Filmrecension: Rocketman – det surrar om Oscarsnomineringar kring den här filmen

Kulturbloggen - 24 May 19 kl. 13:58

Rocketman Betyg 5 Svensk biopremiär 29 maj 2019 Regi Dexter Fletcher Längd 2 tim 1 min Censur Barntillåten i vuxens sällskap (annars 7 år) I rollerna: Taron Egerton, Jamie Bell, Bryce Dallas Howard, Richard Madden m fl. De bästa biografiska filmerna är de som både upplevs som ärliga dramatiseringar av personen som skildras och samtidigt berättar något om livet eller samhället och som berör många. Med Rocketman, som handlar om den legendariska popstjärnan Elton Johns liv, lyckas filmskaparen väva ett enastående mästerverk. I huvudrollen som Elton ser vi en imponerande trovärdig Taron Egerton. Fortsätt läs..

Trailer för Rocketman

Feber.se - 22 Feb 19 kl. 15:45

Taron Egerton är Elton John En ordentlig trailer för Rocketman har släppts där vi får se Taron Egerton, känd från bland annat Kingsman-filmerna, som förvandlas till Elton John. I filmen får vi följa Eltons resa från okänd musikentusiast till legend. Filmen regisseras av Dexter Fletcher som tidigare levererat Bohemian Rhapsody, även om Bryan Singer fick all credd för filmen, och medverkar gör bland annat Richard Madden, Bryce Dallas Howard, Tate Donovan och Stephen Graham.

Poster för Rocketman

Feber.se - 20 Feb 19 kl. 19:20

Spelfilmen om Elton John Den 31 maj har filmen Rocketman premiär och i den får vi se skådespelaren Taron Egerton iklä sig rollen som Elton John. Nu har man släppt postern för filmen och ett tillhörande klipp som ni kan beskåda nedan. geektyrant.

Därför fick filmen om Kalmar Nyckel premiär just i Kalmar

Nyhetspressen - 07 Jan 19 kl. 19:14

I kväll visar SVT filmen om skeppet Kalmar Nyckel, som döptes efter Kalmar slott och seglade till Nordamerika för att grunda en svensk koloni. Men filmen hade världspremiär i Kalmar, för drygt ett år sedan..

Bildgalleri: Gojira på Gröna Lund

Kulturbloggen - 9 timmar sedan

Gojira på Gröna Lund, Stockholm 25 juni 2019 Publik: 5.800 Det franska hårdrockbandet Gojira spelade på Gröna Lund i Stockholm på tisdagskvällen. Det progressive/death metal-bandet från Bayonne bjöd på en explosiv show.

Laurie Anderson, Tova Mozard & Gittan Jönsson på Rikstolvan på Österlen

Kulturbloggen - 16 timmar sedan

Laurie Andersons storslagna VR-projekt ”Chalkroom”. Vinnaren av ”Best VR Experience” vid Venedigfestivalen visas för första gången offentligt i Sverige, plats: Rikstolvan på Österlen. Ett pressmeddelande berättar: Tre kvinnor skapar sommarens stora utställning på konsthallen Rikstolvan, med öppning 29 juni: Tova Mozard med bas i Stockholm men ofta skildrande Los Angeles, Gittan Jönsson från Brantevik och Berlin, samt världsartisten Laurie Anderson, New York.

Omsorgsfulla visberättelser infogade i påkostad produktion – Blå moped av Christina Kjellsson

Kulturbloggen - Igår: 02:00

Omslag Eija Salminen Christina Kjellsson Blå Moped 4 Inspelad i Studio Epidemin, Göteborg av Hans Asterberg Mix och master: Nille Perned och Maria Stålhammar Troglodyt Produktion Releasedatum: 14/6 2019 Christina Kjellsson är viskonstens grand middleage lady. Nu är hon aktuell med sin sjunde fullängdare släppt i det exklusiva formatet vinyl. I min ägo har jag genombrottsskivan Det är långt till Amerika (1995), en skiva producerad av Stefan Sundström innehållande hits som Grön turban och Finland.

Filmrecension: Yesterday – det går inte att låta bli att gilla den

Kulturbloggen - Igår: 14:13

Yesterday Betyg 4 Svensk biopremiär 28 juni 2019 Regi Danny Boyle I rollerna: Lily James, Himesh Patel, Kate McKinnon, Ed Sheeran, Michael Kiwanuka, Sanjeev Bhaskar, Sarah Lancashire med flera. En hyllning till Beatles och den odödliga musik dessa fyra Liverpool-musiker gav åt världen. Har någon glömt hur fantastiska deras låtar är, såväl musikaliskt som textmässigt, lär hen få en rejäl påminnelse.

Lyssna: Arizona – Nostalgic

Kulturbloggen - i förrgår: 16:36

”Nostalgic” är den andra singeln från den alternativa elektro-trion Arizonas kommande album som följer upp debutalbumet ”GALLERY” från 2017. Den nya singeln är den första låten som släpps efter “Hold The Line” som var samarbetet med den avlidne artisten Avicii. Inför releasen av ”Hold The Line” publicerade bandet en akustisk version av låten som de dedikerade till Tim på SPIN.

Filmrecension: Ut och stjäla hästar

Kulturbloggen - i förrgår: 06:56

Ut och stjäla hästar Betyg 4 Svensk biopremiär 20 juli Författare och regissör: Hans Petters Moland. Film baserat på en framgångsrik bok från Per Petterson med samma namn. Medverkande: Stellan Skarsgård, Tobias Santelmann, Jon Ranes, Bjørn Floberg, Danica Curcic, Sjur Vatne Brean och Gard B.

Teaterregissör Anja Suša bjuder in publik att dela sina minnen från forna Jugoslavien – inför Sverigepremiären av 3 vintrar

Kulturbloggen - 23 Jun 19 kl. 18:21

Teaterregissör Anja Suša, tillsammans med Storydox, Fabula Storytelling och Uppsala stadsteater lyfter fram samtida perspektiv och minnen på teaterscenen i ett unikt samarbete – publik bjuds in att delta i föreställlningsförberedande workshops i augusti, allt inför Sverigepremiären av 3 vintrar den 21 september Vi gläds åt att Anja Suša kommer tillbaka till Uppsala stadsteater, och med ännu en stark text, en Sverigepremiär av den internationella dramatikern Tena Štivičić I samband med att vi sätter upp 3 vintrar hoppas vi att Uppsalabor med minnen ifrån det forna Jugoslavien vill ta chansen att delta i workshops som blir en del av processen kring föreställningen. Petra Brylander, VD/Teaterchef, Uppsala stadsteater Vi arbetar för att lyfta fram enskilda människors berättelser och ge dem betydelse. Att göra det på teaterns arena och på detta tema är både nyskapande och viktigt.

Susanna Dahlberg undersöker kulturpolitikens maktförhållanden

Kulturbloggen - 23 Jun 19 kl. 18:18

Susanna Dahlberg, VD på Regionteater Väst. Foto: Ateljé Karlheden Frågan om en armlängds avstånd inom kulturpolitiken är ständigt aktuell. Beslutsfattare lyfter ofta betydelsen av att konsten måste vara fri men hur fungerar denna maktbalans i praktiken?

Succén Monicas vals kommer tillbaka hösten 2020 på Malmö stadsteater

Kulturbloggen - 23 Jun 19 kl. 18:15

Monicas vals med Mari Götesdotter i huvudrollen som Monica Zetterlund får nypremiär på Malmö Stadsteaters scen Hipp hösten 2020. Foto Emmalisa Pauly I höstas Malmö stadsteaters uppsättning Monicas vals ett mycket positivt mottagande av publiken. Föreställningen sågs av närmare 8.

Thom Yorke släpper nytt album

Kulturbloggen - 23 Jun 19 kl. 18:12

Anima är namnet på Thom Yorkes nya album som släpps vid midnatt torsdag den 27 juni via XL/Playground. Från och med den 19 juli finns albumet även tillgängligt fysiskt, där vinylupplagan innehåller en bonuslåt. Samma dag som albumsläppet bjuder Yorke på en kortfilm som delar namn med albumet och som kan ses på Netflix från och med kl 09:00 svensk tid.

Titta: Amason – Marry Me Just For Fun

Kulturbloggen - 23 Jun 19 kl. 18:05

Amason har släppt video till singeln “Marry Me Just For Fun”. “Marry Me Just For Fun” är andra singeln från kommande dubbelalbum som släpps i två delar, första delen släpps i augusti och andra delen våren 2020. Första singeln “You don’t have to call me” släpptes i april och gick rakt in på P3:s spellista.

Titta: trailer för 438 dagar, filmen om Martin Schibbye och Johan Persson

Kulturbloggen - 23 Jun 19 kl. 18:02

Den 30 augusti har filmen 438 DAGAR biopremiär. Nu har den officiella trailern släppts från filmen om journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson som sätter allt på spel i jakten på sanning under sin reportageresa till Etiopien 2011. Huvudrollerna spelas av Hollywoodsvenskarna Gustaf Skarsgård och Matias Varela som gör sin första svenska storfilm tillsammans.

Patti Smith har tilldelats årets Joe Hill Memorial

Kulturbloggen - 23 Jun 19 kl. 17:55

Sofia Härdig, Patti Smith och Claes Olson. Foto: Aron Mattsson Den amerikanska artisten Patti Smith har tilldelats årets Joe Hill Memorial Music Award. Priset överlämnades den 19 juni 2019 vid en privat ceremoni i samband med hennes utsålda konsert på Stockholm Waterfront.

Höstens program på Litteraturscenen: Internationell författarscen får nya grandiosa spelplatser och Klassikersalongen är tillbaka

Kulturbloggen - 23 Jun 19 kl. 17:45

Litteraturscenen på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm startar den 28 augusti 2019 med ett samtal mellan den kritikerrosade, debuterande författaren Emilie Pine från Irland, och SVT-profilen Jessika Gedin. Bland de mer etablerade författarna ser vi brittiske Edward St Aubyn som avslutar säsongen på Maximteatern och den amerikansk/norska Siri Hustvedt, som samtalar med artisten Annika Norlin på Konserthuset, den 30 september. I Klassikersalongen, som gör efterlängtad comeback med fördjupande samtal om litteratur, deltar bland andra författarna Tomas Bannerhed och Cilla Naumann.

Dramatens Hans och Greta får nypremiär på Orionteatern

Kulturbloggen - 23 Jun 19 kl. 17:41

Foto: Roger Stenberg Martina Montelius version av Bröderna Grimms Hans och Greta sätts nu upp igen på Orionteatern, fem år efter urpremiären på Dramaten 2014. För regi står Sally Palmqvist Procopé. Nypremiär den 19 oktober 2019, berättar ett pressmeddelande: Hans och Gretas föräldrar har inga pengar.