Filmrecension: Scary Stories to Tell in the Dark

Kulturbloggen - 08 Aug 19 kl. 09:52

Scary Stories to Tell in the Dark Betyg 4 Svensk biopremiär 9 augusti 2019 Originaltitel: Scary Stories to Tell in the Dark Regi: André Øvredal I rollerna: Zoe Colletti, Michael Garza, Gabriel Rush, Austin Abrams, Dean Norris, Gil Bellows, Lorraine Toussaint, Austin Zajur, Natalie Ganzhorn Lite lustigt är det att en bok för barn med skräckhistorier blir barnförbjuden film. Jag är inte stort fan av skräckfilm. Många skräckfilmer är dramaturgiskt usla, helt omöjliga att tro på och om de har ett tema är det inte särskilt engagerande. Här har vi något så ovanligt som en skräckfilm som är både spännande och har en förhållandevis intelligent handling och karaktärer det går att sympatisera med och tro på som sannolika personer. Fortsätt läs..

Funko Pop! Disney Villains Glow-in-the-Dark Maleficent Dragon

GeekAlerts - 01 Dec 19 kl. 08:16

This exclusive Funko Pop! Disney Villains Glow-in-the-Dark Maleficent Dragon is perfect for collectors. It is set apart from other Funko vinyl figures in that it is glow-in-the-dark, at 6″ tall it is much larger than regular pops, and it is a BoxLunch exclusive.

The Dark Tower

Bokbloggar - 19 Nov 19 kl. 05:59

His dark materials

Bokbloggar - 14 Nov 19 kl. 08:05

H. G. Wells Short Stories

Bokbloggar - 13 Nov 19 kl. 05:48

Nightmare Before Christmas Glow-In-The-Dark Jack & Spider Throw Blanket

GeekAlerts - 01 Nov 19 kl. 13:57

Fall has arrived and it is getting cold outside, so snuggle up with this warm The Nightmare Before Christmas Glow-In-The-Dark Jack & Spider Throw Blanket. The exquisite coffin-shaped packaging makes this a great gift idea, but when you see the cool design in person — [...

Upplyftande soaré prioriterar komiska aspekten – Nya friska Tage med Kalle Lind & Mimi Terris på Nefertiti

foto Claes Decker Kalle Lind & Mimi Terris plus musiker Nya friska Tage – program om Hasse & Tage Nefertiti i Göteborg 5 Göteborgs äldsta livescen är välfylld en söndagskväll. Inte alls konstigt eftersom ämnet lockar och den som håller i trådarna är en oefterhärmligt verbal mediakändis. Andra halvan av vad manus- och bokförfattaren kallar soaré är vikt åt älskade sånger signerade enheten Hasse Alfredsson och Tage Danielsson.

Bokrecension: Klubben av Matilda Gustavsson – Må vi aldrig glömma hur en klick ur kultureliten anser sig stå över oss andra

Kulturbloggen - 15 timmar sedan

Klubben Författare Matilda Gustavsson Utgivningsdatum 2019-11-20 Förlag Albert Bonniers Förlag ISBN 9789100177645 E-bok Filformat Ljudbok ISBN 9789100179878 Matilda Gustavsson fick journalistpriset för sitt avslöjande av den så kallade kulturprofilen, mannen som är gift med Katarina Frostenson, den tidigare ledamoten av Svenska Akademien. Om någon någonsin varit väl förtjänt av detta journalistpris är det Matilda Gustavsson. Hon fick 18 kvinnor att berätta om våldtäkter, hot och trakasserier som de utsatts för att kulturprofilen och inte alltför sällan under ganska öppen ridå.

Filmrecension: The Two Popes – omtumlande fantastisk

Kulturbloggen - 15 timmar sedan

The Two Popes Betyg 5 Svensk biopremiär 14 december 2019 Premiär på Netflix 20 december 2019 Regi Fernando Meirelles Manus Anthony McCarten En omtumlande fantastisk film som tar upp de existentiella frågorna om vad Gud eller det gudomliga är, om att förlåta och om att acceptera livets föränderlighet. Det var länge sedan jag blev så tagen av en film. Filmen handlar om den förre påven, Benedictus (enastående och perfekt rollbesatt med Anthony Hopkins) och den argentinska kardinalen Bergoglio (suveränt spelad av Jonathan Pryce).

Knasig och oengagerande problematisering om kön – Vem är Schmitz? på Göteborgs Stadsteater

Kulturbloggen - Igår: 04:12

foto Ola Kjelbye Av: Lukas Bärfuss Översättning: Marc Matthiesen Regi: Ildikó Gáspár Scenografi, kostym: Lili Isák Mask: Katrin Lind Ljus: Tamas Bányai Komposition, ljud: Tamás Matkó Video: András Juhász I rollerna: Karin De Frumerie, Fredrik Evers, Ylva Olaison, Carl-Marcus Wickström, Emelie Strandberg, Jesper Söderblom, Victoria Dyrstad och Josefin Ljungman Spelas på Studion, Göteborgs Stadsteater till och med 8/2 2020 Nordenpremiär 6/12 2019 Lukas Bärfuss från Schweiz är en ansedd författare som belönats med ett flertal priser. I år erhöll han exempelvis det prestigefyllda och penningstinna Georg Büchner – priset. Dramatikern har fångat den ungerska regissörens intresse av flera skäl, varav jag studsar inför påståendet att Bärfuss skildrar sina karaktärer med både empati och sarkasm.

Känslosamt när världsartister hyllar musikgeniet Avicii

Kulturbloggen - 06 Dec 19 kl. 14:57

Pressbild: Aloe Blacc Avici Tribute Concert med Aloe Blacc, Rita Ora, David Guetta med flera Betyg 4 Friends Arena Inte ett öga var torrt när världsartister från alla jordens hörn, vänner till den avlidna musiklegenden och dj:n Tim “Avicii” Bergling, hyllades med en storslagen minneskonsert. Friends Arena slog publikrekord med drygt 58 000 människor som, sittandes som ståendes, njöt av en magisk kväll i nostalgins tecken. Pressbild Lena Larsson Han var 20-åringen med en vilja av stål, dj-jockeyn som omdefinierade en genre från grunden med sin egensinniga country-inspirerade housemusik.

En handelsresandes död har premiär på Malmö Stadsteater 20 december

Kulturbloggen - 05 Dec 19 kl. 17:53

Dag Malmberg spelar huvudrollen Willy Loman i ”En handelsresandes död” som får premiär på Malmö Stadsteaters scen Intiman 20 december 2019. Foto: Johan Sundell Vad är det som gör att man räknas som människa? Bilden av ett lyckligt framgångsrikt liv är vi många som klamrar oss fast vid.

Post Malone, Pearl Jam, Kendrick Lamar, Camila Cabello, The Killers, Ellie Goulding och Zara Larsson till Lollapalooza Stockholm sommaren 2020

Kulturbloggen - 05 Dec 19 kl. 17:23

Några av världens största artister; som Post Malone, Pearl Jam, Kendrick Lamar, Camila Cabello, The Killers, Ellie Goulding och Zara Larsson – tillsammans med spännande nya stjärnor och svenska favoriter – är alla en del av paketet på Lollapalooza Stockholm i sommar. Ett pressmeddelande berättar: Den världskända och internationella musikfestivalen tar plats på Gärdet, 26–28 juni 2020. Biljetter finns ute till ett Early Bird-pris.

Hållbara låtar i omväxlande sydstatsgung – Gabriel Kelley

Kulturbloggen - 05 Dec 19 kl. 15:46

foto David McClister Gabriel Kelley utan titel 4+ Inspelad i Sound Emporium och Resistor Studio, Nashville USA Mixning och producent: Lex Price Mastring: Alex McCollough True East Mastering 28:13 Releasedatum: 14/10 2019 Vid möten med personer man inte tidigare träffat är första intrycket viktigt, om än inte avgörande. Ungefär på samma sätt fungerar det när jag placerar den runda plastbiten i cd-spelaren. Avvaktar ett antal sekunder för att instinktivt reagera på vad jag hör.

Type and Tell, som ägs av Adlibris, verkar inte betala sina fakturor och går inte att ringa till

Kulturbloggen - 05 Dec 19 kl. 07:53

Type and Tell är ett företag där skribenter och författare kan publicera texter och böcker själva. Ett själv-publicerings-förlag, tycker jag man kan kalla det. Det ägs av Adlibris.

Recension av tv-serie: Home for Christmas

Kulturbloggen - 04 Dec 19 kl. 14:39

Home for Christmas Betyg 3 Premiär på Netflix 5 december 2019 Regi Anna Gutto och Per-Olav Sørensen Norge har börjat exportera en del bra tv-serier och speciellt i kategorin som skildrar ungdomar idag med serien Skam som den stora succén. Home for Christmas hör hemma i denna kategori också och är sevärd, absolut, även om den inte når samma kvalité som Skam. Home for Christmas handlar om trettioåriga Johanne som börjar känna sig pressad till att få tag på en pojkvän.

Filmrecension: Cyrano och jag – en värmande historia i höstmörkret ackompanjerad av Ravels Bolero

Kulturbloggen - 04 Dec 19 kl. 10:33

Cyrano och jag Betyg 3 Svensk biopremiär 6 december 2019 Regi Alexis Michalik En film om konsten att skriva ett mästerverk på tre veckor. Året är 1897 i Paris. Edmond Rostand (Thomas Solivérès) är en ung pjäsförfattare med ekonomiska problem och en familj att försörja.

Recension av tv-serie: Invisible Heroes

Kulturbloggen - 03 Dec 19 kl. 19:39

Invisible Heroes Betyg 4 Visas på SVT Play Invisible Heroes från finska Yle har utsetts till årets bästa europeiska dramaserie på Prix Europa-festivalen i Tyskland. På IMDB, Internationella Filmdatabasen, har den fått högt betyg. Det är en stark film som troligen inte lämnar någon oberörd.

Filmrecension: Porträtt av en kvinna i brand – oändligt vacker men så seg

Kulturbloggen - 03 Dec 19 kl. 19:19

Porträtt av en kvinna i brand Betyg 2 Svensk biopremiär 13 december 2019 Filmen är oerhört snyggt fotat med duktiga skådespelare. Den är modigt filmad där skådespelarnas ansikten ofta är i närbild och mycket små rörelser berättar mycket. Filmen är hyllad av många, i huvudtävlan i Cannes 2019 belönades den med priset för Bästa manus och regissören Céline Sciamma tilldelades Stockholm Filmfestivals Visionary Award 2019.

Lena Endre läser ”Nyårsklockan” i SVT på Nyårsafton

Kulturbloggen - 03 Dec 19 kl. 10:15

Sanna Nielsen och Lena Endre. Foto: Ulrika Malm/SVT Skådespelaren Lena Endre får i år det traditionstunga uppdraget att läsa Lord Alfred Tennysons dikt ”Nyårsklockan”. Programledare för sändningen från Sollidenscenen på Skansen är tvåfaldiga Kristallen-vinnaren Sanna Nielsen.

Spännvidden fångas förnämligt – Forever Young på Stora Teatern

Kulturbloggen - 02 Dec 19 kl. 23:21

Foton Leif Wivatt Göteborgsmusiker och gästartister under ledning av Pablo Copa Forever Young 4 Stora Teatern i Göteborg 29/11-30/11 2019 Några av musikerna och sångarna kände jag till, de flesta var obekanta för mig. Under cirka 1,45 betar man av ett pärlband slitstarka låtar signerade Neil Young. De som repat in repertoaren tillsammans med presentatören Copa heter Erik Ivarsson, Alexander Ringbäck, Nils Dahl, Tony Martinsson och Malin Almgren.