Filmrecension: Polaroid – Förutsägbart men med en twist

Kulturbloggen - 16 Jul 19 kl. 23:08

Polaroid Betyg 3 Svensk biopremiär 19 juli 2019 Direktör Lars Klevberg Medverkande Kathryn Prescott, Tyler Young, Samantha Logan Keenan Tracey och Priscilla Quintana. Från producenterna av The Ring och The Grudge kommer den djärva nya visionen inom skräck – Polaroid.  Filmen är baserat på den prisbelönta kortfilmen av Lars Klevberg från 2014 med samma namn. Distributionen för filmen Polaroid sköts upp på grund av Harvey Weinstein-skandalen. Fortsätt läs..

Filmrecension: Jag kommer hem igen till jul – nja vi har sett det förut

Kulturbloggen - 31 Oct 19 kl. 19:01

Jag kommer hem igen till jul Betyg 2 Svensk biopremiär 8 november 2019 Regi Ella Lemhagen I rollerna Peter Jöback, Suzanne Reuter, Johannes Bah Kuhnke, Jennie Silfverhjelm och Loa Falkman En lång rad av de stora svenska skådespelarnamnen och en del bra musik om du gillar Peter Jöback – men det räcker inte. Det är en berättelse vi hört i många varianter tidigare. En världsstjärna, Simon (spelas av Peter Jöback) kommer till snöigt svenskt landskap för att fira jul.

Gör riktiga polaroidbilder med Polaroid Lab

Feber.se - 10 Sep 19 kl. 20:40

Är detta den konstigaste fotoskrivaren någonsin? Ibland kan det vara kul att skriva ut sina mobilbilder i fysiskt format och därför har det de senaste åren dykt upp ett gäng med fotoskrivare anpassade för det på marknaden. Det klassiska fotoföretaget Polaroid kommer nu med en egen fotoskrivare som man kallar för Polaroid Lab, en skrivare som riktar sig till dem som saknar de klassiska polaroidbilderna.

Polaroid släpper Stranger Things-kamera

Feber.se - 06 May 19 kl. 15:30

Netflix och Polaroid i nytt samarbete Kameratillverkaren Polaroid har inlett ett samarbete med Netflix vilket har resulterat i i en polaroid-kamera med Stranger Things-tema som ni kan kolla in på bilden här ovanför. Förutom själva kameran släpper även Polaroid fotopapper till kameran vars kanter är försedda med mönster, motiv och symboler som förekommer i Netflix tv-serie Stranger Things. Stranger Things-kameran har tagit sitt utseende från Polaroids klassiska insta-kamera OneStep som företaget släppte 1977.

Nej, det är fortfarande inte lönespridning som ökat inkomstskillnaderna i Sverige

Nyhetspressen - 22 Mar 19 kl. 07:16

I början av varje år finns ett antal händelser som förutsägbart skapar rubriker kring de ökande inkomstklyftorna i samhället. En är Oxfams rapport om hur många av världens rikaste miljardärer som äger lika mycket som den fattigaste hälften av världens befolkning som traditions enligt publiceras i samband med WEF-mötet i Davos (som jag tidigare år kommenterat här). En annan är den lika traditionella årliga publiceringen av LOs rapport om den svenska ”makteliten”.

Mattias Andersson tar plats som en av de mest spännande svenska dramatikerna

Kulturbloggen - Igår: 16:25

Mattias Andersson träder in i sin nya roll som teaterchef för Dramaten från och med den 1 mars 2020. Han har dock redan gjort en riktig rivstart i sin roll som regissör och dramatiker på Dramaten med Dramatenpremiär av två fascinerande, starka, tankeväckande föreställningar: Determinism och Vi som fick leva om våra liv. Den sistnämnda hade urpremiär i Göteborg på Backa teater i oktober 2019.

Filmrecension: 1917 – en lysande skildring av krigets vanvett

Kulturbloggen - Igår: 15:07

1917 Betyg 4 Svensk biopremiär 31 januari 2020 Regi Sam Mendes (Skyfall, Spectre) I rollerna George McKay, Dean-Charles Chapman, Colin Firth, Mark Strong, Benedict Cumberbatch En lysande skildring av krigets vanvett och om hur människor kan överleva i denna dårskap. Det är en skickligt genomförd anti-krigs-film där huvudpersonernas uppdrag är att förhindra en attack – till skillnad så många krigsfilmer som skildrar så kallade hjältar som lyckas döda fiender. I denna film handlar det om ett uppdrag att förhindra en storslakt av soldater.

Filmrecension: Color out of Space – inte ens Nicolas Cage kan rädda filmen

Kulturbloggen - Igår: 14:19

Color out of Space Betyg 1 Svensk biopremiär 24 januari 2020 Regi Richard Stanley Nicolas Cage kan vara hur bra skådespelare som helst men den här filmen kan han inte rädda. När en meteorit ramlar ner i familjen Gardners trädgård förvandlas familjens liv. Plötsligt börjar vackra växter slå ut och träden grönskar.

Intensiv saxofon tar överhand – Peace Of Mind av Martina Almgren

Kulturbloggen - 22 Jan 20 kl. 01:21

Coverart Kaja Nilsson Martina Almgren Peace Of Mind 3 Inspelad och mixad av Janne Hansson i Atlantis studio i februari 2019 Mastrad av Henric Alsér i Svenska Grammofonstudion Producerat av Oh Yeah Records Oh Yeah Records 45:41 Releasedatum: 6/9 2019 Har sett Martina Almgren spela i Ystad och Falkenberg, Göteborg och Mölndal. Kanske på någon mer ort jag inte kommer på just nu. Hon är en ekonomisk trumslagare, lägger på stämningar genom att hushålla med rytmisk tillförsel.

Bildgalleri: Hu på Pustervik

Kulturbloggen - 21 Jan 20 kl. 22:55

The HU, Mongoliets rockfenomen är tillbaka i Sverige. Denna gång på Pustervik. The HU slog ner som en bomb 2018 och vi blev helt nockade, Detta var något helt eget.

Filmrecension: A Hidden life – förunderligt, unikt, vackert, poetiskt, förunderligt, berörande, starkt, sorgligt och viktigt

Kulturbloggen - 21 Jan 20 kl. 18:39

A Hidden life Betyg 3 Svensk biopremiär 31 januari 2020 Regi Terrence Malick I rollerna Matthias Schoenaerts, Bruno Ganz, Michael Nyqvist Filmen är ca 2 tim 54 min Bildmässigt, ljudmässigt och berättarmässigt är det mästerligt. Något av de mest förunderliga, unika, vackra, poetiska, förunderliga, mest berörande, starka, sorgliga och viktiga som gjorts på film på länge. Regissören Terrence Malick har ett bildspråk som är helt unikt.

Filmrecension: Dolittle – en stor besvikelse

Kulturbloggen - 21 Jan 20 kl. 17:21

Dolittle Betyg 1 Svensk biopremiär 24 januari 2020 Regi Stephen Gaghan I rollerna: Robert Downey Jr, Antonio Banderas, Michael Sheen, Jim Broadbent, Jessie Buckley, Harry Collett, Rami Malek, Octavia Spencer, Kumail Nanjiani, John Cena, Marion Cotillard, Tom Holland, Selena Gomez, Ralph Fiennes, Emma Thompson. m fl. Censur Barntillåten i vuxens sällskap (annars 7 år) Jag älskade filmen Dr Dolittle som kom 1998 med Eddie Murphy i rollen som läkare som av en händelse plötsligt återfår gåvan han hade som barn; att kunna tala med djur.

Storslam för Levan Akin och And Then We Danced

Kulturbloggen - 20 Jan 20 kl. 21:14

Glam och gala och massor av bra film som ska belönas. Kulturbloggen bloggar direkt från prestigefyllda Guldbaggegalan. Levan Akin tilldelas priset för bästa manus.

Filmrecension: Thalasso – eller hur Houellebecq och Depardieu hittade meningen med livet igen

Kulturbloggen - 20 Jan 20 kl. 18:49

Thalasso – eller hur Houellebecq och Depardieu hittade meningen med livet igen Betyg 3 Svensk biopremiär 31 januari 2020 Regi Guillaume Nicloux Michel Houellebecq är en författare som vågar bryta mönster och vågar ifrågasätta saker. I många ögon är han kontroversiell. Jag tycker han är både rolig och modig – och framför allt tror jag den gör ett misstag som tar honom på orden.

Filmrecension: Unga kvinnor

Kulturbloggen - 20 Jan 20 kl. 17:31

Unga kvinnor Betyg 3 Svensk biopremiär 24 januari 2020 Regi och manus Greta Gerwig I rollerna Saoirse Ronan, Emma Watson, Florence Pugh, Laura Dern, Timothée Chalamet, James Norton, Meryl Streep med flera Jag har lite svårt för filmer där en lång rad av karaktärerna är fina människor, charmiga och ganska rättrådiga och goda. Så jag borde vara allergisk mot den här storslagna berättelsen om fyra systrar som växer upp under senare hälften av 1800-talet i en tid då kvinnor inte har många rättigheter. De fyra unga kvinnorna växer upp under relativt enkla förhållanden och deras pappa är iväg och krigar i det amerikanska inbördeskriget för att befria slavar.

Överraskande vinnare på attitydmaxad gala – P3 Guld

Kulturbloggen - 19 Jan 20 kl. 22:01

Snoh Alegra – foto Mattias Ahlm/ Sveriges Radio Krönika om P3 Guld Partille Arena 18/1 2020 (direktsändes i SVT och P3? Att branschen hajpar galan är ett obestridligt faktum. Den som ska vara till för de artister/ grupper som under året varit populärast i Riksradions ungdomskanal och samtidigt spegla det inhemska utbudet.

Teaterkritik: Determinism på Dramaten – realism och symbolism möts i en stark skildring av vår tid

Kulturbloggen - 19 Jan 20 kl. 11:59

Determinism Av och i regi av: Mattias Andersson Musik: Anna Sóley Tryggvadóttir Scenografi och kostym: Julia Przedmojska Peruk och mask: Nathalie Pujol Ljusdesign: Charlie Åström Medverkande: Evin Ahmad, Thérèse Brunnander, Hannes Meidal och Alexanders Salzberger Premiär på Lilla scenen, Dramaten 18 januari 2020 Är allt i livet förbestämt eller har vi en egen vilja? Hur mycket kan vi påverka, egentligen? Mattias Andersson tar upp dessa frågor i pjäsen Determinism.

Tankar om ”Medan isen smälter” på Nordiska museet

Kulturbloggen - 19 Jan 20 kl. 11:22

Foto Camilla Andersen – Nordiska museet Det är en vacker isblockliknande ingång med ett vitt och blått sken som välkomnar en in i utställningen om Arktis, som just nu visas på Nordiska Museet. Det ser kallt ut, isigt, kyligt, vilket är ironiskt eftersom problemet som Arktis och isen tampas med är det exakt motsatta. Uppvärmningen som gör att – precis som namnet avslöjar – isen smälter.

Vinnarna P3 Guld 2020

Kulturbloggen - 19 Jan 20 kl. 02:50

Alla vinnare som var på plats i Partille arena – foto Mattias Ahlm/ Sveriges Radio P3 Guld Partille arena 18/1 2020 Under lördagskvällen direktsändes galan i SVT och P3. Följde livesändningen gjorde en publik på uppskattningsvis 4 000 personer, inklusive undertecknad. Mest framgångsrik kan Molly Sandén koras till som segrade i två tunga kategorier, nämligen Guldmicken för årets liveakt samt för Årets pop.

Teaterkritik: Pappa, make och krigsförbrytare – en viktig pjäs om människans naivitet

Kulturbloggen - 18 Jan 20 kl. 10:02

Riksteatern Medverkande Danjin Malinovic Fikret Çeşmeli Konstnärligt team Av: Danjin Malinovic Regi: Michael Cocke Scenografi och kostym: Katrin Brännström Musik: Fikret Çeşmeli Ljusdesign: Patrik Nystrand Maskdesign: Eva Rizell Hur kan en vanlig pappa som har allt man kan tänka sig – barn familj vänner och framgång – förvandlas till nåt annat, någon som använder farliga vapen och som attackerar oskyldiga människor? Hur kan ett liv ta en så drastisk vändning? Manusförfattaren och huvudrollsinnehavaren Danjin Malinovic har efter intervjuer med en krigsförbrytare från forna Jugoslavien dömd för massmord och tortyr omvandlat orden till teater.