Filmrecension: Mirai, min lillasyster – flödar av fantasi

Kulturbloggen - 07 Jul 19 kl. 10:16

Mirai, min lillasyster Betyg 4 Svensk biopremiär 26 juli 2019 Regi Mamoru Hosoda Originaltitel: Mirai no Mirai En vacker, söt liten berättelse som flödar av fantasi om en fyraårig pojke som blivit storebror. Den här filmen lär alla småbarnsföräldrar känna igen sig i och älska. Ett litet minus får den dock för dess bärande tema som är något pekfingeraktigt och uppfostrande. Fyraårige Kun väntar hemma med mormor på att föräldrarna ska komma hem med familjens nya familjemedlem, hans baby-lillasyster. Fortsätt läs..

solen dödar er

Bokbloggar - 09 May 19 kl. 09:33

”En skam att miljonerna flödar till Peter Hjörne”

Nyhetspressen - 14 Apr 19 kl. 07:00

Peter Wolodarski: Han lyckas mjölka ut nya miljoner från den historiska tragedi som han själv orsakat..

Han flög själv med full besättning från Litauen till Italien

Nyhetspressen - 06 Apr 19 kl. 19:18

Ett flygplan flög från Litauen till Italien – med endast en passagerare. En ”unik och overklig” upplevelse, beskriver passageraren Skirmantas Strimaitis flygningen till CNN..

Ny version av botnätverket Mirai upptäckt

Feber.se - 19 Mar 19 kl. 09:45

Ger sig nu på tv-apparater och presentationssystem Säkerhetsanalytiker på Palo Alto Networks Unit 42 har upptäckt en ny version av det ökända malwaret Mirai, ett malware som härjade runt som mest 2016 men fortsatt dyker upp då och då. Mirai är ett malware som infiltrerar olika maskiner som är uppkopplade mot nätet och sedan främst använder dessa för att genomföra överbelastningsattacker, så kallade DDoS (distributed denial-of-service attack), mot olika mål. Sammanlagt har Unit 42 hittat 27 olika Mirai-versioner varav 11 var nya.

Ryskt jaktplan flög 20 meter från svenskt signalspaningsplan

Nyhetspressen - 22 Feb 19 kl. 16:39

Ett ryskt jaktplan flög tidigare i veckan bara 20 meter från ett svenskt signalspaningsflygplan. Det svenska planet befann sig i internationellt luftrum..

Lyssna: Anna Ternheim – This Is The One”

Kulturbloggen - 19 Jul 19 kl. 16:42

Anna Ternheim släppte singel “This Is The One” den 19 juli 2019. Singeln är hämtad från albumet “A Space For Lost Time” (CNTCT/BMG) som kommer den 20 september. Anna Ternheim berättar i ett pressmeddelande: ”Jag skrev musiken till ‘This Is The One’ tillsammans med Björn Yttling från Peter Bjorn & John, texten kom långt senare.

Musiktidningen GAFFA arrangerar scen på Live at Heart

Kulturbloggen - 17 Jul 19 kl. 11:02

Tribe Friday Musiktidningen GAFFA inleder i år ett samarbete med Live at Heart och kommer att presentera en egen scen under festivalen. Totalt kommer åtta akter att uppträda och det blir en blandning av olika musikstilar, berättar ett pressmeddelande.: ”Att GAFFA ska bli en del av Live at Heart känns otroligt kul!

Filmrecension: Polaroid – Förutsägbart men med en twist

Kulturbloggen - 16 Jul 19 kl. 23:08

Polaroid Betyg 3 Svensk biopremiär 19 juli 2019 Direktör Lars Klevberg Medverkande Kathryn Prescott, Tyler Young, Samantha Logan Keenan Tracey och Priscilla Quintana. Från producenterna av The Ring och The Grudge kommer den djärva nya visionen inom skräck – Polaroid.  Filmen är baserat på den prisbelönta kortfilmen av Lars Klevberg från 2014 med samma namn.

Charmigt och omväxlande – Brännö Visfestival

Kulturbloggen - 16 Jul 19 kl. 21:06

foto Karin Colliander Brännö Varv Visfestival 14/7 2019 Kan konstigt nog inte erinra mig att jag besökt Brännö tidigare, en i princip bilfri ö i Göteborgs södra skärgård med fler bosatta än exempelvis Visingsö och Ven. Under ett antal år arrangerades visfestival här. Efter tio års uppehåll tyckte arrangörerna med Lasse Gustavsson i spetsen att det blivit dags igen när chansen yppade sig.

Filmrecension: Diamantino – något av det sämsta jag sett på en filmduk på flera år

Kulturbloggen - 15 Jul 19 kl. 18:58

Diamantino Betyg 1 Svensk biopremiär 26 juli 2019 Av Daniel Schmidt och Gabriel Abrantes Humor och ironi är inte alltid lätt att göra bra. Vad en person skrattar åt kan någon annan tycka är jättelöjligt, ja till och med förnedrande. Diamantino är en film som jobbar med stora åthävor, men att göra saker extremt löjliga.

Lyssna: Fever Ray – I’m Not Done (Still Not Done)

Kulturbloggen - 15 Jul 19 kl. 16:38

Fever Ray släppte ‘I’m Not Done (Still Not Done)’ den 15 juli. Ett pressmeddelande om släppet: ‘I’m Not Done (Still Not Done)’ is based on the live version of the original, performed and recorded live at Fever Ray’s March 2018 show at London’s Troxy. The live version of the song which is also available as of today, features vocals from Dreijer and collaborators Helena Gutarra and Maryam Nikandish and is taken from the forthcoming “Fever Ray – Live at Troxy,” due for release on 2 August via Rabid Records.

Hasslöfestivalen lördag 13/7

Kulturbloggen - 14 Jul 19 kl. 13:00

Vår lördag började med Smith & Thell. Ett band som leds av sångerskan Maria Jane Smith och Viktor Thell och som spelar personlig pop med influenser av folk och akustisk visa. en mycket trivsam bekantskap med musik som känns som typisk bilåkarmusik.

Veronica Maggio på Hasslöfestivalen

Kulturbloggen - 14 Jul 19 kl. 12:17

Ett öronbedövande jubel från några tusen festivalbesökare mötte Veronica Maggio när hon kom ut på scenen. Foto: Maria Laakso Åman Allsången var stark och skön redan i första låten “Kurt Cobain” från hennes nysläppta 5 låtars (Ep eller maxisingel hette det väl förr) “Fiender är tråkigt”. Sedan fortsatte den allmänna dansen och allsången i låt efter låt.

Lyssna: Vargen – Hemlös

Kulturbloggen - 14 Jul 19 kl. 09:30

I kölvattnet från lovorden utomlands för sina svenska tolkningar av Bob Dylan släpper Vargen EP:n ”Hemlös”. Skivan består av tre singlar från Vargens debutplatta som bestod av nya tonsättningar till dikter av Dan Andersson (1888-1920), och titelspåret släpps som ny radiosingel och musikvideo fredag 19 augusti. – Mixen mellan våra låtar i folk- och americanastil och Dan Anderssons naturlyriska outsiderpoesi om tjuvskyttar, avfällingar och mördare blir närmast en svensk motsvarighet till den värld som kallas ”The Old, Weird America”, där Bob Dylans ”Basement Tapes” mestadels utspelas, säger Reine Johansson, den halländske singer-songwritern som ligger bakom artistnamnet Vargen i ett pressmeddelande.

Påfyllning i filmprogrammet på Way Out West med tolv nya filmer, dokumentärer och TV-seriepremiärer

Kulturbloggen - 14 Jul 19 kl. 09:27

Way Out West är Sveriges tredje största filmfestival och norra Europas största kombinerade musik- och filmfestival. Tidigare i våras släpptes de första 23 titlarna till 2019 års filmprogram och nu kompletteras programmet med ytterligare tolv filmer och tv-serier, berättar ett pressmeddelande: Det står klart att en av årets mest stjärnbeströdda filmer får sin nordiska premiär på Way Out West. Jim Jarmusch hyllade zombiefilm THE DEAD DON’T DIE – med stjärnor som Adam Driver, Chloë Sevigny, Bill Murray, RZA, Tom Waits med flera i huvudrollerna – visas på festivalen.

Hasslöfestivalen – fredag 12/7

Kulturbloggen - 13 Jul 19 kl. 13:02

Caj Karlsson och hans vänner stampar igång den här festivalen med rejält tryck. Vännerna består ikväll av Anders F Rönnblom, Johan Johansson, Staffan Hellstrand, Martin Frontman Andersson, Sofia Palmgren, Ida Ceve, Linus Norda, Robin Åkerman, Oskar Appelqvist, Jens Albertsson, Johan Glössner. Bandets speltid begränsades till en timme och det var minst en halvtimme för lite.

Filmrecension: Sir – en hoppfull film om omöjlig kärlek finstämt berättad med socialt patos

Kulturbloggen - 12 Jul 19 kl. 09:55

Sir Betyg 4 Premiär 12 juli 2019 Regi Rohena Gera När den unga änkan Ratna (Ahmareen Anjum) får arbete i staden Mumbai som hembiträde hos Ashwin (Vivek Gomber) möts två världar. Hon , som blev bortgift och änka vid 19 år, kommer från landet och står lägst på den sociala skalan. Han , son till en rik byggherre, har det bra ställt och hög ställning i samhället.

Filmrecension: Lejonkungen – allt igenom perfekt, den har allt ett drama ska ha

Kulturbloggen - 12 Jul 19 kl. 01:10

Lejonkungen Betyg 5 Svensk biopremiär 17 juli 2019 Det finns inget annat än sätta högsta betyg för den här versionen av Lejonkungen. Räkna med flera Oscarsnomineringar och minst ett pris för de visuella effekterna. Berättelsen känner vi redan till från Disneys tecknade version som kom 1994.

Lyssna: Bon Iver – Faith och Jelmore

Kulturbloggen - 11 Jul 19 kl. 17:55

Bon Iver släpper sitt fjärde albumet i,i den 30 augusti via Jagjaguwar/Playground. Albumet blir uppföljaren till megasuccén 22, A Million från 2016. Det har redan släppts två smakprov av de totalt tretton låtarna på det nya albumet i form av singlarna Hey, Ma och U (Man Like), och nu har Bon Iver släppt ytterligare två singlar: Jelmore och Faith.