Filmrecension: Rocketman – det surrar om Oscarsnomineringar kring den här filmen

Kulturbloggen - 24 May 19 kl. 13:58

Rocketman Betyg 5 Svensk biopremiär 29 maj 2019 Regi Dexter Fletcher Längd 2 tim 1 min Censur Barntillåten i vuxens sällskap (annars 7 år) I rollerna: Taron Egerton, Jamie Bell, Bryce Dallas Howard, Richard Madden m fl. De bästa biografiska filmerna är de som både upplevs som ärliga dramatiseringar av personen som skildras och samtidigt berättar något om livet eller samhället och som berör många. Med Rocketman, som handlar om den legendariska popstjärnan Elton Johns liv, lyckas filmskaparen väva ett enastående mästerverk. I huvudrollen som Elton ser vi en imponerande trovärdig Taron Egerton. Fortsätt läs..

Filmrecension: Judy vacker, sorglig, berörande, stark

Kulturbloggen - 04 Sep 19 kl. 17:40

Judy Betyg 4 Svensk biopremiär 11 oktober 2019 Regi Rupert Goold Det surrar om Oscarsnominering kring den här filmen och i synnerhet om Renée Zellwegers rollprestation där hon spelar den legendariska sångerskan Judy Garland. En vacker film, en sorglig film, en berörande film, en stark film. I år är det femtio år sedan Judy Garland dog, endast 47 år gammal.

Dexter Fletcher tar över Sherlock Holmes 3 efter Guy Ritchie

Feber.se - 12 Jul 19 kl. 12:30

Regissörrockad! Det verkar inte som att Guy Ritchie kan, eller vill, göra en tredje Sherlock Holmes-film. Det har nu blivit känt att Warner Bros har anlitat Rocketman-regissören Dexter Fletcher för att styra och ställa under produktionen av Sherlock Holmes 3.

Trailer för Rocketman

Feber.se - 22 Feb 19 kl. 15:45

Taron Egerton är Elton John En ordentlig trailer för Rocketman har släppts där vi får se Taron Egerton, känd från bland annat Kingsman-filmerna, som förvandlas till Elton John. I filmen får vi följa Eltons resa från okänd musikentusiast till legend. Filmen regisseras av Dexter Fletcher som tidigare levererat Bohemian Rhapsody, även om Bryan Singer fick all credd för filmen, och medverkar gör bland annat Richard Madden, Bryce Dallas Howard, Tate Donovan och Stephen Graham.

Barnen och koreografin avgörande ingredienser i gedigen musikal – Oliver på GöteborgsOperan

foton Lennart Sjöberg Text och musik: Lionel Bart (baserad på roman av Charles Dickens) Översättning: Ulricha Johnson Regi och koreografi: Fredrik Benke Rydman Medregissör: Victoria Brattström Musikaliskt ansvarig och dirigent: Björn Dobbelaere Dirigenter: Susanne Vibaeck Svanekier, Martin Nagashima Toft Scenografi: Frida Arvidsson Kostymdesign: Lehna Edvall Ljusdesign: Tobias Hallgren Premiär 14/9 2019 på GöteborgsOperans Stora scen (recension från föreställning nr 2 20/9) Spelas till och med 26/4 2020 Av den stora skaran barn som genomgått ettårig “Oliver-skola” utkristalliserades 69 stycken uppdelade i tre arbetslag, rekord för antalet barn på denna scen, individer som med liv och lust ville befinna sig i rampljuset. Skulle tippa att de har en snittålder på 10-11 år. Truppen jag ser är fenomenal, har precis den fullkomliga närvaro som Benke Rydman eftersträvat.

Här är de 16 nominerade till Music Moves Europe Talent Awards 2020 – däribland svenska stjärnskottet Anna Leone

Kulturbloggen - Igår: 22:45

Anna Leone (foto: Mica Elig) I samband med Reeperbahn Festival i Hamburg presenterades under fredagskvällen den 20 september 2019 vilka 16 artister som är nominerade till Music Moves Europe Talent Awards 2020. Detta årliga EU-pris för samtida popmusik lyfter fram nya artister som representerar ”dagens och morgondagens europeiska sound”. Ett pressmeddelande: Utifrån detta kommer en internationell jury att välja ut åtta stycken vinnare.

Regeringen vill underlätta för svenska museer att låna in kulturföremål från utlandet

Kulturbloggen - Igår: 19:23

Regeringen vill underlätta för svenska museer att låna in kulturföremål från utlandet. Därför har regeringen beslutat att tillsätta en utredning om att införa en ny lag som gör det möjligt att ge statliga garantier att inlånade utländska kulturföremål skyddas mot processuella åtgärder. Ett pressmeddelande: För svenska museer är inlån av utländska kulturföremål en viktig del av verksamheten.

Filmrecension: Om det oändliga – ett mästerverk om mänsklighetens tillvaro på gott och ont, i smått och stort

Kulturbloggen - Igår: 16:25

Om det oändliga Betyg 5 Svensk biopremiär den 15 november 2019 Regi Roy Andersson Filmlängd 76 min Ett mästerverk om mänsklighetens tillvaro. Om det lilla och det stora, med humor och konstnärlig fingertoppskänsla. Frågan är om inte Roy Andersson är den största svenska filmregissören genom tiderna.

Lyssna: Leonard Cohen – The Goald

Kulturbloggen - Igår: 15:44

Leonard Cohens röst lever vidare. Den 22 november släpps albumet “Thanks For The Dance” som är en fortsättning av Leonard Cohens sista verk. Ett pressmeddelande berättar: Sju månader efter sin fars bortgång sökte Cohens son, Adam Cohen, sig till det ombyggda garaget längre ner på deras gata för att lyssna igenom påbörjade låtar och vara nära sin fars röst.

Filmrecension: Beats – magiskt och hotfullt, vackert och fult – allt på en gång

Kulturbloggen - Igår: 08:22

Beats Betyg 4 Svensk biopremiär 20 september 2019 Regi Brian Welsh En elektrifierande film om den elektriska musikscenen, om att vara ung och vilja göra uppror och om kärlek till musiken. Snyggt fotograferad i svartvitt. Fotot gör att det känns äkta, som om vi är med där det händer då rave var hett och drog i många ungdomar.

Kulturbloggen - Igår: 07:19

Kulturbloggen - i förrgår: 19:03

Kulturbloggen - i förrgår: 18:39