Filmrecension: Smärta och ära – vacker, stark, berörande, enastående, unik, mästerlig, ömsint

Kulturbloggen - 05 Aug 19 kl. 13:18

Smärta och ära Betyg 4 Svensk biopremiär 27 september 2019 Regi och manus Pedro Almodóvar I rollerna Penélope Cruz, Antonio Banderas, Julieta Serrano, Raúl Arévalo, Federico Etxeandia Antonio Banderas fick välförtjänt pris för bästa manliga skådespelare för sin insats i Pedro Almodóvars Smärta och ära vid filmfestivalen i Cannes i år. Mycket välförtjänst. Denna underbara film, färgstark, sensuell, förförande vacker återupprättar den spanske filmregissören Pedro Almodóvar i mina ögon. Inte för att jag tror att en så internationell erkänd och hyllad regissör direkt bryr sig om min uppfattning. Fortsätt läs..

Äggröra med basilika och smör

Kostdoktorn - 09 Dec 19 kl. 12:50

Äggröra är en klassisk LCHF-frukost och vi älskar den! Det är gott, nyttigt och mättande.Inlägget Äggröra med basilika och smör dök först upp på Diet Doctor.

Filmrecension: Porträtt av en kvinna i brand – oändligt vacker men så seg

Kulturbloggen - 03 Dec 19 kl. 19:19

Porträtt av en kvinna i brand Betyg 2 Svensk biopremiär 13 december 2019 Filmen är oerhört snyggt fotat med duktiga skådespelare. Den är modigt filmad där skådespelarnas ansikten ofta är i närbild och mycket små rörelser berättar mycket. Filmen är hyllad av många, i huvudtävlan i Cannes 2019 belönades den med priset för Bästa manus och regissören Céline Sciamma tilldelades Stockholm Filmfestivals Visionary Award 2019.

Filmrecension: Tito och fåglarna – magisk, spännande och engagerande

Kulturbloggen - 28 Nov 19 kl. 09:28

Tito och fåglarna Betyg 4 Svensk biopremiär 29 november 2019 Regi Gabriel Bitar, André Catoto och Gustavo Steinberg Svenska röster görs av bland andra Shebly Niavarani, Jens Hultén, Hanna Hedlund och Leif Andrée En oerhört snyggt brasiliansk olje-animerad berättelse om en värld som påminner om vårt samhälle idag. Om rädslor som sprider sig bland människor, om polarisering och människor som mer och mer glömmer bort naturen. Dessutom börjar allt fler att sluta tänka själva.

Filmrecension: Ailos resa – storslaget, enastående, magiskt och verkligt

Kulturbloggen - 27 Nov 19 kl. 20:49

Ailos resa Betyg 5 Svensk biopremiär 29 november 2019 Regi Gaullaume Maidatchevsky Svensk berättarröst Rolf Lassgård Längd 86 min Censur Barntillåten En helt fantastisk skildring av livet bland djuren i Lappland. Imponerande. Storslaget.

Filmrecension: Nightingale – omskakande, starkt

Kulturbloggen - 26 Nov 19 kl. 22:06

Nightingale Betyg 4 Svensk biopremiär 29 november 2019 Regi Jennifer Kent En omskakande berättelse om kolonialism, övergrepp och om hämnd och om alla olika reaktioner vi kan se hos människor när de möter förtryckare. Hur människor väljer att agera i situationer där den som har makt beter sig omänskligt. Ett mörkt drama om hämnd och förtryck där regissören skickligt spelar med våra känslor.

Filmrecension: I Guds namn

Kulturbloggen - 21 Nov 19 kl. 18:02

I Guds namn Betyg 3 Svensk biopremiär 22 november 2019 Regi Francois Ozon En stark film om flera berättelser ur verkliga livet om män som utsattes för sexuella övergrepp av en präst när de var barn. Att katolska prästen utnyttjat barn sexuellt är en av vår tids hemska skandaler och tragedier. Varje barn som utsatts för dessa övergrepp har lidit.

Ett bord omringat av kärlek ❤️

Magdalena Graaf Blogg - 16 Nov 19 kl. 23:14

En riktig sovmorgon. Sen bjöd Filip på Lunch inne i stan. Smilla med kompis var på Benjamin Ingrossos konsert.

Filmrecension: Those Who Remained – Ömsimt kärleksdrama om ensamhet och utsatthet i krigets Budapest

Kulturbloggen - 08 Nov 19 kl. 16:58

Imdb Those who Remained Betyg 4 Visas på Stockholm International Film Festival Regi Barnabas Roth Medverkande Karoly Hajduk, Mari Nagy. En kärlekshistoria. Om paret, en äldre herre och en sjuttonårig tonårsflicka som genast fattar tycke för varandra.

Amir stöttar Felicia Bergström

Gossips.se - 05 Nov 19 kl. 11:11

Efter  nästan 8 månader ifrån youtube är Felicia Bergström tillbaka. Jag vet att i hennes första video efter sin långa paus ber om att inte få skrivas om i bloggar så som tex min. Men jag kommer inte skriva något elakt eller skvaller eller dylikt, jag vill önska henne tillbaka och berätta hur stark hon är som tagit sig igenom allt hon fått utstå.

Svenska PEN arrangerar nästa års internationella PEN-kongress

Kulturbloggen - 11 timmar sedan

Svenska PEN arrangerar nästa års internationella PEN-kongress, berättar ett pressmeddelande: Svenska PEN står värd för PENs internationella kongress som kommer att äga rum i Uppsala 8–11 september 2020. Kongressen blir en kraftsamling för att möta de stora utmaningar yttrandefriheten står inför i dag. I samband med kongressen arrangeras även scensamtal, paneldebatter och andra litterära event som är öppna för allmänheten.

Irakisk Kristus har premiär 12 mars 2020 på Teater Galeasen

Kulturbloggen - 11 timmar sedan

Irakisk Kristus som bygger på en roman av Hassan Blasim har premiär på Teater Galeasen 12 mars 2020 i en dramatisering av Lucas Svensson. Ett pressmeddelande: I ett gränsland mellan minne och fantasi, i en brutal skildring av en rå verklighet, rör vi oss mellan Irak och Finland med berättelser där det surrealistiska och absurda också är helt realistiskt. Boken “Irakisk Kristus” kom 2013 och författaren, Hassan Blasim, som bor i Helsingfors, ansågs då ha revolutionerat den arabiska litteraturen – från Finland.

Guns N’ Roses till Sweden Rock Festival

Kulturbloggen - 11 timmar sedan

Axl Rose, Slash, Duff McKagan och Dizzy Reed – det återförenade Guns N’ Roses kommer till Sweden Rock Festival i sommar! Konserten blir den enda i Norden på turnén, och ett av bara tre festivalframträdanden i Europa, berättar ett pressmeddelande: Guns N’ Roses har varit ett av historiens största rockband sedan de slog igenom med debuten ”Appetite for destruction” (1987). Den följdes upp av den Queen-ambitiösa albumduon ”Use your illusion 1 & 2” (1991) som lyfte bandets popularitet till ännu högre höjder.

Välavvägd rörelsebaserad teater för de minsta – Bärarna på Masthuggsteatern

Kulturbloggen - Igår: 02:01

foto Ola Kjelbye Koncept: Anne Jonsson, Kristina Roos och Råger Johansson Regi: Anne Jonsson och teamet Text & dramaturg: Kristina Roos Scenografi & kostymdesign: Råger Johansson Musik & ljuddesign: Anna Gustavsson Medverkande: Helen Hansson, Åsa Bodin Karlsson, Anna-Carin Henricsson / Tove Wirén Spelas på Masthuggsteatern i Göteborg till och med 7/2 2020 (därefter eventuella gästspel) Smygpremiär 27/11 i Stenungsund För åldrarna 4 – 7 år (med stöd av Statens Kulturråd, Göteborgs Stad, VGR och Sensus) Blev inbjuden till en förmiddagsföreställning 11/12 som visades för en mångkulturell grupp av förskolebarn. Trots att såväl flickor som pojkar var exalterade innan de intagit sina positioner på golvet, lyckades tre karismatiska skådespelare stilla deras iver. En bedrift i sig av samma team som skapade hyllade Signalisterna (uttagen till Scenkonstbiennalen för unga 2018).

Autodance & Solo echo – nypremiär för två starka danssuccéer på GöteborgsOperan

Kulturbloggen - Igår: 12:53

Autodance av Sharon Eyal. Foto: Mats Bäcker Först ett poetiskt avsked i snöfall. Sedan en hypnotiskt suggestiv grupporganism.

Danskritik: Fredrik “Benke” Rydmans Snövit – är snygg, rolig med duktiga dansare och snygga scenlösningar.

Kulturbloggen - Igår: 12:45

Fredrik “Benke” Rydmans Snövit Idé och Koreografi Fredrik Benke Rydman Scenografi: Fredrik Benke Rydman och Lehna Edwall Kostym Lehna Edwall Ljus Linus Fellbom Dansare Lisa Arnold, Daniel Asamoah, Michael Buchner, Kevin Foo, Milena Jacuniak, Hanna Jansson, Daniel Koivunen, Ellen Lindblad, Martin Wallin Premiär på Dansens Hus, Stockholm, 11 december 2019 Visuellt snyggt, perfekt. Fredrik “Benke” Rydman är en av nutidens mest fascinerande regissörer och koreografer. Allt har tar tag i blir ytterst sevärt.

Filmrecension: Les Misérables – svår att värja sig emot och ger inga förenklade svar

Kulturbloggen - 10 Dec 19 kl. 16:45

Les Misérables Betyg 4 Svensk biopremiär 10 januari 2020 Regi Ladj Ly Ett drama som känns som taget direkt ur verkligheten och som är svår att värja sig emot. Den skildrar ungdomar, poliser och olika gäng i Montfermeil, en förort till Paris. Ett område som enligt svenska politikers ordval skulle kallas problemområde.

Vila i frid, Marie Fredriksson

Kulturbloggen - 10 Dec 19 kl. 12:45

Marie Fredriksson har avlidit. Ett pressmeddelande berättar att en av våra mest älskade artister, Marie Fredriksson avled på morgonen den 9 december i sviterna av sin tidigare sjukdom. Pressmeddelandet: Marie Fredriksson föddes den 30 maj 1958 i Östra Ljungby i Skåne.

Upplyftande soaré prioriterar komiska aspekten – Nya friska Tage med Kalle Lind & Mimi Terris på Nefertiti

Kulturbloggen - 10 Dec 19 kl. 01:30

foto Claes Decker Kalle Lind & Mimi Terris plus musiker Nya friska Tage – program om Hasse & Tage Nefertiti i Göteborg 5 Göteborgs äldsta livescen är välfylld en söndagskväll. Inte alls konstigt eftersom ämnet lockar och den som håller i trådarna är en oefterhärmligt verbal mediakändis. Andra halvan av vad manus- och bokförfattaren kallar soaré är vikt åt älskade sånger signerade enheten Hasse Alfredsson och Tage Danielsson.

Bokrecension: Klubben av Matilda Gustavsson – Må vi aldrig glömma hur en klick ur kultureliten anser sig stå över oss andra

Kulturbloggen - 09 Dec 19 kl. 14:24

Klubben Författare Matilda Gustavsson Utgivningsdatum 2019-11-20 Förlag Albert Bonniers Förlag ISBN 9789100177645 E-bok Filformat Ljudbok ISBN 9789100179878 Matilda Gustavsson fick journalistpriset för sitt avslöjande av den så kallade kulturprofilen, mannen som är gift med Katarina Frostenson, den tidigare ledamoten av Svenska Akademien. Om någon någonsin varit väl förtjänt av detta journalistpris är det Matilda Gustavsson. Hon fick 18 kvinnor att berätta om våldtäkter, hot och trakasserier som de utsatts för att kulturprofilen och inte alltför sällan under ganska öppen ridå.

Filmrecension: The Two Popes – omtumlande fantastisk

Kulturbloggen - 09 Dec 19 kl. 14:03

The Two Popes Betyg 5 Svensk biopremiär 14 december 2019 Premiär på Netflix 20 december 2019 Regi Fernando Meirelles Manus Anthony McCarten En omtumlande fantastisk film som tar upp de existentiella frågorna om vad Gud eller det gudomliga är, om att förlåta och om att acceptera livets föränderlighet. Det var länge sedan jag blev så tagen av en film. Filmen handlar om den förre påven, Benedictus (enastående och perfekt rollbesatt med Anthony Hopkins) och den argentinska kardinalen Bergoglio (suveränt spelad av Jonathan Pryce).

Knasig och oengagerande problematisering om kön – Vem är Schmitz? på Göteborgs Stadsteater

Kulturbloggen - 09 Dec 19 kl. 04:12

foto Ola Kjelbye Av: Lukas Bärfuss Översättning: Marc Matthiesen Regi: Ildikó Gáspár Scenografi, kostym: Lili Isák Mask: Katrin Lind Ljus: Tamas Bányai Komposition, ljud: Tamás Matkó Video: András Juhász I rollerna: Karin De Frumerie, Fredrik Evers, Ylva Olaison, Carl-Marcus Wickström, Emelie Strandberg, Jesper Söderblom, Victoria Dyrstad och Josefin Ljungman Spelas på Studion, Göteborgs Stadsteater till och med 8/2 2020 Nordenpremiär 6/12 2019 Lukas Bärfuss från Schweiz är en ansedd författare som belönats med ett flertal priser. I år erhöll han exempelvis det prestigefyllda och penningstinna Georg Büchner – priset. Dramatikern har fångat den ungerska regissörens intresse av flera skäl, varav jag studsar inför påståendet att Bärfuss skildrar sina karaktärer med både empati och sarkasm.

Känslosamt när världsartister hyllar musikgeniet Avicii

Kulturbloggen - 06 Dec 19 kl. 14:57

Pressbild: Aloe Blacc Avici Tribute Concert med Aloe Blacc, Rita Ora, David Guetta med flera Betyg 4 Friends Arena Inte ett öga var torrt när världsartister från alla jordens hörn, vänner till den avlidna musiklegenden och dj:n Tim “Avicii” Bergling, hyllades med en storslagen minneskonsert. Friends Arena slog publikrekord med drygt 58 000 människor som, sittandes som ståendes, njöt av en magisk kväll i nostalgins tecken. Pressbild Lena Larsson Han var 20-åringen med en vilja av stål, dj-jockeyn som omdefinierade en genre från grunden med sin egensinniga country-inspirerade housemusik.

En handelsresandes död har premiär på Malmö Stadsteater 20 december

Kulturbloggen - 05 Dec 19 kl. 17:53

Dag Malmberg spelar huvudrollen Willy Loman i ”En handelsresandes död” som får premiär på Malmö Stadsteaters scen Intiman 20 december 2019. Foto: Johan Sundell Vad är det som gör att man räknas som människa? Bilden av ett lyckligt framgångsrikt liv är vi många som klamrar oss fast vid.

Post Malone, Pearl Jam, Kendrick Lamar, Camila Cabello, The Killers, Ellie Goulding och Zara Larsson till Lollapalooza Stockholm sommaren 2020

Kulturbloggen - 05 Dec 19 kl. 17:23

Några av världens största artister; som Post Malone, Pearl Jam, Kendrick Lamar, Camila Cabello, The Killers, Ellie Goulding och Zara Larsson – tillsammans med spännande nya stjärnor och svenska favoriter – är alla en del av paketet på Lollapalooza Stockholm i sommar. Ett pressmeddelande berättar: Den världskända och internationella musikfestivalen tar plats på Gärdet, 26–28 juni 2020. Biljetter finns ute till ett Early Bird-pris.