Filmrecension: Pavarotti – ett måste för alla som älskade Pavarotti

Kulturbloggen - 23 Oct 19 kl. 17:39

Pavarotti Betyg 4 Svensk biopremiär 1 november 2019 Regi Ron Howard Att filmen är ett måste för alla som älskade Pavarotti är självklart. Om den är ett måste för opera-älskare är en annan sak. Den stora tenoren och operasångaren Luciano Pavarotti utmanade den traditionella operapubliken under sin livstid då han ställde sig på samma scen som rock- och popartister. Vilket inte uppskattades i alla läger. Fortsätt läs..

Älskade Snape

Bokbloggar - 08 Jul 20 kl. 11:07

Som vi älskade varandra

Bokbloggar - 28 Jun 20 kl. 14:11

Vår älskade

Bokbloggar - 28 Feb 20 kl. 10:49

Älskade barn (2019)

Bokbloggar - 18 Oct 19 kl. 10:00

Hösten är bara runt hörnet

Foki - 07 Sep 19 kl. 19:05

Älskade älskade älskade cybervänner, ♥ Vad den här sommaren har gått fort, vad tiden har gått fort. Det har inte varit min intension att inte blogga på TRE veckor.

Filmrecension: Översättarna – en riktig känga åt den kommersiella litteraturen, spännande och rolig

Kulturbloggen - 1 timme sedan

Översättarna Betyg 4 Svensk biopremiär 17 juli 2020 Regi Régis Roinsard I rollerna: Olga Kurylenko (Quantum of Solace, The Room), Sidse Babett Knudsen (Borgen, The Duke of Burgundy, Westworld) och Lambert Wilson (Jacques – Havets utforskare). Filmen ger en rejäl spark åt kommersialiseringen av litteraturen, där ger en riktig känga åt förlagsvärlden och samtidigt är den spännande med överraskande vändningar, en thriller där du troligen inte kan räkna ut vem som är boven. Och ganska rolig också, men en hel del drift av dagens kulturelit.

Filmrecension: Mjölkkriget – en fantastisk berättelse om den lilla människan kamp för frihet mot kooperativet

Kulturbloggen - Igår: 19:19

Mjölkkriget Betyg 4 Svensk biopremiär 17 juli 2020 Originaltitel: The County/Héraðið Regi och manus: Grímur Hákonarson I rollerna: Arndís Hrönn Egilsdóttir, Hinrik Ólafsson, Sigurður Sigurjónsson, Hannes Óli Ágústsson, Ragnhildur Gísladóttir, Sveinn Ólafur Gunnarsson, Jens Albinus Jag fullkomligt älskar den här filmen och dess karaktärer och i synnerhet huvudpersonen, den viljestarka, upproriska mjölkbonden Inga (Arndís Hrönn Egilsdóttir). Inga är en medelålders kvinna, inte tvålfager och inte smal och som en älva och långt ifrån skör som en porslinsfigur. Hon är rakt på, ärlig och vad som kan en del kan vilja använda det rätt konstiga ordet manhaftig.

Förunderliga klanger och storartad sång – Sing Me The News av Lena Swanberg

Kulturbloggen - 11 Jul 20 kl. 00:08

Per Kristiansen pk-foto Lena Swanberg Sing Me The News 5 Inspelad och mixad av Göran Petersson i Brus & knaster mobila studio och Studio Gul i Sundbyberg 2018-2019 plus somliga pålägg i Banjou studio Ekerö Producerad av Lena Swanberg & Göran Petersson (fyra spår co-producerade med Richard Krantz) Lobjär Recordings (egen utgivning med stöd från Statens Kulturråd) 50:21 Releasedatum: 27/5 2020 Jag känner främst till henne genom intryck hon gjort, live och på skiva som vokalist i storband ledda av Ann-Sofi Söderqvist. Den Stockholmsbaserade sångerskan och kompositören växte upp i Hälsingland. Tidigt i barndomen började hon spela fiol.

Kulturbloggen - 08 Jul 20 kl. 13:16

Kulturbloggen - 08 Jul 20 kl. 12:58