spelad av Juliette Binoche) låtsas vara 25 år yngre och raggar upp en ung man via sociala medier och Facebook i synnerhet. Filmen drar paralleller med hur stor skillnad det är mellan hur omgivningen ser på en medelålders man som skaffar en ung älskarinna och när kvinnan är 25 år äldre än en ung man. I filmen nämns också Ibsens Norakaraktär, en kvinna som lämnar de murar som omger en kvinna. Handlingen börjar med att hon sitter hos en psykiatriker och ska berätta vad som hänt och då börjar hon sin berättelse med att hon blev övergiven av en ung älskare. Fortsätt läs..

Mod ger GTA V stöd för virtuell verklighet

Feber.se - 04 Feb 20 kl. 10:40

GTA Vr Grand Theft Auto V har under åren fått massvis med trevliga moddar av varierande kvalitet. Den här modden av LukeRoss00 ser mycket intressant ut dock då det ger spelet stöd för VR-headseten Oculus Rift och SteamVR. VR-stödet gäller för hela spelet vilket nog är en hejdundrande upplevelse, i alla fall fram till åksjukan slår till.

Rihannas nya kärlek!

Posh24.se - Sveriges största kändissajt - 03 Feb 20 kl. 14:22

Enligt en källa till The Sun är hennes kärlek ingen mindre än Asap Rocky.

Opera: Coraline på Folkoperan – underbart med en operasalong fylld av barnfamiljer

Kulturbloggen - Igår: 20:54

Coraline Musik Mark-Anthony Turnage Libretto Rory Mullarkey (efter Neil Gaimans roman Coraline) Översättning Carin Bartosch Edström Musikalisk ledare Anna-Maria Helsing Dirigent Anna-Maria Helsing, Marit Strindlund Regi Aletta Collins Biträdande regi med ansvar för Sverigeuppsättningen N Deborah Cohen Scenografi Giles Cadle Ljus Matt Haskins Kostym Gabrielle Dalton Mask och peruk Therésia Frisk Magikonsulter Richard Wiseman, David Britland Dramaturg Magnus Lindman Koreograf foajénumjer Jan Alexandersson Premiär på Folkoperan, Stockholm, 15 februari 2020 Ta en av nutidens största kompositörer av opera (Mark-amthony Turnage) och en av nutida mest intressanta manusförfattare och ge dem i uppdrag att skapa en opera med barnfamiljer som målgrupp och du får succén Coraline. Denna opera är en samproduktion av Folkoperan, Royal Opera House i London och Opéra de Lille, Theater Freiburg och Victorian Opera. Coraline är en äventyrsopera för hela familjen baserad på Neil Gaimans kultbok.

Teaterkritik: Katt på hett plåttak på Maximteatern –

Kulturbloggen - i förrgår: 11:19

Foto: Sören Vilks Katt på hett plåttak Av Tennessee Williams Regi: Stefan Larsson Översättning: Sven Barthel Scenograf: Sven Haraldsson Ljus: Torben Lendorph Kostym: Ann Bonader Looft Mask: Susanne von Platen Premiär på Maximteatern, Stockholm 14 februari 2020 Premiären fick stående ovationer och det var den värd. Tennessee Williams drama Katt på hett plåttak vann Pulitzerpriset för drama år 1955 och skildrar på ett starkt sätt hur lögner bryter ned människor och relationer medan sanningen, också när den är tung och hemsk, ändå är läkande, även när sanningen är en dödsdom. Dramat har flera bottnar och som all riktigt bra kultur lämnar den en hel del åt betraktaren att själv ta ställning till.

Uppsluppen stilblandning på mycket lyckad releasefest – Mikael Ramel Band på Nefertiti

Kulturbloggen - i förrgår: 04:57

foto Leif Wivatt Mikael Ramel Band Nefertiti i Göteborg 13/2 2020 Bortser jag från ett recensionsex som inte fångade mig tillräckligt (och sedan gick ett gruvligt öde till mötes), finns i min ägo inga skivor av Mikael Ramel. Jämfört med samtida storheter som Pugh, Anders F och Magnell, har ordvrängaren som förnämligt förvaltat och utvecklat arvet från pappa Povel, varit mer av en kultartist. Tack vare lovorden inhöstade i närtid och musikerna han omger sig med, lockades jag emellertid till ett välfyllt Nef.

Rutinerade och tajta “hårdingar” levererar bitvis oemotståndligt tunggung – Humans Passin´Thru av Future Elephants?

Kulturbloggen - 12 Feb 20 kl. 16:10

foto Mats Lefvert Future Elephants? Humans Passin´Thru 4 Inspelad i Cosmic Penguin Recordings Stockholm januari 2019 och i Crunch Studio i Solna mars 2019 av Anders Oredson Mix: Anders Oredson Produktion: Future Elephants? och Anders Oredson S-Rock 44:51 Release: 31/1 2020 En volymstark platta som för mitt vidkommande blev ett intressant stickspår, vilket blir uppenbart om man vet något om vad jag hållit på med senaste åren.

Filmrecension: Emma – jag föll pladask

Kulturbloggen - 12 Feb 20 kl. 15:28

Emma Betyg 4 Svensk biopremiär 14 februari 2020 Regi: Autumn de Wilde Längd: 2 tim 4 min I rollerna: Anya Taylor-Joy, Johnny Flynn, Bill Nighy, Mia Goth, Miranda Hart, Josh O’Connor, Callum Turner, Rupert Graves, Gemma Whelan, Amber Anderson, Tanya Reynolds, Connor Swindells m fl. För älskare av Jane Austens romaner är det här en efterlängtad film, förmodar jag. Jane Austens roman publicerades 1816.

Poetiskt och flödande från jämbördig jazzkvartett – Looking Forward av Mikael Godée / Eve Beuvens Quartet

Kulturbloggen - 10 Feb 20 kl. 20:21

foto Magnus Bergström Mikael Godée/ Eve Beuvens Quartet Looking Forward 4 Inspelad i Igloo Studios Bryssel av Daniel Léon 25-27/2 2018 Producerad av Eve Beuvens och Mikael Godée 52:34 Releasedatum: 25/1 2019 Trodde felaktigt att skivan är sprillans färsk, då jag fick den nyligen tillhanda som recensionsex. Verkar istället vara på det viset att gruppen önskar förnyad uppmärksamhet i samband med turné i Sverige. Har lyssnat flera gånger i hörlurar medan jag antecknat.

Teaterkritik Outlines är mycket avancerad cirkuskonst men utan tydlig handling och syften

Kulturbloggen - 10 Feb 20 kl. 11:03

Outlines Nycirkus/Performance med nyskriven livemusik Av Face First kompaniet Premiär på Södra teatern den 8 februari 2020 Musik Mikaela Hansson Ljusdesign Hannele Philipson I det förtryckta programmet till föreställningen, skriver man att kompaniet vill ge uttryck för att vara en konstform som ”utspelar sig i periferin av det medvetna och ser det omedvetna rakt i ansiktet”. Dessutom anser man, att man ger uttryck för handlösa kast i verkligheten, för att man slänger sig ut i det okända. Ingen kan ta ifrån kvällens aktörer att de är enormt skickliga och starka cirkusartister.

Storslam för Parasite på årets Oscarsgala

Kulturbloggen - 10 Feb 20 kl. 10:23

Foto: Oscars Den sydkoreanska Parasite av Bong Joon-ho tog hem fyra av de tyngsta priserna på galan, Bästa regi, bästa utländska film, bästa manus och bästa film. Därmed blir filmen den första icke-engelskspråkiga titel att ta hem den prestigefulla bästa film-kategorin. En rörd Bong Joon- ho mottog priset och beskrev det som en seger för mångfalden och asiatisk film.

Avskalat broderande av garvad jazzgitarrist – Springtime In New York av Rolf Jardemark Trio

Kulturbloggen - 07 Feb 20 kl. 18:14

Coverdesign Peter Wetteus Rolf Jardemark Trio Springtime In New York 4 Inspelad i studio Epidemin Göteborg 16/1 2019 Mix och master: Åke Linton i Svenska Grammofonstudion Producent: Rolf Jardemark Guitarlandrecords 21:10 Releasedatum: 13/12 2019 Rolf Jardemark är något av en institution i musiklivet på Västkusten. Den vänlige mannen som sällan är utan hatt på scen, har varit yrkesverksam sedan mitten av 80-talet. Han har växlat mellan orkesterjobb i musikaler på Göteborgsoperan till spelningar på jazzfestivaler, jamvärd och anspråkslösa kroggig.

Filmrecension: Lassemajas detektivbyrå – Tågrånarens hemlighet

Kulturbloggen - 07 Feb 20 kl. 16:27

Lassemajas detektivbyrå – Tågrånarens hemlighet Betyg 2 Svensk biopremiär 7 februari 2020 Regi Moa Gammel En krystad detektivhistoria utan spänning eller igenkännande. I filmen Lassemajas detektivbyrå – Tågrånarens hemlighet har tiden stannat någonstans på 50-talet. De populära detektivböckerna har filmats förr och lånas fortfarande mycket på biblioteken.

Lyssna: Musiken från Guy Ritchies nya film The Gentlemen – biopremiär 26 februari!

Kulturbloggen - 07 Feb 20 kl. 16:09

Liksom i Guy Ritchies tidigare succéer Snatch och Lock, Stock and Two Smoking Barrels bjuder soundtracket till hans actionkomedi The Gentlemen på en skön blandning av nyare och äldre låtar. Dessutom hörs en specialskriven låt av Manchester-rapparen Bugzy Malone, som själv medverkar i filmen. Artister från Roxy Music och The Jam till David Rawlings och Mattiel bidrar till ljudbilden, och Christopher Benstead (Oscarbelönad för ljudmixen till Gravity) har skapat sitt första soundtrack till The Gentlemen.

Filmrecension: Familjefesten – en dramatisk och komisk historia

Kulturbloggen - 05 Feb 20 kl. 18:51

Familjefesten Betyg 3 Svensk premiär 7 februari 2020 Regi Cédric Kahn Ingen släktfest utan att konflikter kommer upp till ytan. Här kommer de inte bara upp till ytan utan hela havet stormar. När Andréas (Catherine Deneuve) skall fira sin 70-årsdag kommer sönerna hem.

Bildgalleri:

Kulturbloggen - 05 Feb 20 kl. 11:21

Angel Olsen med band spelade på Vasateatern i Stockholm i måndags, 3 februari 2020, och på Pustervik i Göteborg den 4 februri. Här kommer några bilder från Göteborgsspelningen.

Göteborg Filmfestival 2020 – en slags sammanfattning

Kulturbloggen - 05 Feb 20 kl. 05:39

Kulturbloggens skribent och Stig Björkman – foto Leif Wivatt Nordens största filmfestival med totalt 400 filmer är över. Mentalt trött efter att ha matats med syn- och ljudintryck under eva dygn, samtidigt en ynnest att via kameralinsen få resa runt i världen genom glädje och sorg. Blev för min del 30 filmer plus ett par övriga programpunkter.

Recension av tv-serie: Ragnarök

Kulturbloggen - 04 Feb 20 kl. 18:11

Ragnarök Betyg 4 Premiär på Netflix 31 januari 2020 Norrmännen är ofta bra på att skapa tv-serier i kategorin coming-of-age, om unga människor som söker sin plats i livet i dagens samhälle. I Ragnarök hamnar vi i ett norskt samhälle där miljöförstörelsen och klimathotet med smältande glaciärer, varma vintrar och våldsamma regn är illavarslande men alla larm trycks ned av ortens mäktigaste företagarfamilj. Som underliggande tema bubblar också de fornnordiska myterna om asagudarna Tor och Oden.