Filmrecension: Judy vacker, sorglig, berörande, stark

Kulturbloggen - 04 Sep 19 kl. 17:40

Judy Betyg 4 Svensk biopremiär 11 oktober 2019 Regi Rupert Goold Det surrar om Oscarsnominering kring den här filmen och i synnerhet om Renée Zellwegers rollprestation där hon spelar den legendariska sångerskan Judy Garland. En vacker film, en sorglig film, en berörande film, en stark film. I år är det femtio år sedan Judy Garland dog, endast 47 år gammal. Filmen handlar om Judy Garlands sista tid, då hennes röst inte var lika klockren och hon låg i vårdnadskonflikt om de två yngsta barnen med sin före detta make Sidney Luft. Fortsätt läs..

Filmrecension: And Then We Danced – vacker, stark, berörande

Kulturbloggen - 19 Aug 19 kl. 18:43

And Then We Danced Betyg 4 Svensk biopremiär 13 september 2019 Regi Levan Akin En av de vackraste filmer jag sätt på länge i temat “växa-upp”. Inte bara vacker utan mycket berörande och stark. En sån där film man sitter i biosalongen och märker inte biofåtöljerna, man bara är där med inne i filmen.

Filmrecension: Smärta och ära – vacker, stark, berörande, enastående, unik, mästerlig, ömsint

Kulturbloggen - 05 Aug 19 kl. 13:18

Smärta och ära Betyg 4 Svensk biopremiär 27 september 2019 Regi och manus Pedro Almodóvar I rollerna Penélope Cruz, Antonio Banderas, Julieta Serrano, Raúl Arévalo, Federico Etxeandia Antonio Banderas fick välförtjänt pris för bästa manliga skådespelare för sin insats i Pedro Almodóvars Smärta och ära vid filmfestivalen i Cannes i år. Mycket välförtjänst. Denna underbara film, färgstark, sensuell, förförande vacker återupprättar den spanske filmregissören Pedro Almodóvar i mina ögon.

Sommarbild på Christer Åberg

apg29 - 24 Jul 19 kl. 01:12

Här står jag vid Ingsbergssjön i Nässjö stadspark. En mycket vacker bild fotograferad med min mobilkamera.Tänk vad vår värld är vacker, hur mycket vackrare ska det då inte vara i himlen!

Filmrecension: Diego Maradona – årets sommarfilm

Kulturbloggen - 01 Jul 19 kl. 16:04

Diego Maradona Betyg 4 Svensk biopremiär 5 juli 2019 Regi Asif Kapadia En stark, intressant, fascinerade och välgjord dokumentär om Diego Armando Maradona, en av världens främsta fotbollsspelare genom tiderna. Vi får följa argentinaren Maradona från hans uppväxt i en fattig familj i en förort utanför Buenos Aires och hans karriär och stora framgångar, motgångar och livet idag. Vi får se när han hyllas i det italienska laget Napoli under 1980-talet och är den pelare som laget kunde stötta sig på i dess enastående framgångar.

Renée Zellweger oigenkännlig i nya filmen!

Posh24.se - Sveriges största kändissajt - 22 May 19 kl. 08:34

Spenderade över två timmar i sminket för att bli Judy Garland.

Game of Thrones Stark Bottle Opener

GeekAlerts - 30 Apr 19 kl. 16:15

Winter may not be coming soon to most of us, but perhaps some tall cold ones are on the way. Crack them open with this awesome Game of Thrones Stark Bottle Opener. I daresay it is far cooler than the previous House Stark Bottle [...

Vacker bok

Bokbloggar - 23 Apr 19 kl. 15:14

Centerns ordförande Juha Sipilä avgår - ny ordförande väljs i höst

Nyhetspressen - 16 Apr 19 kl. 10:24

Centerns ordförande Juha Sipilä avgår, meddelar han på sin webbplats. Han skriver att han inte ser några andra möjligheter..

Habilt utan gastkramande tendenser – Lång dags färd mot natt på Göteborgs Stadsteater

Kulturbloggen - 19 timmar sedan

foto Ola Kjelbye Manus: Eugene O´Neill Översättning: Sven Barthel Regi: Emil Graffman Scenografi och kostym: Julia Przedmojska Ljus: Tobias Hagström – Ståhl I rollerna: Claes Månsson, Anna Bjelkerud, Eric Ericson, Fredrik Evers och Josefin Ljungman. Spelas till och med 22/11 på stora scen på Göteborgs Stadsteater Premiär 13/9 2019 O´Neill, den mycket produktive 1900 tals -dramatikern, fick som bekant Nobelpriset i litteratur för kraften, ärligheten och den starka känslan i sina självständiga tragedier. Självbiografiskt modellerade familjetragedin Lång dags färd mot natt skrevs några år senare, gavs när det skänktes till Dramaten (som ofta och med omsorg, enligt dramatikern, satt upp hans verk), förbehållet att spelas först tjugofem år efter hans död.

Teaterkritik: Barnen – Explosivt om livet efter katastrofen

Kulturbloggen - 22 timmar sedan

Barnen Riksteatern Regi: Karin Enberg Scenografi och kostym: Lotta Nilsson Komposition och ljudbild: Daniel Fagerström Maskdesign: Anna Olofson Ljusdesign: Peter Stockhaus Översättning: Kerstin Gustafsson Medverkande: Agneta Ahlin, Astrid Assef, Per Burell. Efter katastrofen är ingenting sig likt. Relationer sätts på spel och minnen från förr kommer åter upp till ytan.

Lyssna/Titta: Neil Young – Rainbow of Colors

Kulturbloggen - Igår: 19:25

Neil Young har släppt en nu sång: “Rainbow of Colors”.

Omväxlande nydanande tonsättningar – I kväll har himlen ingen skrud av IMAGO

Kulturbloggen - i förrgår: 12:34

Omslag Fanny Petersen IMAGO I kväll har himlen ingen skrud 4 Inspelad 2018 på Dalbacka Studios i Piteå av Evelina Kyrk Mix och mastering: Frida Claeson Johansson på Svenska Grammofonstudion BD Pop / DigiNorth Releasedatum: 13/9 2019 34:06 Karin Boyes tidlösa författarskap har fått en renässans senaste decenniet, vilket inkluderar intresset för hennes persona. Hon är en av nyckelpersonerna i praktverket om ikoniska tidskriften/ förlaget Spektrum (boken finns i min ägo). Har med stor behållning läst en s.

Filmrecension: High Life – en besvikelse, tyvärr

Kulturbloggen - i förrgår: 11:04

High Life Betyg 2 Svensk biopremiär 20 september 2019 Regi Claire Denis Ett tiotal mördare och grova brottslingar har sluppit undan dödsstraff i utbyte mot att delta i en rymdfärd. De har gått med på att skickas ut i rymden för att ta sig igenom ett svart hål och på så sätt hjälpa vetenskapen. De flyger nästan i ljusets hastighet, vilket gör att tiden nästan står still för dem, de åldras inte alls i samma takt om människor på jorden.

Teaterkritik: Gemenskapen med Teater Trixter – Otäckt nära sanningens riktiga möten

Kulturbloggen - i förrgår: 10:13

Gemenskapen – Uppstartsmöte Manus Petra Revenue i samband med ensemblen Regi Petra Revenue Lars Andersson Musik Björn Knutsson Scenografi och teknik Ger Olle Monnikhof Miranda B Wikström Kim Lech (praktikant) Teater Trixter i ABF huset i Stockholm tisdagen den 10 september 2019 Vi kommer in i ett öppet glasrutan på ABF. Min första tanke är att jag missuppfattat att det är en föreställning jag ska gå på, eftersom jag enbart får känsla av att det är ett öppet möte av något slag. Jag är på väg att fråga om det verkligen är en föreställning, när jag i ögonvrån på en skådespelare ser en glimt av scenkonst.

Teaterkritik: Ifigenia i Aulis på Dramaten – visar hur de odödliga tragedierna talar genom seklerna

Kulturbloggen - i förrgår: 09:29

Ifigenia i Aulis på Dramaten Författare/dramatiker: Jon Fosse, efter Euripides Översättning Marie Lundquist Bearbetning Nadja Weiss, Irena Kraus Regi Nadja Weiss Scenografi John Engberg Kostym Kajsa Larsson Musik Philippe Boix-Vives Ljus Raimo Nyman Peruk och mask Moa Hedberg Video Emil Klang Premiär på Dramaten, Lilla scenen den 12 september 2019 Det är fascinerande hur ett drama som är 2.400 år gammalt kan tala till människor idag – och lär kunna tala till människor om ytterligare 2.400 år, om nu jorden och mänskligheten fortfarande existerar (men det är en annan diskussion vilket jag inte tänker vidareutveckla här).

Teaterkritik: Tolvskillingsoperan – färgsprakande, snygg helhetsföreställning men samhällskritiken bär inte

Kulturbloggen - 12 Sep 19 kl. 08:48

Tolvskillingsoperan Musik: Kurt Weill Text: Bertolt Brecht Svensk text: Magnus Lindman Musikalisk ledning: Jonas Nydesjö Dirigenter: Jonas Nydesjö/Marit Strindlund Regi: Mellika Melouani Melani Scenografi & kostym: Alex Tarragüel Rubio Ljusdesign: Joonas Tikkanen Mask- & perukdesign: Johanna Ruben Koreograf: Tine Matulessy Dramaturger: Sofia Fredén, Magnus Lindman Förlag: Nordiska förlaget Premiär 11 september 2019 på Folkoperan, Stockholm Tolvskillingsoperan i regi av Mellika Melouani Melani och som samarbete mellan Stockholms stadsteater och Folkoperan är en sprakande snygg och underhållande, rolig föreställning – men så mycket Brecht är det inte. Jo vissa av Brechts teaterteorier, speciellt den så kallade Verfremdungseffekten, används genomtänkt och fungerande. Men det viktigaste för Brecht med teater var att publiken skulle få en aha-upplevelse, se något ur en ny synvinkel och sedan gå hem fylld av lust att vara med och förändra samhället.

Lyssna: [ingenting] – “Månblod”

Kulturbloggen - 11 Sep 19 kl. 15:33

[ingenting] har släppt en ny singel: “Månblod” 10 år sedan albumet Tomhet, idel tomhet, släpper [ingenting] “Månblod” – en sång om bipolaritet och missbruk. EP:n innehåller även en remix, en pianoversion och en liveversion av låten ”Tiger”. “Månblod” är producerad av Anders af Klinteberg.

Filmrecension: Downton Abbey

Kulturbloggen - 10 Sep 19 kl. 02:31

Downton Abbey Betyg 4 Svensk biopremiär 13 september 2019 Regi Michael Engler Manus Julian Fellowes För alla som älskar tv-serien Downton Abbey är filmen efterlängtad. De blir inte besvikna, det är ett kärt återseende med alla våra älskade brittiska skådespelare som Maggie Smith, Michelle Dockery, Laura Carmichael, Hugh Bonneville, Jim Carter och alla andra i gänget som ikläder sig karaktärerna från herrskap och tjänstefolk i godset i Downton Abbey. Handlingen kretsar kring herrskapet Crawleys besked att kungen och drottningen av England kommer för att avlägga ett besök på godset.

Nu kommer Margaret Atwoods fortsättning på The Handmaid’s Tale

Kulturbloggen - 09 Sep 19 kl. 13:36

Margaret Atwoods fortsättning på The Handmaid’s Tale ges ut den 10 september 2019. Ett pressmeddelande berättar: Gileads döttrar utspelar sig 15 år efter händelserna i Tjänarinnans berättelse och utgår från tre kvinnor vars levnadsöden är tätt sammanlänkade och rymmer hemligheter knutna till den kristna fundamentalistiska staten Gilead. ”De vågar sina liv för dig.

Muskelrock Efterfest på Tyrolen i Blädingen

Kulturbloggen - 08 Sep 19 kl. 19:53

Mitt i mörka och kyliga september satsar Tyrolen på en hårdrockfestival för en kväll. Det är med en tung uppställning av artister de genomför festivalen. De gick ut stenhårt med en verklig legend, en virtuos på de egendesignade gitarrerna av märket Sky.

Skivrecension: Sabine Women – ‎گربه

Kulturbloggen - 08 Sep 19 kl. 12:10

Sabine Women – ‎گربه Betyg 4 Skivrelease 6 september “Wheel is turning. Paris is burning. Time after time”.

Grattis – Roy Andersson fick Silverbjörnen i Venedig för regi

Kulturbloggen - 08 Sep 19 kl. 09:48

När filmfestivalen i Venedig avslutades på lördagskvällen den 7 september 2019 stod det klart att Roy Andersson åter har prisbelönats på en av världens största och viktigaste filmfestivaler. Roy Andersson vann Silverlejonet för bästa regi för Om det oändliga. Ett pressmeddelande: I Om det oändliga skildrar Roy Andersson mänskligheten – i all dess skönhet och grymhet – genom ett antal sköna, vackra och poetiska tablåer.

Flödande samspel i mångbottnad repertoar – Kiralina Salandy och Blues Transfusion i Lerum

Kulturbloggen - 07 Sep 19 kl. 15:42

foto Qlaez Wennberg Kiralina Salandy och Blues Transfusion Live Shack på rest Torarica i Lerum 5/9 2019 Arrangören Musik I Lerum är utomordentligt duktiga på att få publik och artister att trivas. I år har man dragit igång en ny livescen i krogmiljö, vilket innebär att god buffé ingår i biljettpriset för sittande publik. Efter att de förväntansfulla matgästerna ätit, bjuds på konsert över två set.