Filmrecension: Judy vacker, sorglig, berörande, stark

Kulturbloggen - 04 Sep 19 kl. 17:40

Judy Betyg 4 Svensk biopremiär 11 oktober 2019 Regi Rupert Goold Det surrar om Oscarsnominering kring den här filmen och i synnerhet om Renée Zellwegers rollprestation där hon spelar den legendariska sångerskan Judy Garland. En vacker film, en sorglig film, en berörande film, en stark film. I år är det femtio år sedan Judy Garland dog, endast 47 år gammal. Filmen handlar om Judy Garlands sista tid, då hennes röst inte var lika klockren och hon låg i vårdnadskonflikt om de två yngsta barnen med sin före detta make Sidney Luft. Fortsätt läs..

Filmrecension: The Specials – en varm film, en ärlig film, en berörande film, en vacker film

Kulturbloggen - 30 Oct 19 kl. 19:01

The Specials Betyg 5 Svensk biopremiär i början av 2020 Regi och manus Olivier Nakache och Éric Toledano I rollerna Vincent Cassel, Reda Kateb, Hélène Vincent, alban Ivanon, Fredrik Pierrot, Suliane Brahim Det går inte att värja sig. Den här filmen drar in mig i handlingen, det känns som att jag är med där och det känns som att jag möter människorna i filmen på riktigt. Och jag tänker på filmen länge efteråt.

Filmrecension: Amanda

Kulturbloggen - 22 Oct 19 kl. 15:44

Amanda Betyg 4 Svensk biopremiär 25 oktober 2019 Regi Mikhaël Hers Medverkande: Vincent Lacoste, Isaure Multrier, Stacy Martin m fl. En film om att leva vidare efter en tragedi och att utvecklas som människa. En vacker och berörande film som utspelar sig i Paris-miljöer.

Filmrecension: And Then We Danced – vacker, stark, berörande

Kulturbloggen - 19 Aug 19 kl. 18:43

And Then We Danced Betyg 4 Svensk biopremiär 13 september 2019 Regi Levan Akin En av de vackraste filmer jag sätt på länge i temat “växa-upp”. Inte bara vacker utan mycket berörande och stark. En sån där film man sitter i biosalongen och märker inte biofåtöljerna, man bara är där med inne i filmen.

Filmrecension: Smärta och ära – vacker, stark, berörande, enastående, unik, mästerlig, ömsint

Kulturbloggen - 05 Aug 19 kl. 13:18

Smärta och ära Betyg 4 Svensk biopremiär 27 september 2019 Regi och manus Pedro Almodóvar I rollerna Penélope Cruz, Antonio Banderas, Julieta Serrano, Raúl Arévalo, Federico Etxeandia Antonio Banderas fick välförtjänt pris för bästa manliga skådespelare för sin insats i Pedro Almodóvars Smärta och ära vid filmfestivalen i Cannes i år. Mycket välförtjänst. Denna underbara film, färgstark, sensuell, förförande vacker återupprättar den spanske filmregissören Pedro Almodóvar i mina ögon.

Sommarbild på Christer Åberg

apg29 - 24 Jul 19 kl. 01:12

Här står jag vid Ingsbergssjön i Nässjö stadspark. En mycket vacker bild fotograferad med min mobilkamera.Tänk vad vår värld är vacker, hur mycket vackrare ska det då inte vara i himlen!

ÖGONVITTNEN – vittnesskildringar från Förintelsen på Malmö Stadsteater

Kulturbloggen - 6 timmar sedan

Den 6 februari får ÖGONVITTNEN urpremiär på Unga Malmö Stadsteaters scen Studion. Ett pressmeddelande: Ögonvittnen är två olika teaterföreställningar, två dokumentära berättelser baserade på Lea Gleitman och Stefan Zablockis vittnesmål om hur de överlevde Förintelsen och vad som hände, precis innan, under och direkt efter. Stefan och Leas berättelser tar sin början när de är 9 och 14 år gamla men fortsätter sedan genom kriget och framåt.

Ulf Lundell ger sig ut på turné

Kulturbloggen - 6 timmar sedan

Ulf Lundell ger sig ut på turné. I ett pressmail skriver han själv om turnén: Tack för 2019 och tack för uppslutningen på julgigen på Berns 22, 23 december! Nu, äntligen, är helgerna över, det är Vardag igen.

Anomalin språk – rollfigurer resulterar i en virtuos fullträff – Sysslolösa unga män med tillgång till vapen på Göteborgs Stadsteater

Kulturbloggen - Igår: 17:08

foto Ola Kjelbye Av Annika Nyman Koncept: K.Polyfon Regi: Gustav Englund Scenografi & kostym: Annika Tosti Ljus: Mira Svanberg Komposition & ljud: Niclas Anderstedt Lindgren I rollerna: Johan Hafezi, Emil Ljungestig och Askan Ghods Urpremiär på Lilla Scen Göteborgs Stadsteater 24/1 Spelas till och med 28/2 2020 Skådespelartrion i snarlika peruker med meterlångt hår gör entré från ena sidan, inte genom befintlig dörr. Kliver upp på scenen som föreställer ett rum med vita kalla väggar.

Teaterkritik: Äta djur på Kulturhuset Stadsteatern – makabert med hånskrattar på fel ställen

Kulturbloggen - Igår: 10:16

Äta djur Av Nadja Hjorton, Lisa Berkert Wallard, Danoiel Nyström Regi Nadja Hjorton Scenografi, kostym, ljus Lisa Berkert Wallard Ljuddesign Teodor Sydbom Kourkoulis På scen Daniel Nyström Från 8 år Urpremiär den 24 januari 2020 på Kulturhuset Stadsteatern, Skärholmen I föreställningen Äta djur ges god problematik om kostvanor, men satir hör inte hemma i barnteater. Det blir makabert med hånskrattar på fel ställen. Föreställningens titel, ”att äta djur” är mycket intressant i sig och gör mig omedelbart nyfiken.

Mattias Andersson tar plats som en av de mest spännande svenska dramatikerna

Kulturbloggen - 24 Jan 20 kl. 16:25

Mattias Andersson träder in i sin nya roll som teaterchef för Dramaten från och med den 1 mars 2020. Han har dock redan gjort en riktig rivstart i sin roll som regissör och dramatiker på Dramaten med Dramatenpremiär av två fascinerande, starka, tankeväckande föreställningar: Determinism och Vi som fick leva om våra liv. Den sistnämnda hade urpremiär i Göteborg på Backa teater i oktober 2019.

Filmrecension: 1917 – en lysande skildring av krigets vanvett

Kulturbloggen - 24 Jan 20 kl. 15:07

1917 Betyg 4 Svensk biopremiär 31 januari 2020 Regi Sam Mendes (Skyfall, Spectre) I rollerna George McKay, Dean-Charles Chapman, Colin Firth, Mark Strong, Benedict Cumberbatch En lysande skildring av krigets vanvett och om hur människor kan överleva i denna dårskap. Det är en skickligt genomförd anti-krigs-film där huvudpersonernas uppdrag är att förhindra en attack – till skillnad så många krigsfilmer som skildrar så kallade hjältar som lyckas döda fiender. I denna film handlar det om ett uppdrag att förhindra en storslakt av soldater.

Filmrecension: Color out of Space – inte ens Nicolas Cage kan rädda filmen

Kulturbloggen - 24 Jan 20 kl. 14:19

Color out of Space Betyg 1 Svensk biopremiär 24 januari 2020 Regi Richard Stanley Nicolas Cage kan vara hur bra skådespelare som helst men den här filmen kan han inte rädda. När en meteorit ramlar ner i familjen Gardners trädgård förvandlas familjens liv. Plötsligt börjar vackra växter slå ut och träden grönskar.

Intensiv saxofon tar överhand – Peace Of Mind av Martina Almgren

Kulturbloggen - 22 Jan 20 kl. 01:21

Coverart Kaja Nilsson Martina Almgren Peace Of Mind 3 Inspelad och mixad av Janne Hansson i Atlantis studio i februari 2019 Mastrad av Henric Alsér i Svenska Grammofonstudion Producerat av Oh Yeah Records Oh Yeah Records 45:41 Releasedatum: 6/9 2019 Har sett Martina Almgren spela i Ystad och Falkenberg, Göteborg och Mölndal. Kanske på någon mer ort jag inte kommer på just nu. Hon är en ekonomisk trumslagare, lägger på stämningar genom att hushålla med rytmisk tillförsel.

Bildgalleri: Hu på Pustervik

Kulturbloggen - 21 Jan 20 kl. 22:55

The HU, Mongoliets rockfenomen är tillbaka i Sverige. Denna gång på Pustervik. The HU slog ner som en bomb 2018 och vi blev helt nockade, Detta var något helt eget.

Filmrecension: A Hidden life – förunderligt, unikt, vackert, poetiskt, förunderligt, berörande, starkt, sorgligt och viktigt

Kulturbloggen - 21 Jan 20 kl. 18:39

A Hidden life Betyg 3 Svensk biopremiär 31 januari 2020 Regi Terrence Malick I rollerna Matthias Schoenaerts, Bruno Ganz, Michael Nyqvist Filmen är ca 2 tim 54 min Bildmässigt, ljudmässigt och berättarmässigt är det mästerligt. Något av de mest förunderliga, unika, vackra, poetiska, förunderliga, mest berörande, starka, sorgliga och viktiga som gjorts på film på länge. Regissören Terrence Malick har ett bildspråk som är helt unikt.

Filmrecension: Dolittle – en stor besvikelse

Kulturbloggen - 21 Jan 20 kl. 17:21

Dolittle Betyg 1 Svensk biopremiär 24 januari 2020 Regi Stephen Gaghan I rollerna: Robert Downey Jr, Antonio Banderas, Michael Sheen, Jim Broadbent, Jessie Buckley, Harry Collett, Rami Malek, Octavia Spencer, Kumail Nanjiani, John Cena, Marion Cotillard, Tom Holland, Selena Gomez, Ralph Fiennes, Emma Thompson. m fl. Censur Barntillåten i vuxens sällskap (annars 7 år) Jag älskade filmen Dr Dolittle som kom 1998 med Eddie Murphy i rollen som läkare som av en händelse plötsligt återfår gåvan han hade som barn; att kunna tala med djur.

Storslam för Levan Akin och And Then We Danced

Kulturbloggen - 20 Jan 20 kl. 21:14

Glam och gala och massor av bra film som ska belönas. Kulturbloggen bloggar direkt från prestigefyllda Guldbaggegalan. Levan Akin tilldelas priset för bästa manus.

Filmrecension: Thalasso – eller hur Houellebecq och Depardieu hittade meningen med livet igen

Kulturbloggen - 20 Jan 20 kl. 18:49

Thalasso – eller hur Houellebecq och Depardieu hittade meningen med livet igen Betyg 3 Svensk biopremiär 31 januari 2020 Regi Guillaume Nicloux Michel Houellebecq är en författare som vågar bryta mönster och vågar ifrågasätta saker. I många ögon är han kontroversiell. Jag tycker han är både rolig och modig – och framför allt tror jag den gör ett misstag som tar honom på orden.

Filmrecension: Unga kvinnor

Kulturbloggen - 20 Jan 20 kl. 17:31

Unga kvinnor Betyg 3 Svensk biopremiär 24 januari 2020 Regi och manus Greta Gerwig I rollerna Saoirse Ronan, Emma Watson, Florence Pugh, Laura Dern, Timothée Chalamet, James Norton, Meryl Streep med flera Jag har lite svårt för filmer där en lång rad av karaktärerna är fina människor, charmiga och ganska rättrådiga och goda. Så jag borde vara allergisk mot den här storslagna berättelsen om fyra systrar som växer upp under senare hälften av 1800-talet i en tid då kvinnor inte har många rättigheter. De fyra unga kvinnorna växer upp under relativt enkla förhållanden och deras pappa är iväg och krigar i det amerikanska inbördeskriget för att befria slavar.

Överraskande vinnare på attitydmaxad gala – P3 Guld

Kulturbloggen - 19 Jan 20 kl. 22:01

Snoh Alegra – foto Mattias Ahlm/ Sveriges Radio Krönika om P3 Guld Partille Arena 18/1 2020 (direktsändes i SVT och P3? Att branschen hajpar galan är ett obestridligt faktum. Den som ska vara till för de artister/ grupper som under året varit populärast i Riksradions ungdomskanal och samtidigt spegla det inhemska utbudet.