Filmrecension: Lyrro – Ut & invandrarna – lyfter aldrig riktigt

Kulturbloggen - 15 Oct 18 kl. 16:22

Lyrro – Ut & invandrarna Betyg 2 Svensk biopremiär 19 oktober 2018 Regi och manus Peter Dalle Att utvandra och invandra, alla leva i ett öppet samhälle och svenska värderingar – teman som tas upp i komedins form i en film som egentligen består av en lång rad enskilda sketcher som mest hålls samman av några övergripande teman med anknytning till immigration och emigration. Roligt? Tja ibland. Men oftast bara halvbra. Fortsätt läs..

Bröderna Joelsson lyfter i varsin sport

Nyhetspressen - 09 Feb 19 kl. 08:00

Helsingborgsbröderna om karriärerna och att vara bästa vänner..

Gedigna utan att nå sina förebilder – Madrugada i Göteborg

Kulturbloggen - 22 timmar sedan

Madrugada Pustervik i Göteborg (utsålt) 18/3 2019 3+ Hoppade in som ersättare dagen före. Kände inte till det norska bandet som haft ett tioårigt uppehåll. Kollade upp dem innan jag gav klartecken.

Filmrecension: Sunset – Intensiv, mörk, skrämmande och storslagen

Kulturbloggen - Igår: 17:40

Sunset Betyg 4 Svensk biopremiär 22 mars 2019 Regi László Nemes Manusförfattare: László Nemes, Clara Royer, Matthieu Taponier I rollerna: Susanne Wuest, Juli Jakab, Levente Molnár, Vlad Ivanov, Evelin Dobos Sunset är en stark filmupplevelse: Intensiv, mörk, skrämmande och storslagen. Handlingen börjar sig före det första världskriget, 1913, och vi få se hur borgarklassen börjar gå mot sin undergången. Irisz Leiter (Juli Jakab), en föräldralös ung, tjej återvänder till sin hemstad i Budapest för att söka ett jobb som modist i en berömd hattaffär som tidigare drivits av hennes nu avlidna föräldrar.

Filmrecension: Us – blodig, välgjord underhållnings-skräck

Kulturbloggen - Igår: 16:33

Us Betyg 4 Svensk biopremiär 22 mars 2019 Regi Jordan Peele Us är en blodig skräckfilm, välgjord på flera sätt: bildmässigt,  ljudmässigt, med skickliga skådespelare och en handling som kan tolkas på flera nivåer. Både rolig och spännande men inte någon riktig nagelbitare. Regissören hyllades Jordan Peele för sina förra film, Get Out, som också var hans regidebut och som belönades med en Oscar.

Berikande kliva in i annan värld – Ida & Louise / Kaja på Kronhuset i Göteborg

Kulturbloggen - i förrgår: 23:59

Teckning Lennart Carlsson Dubbelrelease – turné 16/3 2019 Kronhuset i Göteborg Det är sällan konserter med folkmusik förekommer i Kulturbloggen. Men den jag blev inbjuden till förtjänar att uppmärksammas. Spenderade ungefär tre timmar i stadens näst äldsta byggnad, till vardags säte för Gothenburg Wind Orchestra.

Cinema Made in Italy: Fyra dagar med Italiens bästa nya filmer

Kulturbloggen - 16 Mar 19 kl. 09:00

Italien är ett fascinerade filmland med många stora regissörer genom tiderna. Den 21-24 mars finns chansen att i Stockholm se sju av de mest framgångsrika och kritikerrosade filmerna från Italien förra året. Den italienska filmfestivalen Cinema Made in Italy öppnar torsdag 21 mars 2019 på Saga i Stockholm med den varma och absurda filmen Notti Magiche.

Rosa Löften -Rosaskimrande dans som leker med kön, kropp och identitet

Kulturbloggen - 15 Mar 19 kl. 11:07

Rosa Löften Scen: Dansens Hus Idé & koreografi: Malin Hellkvist Sellén Dansare: Marianne Kjærsund Kostymdesigner: Lena Lindgren Ljusdesigner & scenograf: Erik Westerlund Maskdesigner: Marina Ritvall Kompositör: Niklas Swanberg Teknisk samordnare & tekniker: Elisabeth Kjeldahl Nilsson Foto: Åse Bengtsson Helin Producent: Anne Koutonen/Therese Terry Johnson Produktion: Malin Hellkvist Sellén I snart tolv år har Malin Hellkvist Sellén tillsammans med dansaren Marianne Kjærsund turnerat runt med sina Rosa löften, en dansföreställning som leker med kropp, kön och rörelse och som i en svängom dekonstruerar bugg- och foxdansens fyrtaktsmusik med mazariner, hårgelé och romantik. In på scen äntrar dansproffset Marianne Kjærsund. I queer-gestaltning helklädd i rosa tröja och byxor och med skäggstubb och krulligt blonderat hår ser vi henne gestalts.

Filmrecension: Den siste gentlemannen – vacker och sorglig reflektion över livet och åldrandet

Kulturbloggen - 14 Mar 19 kl. 13:21

Den siste gentlemannen Betyg 3 Svensk biopremiär 19 april 2019 Originaltitel The Old Man & The Gun En vacker men samtidigt sorglig film om åldrandet, livet, döden och illusionen om att människor inte kan ändra sig. Robert Redford har själv sagt att detta är den sista film han medverkar i. Den bygger på berättelsen om en verklig person, bankrånaren Forrest Tucker.

Är svenska journalister nöjda med att kulturkritik bara är för de välbeställda?

Kulturbloggen - 14 Mar 19 kl. 12:15

Kulturkritik – att journalister skriver om litteratur, film, musik, teater med mera och fotografer fotograferar blir mer och mer något som bara den som har råd att betala en prenumeration på en papperstidning kan få tillgång till. Mer och mer hindrar kultur- eller underhållningsdistributörerna journalister att recensera och/eller bevaka kultur/nöje som inte kommer från prenumerationsbaserade redaktioner. En marknadschef på ett filmbolag formulerade det så här: “Vi är ett vinstdrivande företag och förbehåller oss rätten att välja vem som ska få se våra filmer före premiär.

Filmrecension: Lucky One

Kulturbloggen - 14 Mar 19 kl. 07:34

Lucky One Betyg 4 Premiär 15 mars 2019 Regi Mia Engberg Lucky One är en mycket ovanlig film. Ett intressant konstnärligt närmande till filmkonsten. Istället för bilder som flyter förbi är filmen en muntlig historia där publiken får leva sig in i berättelsen vägledda av dialogen.

Waldersten på Fotografiska – En busig ond saga du gärna följer

Kulturbloggen - 13 Mar 19 kl. 19:32

Waldersten ”All over”, Fotografiska 8 mars – 9 juni 2019 Lite som en resa i mörker – ackompanjerad av vänlig humor och spirituell kreativitet – är ”All over” på Fotografiska ett äventyr man gärna följer. Med ofta magisk inåtvänd blick berättar Waldersten en busig, ond saga i svart bläck, gråskalor och blodrött. Han bjuder in till sin som han kallar ”alternativa värld”, men önskar att vi också ska våga leva i vår fantasi.

Bildgaleri: The National Reserve på Pustervik

Kulturbloggen - 13 Mar 19 kl. 09:02

The National Reserve. Ett barband de luxe från Brooklyn med gitarristen, sångaren och låtskrivaren Sean Walsh i spetsen. Klassisk rotrock i ordets vidaste bemärkelse, mest originallåtar men också en och annan välvald cover.