Filmrecension: Sorry we missed you – oerhört drabbande dramatisering av livet idag för människor som sällan skildras

Kulturbloggen - 28 Oct 19 kl. 16:28

Sorry we missed you Betyg 4 Svensk biopremiär 1 november 2019 Regi Ken Loach Manus Paul Laverty En film om hur den lilla människan alltid blir lurad och hur näst intill omöjligt det är att ta sig ur fattigdom, hur drömmen om att vara egen småföretagare ofta bara är ett sätt att bli ännu mer skuldsatt och att de förlorar också de rättigheter anställda slagits för genom facklig kamp. En oerhört drabbande dramatisering av livet idag om hur de lilla människan drabbas och blir lurad att vara egen småföretagare när det i själva där handlar om att bli av med både anställningstrygghet och sjukförsäkring. Berättelsen går inte att skaka av sig, den sitter kvar länge efteråt och ger mycket att fundera över när det gäller tillståndet i det västerländska samhället idag. I centrum för denna starka skildring är familens pappa Ricky. Fortsätt läs..

Drabbande debut

Bokbloggar - 29 May 20 kl. 08:00

Utflykter i närområdet – livet i coronans tidevarv

Freedomtravel - 13 May 20 kl. 06:00

Nu är det utflykter i närområdet som gäller. I coronans tidevarv har möjligheterna att resa begränsats kraftigt. En positiv sak, mitt i allt elände, är att man kanske blir bättre på att hitta allt fint som finns på nära håll.

Allergi, jobb och helg

Magdalena Graaf Blogg - 27 Apr 20 kl. 11:47

Hej vänner! Hur har helgen varit? Vi har grillat lite, hängt i trädgården och haft aktiviteter med ungarna.

Lord Dashwood missed out

Bokbloggar - 13 Apr 20 kl. 17:49

Hemma i Sverige

Magdalena Graaf Blogg - 30 Mar 20 kl. 17:11

Brrr va kallt det var när vi landade igår. Resan gick gick bra, pojkarna var trötta men vid gott humör Såg den här filmen från 2011 REKOMMENDERAR ALLA att se den. Oerhört kuslig.

Inredningskunskap: Ljusfläckar och skuggspel

Husmusen - inredning och design på nätet - 26 Mar 20 kl. 06:03

Det är inte lätt att köpa belysning idag. De flesta inspirationsbilder i inredningstidningar och på nätet är fotade i dagsljus, med lamporna släckta. I butiken hänger lamporna inte ensamma utan ljuset blandas från flera samtidigt.

Ömsa ny look

Blondinbella - 19 Feb 20 kl. 19:48

Tack för era kommentarer i förra inlägget. Allt värmde oerhört mycket. Ni vet säkert det redan men jag gillar ju att byta look när jag går in i en ny fas i livet så därför bokade jag en tid hos bästa frisör Emelie för att göra något åt min frisyr idag: Mitt hår utan extensions.

Kulturbloggen - 18 Feb 20 kl. 16:36

Alexander Mørk-Eidem, en av Sveriges mest tongivande regissörer, återvänder till Kulturhuset Stadsteatern i januari 2021. Här kommer han att ingå i den konstnärliga ledningen runt teaterchef Maria Sid, berättar ett pressmeddelande: – Jag blev väldigt glad när Maria frågade mig om jag vill komma tillbaka. Mina år på Stadsteatern betydde mycket för mig på många plan så det känns oerhört fint och inspirerande att komma tillbaka.

Kulturbloggen - Igår: 10:11

Covid 19-pandemin har gett många företag problem men det finns vinnare, som matvaruleverantörer som Mathem. En annan vinnare är Elektronikbranschen. Ett pressmeddelande berättar: Försäljningen av hemelektronik fortsatte att öka under juni.

Kulturbloggen - Igår: 10:06

Årligt pris om 100.000 kronor ska i Benny Fredrikssons anda lyfta fram kulturskapare som med spännande uttryck har en vilja att nå ut brett, berättar ett pressmeddelande: Den 2 juli skulle Benny Fredriksson, Kulturhuset Stadsteaterns tidigare VD och teaterchef, ha fyllt 61 år. Kulturen var för honom inte bara en dörr till nya världar, den var också en förutsättning för gemenskap och samhörighet.

Bonniers Bokklubbar anpassar sig efter rådande omständigheter och förlägger Årets Bok 2020 till ett digitalt event. Prisutdelningen livesänds på Årets Boks Instagram och Bonniers Bokklubbars Facebook den 9 oktober, berättar ett pressmeddelande: I samband med Årets Boks nya datum för prisutdelningen förlängs även röstningsperioden till den 6 september. Röstningen sker på www.

foto från Unity Facebooksida Var: Unity i Göteborg När: 27/6 2020 Föredrar alla dagar i veckan tystnad framför urvattnade och rent av tjatiga tongångar. Musik jag alltför ofta tvingas genomlida när jag går på krogen eller vill lyssna på Sportradions referat av Allsvenskan. De få ställen som i dessa restriktionstider kan erbjuda ett andningshål, är guld värt mig som musikälskare.

Folkoperan sätter upp Ålevangeliet Patrik Svenssons Augustprisade berättelse Ålevangeliet om världens mest gåtfulla fisk blir nyskrivet oratorium för solister, kör och orkester på Folkoperan. Stina Oscarson skriver librettot och musiken komponeras av Emmy Lindström. Premiären av Ålevangeliet planeras till våren 2022 på Folkoperan.

Teater Dictat går mot strömmen – satsar på digital Shakespeare i sommar, berättar ett pressmeddelande: När andra ställer in arrangemang har Varbergsbaserade TEATER DICTAT bestämt sig för att erövra Internet med MAQBETH DELUXE. Pandemin och de begränsningar som den inneburit har väckt en ny sorts lust och kreativitet i den fria teatergruppen som återigen intar Sommarvarberg med ännu en klassikertolkning – denna gång digitalt från Teater Halland! Shakespeares Macbeth är en tidlös klassiker som fortsätter att locka teatrar och publik runt om i världen.

Lisa Carlehed storfilmsdebuterar tillsammans med Gustaf Skarsgård i de ikoniska huvudrollerna som Kristina och Karl-Oskar i den kommande filmatiseringen av Utvandrarna. Vilhelm Mobergs folkkära klassiker ska ges nytt liv när inspelningen också flyttas hem till Sverige. I rollsättningen ser vi även Liv Ullmann och Sofia Helin.

Robotar och AI, artificiell intelligens, har mer och mer blivit ett ämne som skildras i film och olika kulturevenemang. Nu är det dags för Sveriges första robcom – det vill säga robotkomedi. Helena af Sandeberg, Linus Wahlgren, Victor Beer och Elisabeth Drejenstam Papadogeorgou blir huvudrollsinnehavare i Robssons – en robcom för hela familjen.

Nu är det klart att Tim Bergling Foundation träder in som samarbetspartner och med finansiellt stöd till Bris för att säkerställa att Sverige får en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Sex miljoner kronor uppdelat på tre år möjliggör de utökade öppettiderna. Ett pressmeddelande: ”Vi är otroligt glada över partnerskapet som innebär att fler barn snabbt kan få stöd vid svåra livsutmaningar, oavsett när på dygnet behovet uppstår”, säger Magnus Jägerskog, Bris generalsekreterare.

Neil Young har släppt ett album, Homegrownm, som bland hans fans fått legendarisk status. Homegrown spelades in melon juni 1974 och januari 1975 och var planerat att ges ut under 1975, men Neil Young ställde in dess utgivning. Albumet har varit outgivet fram tills nu.

Pressbild Wretched Betyg 3 Svensk biopremiär 15 juni Regissör B-filmskänsla, grumligt foto och undermåligt skådespel. Den ser inte mycket ut för världen, men Wretched är en charmig skräckfilm gjord med glimten i ögat. För om man blundar för den träiga masochismen, de utnötta klichéerna och dåligt fotografi har man en hyfsad matinékväll framför sig.

Electra Hallman. Foto: Sophie Odelberg Dramaten har inlett ett samarbete med bokförlaget Novellix där skådespelare ur Dramatens ensemble har läst in noveller från förlagets utgivning. Fjorton noveller, av bland andra Sara Stridsberg, Martina Montelius och Hjalmar Söderberg, publiceras den 24 juni och kommer att finnas för fri lyssning på Dramatens och Novellix hemsidor under sommaren.

Nordisk Film har förvärvat filmrättigheterna till Klubben, Matilda Voss Gustavssons reportagebok om trakasserier och övergrepp inom ramen för en av Stockholms mest välrenommerade mötesplatser för kultur, och om krisen i Svenska Akademien. Den hyllade danska manusförfattaren Maren Louise Käehne är den som ska förvalta historien, berättar ett pressmeddelande: När Matilda Voss Gustavsson i november 2017 publicerade den första artikeln om kulturprofilen gick det inte att förutse effekten. Hennes artiklar i Dagens Nyheter fick ner Svenska Akademien på knä med resultatet att 2018 års Nobelpris i litteratur inte delades ut det året.

Gotthart kommer aldrig längre än till förstaklassFörfattare Spero EtiamUtgivningsdatum 2020Förlag MultatuliISBN 9789198596311 Love Gotthart – före detta clown, numera utbildad legitimerad lärare – kommer aldrig längre än till första klass, faktum är att till och med hans kontraktposition som förskolelärare är ostadig på grund av diverse skilda meningar mellan Gotthart och den andra personalen på skolan. Gotthart följer läroplanen, fokuserar på eleverna mer än föräldrarna och beskrivs överlag som en väldigt passionerad lärare som undervisar eleverna på ett varierat och underhållande sätt. Tyvärr uppskattas inte Gottharts sätt att undervisa – den andra personalen är redan nöjd med hur de har det, ingenting nytt eller otraditionellt är välkomnat, inga klagomål kring klätterställningar som håller på att gå sönder och särskilt inga utländska influenser (såsom nederländska sånger etc.