Filmrecension: När fjärilarna kommer

Kulturbloggen - 12 Nov 18 kl. 15:36

Foto: Tolga Karaçelik. När fjärilarna kommer Betyg 3 Svensk biopremiär: 30 nov Regissör: Tolga Karaçelik Skådespelare / Medverkande: Tolga Tekin, Bartu Küçükçaglayan, Tugçe Altug Visas på Stockholm filmfestival Det är exploderande höns, korkade pojkvänner och excentriska imamer som hellre än predika från Koranen talar om mörk materia och universums oändlighet. Tolga Karacerils När fjärilarna kommer är en härligt skruvad komedi om döden livet och trasiga relationer. Efter 30 års uppehåll återförenas tre syskon. Fortsätt läs..

Bildextra: Förödelse i fjällbyn – hus totalförstörda

Nyhetspressen - 18 Feb 19 kl. 11:04

Stormen i fjällvärlden slog till extra hårt mot Saltoluokta..

Se: Fjällräddarnas hårda väderförhållanden

Nyhetspressen - 15 Feb 19 kl. 22:37

Att vara fjällräddare innebär en ständig risk för både andras och egen del..

Efter stort hemlighetsmakeri – snusfabrik startar i Fjälkinge

Nyhetspressen - 12 Feb 19 kl. 10:32

Från tobaksfrö till färdigt snus. Alltihop sker nu i Fjälkingetrakten. ”Ett helsvenskt snus… det är helt unikt”, säger Anders Olsson, tobaksodlare från Fjälkinge..

Bokrecension: Vem dödade min far av Edouard Louis – en stark sorgesång om politikers makt över liv och död

Vem dödade min far Författare: Édouard Louis Utgiven: 2019-04 Översättare: Marianne Tufvesson Formgivare: Elina Grandin ISBN: 9789146235354 Förlag: Wahlström Widstrand Antal sidor: 88 Politiker har makt. Stor makt. Med sina beslut påverkar de människors liv, ja de påverkar till och med liv och död.

Lyckad invigning trots miserabelt väder – Jenny Wilson/ Bob hund i Göteborg

Kulturbloggen - i förrgår: 00:51

Poster om evenemanget Dubbelkonsert: Jenny Wilson och Bob hund Slakthuset Live i Gamlestan Göteborg, vid Wine Mechanics 17/5 2019 Publik: cirka 950 (utsålt) Arrangör Frihamnen event I fjol under Gmlstn jazz festival anordnades konsert hos trendiga krogen Wine Mechanics. I helgen har det varit premiär för ny scen på utsidan, på asfalterade ytan emellan två huslängor. Eventet smygstartade med AW och därpå Mattias Alkberg som dj.

SF Studios gör film av Alex Schulmans bok “Bränn alla mina brev”

Kulturbloggen - i förrgår: 10:14

SF Studios, som i år fyller 100 år, har köpt filmatiseringsrättigheterna till Alex Schulmans bok “Bränn alla mina brev” från 2018. Historien i boken kommer att utvecklas till en svensk dramafilm, producerad av SF Studios och författaren Alex Schulman kommer att vara kreativt inblandad i processen. berättar ett pressmeddelande.

Lyssna: Rammstein – Rammstein

Kulturbloggen - 17 May 19 kl. 14:12

10 års väntan är över. Rammstein är tillbaka med nytt album, Rammstein.

Lyssna: Deportees – femspårs-EP:n Re-dreaming

Kulturbloggen - 17 May 19 kl. 14:01

Deportees har under början av året släppt singlarna ”Bright Eyes” och ”Time Is The Tiger”. Båda hämtade från femspårs-EP:n ”Re-dreaming” som släpptes den 17 maj 2019. Ett pressmail berättar mer: Deportees gör en exklusiv, intim spelning på Fasching i Stockholm måndag 20 maj i samband med EP-släppet.

Filmrecension: The Hustle – förutsättningarna fanns med så charmigt blev det inte

Kulturbloggen - 17 May 19 kl. 10:43

The Hustle Betyg 2 Svensk biopremiär 17 maj 2019 Regi Chris Addison Två kvinnor som är varandras motsats i allt, tävlar om att lura en ung multimiljonär på hans förmögenhet. Med olika knep och strategier försöker de krossa varandra för att vinna. Resultatet blir mer oväntat än de kunde föreställa sig.

Jens Ohlin tillbaka på Folkteatern med Misantroperna 2020

Kulturbloggen - 17 May 19 kl. 09:14

Misantroperna i regi av Jens Ohlin får urpremiär på Folkteatern våren 2020. Tro och tvivel, sanningar och lögner. Våren 2020 är den mycket uppskattade regissören Jens Ohlin tillbaka på Folkteatern med sin egen ”Misantroperna”.

Lyssna/titta: Cate Le Bon – Home to You från albumet som släpps 24 maj

Kulturbloggen - 15 May 19 kl. 15:19

Den 24 maj släpper den walesiska låtskrivaren Cate Le Bon sitt femte fullängdsalbum via Mexican Summer. Albumet går under titeln Reward och kom till under ett år av ensamhet på den brittiska landsbygden i den nordvästra delen av England. Ett pressmail berättar: Det lika eklektiska som surrealistiska alstret spelades så småningom in parallellt i Storbritannien och kors och tvärs över USA tillsammans med bl.

Global skolstrejk i Kungsträdgården 24 maj

Kulturbloggen - 15 May 19 kl. 09:44

Global skolstrejk i Kungsträdgården 24 maj med bland andra Greta Thunberg, Fridays For Future, forskare, Astrid S, Molly Sandén, Jireel, Lamix, Danny Saucedo och Annika Norlin Ett pressmeddelande berättar: Fredag 24 maj har ungdomsrörelsen Fridays For Future utlyst en ny global skolstrejk för klimatet – Global Strike For Future – en strejk som sannolikt kommer äga rum på över tusen platser runt om i världen samma dag. I Stockholm flyttar skolstrejken denna fredag från Mynttorget till Kungsträdgården med ett stort liveprogram på scen från kl 13. Greta Thunberg kommer att hålla tal liksom klimatforskare från Bolin Centre for Climate Research och strejkare från Fridays For Future.

Komplext om ondskans mekanismer – Kören i Biskopsgårdens kyrka

Kulturbloggen - 15 May 19 kl. 00:17

foto Nadim Elazzeh Ett samarbete mellan Folkteatern Göteborg, Lundby församling och Unga Folkteatern Av David Greig (The Events) Regi och översättning: Kim Lantz Produktionsassistent och sufflör: Titti Andersson Regiassistent: Sanna Hultman Musik &körarrangemang: John Browne, Helena Fornegård, Marianne Holmboe Körledare & Musikalisk arrangör: Helena Fornegård Medverkande: Kim Bredefeldt, Robert Söderberg, Helena Fornegård (körledare) plus en kör där somliga ej namngivna gar biroller. Spelas till och med 23/5 i Biskopsgårdens kyrka Göteborg Premiär 11/5 2019 Finns en symbolisk laddning i val av spelplats, fast utlokalisering antagligen har naturliga orsaker. Kyrkan är nämligen belägen ett stenkast från Vårväderstorget.

Parkteatern 2019: Elvira Madigan, internationella gästspel, cirkus i världsklass och hundar

Kulturbloggen - 14 May 19 kl. 13:17

63 olika föreställningar på 43 spelplatser, 163 gånger. Elvira Madigan, internationella gästspel och cirkus i världsklass varvas med extra mycket barnproduktion, hundar och fokus på ytterstad, berättar ett pressmeddelande om sommar med Parkteatern i Stockholm 2019. Pressmeddelandet: Pakteatern inleder säsongen den 31 maj i Vitabergsparken med premiär av nyskrivna cirkusmusikalen Elvira Madigan.

Royal Prospect spelar på TEDx i Stockholm

Kulturbloggen - 13 May 19 kl. 16:26

Royal Prospect startar sin intensiva live sommar som kommer ta bandet runt jorden i Stockholm på TEDx talks den 25 Maj på deras evenemang Refelections. Lommabandet är aktuella med en ny singel “Miracles” den 14jJuni. Före Stockholm ser man dem på Lomma Festen 24 Maj.

Filmrecension: Yao

Kulturbloggen - 13 May 19 kl. 15:40

Yao Betyg 2 Svensk biopremiär 17 maj 2019 Yao, en 13-årig pojke i Senegal bestämmer sig att korsa landet för att få sin bok signerad av av sin idol Monsieur Seydou Tall, en berömd fransk skådespelare som är på besök i landet. Mötet blir omskakande för skådespelaren som har rötter i Senegal, och han bestämmer sig för att köra hem Yao tillbaka till hans hemby. På vägen möter de ett Senegal fyllt av färgrika personer, traditioner och ett annat tid och rum, ett Senegal som får Monsieur Seydou Tall att förstå var han kommer ifrån.

Global hybrid som gör oss lyckliga och kanske klokare – We Seem To Be Drifting Apart av Nils Berg Cinemascope

Kulturbloggen - 13 May 19 kl. 03:24

Artwork Sofia Sjögren Nils Berg Cinemascope We Seem To Be Drifting Apart 4 Inspelad i Studio Rymden, Studio Kvastis och Las Palmas Producenter: Nils Berg och Christopher Cantillo Mixning: Simon Stålhamre, Nils Berg, Christopher Cantillo och Agust Wanngren Master: Claes Persson CRP Mastering Hoob Records 36:02 Releasedatum: 3/5 2019 Fjärde skivan från en grupp som inte liknar någon annan. Trion bestående av Nils Berg, Josef Kallerdahl och Christopher Cantillo rör sig nästan överallt var för sig, från kammarmusik över avantjazz till Håkan Hellström. Tillsammans förverkligar de idéer som mestadels kommer från en bandledare, som jag känner till främst från The Stoner, Anna Lunds Hurrakel och en lysande invigningskonsert på Stockholm Jazzfestival med Fatoumata Diawara.