Filmrecension: Once Upon A Time in Hollywood – Tarantino sviker

Kulturbloggen - 25 Aug 19 kl. 17:47

Once Upon A Time in Hollywood Betyg 2 Regi Quentin Tarantino I och omkring Los Angeles och Manson-familjen finns mycket historia och myter. Där bor, verkar och jobbar mycket av den skådespelar- och filmskapar-elit som resten av, åtminstone väst, världen beundrar. Men som ett mörkt moln på himmelen infiltrerade Manson flertalet av de fina festerna som tog plats där. Visserligen oönskad, men ändå för skräckinjagande för att skickas iväg. Fortsätt läs..

Once upon a time in Hollywood kan bli tv-serie

Feber.se - 06 Sep 19 kl. 17:40

Tarantino vill göra sin mastodontfilm ännu längre? Regissören Quentin Tarantino uppges vara sugen på att göra om sin senaste film Once upon a time in Hollywood till en tv-serie som till exempel skulle kunna sändas på Netflix eller någon av deras konkurrenter. Det är skådespelaren Brad Pitt, som i filmen spelade stuntmannen Cliff Booth, som uppgav för New York Times journalist Kyle Buchanan att Once upon a time in Hollywood eventuellt skulle kunna bli tv-serie.

Förlängd Once Upon a Time in Hollywood kan komma till Netflix

Feber.se - 09 Aug 19 kl. 16:20

Ungefär som Hateful Eight Quentin Tarantinos nya rulle Once Upon a Time in Hollywood har premiär nästa vecka, men Tarantino verkar redan ha planer att släppa en förlängd version filmen på Netflix. Informationen kommer från Kyle Buchanan från New York Times som skriver att Tarantino kommer ta bortklippt material från inspelningarna och peta in dessa i en ny version av filmen som ska släppas som en miniserie på Netflix. Detta vore inte helt orimligt då Tarantino gjorde detta med sin senaste film Hateful Eight, som tidigare i år släpptes på Netflix som en serie där runt 50 minuter bortklippt material hade petats in igen.

Två nya trailers för Once Upon a Time in Hollywood

Feber.se - 28 Jun 19 kl. 17:30

Tarantinos retrofilm om sommaren 1969 Här kommer hela två stycken nya trailers för för Quentin Tarantinos kommande film Once Upon a Time in Hollywood. Filmen handlar om skådespelaren Rick Dalton och stuntmannen Cliff Booth, spelade av Lenoardo DiCaprio respektive Brad Pitt, och utspelas under sommaren 1969 i Hollywood. Den sommaren hände det mycket i Kalifornien och bland annat var det då Charles Manson och hans "familj" begick de så kallade Manson-morden där bland andra skådespelaren Sharon Tate mördades.

Ny trailer för Once Upon A Time In Hollywood

Feber.se - 22 May 19 kl. 08:45

Biopremiär den 26 juli Den 26 juli är det premiär för Quentin Tarantinos nionde film Once Upon A Time In Hollywood och här får vi se en färsk trailer som visar lite mer vad den handlar om. Läs mer på länken nedan. www.

Så bra blir året filmfestival i Cannes

Nyhetspressen - 18 Apr 19 kl. 13:59

Elton John gästar franska rivieran tillsammans med ”Rocketman”, en färgstark musikal om den legendariske artisten som ung valp. ”Vi kommer att ställa ett piano på scenen, lovade Cannes filmfestivals konstnärlige ledare Thierry Frémaux när han presenterade årets festivalprogram. Däremot är det fortfarande osäkert om Quentin Tarantino dyker upp..

”Budgeten sviker de äldre men gynnar semesterfirarna”

Nyhetspressen - 10 Apr 19 kl. 14:35

”All politik handlar om prioritering. Men den politik som regering och stödpartier nu ger uttryck för är inte att ta ansvar för Sverige”, skriver Ella Bohlin..

Teasertrailer för Once Upon a Time in Hollywood

Feber.se - 20 Mar 19 kl. 13:09

Quentin Tarantinos nionde rulle En teasertrailer har släppts för Once Upon a Time in Hollywood där vi får träffa Rick Dalton och Cliff Booth, spelade av Lenoardo DiCaprio respektive Brad Pitt, som hänger i Hollywood under den smått turbulenta sommaren 1969. Once Upon a Time in Hollywood har premiär 9 augusti. Läs vidare och kommentera: https://feber.

Kulturbloggen - 14 timmar sedan

Kulturbloggen - 14 timmar sedan

Sverigepremiär av Belfast Girls, om en bortglömd del av kvinnohistorien, på Teater Tre

Kulturbloggen - 14 timmar sedan

Pjäsen Belfast Girls av den irländska dramatikern Jaki McCarrick skildrar en ofta bortglömd del av historieskrivningen: de många unga kvinnor som under Irlands stora potatissvält uppmanades att fly över havet till Australien. I november får pjäsen sin Sverigepremiär i Stockholm, producerad av BATALJ Scenkonst, berättar ett pressmeddelande. – Jag kände genast när jag hade läst manuset: den här historien måste berättas.

Filmrecension: Josefin & Florin

Josefin & Florin Betyg 3 Svensk biopremiär 20 september 2019 Regi: Ellen Fiske och Johanna Karlberg När singelmamman Josefin börjar tala med den unga killen Florin, som sitter utanför mataffären och tigger, anar hon inte vad som skall hända. Åtta månader senare gifter de sig, lyckligt nykära. Trots skillnader i ålder, nationalitet och kultur uppstår kärlek.

Filmrecension: Ad Astra – en yttre och en inre resa

Kulturbloggen - Igår: 18:37

Ad Astra Betyg 4 Regi James Gray Svensk biopremiär 20 september 2019 En mäktig rymdfilm med Brad Pitt som får beröm av många internationella filmkritiker för sin roll som astronauten Roy McBride som far till solsystemets yttersta gräns för att söka efter sin far, Clifford McBride (spelas mycket bra av Tommy Lee Jones). Clifford McBride skickades ut på uppdrag att leta efter former av intelligent liv i universum men har varit försvunnen i tre årtionden. Trots det storslagna perspektivet med rymdtemat är det en film som lika mycket handlar om nära relationer, det är en far-son-berättelse, som ibland blir lite för söt.

Drömpjäsen som blev till verklighet

Kulturbloggen - Igår: 16:18

Pygmalion i Signe Elvin-Nowaks händer är en berättelse om kvinnlig upprättelse och en kamp mot mansvälde och rådande maktelit. I Signes version av George Bernard Shaw’s klassiska verk lyfts det kvinnliga perspektivet. Pygmalion är ett klassiskt verk av dramatikern George Bernard Shaw som historiskt har både efterapats och omtolkats oräkneligt antal gånger, inte minst i filmiskt sammanhang.

Komplext sammansatta toner – Triple Amen av Ligthouse

Kulturbloggen - Igår: 15:01

foto Magnus Bergström Lighthouse Triple Amen 3 Inspelning: Spinroad Studios i Lindome 29-30/11 2018 av Pedro Ferreira Mixad av Peter Danemo Mastrad av David Carlsson Kopasetic Productions (med stöd av Svenska Kulturrådet) 54:21 Releasedatum: 13/9 2019 En debutskiva från en kvartett välrenommerade musiker i olika generationer. Har träffat dem var för sig och på sistone lyssnat på dem live i olika intressanta sammanhang. Oftast verkligen gillat vad jag hört, varför jag blev nyfiken på den nybildade konstellationen.

Imponerande enmansförställning – Dr Jekyll och Mr Hyde på Teater Jaguar

Kulturbloggen - i förrgår: 15:20

foto Lina Ikse Av och med Torben Sigelius Kulin Fritt efter Robert Louis Stevenson Regi: Viktoria Folkesson Scenografi & kostym: Thomas Pålsson Musik: Emil Klingvall Ljus: Thomas Pålsson & Torben Sigelius Kulin Teknik: My Persson Dramaturgi: Anna Berg Spelas på Teater Jaguar Storgatan 3 i Göteborg Premiär 14/9 2019 Spelas till och med 4/10 Åldersgräns: från 15 år Konstigt nog mitt första besök hos en frigrupp inriktad på den unga publiken med övervägande dagföreställningar. Teatern vars motto är att ta ungas tankar på allvar har existerat sedan 1987. De håller till i kvarter i Vasastan nära Hagakyrkan, i lokaler som tidigare varit flickskola.

Bokrecension: Lyktsken av Michael Ondaatje – ett krig som är över, men egentligen inte

Kulturbloggen - i förrgår: 06:59

LyktskenFörfattare: Michael OndaatjeÖversättning: Andreas Vesterlund Förlag: Natur&KulturUtgivningsdatum:2019.03.30 ISBN: 978-91-27-15930-3 En magisk upplevelse i barndomen kan lätt uppfattas annorlunda i fall man kommer i kontakt med den vid ett senare skede i livet.

Teaterkritik: Häxjakten på Dramaten – så stark, jag sitter som på nålar, fast jag vet hur det ska gå

Kulturbloggen - 15 Sep 19 kl. 20:59

Häxjakten Av Arthur Miller Översättning Pamela Jaskoviak Regi Alexander Mørk-Eidem Scenografi Erlend Birkeland Kostym Jenny Ljungberg Ljusdesign Ellen Ruge Musik Andreas Utnem Mask och peruk Susanne von Platen, Peter Westerberg Premiär 14 september 2019 på Elverket, Dramaten Föreställning som recenseras: 15 september 2019 Tre gastkramande timmar som skakar om mig. Regissören Alexander Mørk-Eidem har ännu en gång håller i rodret för en stark, enastående, berörande uppsättning som lär locka både en ung och en äldre publik och fylla salongen på Elverket. Föreställningen av Häxjakten är tre timmar, men tiden går svindlande fort och jag sitter som på nålar, fast jag vet hur det ska gå.

Habilt utan gastkramande tendenser – Lång dags färd mot natt på Göteborgs Stadsteater

Kulturbloggen - 14 Sep 19 kl. 23:41

foto Ola Kjelbye Manus: Eugene O´Neill Översättning: Sven Barthel Regi: Emil Graffman Scenografi och kostym: Julia Przedmojska Ljus: Tobias Hagström – Ståhl I rollerna: Claes Månsson, Anna Bjelkerud, Eric Ericson, Fredrik Evers och Josefin Ljungman. Spelas till och med 22/11 på stora scen på Göteborgs Stadsteater Premiär 13/9 2019 O´Neill, den mycket produktive 1900 tals -dramatikern, fick som bekant Nobelpriset i litteratur för kraften, ärligheten och den starka känslan i sina självständiga tragedier. Självbiografiskt modellerade familjetragedin Lång dags färd mot natt skrevs några år senare, gavs när det skänktes till Dramaten (som ofta och med omsorg, enligt dramatikern, satt upp hans verk), förbehållet att spelas först tjugofem år efter hans död.

Teaterkritik: Barnen – Explosivt om livet efter katastrofen

Kulturbloggen - 14 Sep 19 kl. 20:03

Barnen Riksteatern Regi: Karin Enberg Scenografi och kostym: Lotta Nilsson Komposition och ljudbild: Daniel Fagerström Maskdesign: Anna Olofson Ljusdesign: Peter Stockhaus Översättning: Kerstin Gustafsson Medverkande: Agneta Ahlin, Astrid Assef, Per Burell. Efter katastrofen är ingenting sig likt. Relationer sätts på spel och minnen från förr kommer åter upp till ytan.

Lyssna/Titta: Neil Young – Rainbow of Colors

Kulturbloggen - 13 Sep 19 kl. 19:25

Neil Young har släppt en nu sång: “Rainbow of Colors”.

Omväxlande nydanande tonsättningar – I kväll har himlen ingen skrud av IMAGO

Kulturbloggen - 13 Sep 19 kl. 12:34

Omslag Fanny Petersen IMAGO I kväll har himlen ingen skrud 4 Inspelad 2018 på Dalbacka Studios i Piteå av Evelina Kyrk Mix och mastering: Frida Claeson Johansson på Svenska Grammofonstudion BD Pop / DigiNorth Releasedatum: 13/9 2019 34:06 Karin Boyes tidlösa författarskap har fått en renässans senaste decenniet, vilket inkluderar intresset för hennes persona. Hon är en av nyckelpersonerna i praktverket om ikoniska tidskriften/ förlaget Spektrum (boken finns i min ägo). Har med stor behållning läst en s.

Filmrecension: High Life – en besvikelse, tyvärr

Kulturbloggen - 13 Sep 19 kl. 11:04

High Life Betyg 2 Svensk biopremiär 20 september 2019 Regi Claire Denis Ett tiotal mördare och grova brottslingar har sluppit undan dödsstraff i utbyte mot att delta i en rymdfärd. De har gått med på att skickas ut i rymden för att ta sig igenom ett svart hål och på så sätt hjälpa vetenskapen. De flyger nästan i ljusets hastighet, vilket gör att tiden nästan står still för dem, de åldras inte alls i samma takt om människor på jorden.