Filmrecension: Once Upon A Time in Hollywood – Tarantino sviker

Kulturbloggen - 25 Aug 19 kl. 17:47

Once Upon A Time in Hollywood Betyg 2 Regi Quentin Tarantino I och omkring Los Angeles och Manson-familjen finns mycket historia och myter. Där bor, verkar och jobbar mycket av den skådespelar- och filmskapar-elit som resten av, åtminstone väst, världen beundrar. Men som ett mörkt moln på himmelen infiltrerade Manson flertalet av de fina festerna som tog plats där. Visserligen oönskad, men ändå för skräckinjagande för att skickas iväg. Fortsätt läs..

Quentin Tarantino har fått en son!

Posh24.se - Sveriges största kändissajt - 19 timmar sedan

Pojken föddes i Israel under lördagen.

Parasite storvinnare under nattens Oscarsgala

Feber.se - 10 Feb 20 kl. 09:00

Joker fick nöja sig med två statyetter I natt var det filmfest då den årliga Oscarsgalan gick av stapeln och priser delades ut till höger och vänster i olika kategorier. När nomineringarna släpptes stod det rätt klart att Joker, Once Upon a Time in Hollywood och The Irishman skulle kamma hem flest statyetter, men resultatet blev betydligt mer varierat än så. Bong Joon Hos Parasite blev stor vinnare genom att vinna i fyra kategorier; Bästa film, bästa regissör, bästa originalmanus och bästa utländska film.

Joker nominerad för 11 Oscars

Feber.se - 13 Jan 20 kl. 14:20

Nästan hälften! Oscarsgalan drar igång om lite mindre än en månad, 10 februari för att vara exakt, och nu har gänget berättat vilka filmer, filmmakare och skådisar som nominerats i de 25 olika kategorierna. Bland filmerna som nominerats i flest kategorier hittar vi Joker med 11 nomineringar, inklusive Best Picture, Best Director och Best Actor för Joaquin Phoenix kalasinsats som Arthur Fleck.

Chevrolet Suburban får en stjärna på Hollywood Walk of Fame

Feber.se - 10 Dec 19 kl. 13:00

Anses vara en filmstjärna Det är inte bara filmstjärnor som kan få sitt namn på en stjärna på Hollywood Walk of Fame, uppenbarligen. Nu har nämligen en ny avtäckts och på den står det Chevrolet Suburban. En bilmodell som anses vara en filmstjärna då den medverkat i fler än 1750 stycken filmer sedan 1952.

Netflix ska göra en fjärde Snuten i Hollywood-film

Feber.se - 14 Nov 19 kl. 15:45

Kanske även en femte Det sägs att Paramount har skrivit på ett avtal med Netflix som ger streamingtjänsten rätt att producera en fjärde Snuten i Hollywood-film som endast kommer att finnas på Netflix. Både Eddie Murphy och producenten Jerry Bruckheimer sägs vara med på tåget vilket bådar gott. Det finns även chans att det blir en femte film, men det kanske beror på hur den fjärde går.

Vinnarna av People's Choice Awards 2019!

Posh24.se - Sveriges största kändissajt - 12 Nov 19 kl. 16:32

People's Champion Award VINNARE: PinkFashion Icon AwardVINNARE: Gwen StefaniPeople's Icon of 2019VINNARE: Jennifer AnistonThe Movie of 2019VINNARE: Avengers: EndgameToy Story 4Captain MarvelFast & Furious Presents: Hobbs & ShawThe Lion KingJohn Wick: Chapter 3 — ParabellumUsSpider-Man: Far From HomeThe Comedy Movie of 2019The UpsideYesterdayThe HustleMen in Black: InternationalLong ShotLittle Good BoysVINNARE: Murder MysteryThe Action Movie of 2019VINNARE: Avengers: EndgameSpider-Man: Far From HomeCaptain MarvelJohn Wick: Chapter 3 — ParabellumShazam!Godzilla: King of the MonstersDark PhoenixFast & Furious Presents: Hobbs & ShawThe DRAMA Movie of 2019Once Upon a Time in... HollywoodRocketmanFive Feet ApartGlassUsTriple FrontierVINNARE: AfterExtremely Wicked, Shockingly Evil and VileThe Family Movie of 2019Toy Story 4The Lion KingVINNARE: AladdinThe Secret Life of Pets 2How to Train Your Dragon: The Hidden WorldThe Lego Movie 2: The Second PartPokémon Detective PikachuThe Angry Birds Movie 2The Male Movie Star of 2019VINNARE: Robert Downey Jr.

Trailer för T8: The First Eight

Feber.se - 25 Oct 19 kl. 17:00

Dokumentär om Quentin Tarantino Regissören Quentin Tarantino gjorde sig ett namn med filmerna Reservoir Dogs och Pulp Fiction. I dokumentären T8: The First Eight blickar man tillbaka på hans första åtta filmer och skådespelare som medverkat i dessa intervjuas. Dokumentären släpps den 3 december.

Once upon a time in Hollywood kan bli tv-serie

Feber.se - 06 Sep 19 kl. 17:40

Tarantino vill göra sin mastodontfilm ännu längre? Regissören Quentin Tarantino uppges vara sugen på att göra om sin senaste film Once upon a time in Hollywood till en tv-serie som till exempel skulle kunna sändas på Netflix eller någon av deras konkurrenter. Det är skådespelaren Brad Pitt, som i filmen spelade stuntmannen Cliff Booth, som uppgav för New York Times journalist Kyle Buchanan att Once upon a time in Hollywood eventuellt skulle kunna bli tv-serie.

Fatalt sanningssökande i sevärd parabel – Misantroperna på Folkteatern

Kulturbloggen - Igår: 04:49

foto Mats Bäcker Manus och regi: Jens Ohlin Scenografi och ljusdesign: Susanna Hedin Kostymdesign: Matilda Hyttsten Mask och perukdesign: Susanne Åberg Medverkande: Nina Haber, Amed Bozan, Sara Shirpey, Emma Österlöf, Susanna Hultman, Lena B Nilsson, Sara Wikström, Benjamin Moliner, Jonas Sjöqvist och Andrea Edwards Spelas till och med 23/4 2020 Urpremiär 15/2 på Folkteaterns Stora scen i Göteborg Underrubriken på dramat lyder “det farligaste som finns är att säga sanningen. Tänker att sanning långt ifrån alltid är ett absolut begrepp. Den kan vara relativ istället för entydig.

Teaterkritik: Vakten vid Rhen – vad händer när kriget flyttar in i våra vardagsrum?

Kulturbloggen - Igår: 12:03

Vakten vid Rhen Översättning: Klas Östergren Regi: Jenny Andreasson Scenografi och kostym: Marika Feinsilber Peruk och mask: Moa Hedberg, Melanie Åberg Koreografi: Catharina Allvin Ljus: Anna Wemmert Clausen Medverkande Anise – Mia Benson David – David Book Marthe – Rakel Benér Gajdusek Sara – Melinda Kinnaman Fanny – Marika Lindström Kurt – Alexej Manvelov Teck – Andreas Rothlin Svensson Bodo – Ira Lipsker/Alexander Jernberg Babette – Juni Helander/Kerstin Linden Joshua – Rufus Vårdstedt/Olle Frelin Sverigepremiär 22 februari 2020, Lilla scenen, Dramaten Vad händer om gästfria, trevliga människor som lever lugna liv utan större bråk plötsligt hamnar mitt i ett krig? Eller när detta krig hamnar mitt i deras vardagsrum? Vakten vid Rhen av den amerikanska dramatikern Lillian Hellman hade urpremiär 1941 i New York, inte så långt innan USA gick in i andra världskriget.

Fantasifull fullträff om okuvliga pionjärer – De Vågade på Teater Jaguar

Kulturbloggen - i förrgår: 23:46

foto Lina Ikse Manus: Louise Juliusson & Emil Klingvall Regi: Sara Klingvall Scenografi & kostym: Heidi Saikkonen Teknik & ljus: Torben Signelius Kulin Spelas på Teater Jaguar , Storgatan 3 i Göteborg till och med 3/4 2020 Premiär: 22/2 En collageföreställning vars främsta målgrupp utgörs av elever i mellanstadiet. Det är en rapsodisk hyllning till exceptionella människor, vars epokgörande insatser gjort outplånliga avtryck. Publiken kan med fördel tillgodogöra sig De vågade på olika nivåer, beroende på mognad och förkunskaper.

Lyssna: Peter Bjorn and John – Music

Kulturbloggen - 21 Feb 20 kl. 17:06

Peter Bjorn and John släppte 21 februari 2020 låten ”Music” – sista singeln innan albumsläppet 13 mars. Peter Bjorn and John släpper i dag låten ”Music” – sista singeln innan albumsläppet 13 mars Internationellt hyllade svenska bandet Peter Bjorn and John firar 20 år i år och släpper nytt album. Albumet, som har titeln ”Endless Dream”, släpps via INGRID den 13 mars och därefter åker bandet på stor USA-turné med start i Los Angeles.

Lyssna: The Confusions – Electric

Kulturbloggen - 21 Feb 20 kl. 17:04

The Confusions har släppt sina andra singel, Electric, från kommande albumet. Ett pressmail berättar: The Confusions firade nyligen 27 år som skivutgivare och med över 200 utgivna låtar (typ 20 album om det varit album) är de något av indie ikoner med publik över hela världen. Nyligen spelade de två set med över två timmar musik för en entusiastisk publik på Tonhallen i Sundsvall från hela sin karriär.

Lyssna: Ozzy Osbourne -Ordinary Man

Kulturbloggen - 21 Feb 20 kl. 17:01

​Nu har Ozzy Osbournes nya album “Ordinary Man” släppts, den 21 februari 2020. Ett pressmeddelande skriver: Nu är Ozzy Osbournes nya album “Ordinary Man” äntligen här – Ozzys första soloalbum på tio år. Albumet innehåller givetvis singlarna “Under The Graveyard”, ”Straight To Hell”, aktuella ”Ordinary Man” feat.

Lyssna: Slowgold – Aska

Kulturbloggen - 21 Feb 20 kl. 16:59

Slowgold släppte sitt sitt sjätte studioalbum Aska den 21 februari 2020. Ett album som handlar om att göra det som krävs för att lämna en plats som tidigare känts självklar. Att släppa taget om känslorna som bemöttes i förra albumet Mörkare.

Kinesiska ambassadens nya svepande attacker mot Gui Minhai

Kulturbloggen - 21 Feb 20 kl. 16:55

Kinesiska ambassaden kommer med fler svepande attacker mot Gui Minhai, skriver Svenska PEN, Svenska Författarförbundet, Svenska Förläggareföreningen och Journalistförbundet i ett pressmeddelande: I torsdags, 20 februari, publicerade Sveriges sex största dagstidningar gemensamt ett öppet brev till Kinas president Xi Jinping. Brevet undertecknades av 30 kulturchefer, förläggare, författare, journalister, jurister och Kinakännare som krävde att den svenske medborgaren, Gui Minhai, släpps fri och att den kinesiska ambassaden upphör med sina attacker mot yttrandefriheten i Sverige. På sin hemsida har ambassaden nu svarat.

Filmrecension: The Gentlemen

Kulturbloggen - 21 Feb 20 kl. 16:45

The Gentlemen Betyg 3 Svensk biopremiär 26 februari 2020 Regi Guy Ritchie I rollerna Matthew McConaughey, Colin Farrell, Hugh Grant, Charlie Hunnam och Michelle Dockery En rolig, underhållande, smart film med några riktigt duktiga stjärnskådespelare, men grymt bra musik. Att få se Michelle Dockery från Downton Abbey som en gangsterbruk är en behållning i sig. Att se Colin Farrell som en boxningstränare med socialt engagemang och Hugh Grant som undersökande journalist med baksluga tankar och Matthew McConaughey som maffiakungen som vill gå i pension – är redan de värt biopengarna.

Teaterkritik: Prydh på Playhouse Teater – samlivet skildras med behövlig ståndaktighet och eftertänksamhetens igenkännande skratt

Kulturbloggen - 20 Feb 20 kl. 11:22

Foto: Carl Thorborg Prydh Av Antony Neilson Regi Stefan Marling Översättning Bengt Ohlsson Musik Daniel Douhan Scenografi Pia Wiik Ljusdesign Kevin Wyn-Jones Ljuddesign Daniel Douhan Premiär den 19 februari 2020 på Playhouse Teater, Stockholm Att relationer inte är lätta, är inte svårt att först. De flesta av oss har haft en och annan relation som havererat och de som vi har kvar, får vi kämpa för. Kvällen premiär ger oss en aktuell insikt i hur komplicerat en intim relation kan vara och blir när man behöver problematisera allt.

Filmrecension: Min pappa Marianne – gripande, kärleksfull, sann historia

Kulturbloggen - 20 Feb 20 kl. 08:27

Min pappa Marianne Betyg 4 Svensk biopremiär 21 februari 2020 Regi Mårten Klingberg En varm och generös historia om modet att våga vara den man är. En historia fritt berättad efter Ester Roxbergs bok Min pappa Ann-Christine. När Hanna (Hedda Stiernstedt) återvänder till barndomsstaden Alingsås och sin trygga familj tror hon att inget har ändrats.

Rafflande och tankeväckande skådespel om olika världar – Avatarer på Masthuggsteatern

Kulturbloggen - 20 Feb 20 kl. 01:53

foto Lina Ikse Av: Gustav Tegby Regi: Peter Elmers Scenografi & kostymdesign: Råger Johansson Ljusdesign: Maria Ros Ljuddesign & komposition: Robin af Ekenstam Teknik: Philip Lithner I rollerna: Hans Brorson och Philip Lithner Spelas till och med 11/3 på Masthuggsteatern i Göteborg Premiär: 18/2 2020 Med stöd av Statens Kulturråd, Göteborgs Stad och Sensus Har ett ovillkorligt kriterium för god teaterkonst. Vill generellt sett bli uppfylld, få påfyllning. En känsla som kan infrias om nya tankar föds hos mig när dramatiska berättelser förmedlas.

Filmrecension: The Call of the Wild – Skriet från vildmarken

Kulturbloggen - 19 Feb 20 kl. 13:57

The Call of the Wild – Skriet från vildmarken Betyg 4 Svensk biopremiär 21 februari 2020 Regi Chris Sanders Jack Londons roman “Skriet från vildmarken” från 1903 är en klassiker. En stark berättelse om hunden Buck, en stor hund med stort hjärta som blir bortrövad från sitt kärleksfulla hem i varma Kalifornien och säljs för att bli en hårt arbetande slädhund i det iskalla Alaska. Han möter både onda och goda människor.

Tio nya namn väljs in i Swedish Music Hall of Fame i april

Kulturbloggen - 18 Feb 20 kl. 16:39

Efter ett års paus blir det nu ett nytt inval till Swedish Music Hall of Fame. Tio nya namn kommer att väljas in under ceremonin den 16 april på Slaktkyrkan i Stockholm, berättar ett pressmeddelande: 2020 års inval, sjätte i ordningen, till Swedish Music Hall of Fame kommer alltså att ske den 16 april på Slaktkyrkan i Slakthusområdet i Stockholm. Totalt kommer tio nya namn att väljas in och utöka den redan stora skaran av tidigare invalda.

Kulturbloggen - 18 Feb 20 kl. 16:36