Filmrecension: It Must be Heaven – Träffsäker allegori över Palestina, ett tudelat land

Kulturbloggen - 07 May 20 kl. 17:46

Pressbild It must be heaven Betyg 4 Svensk biopremiär 8 maj Regissör: Elia Suleiman Det är skruvat och träffsäkert ner på minsta atomnivå i Roy Andersson-doftande It Must be Heaven, Elia Suleimans politiska allegori över Palestinas blödande sår. Men övertydlig symbolik får föreställningen att sjunka något i grad. Om själviskhet. Längtan. Fortsätt läs..

Första provkörningarna av nya Land Rover Defender

Feber.se - 26 Mar 20 kl. 08:20

Mer än bara en sminkad Discovery? Flera journalister har nu fått provköra nya Land Rover Defender och här ser vi vad några i gänget tycker om den. Läs vidare och kommentera: https://feber.

Filmrecension: Summerwar – chockartat om gemenskap och drillning under nasseflaggans glans

Kulturbloggen - 07 Mar 20 kl. 08:55

Tempo dukumentärfilmfestival Summerwar Betyg 4 Svensk biopremiär visas på Tempo dokumentärfilmfestival Regi Moritz Schultz Vad är det hos en tolvåring som får den att lockas av vapen och militärutrustning, att sommar efter sommar återvända till lägret Azov Regiment för Ukraniapatrioter? Svaret är tudelat. Det är personligt och varierar från ungdom till ungdom.

Minderårig flicka omhändertogs då föräldrarna inte lät henne byta kön

apg29 - 10 Dec 19 kl. 12:35

Detta skedde i ett okänt EU-land.Den här berättelsen är skakande och man kan knappt tro att det är sant. Men det ska ha skett i ett EU-land - i Europa.

The Black Tides of Heaven

Bokbloggar - 04 Dec 19 kl. 17:34

Allt du behöver veta om Land Rover Discovery

Feber.se - 04 Dec 19 kl. 15:00

Modellen har hängt med ett tag nu 1989 presenterade Land Rover modellen Discovery för första gången vilket innebär att den nu har hängt med i hela 30 år. Bilen föddes när Land Rover kände att de behövde ta fram något som kunde konkurrera med alla japanska tillverkare som spottade ur sig mer sofistikerade fyrhjulsdrivna fordon. I det här klippet får vi reda på allt man kan tänkas behöva veta om bilen som många använder på fler ställen än i stan.

Stuntscener från nya Bond-rullen

Feber.se - 14 Nov 19 kl. 10:40

Med Land Rover Defender En av huvudpersonerna i den nya Bond-rullen No Time To Die är inte mänsklig, utan en maskin. Vi snackar om nya Land Rover Defender som bland annat kommer att användas i en biljakt-scen. Här får vi se lite hur detta såg ut bakom kulisserna på inspelningarna.

Fan-projektet Super Mario 64 Land ute nu

Feber.se - 11 Nov 19 kl. 08:20

Ladda ner medan ni kan Mariomoddaren Kaze Emanuar är nu relativt färdig med sitt senaste projekt och Super Mario 64 Land har blivit tillgängligt för nedladdning. Det är ett sprillans nytt Super Mario 64-baserat spel med nya banor, nya bossar, nya uppgraderingar och ny musik. Allt du behöver för att lira Super Mario 64 Land hittar du i beskrivningen av videon ovan.

K-G Bergströms kritikerrosade bokdebut slutsåld — förlaget trycker ny upplaga

Kulturbloggen - Igår: 13:36

Intressant i dessa tider där många kulturföretag har svåra tider att böcker går bra. K-G Bergströms kritikerrosade bokdebut slutsåld — förlaget trycker ny upplaga, berättar ett pressmeddelande: K-G Bergström har fått strålande fina recensioner för bok sin bokdebut Nöd och död. Den ryska ockupationen i norr 1809, som gavs ut i slutet av mars.

Flödande och kraftfull bebop – Samuel Olsson Quartet live

Kulturbloggen - i förrgår: 03:16

foto David Ståhl Samuel Olsson Quartet Unity i Göteborg 30/5 2020 För mig med liveabstinens finns lindring , ja till och med botemedel på jazzkrogen Unity. Publiken är decimerad jämfört med pre-corona, men det är bara för berörda parter att gilla läget. I helgen lirade Samuel Olsson Quartet, som skulle ha kallats coverband om de inte varit en fullfjädrad jazzkonstellation.

Berg och dalbanefärd med ambitiös hybrid – Modern Behavior av Mathias Lundqvist

Kulturbloggen - 31 May 20 kl. 04:07

Mathias Lundqvist Modern Behavior 3 Inspelad, mixad och mastrad av Jonas Olofsson i Kultivator Studio Producent: Mathias Lundqvist Behind The Beat (egen etikett) 46:00 Release: 29/5 2020 Studerar en löst sammansatt sångcykel om , enligt pressinfo, företeelser som bekräftelsebehov, könsroller, sociala medier, #metoo och främlingsfientlighet. Pianisten Mathias Lundqvist står för all text, musik samt arrangemang. Han kallar sitt verk för ett slags observerande kammarjazz.

Sven-Harrys konstmuseum öppnar igen den 4 juni

Kulturbloggen - 30 May 20 kl. 10:52

Torsdagen den 4 juni är besökare åter välkomna till Sven-Harrys konstmuseum efter att muséet hållit stängt sedan den 23 mars på grund av coronautbrottet. Sven-Harrys konstmuseum öppnar med tillfälliga öppettider under sommaren och med ett begränsat antal besökare per dag. Den populära modeutställningen Art in Fashion förlängs till den 27 september.

Titta: Gösta Berlings Saga – Basement Traps

Kulturbloggen - 30 May 20 kl. 10:17

Svenska prock- instrumentalisterna GÖSTA BERLINGS SAGA släpper sitt kommande, sjätte studioalbum “Konkret Musik” den 24 juli 2020.

Avancerad och distanserad sång på duo – Reunion av Anna Lundqvist & Jonas André

Kulturbloggen - 28 May 20 kl. 14:01

foto Miki Anagrius Anna Lundqvist & Jonas André Reunion 3 Inspelad i Yardhouse Studio utanför Stockholm i december 2019 Mixad och producerad av Jonas André & Anna Lundqvist Prophone 53:31 Release: 8/5 2020 Anna Lundqvist är uppväxt i Dalsland i musikerfamilj. Hon titulerar sig jazzvokalist, kompositör och sångcoach. Undervisar, föreläser och har gett ut två notböcker.

Dansbandet Perikles i oväntat samarbete med Helsingborgs Symfoniorkester

Kulturbloggen - 28 May 20 kl. 10:58

40-årsjubilerande dansbandet Perikles är synonymt med megahiten ”Var ska vi sova inatt”. I slutet av maj får låten världspremiär i en helt ny och mycket oväntad version tillsammans med Helsingborgs Symfoniorkester, skriver ett pressmeddelande: För ett par veckor sedan var det The Sounds nya låt Safe & Sound som fick nytt arrangemang av Jonas Nydesjö och passionerad inramning av Helsingborgs Symfoniorkester. Nu har Nydesjö satt tänderna i dansbandsklassikern Var ska vi sova inatt som fått gammal som ung att dansa runt om i landet ända sedan 1982.

Reading/Drama analys av Games på Playhouse teater betonar behovet av att vi gärna vill identifiera vår egen identitet och att tuffa stunder tvingar in oss i krigsföring vi inte vill kännas vid

Kulturbloggen - 28 May 20 kl. 10:32

Games Reading via streaming på Playhouse teatern den 26 maj 2020 Framfördes på engelska direkt från originalmanuset (baserat på en sann historia) Ca 70 minuter läsning utan paus Av Henry Naylor Regi Björn Lönner Utgångspunkten för analyserandet av texten, med hjälp av en regissör och två skådespelare, bearbetades under en dag. Konceptet innebär att man tillsammans jobbar intensivt med manuset under en förbestämd period. Vanligtvis är en ”reading” till för att snabbt tillsammans komma fram till om ett manus och dess innehåll, är tillräckligt bra för att man ska satsa på en uppsättning.

Bokrecension: Mitt liv som råtta

Kulturbloggen - 27 May 20 kl. 16:37

Mitt liv som råtta Författare Joyce Carol Oates Utgivningsdatum 2019-10-09 Förlag HarperCollins Nordic Översättare Nille Lindgren Originaltitel My Life as a Rat ISBN 9789150944273 En roman som på ett emellan plågsamt sätt, smärtsamt, får oss att uppleva världen som en utsatt, misshandlad ung kvinna tar sig igenom sin situation genom att förneka det uppenbara, genom att vägra se hur illa hon behandlas. En roman som svarar på en fråga många ställer sig: Hur kan misshandlade barn eller kvinnor (eller män) hålla fast vid och försvara den person som utsätter dem för övergreppen? Den amerikanska författaren Joyce Carol Oates är en av de mest produktiva författare som ändå håller hygglig kvalitet.

Årets upplaga av Östersjöfestivalen ställs in

Kulturbloggen - 27 May 20 kl. 15:58

Östersjöfestivalen som skulle ägt rum i augusti 2020 ställs in. Avsikten var in i det sista att i år göra festivalen helt digital, men de planeringsmässiga förutsättningarna i spåren av covid 19-utbrottet har slutligen satt stopp för det, berättar ett pressmeddelande: ‘ Vi har länge varit beredda på att genomföra festivalen digitalt, även om omständigheterna har varit svåra. Sedan utbrottet av covid-19 satte stopp för fysisk publik i Berwaldhallen har vi haft möjlighet att ge livekonserter varje vecka i P2 samt bildstreamat på Berwaldhallen Play.

Proxima

Kulturbloggen - 27 May 20 kl. 06:57

Betyg 3 Svensk Biopremiär 15 maj. Regi Alice Winocour Om man skulle sammanfatta ”Proxima” med ett citat skulle nog det följande citatet vara det allra mest passande: ”Den perfekta astronauten existerar inte. Liksom den perfekta mamman inte existerar”.

Ganneviksstipendiet 2020 till Jason Diakité, Ana Laguna, Bea Szenfeld, Enno Hallek, Michal Leszczylowski och Tilde Björfors

Kulturbloggen - 26 May 20 kl. 19:03

En förnyare av svensk hiphop och en kreatör som skapar nya världar med A4-papper, sax och lim. En dansare med mångårig karriär som har arbetat med sin samtids främsta koreografer och en upptäcktsresande i cirkusens magiska värld. En filmklippare som skapat bakom kulisserna i decennier och en konstnär vars verk vi möter varje dag i Stockholms tunnelbana.

Bokrecension: Ödesmark av Stina Jackson – kan inte slita mig från att läsa den

Kulturbloggen - 26 May 20 kl. 18:59

Ödesmark Författare Stina Jackson Utgivningsdatum 2020-04-09 Förlag Albert Bonniers Förlag ISBN 9789100178222 “Ödesmark” är nominerad till Årets bok 2020. Ska författaren ta hem den utmärkelsen två år i rad? 2019 vann Stina Jacksons roman Silvervägen Årets bok, det bokpris som röstas fram av läsarna.

Den 2 juni öppnar Prins Eugens Waldemarsudde

Kulturbloggen - 26 May 20 kl. 18:38

Lena Cronqvist, Skyddsängeln, 2010. Olja och tempera på duk, 165 x 135 cm. Foto: Ove Kvavik/Munchmuseet.

Netflix-aktuella Unorthodox kommer som roman på svenska hösten 2020

Kulturbloggen - 26 May 20 kl. 18:31

Unorthodox är Deborah Feldmans omtalade och bästsäljande självbiografi om uppbrottet från den chassidiska koloni där hon växte upp. Boken ligger till grund för Netflix-succén med samma namn. Romanen ges ut på svenska hösten 2020 av HarperCollins.