Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/07/113207/bloggpressen.se/public_html/settings.php on line 4 Filmrecension: Nomadland - Bloggpressen.se

Filmrecension: Nomadland

Kulturbloggen - 25 Mar 21 kl. 19:34

Nomadland Betyg 3 Svensk biopremiär 26 mars 2021 Regi och manus Chloé Zhao En roadmovie om människor som kastats ut frÃ¥n det amerikanska samhället, ofta pensionärer som blivit utan bostad och nu väljer att ta sig runt längs amerikanska vägar med husbil. I centrum för filmen är den äldre kvinnan Fern, spelad av Frances McDormand, som nominerats för en Oscar för sin insats i rollen. För övrigt en av fÃ¥ roller som spelas av skÃ¥despelare. De flesta i filmen spelar sig själva. Fortsätt läs..

Storslam för Nomadland på Oscarsgalan

Feber.se - 26 Apr 21 kl. 08:00

Vann både bästa film och bästa regi I går hölls Oscarsgalan borta i USA och årets stora vinnare blev inte helt oväntat Nomadland. Filmen kammade hem galans två tyngsta kategorier, bästa film och bästa regi. Även Frances McDormand, som spelar huvudrollen i filmen, fick pris för bästa kvinnliga skådespelare.

Ny trailer för Nomadland

Feber.se - 12 Feb 21 kl. 12:40

Frances McDormand börjar leva som nomad I filmen Nomadland får vi följa Frances McDormand som spelar Fern. Efter en ekonomisk kris lämnar hon sin hemstad i en skåpbil och börjar leva som nomad. Här har vi andra trailern för filmen som har premiär den 19 februari.

Kolla in trailern för Nomadland

Feber.se - 22 Dec 20 kl. 13:00

Finstämd roadmovie med Frances McDormand Här kommer trailern för dramafilmen Nomadland där vi får se Frances McDormand spela huvudrollen som Fern, en kvinna som lämnar sin hemstad i samband med en ekonomisk depression. Efter att ha lämnat sin hemstad i Nevada ger sig Fern ut på en resa över USA i sin skåpbil och lever ett slags nomadliv där hon träffar andra likasinnade. Filmen släpps 19 februari 2021 och är då primärt tänkt att börja visas på biografer.

The Sweet – ny musik av gammalt band eller…

Kulturbloggen - Igår: 09:52

Hajar till, i min “release radar” från Spotify, hade Markus Krunegård och Hey Violet fått sällskap av Sweet. Första tanken att det var en gammal låt som fått ett nytt släpp men när jag lyssnar på låten inser jag att det är en ny låt. Lyssnar och blir riktigt glad.

Filmrecension: The United States vs . Billie Holiday

Kulturbloggen - Igår: 18:57

The United States vs. Billie Holiday Betyg 4 Svensk biopremiär 18 juni 2021 Regi Lee Daniels Billie Holiday föddes 1915 i Philadelphia och dog bara 44 år gammal. Då hade hon gjort sig känd genom sin talang och många välkända hits.

Filmrecension: In the Heights – en kärleksförklaring till latinokulturen

Kulturbloggen - Igår: 18:32

In the Heights Betyg 3 Svensk premiär 18 juni 2021 Regi Jon M Chu I New York, i området Washington Heights, består befolkningen av latinos. Alla har sina rötter i länder som Puerto Rico, Kuba eller Dominikanska republiken. Folk har kommit till USA för att försörja sig och blivit kvar.

Lyssna: The Confusions – Into The Twilight

Kulturbloggen - Igår: 15:59

The Confusions har släppt en ny singel från dubbelalbumet Black Silhouettes. Denna gång är det spåret Into The Twilight. En sång om att lära känna varandra och trevande lära sig förstå varandra.

Irakisk Kristus återuppstår på Teater Galeasen i höst

Kulturbloggen - Igår: 12:55

Teater Galeasens uppsättning Irakisk Kristus av Lucas Svensson, i regi av Natalie Ringler, efter Hassan Blasims novellsamling med samma titel, fick sin urpremiär 12 mars 2020. Endast tre förställningar kunde genomföras innan Galeasen, liksom alla andra scener, tvingades stänga på grund av pandemin. Nu blir det nypremiär, berättar ett pressmeddelande: I föreställningen rör vi oss mellan Irak och Finland med berättelser där det surrealistiska och absurda också är helt realistiskt, ett gränsland mellan minne och fantasi och en brutal skildring av en rå verklighet.

För första gången i Europa: en samlingsutställning med José Leonilson – i Malmö Konsthall

Kulturbloggen - Igår: 12:39

José LeonilsonVogue Ideal (fanzine), 1976Ideal Vogue [Fanzine]Tuschpenna, kulspetspenna och grafit på papperPrivate collection, São PauloFoto: Rubens Chiri Antirasistiska blickar Malmö Konsthalls sommarutställning i Mellanrummet Utställningen öppnas med en livesänd vernissage (Facebook Live) fredagen den 18 juni kl 18–18.30. Publiköppning lördagen den 19 juni.

Ojämn imponerande satsning innehåller åtskilliga guldkorn – Bangatan av Fia Ekberg

Kulturbloggen - i förrgår: 04:45

foto Adam Ekholm Fia Ekberg Bangatan 4 Inspelad i hemmastudio och i Moorstream Studios i Stenkullen 2020 Producenter: Fia Ekberg / Patrick Rydman (exekutiv prod. Livet Nord) Kakafon Records 42:30 Release: 4/6 2021 Musikalartist goes vispop skulle kunna vara passande rubrik på Fia Ekbergs riktningsförändring mot identitet som singer-songwriter. .

Filmrecension: Luca

Kulturbloggen - 16 Jun 21 kl. 10:33

Luca Betyg 4 Premiär 18 juni 2021 på Disney+ Disney och Pixars underbara nya datoranimerade “Luca” handlar om vänskap i en vacker italiensk omgivning med smäktande italienska toner och härligt blåa havsvyer. Två sjöjungfru-pojkar, Luca och Alberto, tar klivet upp på land, fast de alltid hört hur farligt livet på land bland monstren som kallas människor är. Bland människorna finns en stor rädsla för monstren som finns i havet.

Filmrecension: Aya och häxan – varm berättelse om häxor och magi och en stark liten flicka

Kulturbloggen - 16 Jun 21 kl. 09:56

Aya och häxan Betyg 3 Svensk biopremiär 28 maj 2021 Regi Goro Miyazaki Svenska röster av Ester Lejdemyr, Jennie Jahns, Mattias Knave, Nicklas Berglund, Mikaela Tidermark En varm berättelse om häxor, magi och en stark liten flicka av den underbara japanska så hyllade animations- och filmstudion Studio Ghibli. En liten baby lämnas på en barnhem av sin mamma, som är en häxa som är hotat och i fara då hon är förföljd av tolv andra häxor. Även om det är magi och en del häxor som inte är så snälla passar den alldeles utmärkt för målgruppen barn.

“Görfräck” groovig psykedelisk cocktail – The Boo Boo Bama Orchestra

Kulturbloggen - 15 Jun 21 kl. 17:29

The Boo Boo Bama Orchestra The Boo Boo Bama Orchestra (ep betitlad som gruppen) 5 Green Bus Productions Release: 12/6 2021 (på alla digitala plattformar) Kreativt kollektiv från Göteborg vars medlemmar skiftat. Hörde dem i källaren på HPKSM för ett par år sedan, då de övertrumfade den amerikanska huvudakten. The Boo Boo Bama Orchestra kan nog påstås ha varit ett undergroundfenomen.

Fängslande avskalade tolkningar ger fördjupat perspektiv – Blonde On The Tracks av Emma Swift

Kulturbloggen - 15 Jun 21 kl. 00:34

foto Danielle Holbert / collage Mariano Peccinetti Emma Swift Blonde On The Tracks 4 Inspelad i Nashville USA Producent: Patrick Sansone Tiny Ghost Records 44:47 Release: 9/12 2020 (digitalt, skivan släpptes fysiskt tidigare) Kan anklagas för att vara väldigt sen på bollen. Men fick tillgång till recensionsex först för närmare fyra veckor sedan. Ser ett värde i at dokumentera reflektioner, sprida vetskapen om ett projekt som förbehållslöst hyllats av bland andra världsledande auktoriteten Greil Marcus.

Recension av tv-serie: Lupin, säsong 2

Kulturbloggen - 14 Jun 21 kl. 16:10

Lupin 2 Betyg 5 Premiär på Netflix 11 juni 2021 Medverkande Omar Sy,Ludivine Sagnier,Clotilde Hesme Den första säsongen av Lupin fick bra kritik – och nu när säsong 2 släppts är det bara att lyfta på hatten för årets förmodligen bästa tv-serie. Säsong 1 och säsong 2 bilder en välgjord helhet. Varje säsong består av fem avsnitt – så det blir som en enda säsong, tänker jag.

Nypremiär för Romeo & Julia med proffs och amatörer i spektakulär love-bombing på V

Kulturbloggen - 14 Jun 21 kl. 15:49

Romeo – Adam Staniši? Stålhammar och Julia – Ana Stålhammar Staniši? Fotograf: Patrick Degerman 16 juni är det dags för nypremiär på Västerbottensteaterns högst egna version av kärleksklassikern Romeo & Julia.

Iggy Pop till Sverige 2022

Kulturbloggen - 14 Jun 21 kl. 15:45

Det märks att musiker och teatrar och filmindustrin börjar se mörkret i pandemins tunnel. Den ena bokningen efter den andra rapporteras det om nu. En av de stora bokningarna: Iggy Pop kommer till Filadelfia i Stockholm – fredag 10 juni 2022.

Recension av tv-serie: Katla

Kulturbloggen - 14 Jun 21 kl. 00:52

Katla Betyg 4 Premiär på Netflix 14 juni 2021 Regi Baltasar Kormákur I rollerna syns bland annat svenska Aliette Opheim och Valter Skarsgård En av årets bästa mystiska, magiska tv-serier från fascinerande Island. Serien som har åtta avsnitt utspelar sig på Island, i området kring den subglaciala vulkanen Katla som haft utbrott under ett helt år. Händelser som inte går att förklara med den kända vetenskapen förbryllar och skakar om de få människor som bor kvar i området.