Kulturbloggen - 19 Sep 19 kl. 18:33

Rambo: Last Blood Betyg 3 Svensk biopremiär 20 september 2019 Regi Adrian Grünberg I rollerna Sylvester Stallone, Paz Vega, Sergio Peris-Mencheta. Det är nästan fyrtio år sedan den första Rambofilmen kom och tio år sedan den senaste av dessa actionfilmer. Han är sig lik bara mer väderbiten, lika karg och lika stark och tuff. Något mästerverk är det förstås inte. Fortsätt läs..

Trailer för Blood Machines

Feber.se - 24 Sep 19 kl. 08:00

Blade runners jagar en artificiell intelligens Här kommer trailern till den ny scifi-rullen Blood Machines som handlar om en artificiell intelligens som flyr från sitt skepp och därefter blir något slags intergalaktiskt spöke. AI:n verkar dock vara saknad på sitt skepp och därför skickas två prisjägare ut för att leta upp henne. Filmen har precis börjat visas på divers filmfestivaler runt om i landet men när den har allmän premiär finns det än så länge inga uppgifter om.

Ny teaser för Rambo: Last Blood

Feber.se - 18 Sep 19 kl. 08:51

En lugn och stillsam sådan En ny teaser har släppts för den kommande filmen Rambo: Last Blood och i den får vi se den lugnare sidan av filmen som visar hur John Rambo tillbringar en lugn eftermiddag. Haha, nej, nu ljög vi. Det skjuts och är ashetsigt.

Rambo: Last Blood – Trailer

GeekAlerts - 21 Aug 19 kl. 16:08

This new Rambo: Last Blood Trailer looks like it would have been a better fit as a teaser trailer, as it begins by mirroring the current John Rambo with the one from 34 years ago. Perhaps it should have been swapped with the official Teaser [...

Ny trailer för Rambo: Last Blood

Feber.se - 21 Aug 19 kl. 09:40

40 år senare Den 20 september är det dags för den sista sagan i Rambo-serien - Rambo: Last Blood. Det är då nästan 40 år sedan den första filmen hade premiär och i denna ska John Rambo rädda en kompis dotter från en mexikansk kartell. Läs vidare och kommentera: https://feber.

Filmrecension: Maleficent 2: Ondskans härskarinna

Maleficent 2: Ondskans härskarinna Betyg 4 Svensk biopremiär 16 oktober 2019 Tillåten från 11 år Längd 1 timme och 58 minuter och visas i 3D och 2D med engelskt tal I rollerna: Angelina Jolie, Elle Fanning, Michelle Pfeiffer, Chiwetel Ejiofor, Sam Riley, Harris Dickinson, Imelda Staunton, Lesley Manville, Juno Temple m.fl. Har du undrat hur det går för karaktärerna i den första Maleficient-filmen får du nu en del svar i en mycket välgjord film, många duktiga skådespelare, grafiken är fantastisk och kostymerna är otroliga.

Filmrecension: Tills Frank skiljer oss åt

Tills Frank skiljer oss åt Betyg 3 Svensk biopremiär 18 oktober 2019 Regi Leif Lindblom Manusförfattare Peter Magnusson En rolig, varm, söt, lite fjantig men ändå godkänd svensk komedi. Ni vet hur svenska komedier ofta är: med stereotyper till karaktärer, överdrivna. När det är en bra komedi kan man både skratta hejdlöst och känna igen saker från det verkliga livet, fast i komisk form.

Max von Sydow tilldelas Stockholm Lifetime Achievement Award 2019 av Stockholms filmfestival

Max von Sydow tilldelas Stockholm Lifetime Achievement Award 2019, berättar ett pressmeddelande: Max von Sydow är en av världens mest prominenta skådespelare genom tiderna. Han är dessutom Stockholms filmfestivals tidigare hedersordförande. I år tilldelas den 90-åriga skådespelaren Stockholm Lifetime Achievement Award 2019, vars livsverk förändrat filmkonsten genom hans ikoniska och mångfacetterade roller.

Premiär på Folkteatern i Göteborg för Madame Bovary

Ny dramatisering av Madame Bovary får premiär på Folkteatern Göteborg den 26 oktober. Foto: Jonatan Fernström. Den 26 oktober är det premiär för Madame Bovary på Folkteatern i Göteborg i regi av Frida Röhl.

Stockholms Internationella Poesifestival arrangeras på Konstakademien

Kulturbloggen - Igår: 21:25

Raúl Zurita. Foto av Pepe Torres Stockholms Internationella Poesifestival arrangeras i år på Konstakademien den 15 och 16 november. Ett pressmeddelande: Några av vår tids mest intressanta poeter kommer till Sverige för att i fängslande uppläsningar och inspirerande samtal undersöka människans största längtan: att hitta hem.

Crossover-jazz med åtskilliga pärlor – Places And Dreams av Hannah Svensson

Kulturbloggen - i förrgår: 11:21

Hannah Svensson Places And Dreams 4 Inspelad maj 2019 i Nilento Studios i Kållered Inspelning, mix och master: Lars Nilsson Producent: Lars Nilsson Nilento records 51:25 Releasedatum: 11/10 2019 Hur kommer det sig att nyinspelad musik känns igen? Jo, majoriteten låtar har jag hört live, i vissa fall vid flera tillfällen. Har nog sammanlagt hört sångerskan Hannah Svensson ett tvåsiffrigt antal gånger (flera gånger recenserat), recenserade föregående skivan Pictures In Mind och gjorde intervju för Orkesterjournalen med anledning av Falkenbergs Jazzdagar.

Krönika

Kulturbloggen - 12 Oct 19 kl. 14:23

Vägvinnande samarbete över gränser – Båten av RIM

Kulturbloggen - 10 Oct 19 kl. 12:20

foto Nadia Caroline Andersen RIM Båten 5 Inspelning och mixning: Petter Berndalen i Playing With Music Studio, Stockholm Master: Claes Persson CRP Mastering, Segeltorp Producent: Petter Berndalen och RIM Playing With Music 37:22 Releasedatum: 10/10 2019 Har besökt många festivaler, men aldrig någon spelmansstämma eller festival inriktad på folkmusik, även om jag på samma biljett sett Fläskkvartetten feat Freddie Wadling, Groupa och Hedningarna. Renodlad fiolmusik med polskor och dylikt är generellt sett inte min grej. Krävs något mer för att göra mig upphetsad.

Becketts I väntan på Godot har premiär på Dramaten 24 oktober

Kulturbloggen - 09 Oct 19 kl. 13:00

Repetitionsbild. I väntan på Godot/Johan Ulveson och Jonas Karlsson. Dramaten.

Filmrecension: Gemini Man

Kulturbloggen - 08 Oct 19 kl. 14:38

Gemini Man Betyg 3 Svensk biopremiär 11 oktober 2019 Regi Ang Lee Om du gillar motorcykeljakter där förarna klarar av de mest häpnadsväckande, livsfarliga, momenten – ja då är det här absolut en film för dig. Regissören Ang Lee är en av de skickligaste actionregissörerna. Den versionen jag såg var i 3D+, som är ett spännande 3D-format där 60 3D-bilder visas per sekund som är framtagen från ett original med 120 bilder per sekund.