Filmrecension: Lyrro – Ut & invandrarna – lyfter aldrig riktigt

Kulturbloggen - 15 Oct 18 kl. 16:22

Lyrro – Ut & invandrarna Betyg 2 Svensk biopremiär 19 oktober 2018 Regi och manus Peter Dalle Att utvandra och invandra, alla leva i ett öppet samhälle och svenska värderingar – teman som tas upp i komedins form i en film som egentligen består av en lång rad enskilda sketcher som mest hålls samman av några övergripande teman med anknytning till immigration och emigration. Roligt? Tja ibland. Men oftast bara halvbra. Fortsätt läs..

Filmrecension IT (Det)

Bokbloggar - 12 Dec 18 kl. 14:36

Filmrecension: En armé av älskande

Nyhetspressen - 12 Dec 18 kl. 09:06

När bögar och lesbiska själva plockade upp kameran och skildrade sina liv skapades egna, äkta rum. I den här sevärda dokumentären skildras en nästan bortglömd del av svensk hbtq-aktivism..

Blondinbella släppte aldrig in Odd på riktigt

Gossips.se - 09 Dec 18 kl. 14:52

Trots att Odd var personen som Blodninbella valde att gifta sig med och skaffa barn ihop med så berättar hon nu att hon aldrig släppte in honom på riktigt. I sitt senaste inlägg så berättar hon att "H" är den första personen som hon faktiskt släppt in i sitt liv på riktigt så därför gör det så ont att han nu inte är en del av hennes liv längre. Vi får hoppas att inte Odd läser detta på hennes blogg och blir ledsen över att han inte var i hennes liv på riktigt trots barn och giftemål.

Galna debutsuccén: ”Lyfter på hatten...”

Nyhetspressen - 20 Oct 18 kl. 17:28

Med fyra raka segrar i ryggen debuterade Oskar Kylin Bloms Antonio Tabac i Gulddivisionen när V75 avgjordes på Örebro. Då hittade förvandlingsnumret till spets direkt – och vann. – Vilken kusk, vilken tränare, jag lyfter på hatten, säger expertkommentatorn Patrik Ferlund i V75 Direkt.

Filmrecension: Högsta betyg till svenska filmen ”Goliat”

Nyhetspressen - 04 Oct 18 kl. 10:58

Eva af Geijerstam ger högsta betyg till ”Goliat”, Peter Grönlunds uppföljare till hyllande ”Tjuvheder”..

Sommaren är över

Magdalena Graaf Blogg - 14 Aug 18 kl. 10:53

Flyget till Stockholm lyfter kl 17, jag tar med mig Louie upp. Förskolan börjar imorgon. Vi har precis facetime’at med pedagogerna.

Bokrecension: Kallbrand av Cilla och Rolf Börjlind – tidsfördriv utan alltför stora anspråk

Kulturbloggen - 22 timmar sedan

Kallbrand Författare: Cilla Börjlind och Rolf Börjlind Utgiven: 2018-09 ISBN: 9789113081540 Förlag: Norstedts Om du gillade tv-serien Springfloden, en svensk deckare med Kjell Bergqvist i rollen som Tom Stilton, en polisman som blivit hemlös. Eller i alla fall i de första avsnitten i den första säsongen. Sedan dyker det upp karaktärer som påverkar honom och han blir fräschare.

Filmrecension: Beskyddarna

Kulturbloggen - Igår: 16:05

Beskyddarna Betyg 3 Svensk biopremiär den 18 januari 2019 Regissör Xavier Beauvois Med filmen Gudar och människor gjorde regissören Xavier Beauvois stor succé 2010. Ett drama om existentiella frågor och en film skapad med stor stringens. När han nu gjort filmen Beskyddarna håller han också hårt i tyglarna.

Filmrecension: Aniara – stark, vacker, poetisk, berörande, fascinerande

Kulturbloggen - 13 Jan 19 kl. 12:42

Aniara Betyg 4 Svensk biopremiär 1 februari 2019 Regi och manus: Pella Kågerman och Hugo Lilja Att göra film av en bok brukar vara en stor utmaning, i synnerhet om det är en hyllad bok med många läsare som bildat sina inre bilder av karaktärer och miljöer. Att göra film av ett episkt diktverk torde vara nästintill omöjligt om ambitionen är att fånga upp allt det viktiga och stora som dikterna förmedlar. Pella Kågerman och Hugo Lilja och skrivit manus och regisserat den svenske Nobelpristagaren Harry Martinssons världsberömda diktverk Aniara från 1956.

Bokrecension: Vegetarianen av Han Kang

Kulturbloggen - 13 Jan 19 kl. 10:04

Vegetarianen Författare: Han Kang Utgiven: 2017-01 Översättare: Eva Johansson ISBN: 9789127149090 Förlag: Natur Kultur Allmänlitteratur Upplaga: 1 “Hur kan du läsa något så hemskt?” Det var den första reaktionen jag fick när jag beskrev handlingen i Han Kangs Vegetarianen. Handlingen kretsar kring Yeong-hye som helt plötsligt bestämmer sig för att bli vegetarian.

DROm – Transcendentalt och förvirrat om vår upp-och-nervända värld

Kulturbloggen - 12 Jan 19 kl. 14:37

Utställning/konsert/performance: DROM Skapare: Peter BjurmanTonsättare: Leif JordanssonSkulptör: Torbjörn BergDROM, det till lika konstnärliga som musikaliska verket, handlar om hertiginnan som reser till fjärran land där hon omringas av märkliga ting. Peter Bjurmans uppsättning fungerar som metafor över nutidens märkliga och upp och nervända värld. Men det abstrakta, fragmentariska upplägget gör pjäsen både otillgänglig och svårgreppbar.

Recension av tv-serie: Tidying Up with Marie Kondo

Kulturbloggen - 11 Jan 19 kl. 15:58

Tidying Up with Marie Kondo Betyg 2 Premiär på Netflix 2 januari 2019 Nyår. Tiden på året man ska ta tag i sitt liv, göra upp nya planer för att se till att det nya året blir lite bättre än det som just passerat. Tidying Up with Marie Kondo kunde inte ha släppts på ett mer passande datum.

Teaterkritik: Förlovningen på Dramaten – hejdlös skrattfest

Kulturbloggen - 11 Jan 19 kl. 15:45

Förlovningen Av Georges Feydeau Regi Ellen Lamm Översättning Katrin Ahlgren Scenografi och kostym Rikke Juellund Ljusdesign Torben Lendorph Kompositör Matti Bye Peruk och mask Thea Holmberg Kristensen, Nathalie Pujol Premiär på Dramaten 10 januari 2019 Förlovningen av Georges Feydeau, i regi av Ellen Lamm och med en lång rad duktiga skådespelare blev en skrattfest utan like på Dramaten. Det var länge sedan jag skrattade så gott. Handlingen utspelar sig i 1930-talets Pari och den fattiga unge mannen Bois-d’Enghien (skickligt spelad av Rasmus Luthander) är älskare åt den eldige, eftertraktade nattklubbsångerskan Lucette (träffsäkert komiskt spelad av Maia Hansson Bergqvist).

Filmrecension: Hunter Killer – En amerikansk cliché

Kulturbloggen - 09 Jan 19 kl. 07:50

Hunter Killer Betyg 2 Svensk biopremiär 11 januari 2019 Regi: Donovan Marsh Stjärnor: Gerard Butler, Gary Oldman, Common En amerikansk cliché baserat på Firing Point, en roman av författaren Don Keith och den pensionerade militärofficeren George Wallace. Hunter Killer är en historia om en undersökning av en försvunnen amerikansk ubåt. Undersökningn leds av kapten Joe Glass (Gerard Butler).

Filmrecension: Den ödmjuka – stark och absurd och träffsäker

Kulturbloggen - 08 Jan 19 kl. 19:50

Den ödmjuka Betyg 4 Svensk biopremiär 25 januari 2019 Regi Sergei Loznitsa En uppgörelse med det byråkratiska samhället i en totalitär stat där alla tar sin chans att sko sig och sno åt sig och där den lilla människan är utan makt och utan möjlighet att påverka sin situation. Den ödmjuka är inspirerad av en novell av Dostojevskij. Men det samhälle den skildrar är lika aktuellt i Ryssland idag, menar regissören Sergeii Loznitsa som berättar om filmen: För mig är filmen en metafor för ett land där människor är konstant våldsamma mot varandra-.

Filmrecension: Bränd

Kulturbloggen - 07 Jan 19 kl. 18:06

Bränd Betyg 2 Svensk biopremiär 18 januari 2019 Regi Chang-dong Lee En koreansk film som utspelar sig i Sydkorea, byggd på en novell av den japanske författaren Haruki Murakami. En berättelse som är mystiskt och skrämmande men är svår att engagera sig i. Filmens intressanta del ligger i de koreanska miljöer, från kommersiella jippon i storstaden Seoul där lättklädda flickor lockar in köpare till butikerna genom att vifta på rumpan till landsbygden där högtalare med propaganda från Nordkorea ekar över bygden.

Tv-serie: My Brilliant Friend

Kulturbloggen - 06 Jan 19 kl. 20:30

My Brilliant Friend Betyg 5 Premiär på HBO 19 november 2018 Denna helt underbara tv-serien bygger på Elena Ferrantes hyllade romanserie om de två italienska flickorna Lila Elena som växte upp i efterkrigstidens Neapel. Att filmatisera en fantastisk roman har sina sidor. Jag hade inte hunnit läsa böckerna när jag såg denna första säsong.

Roligt. Elakt. Aktuellt – Ronnebys nyårsrevy levererar

Kulturbloggen - 05 Jan 19 kl. 12:55

(Ättestupan Stress Express – med stort kvinnligt inslag i Ronneby Folkteaters nyårsrevy 2019 klockrena rollkaraktärer med hög igenkänningsfaktor och som fick skratten hagla i publiken) foto: Martin Moberg För nionde året i rad spelar Ronneby Folkteater nyårsrevy, årets titel “Svitt i hittan” fångade mitt intresse då jag planerade att se en nyårsrevy tidigare i höstas. Den dialektalt utformade titeln har bl a koppling till 2018 års sommar som slog flera minnesvärda rekord och som i sin tur ledde till både långvarig torka och omfattande skogsbränder. Väl på plats i Gamla teatern dagen före trettonafton, i en fullsatt salong inledde Håkan Robertsson, regissör/exekutiv producent med att hälsa oss välkomna och berätta lite kort om årets nyårsrevy.