Filmrecension: The Jesus Rolls – vad har den att säga egentligen?

Kulturbloggen - 07 May 20 kl. 20:47

The Jesus Rolls Betyg 2 Svensk biopremiär 8 maj 2020 VOD-premiär 8 juni 2020 Regi John Turturro The Jesus Rolls är en spin-off på kultfilmen Big Lebowski, regisserad av John Turturro, som också spelar huvudroll Jesus Quintana. I Big Lebowski var den excentriske bowlaren Jesus Quintana en sidofigur, fast framträdande. Nu står han i centrum, på egna ben. Filmen får mig att känna att jag slösat bort tiden med att se den. Fortsätt läs..

Vem älskar en syndare?

apg29 - 29 May 20 kl. 11:09

Jo, det finns en!Jesus älskar en syndare!Ta emot Jesus, så blir du frälst och räddad!

Rolls-Royce Cullinan i skala 1:8

Feber.se - 25 May 20 kl. 10:40

Lika detaljrik som originalet Om man skulle ha maskinen Wayne Szalinski har i filmen Älskling, jag krympte barnen skulle man kunna krympa en Rolls-Royce Cullinan till skala 1:8 och ha som modellbil på hyllan eller leksak i sandlådan. Nu har nog inte de flesta en sådan maskin tillgänglig så därför är det ju bra att Rolls-Royce redan har löst biffen åt oss. Här ser vi deras exakta kopia på den lyxiga suven och detaljerna är helt sjuka.

320 mil genom öknen med en Rolls-Royce Cullinan

Feber.se - 04 May 20 kl. 20:00

Hur klarade lyx-suven av den behandlingen? Rolls-Royce Cullinan må ju vara en SUV men hur pallar den terräng egentligen? Det bestämde sig Emme Hall från Roadshow att ta reda på genom att ställa upp med modellen i förra årets upplaga av Rebelle Rally som är ett rally endast för kvinnor.

Ser du på Jesus eller Goliat?

apg29 - 30 Apr 20 kl. 00:33

Se till vad som tar din uppmärksamhet i dessa tider och framöver. Jesus har det som vi behöver.

Vet du varför man säger Glad Påsk?

apg29 - 08 Apr 20 kl. 01:10

Läs det fascinerande svaret här!Därför säger man Glad Påsk Vet du varför man säger Glad Påsk? - Därför att Jesus uppstod på påskdagen!

Jesus vårt hopp

apg29 - 16 Mar 20 kl. 17:21

Christer Åberg i 29 minuter.

Rolls-Royce Dawn som tvåsitsig roadster

Feber.se - 13 Mar 20 kl. 19:00

Inspirerad av 20-talet Rolls-Royce första Collection-modell för det nya årtiondet är den här - Dawn Silver Bullet Collection. Det är en Dawn som man har plockat bort baksätet från och istället gjort den till en bil för två, inspirerad av roadsters från 20-talet. Skapelsen beskrivs som "an ode to decadence, to frivolity, to heady heydays and irreverent past times.

Whispers - ett socialt nätverk för ägare av nya Rolls-Royce

Feber.se - 25 Feb 20 kl. 14:40

Socialisera med likasinnade via app Rolls-Royce har släppt en ny app som heter Whispers och den får man bara tillgång till om man har köpt en Rolls-Royce av nyare snitt. Whispers är ett socialt nätverk där du kan interagera med andra ägare och dela erfarenheter och liknande sinsemellan. Man ska även kunna dela idéer och annat direkt med styrelsemedlemmar och vdn.

Kan man göra donuts med en Rolls-Royce Cullinan?

Feber.se - 24 Feb 20 kl. 19:00

Svar ja Autocar har testat en Rolls-Royce Cullinan Black Badge och en mycket viktig sak de då gav sig på var att se om man kunde göra donuts med bilen. Och självklart kunde man det. Kanske inget man kommer få se gemene Cullinan-ägare göra och då är det bra att detta klipp finns.

Vargas & Lagola och Miriam Bryant spelar på Late Night Concert på Gröna Lund

Vargas & Lagola och Miriam Bryant spelar på Late Night Concert på Gröna Lund. Ett pressmeddelande: Live Nation och TV4:s format Late Night Concert, där 10 av Sveriges största artister ger varsin TV-sänd konsert, inspelat på Gröna Lund utan publik har senaste veckorna gjort stor succé. Nu adderas Vargas & Lagola med JUNG som gästartist och Miriam Bryant med gästartisterna Ellen Krauss och The Royal Concept till programmets line-up.

We are the One- När pandemin råder går filmfestivalerna samman

Kulturbloggen - Igår: 16:34

We are the one-digital filmfestival När alla filmfestivaler världen över ställs in på grund av Corona-pandemin blir det till att ställa om-. We are the one är den gemensamma digitala festivalen för alla filmentusiaster där ute. I vår ensamhet där hemma över en kopp te får vi avnjuta spektakulär filmkonst från hela världen.

Världspremiär för PO Enquists “Musikanternas uttåg” i Sara kulturhus

Kulturbloggen - Igår: 15:23

PO Enquist, författare till Musikanternas uttåg som har urpremiär på Västerbottensteatern hösten 2021. Författarporträtt: Magnus Liam Karlsson/Norstedts PO Enquists Musikanternas uttåg gör intåg på teaterscenen. Hösten 2021 blir det uruppförande när Västerbottensteaterns i Skellefteå sätter upp den som första egna produktion i Sara kulturhus – en av världens högsta träbyggnader som invigs samma höst.

K-G Bergströms kritikerrosade bokdebut slutsåld — förlaget trycker ny upplaga

Kulturbloggen - 01 Jun 20 kl. 13:36

Intressant i dessa tider där många kulturföretag har svåra tider att böcker går bra. K-G Bergströms kritikerrosade bokdebut slutsåld — förlaget trycker ny upplaga, berättar ett pressmeddelande: K-G Bergström har fått strålande fina recensioner för bok sin bokdebut Nöd och död. Den ryska ockupationen i norr 1809, som gavs ut i slutet av mars.

Flödande och kraftfull bebop – Samuel Olsson Quartet live

Kulturbloggen - 01 Jun 20 kl. 03:16

foto David Ståhl Samuel Olsson Quartet Unity i Göteborg 30/5 2020 För mig med liveabstinens finns lindring , ja till och med botemedel på jazzkrogen Unity. Publiken är decimerad jämfört med pre-corona, men det är bara för berörda parter att gilla läget. I helgen lirade Samuel Olsson Quartet, som skulle ha kallats coverband om de inte varit en fullfjädrad jazzkonstellation.

Berg och dalbanefärd med ambitiös hybrid – Modern Behavior av Mathias Lundqvist

Kulturbloggen - 31 May 20 kl. 04:07

Mathias Lundqvist Modern Behavior 3 Inspelad, mixad och mastrad av Jonas Olofsson i Kultivator Studio Producent: Mathias Lundqvist Behind The Beat (egen etikett) 46:00 Release: 29/5 2020 Studerar en löst sammansatt sångcykel om , enligt pressinfo, företeelser som bekräftelsebehov, könsroller, sociala medier, #metoo och främlingsfientlighet. Pianisten Mathias Lundqvist står för all text, musik samt arrangemang. Han kallar sitt verk för ett slags observerande kammarjazz.

Sven-Harrys konstmuseum öppnar igen den 4 juni

Kulturbloggen - 30 May 20 kl. 10:52

Torsdagen den 4 juni är besökare åter välkomna till Sven-Harrys konstmuseum efter att muséet hållit stängt sedan den 23 mars på grund av coronautbrottet. Sven-Harrys konstmuseum öppnar med tillfälliga öppettider under sommaren och med ett begränsat antal besökare per dag. Den populära modeutställningen Art in Fashion förlängs till den 27 september.

Titta: Gösta Berlings Saga – Basement Traps

Kulturbloggen - 30 May 20 kl. 10:17

Svenska prock- instrumentalisterna GÖSTA BERLINGS SAGA släpper sitt kommande, sjätte studioalbum “Konkret Musik” den 24 juli 2020.

Avancerad och distanserad sång på duo – Reunion av Anna Lundqvist & Jonas André

Kulturbloggen - 28 May 20 kl. 14:01

foto Miki Anagrius Anna Lundqvist & Jonas André Reunion 3 Inspelad i Yardhouse Studio utanför Stockholm i december 2019 Mixad och producerad av Jonas André & Anna Lundqvist Prophone 53:31 Release: 8/5 2020 Anna Lundqvist är uppväxt i Dalsland i musikerfamilj. Hon titulerar sig jazzvokalist, kompositör och sångcoach. Undervisar, föreläser och har gett ut två notböcker.

Dansbandet Perikles i oväntat samarbete med Helsingborgs Symfoniorkester

Kulturbloggen - 28 May 20 kl. 10:58

40-årsjubilerande dansbandet Perikles är synonymt med megahiten ”Var ska vi sova inatt”. I slutet av maj får låten världspremiär i en helt ny och mycket oväntad version tillsammans med Helsingborgs Symfoniorkester, skriver ett pressmeddelande: För ett par veckor sedan var det The Sounds nya låt Safe & Sound som fick nytt arrangemang av Jonas Nydesjö och passionerad inramning av Helsingborgs Symfoniorkester. Nu har Nydesjö satt tänderna i dansbandsklassikern Var ska vi sova inatt som fått gammal som ung att dansa runt om i landet ända sedan 1982.

Reading/Drama analys av Games på Playhouse teater betonar behovet av att vi gärna vill identifiera vår egen identitet och att tuffa stunder tvingar in oss i krigsföring vi inte vill kännas vid

Kulturbloggen - 28 May 20 kl. 10:32

Games Reading via streaming på Playhouse teatern den 26 maj 2020 Framfördes på engelska direkt från originalmanuset (baserat på en sann historia) Ca 70 minuter läsning utan paus Av Henry Naylor Regi Björn Lönner Utgångspunkten för analyserandet av texten, med hjälp av en regissör och två skådespelare, bearbetades under en dag. Konceptet innebär att man tillsammans jobbar intensivt med manuset under en förbestämd period. Vanligtvis är en ”reading” till för att snabbt tillsammans komma fram till om ett manus och dess innehåll, är tillräckligt bra för att man ska satsa på en uppsättning.

Bokrecension: Mitt liv som råtta

Kulturbloggen - 27 May 20 kl. 16:37

Mitt liv som råtta Författare Joyce Carol Oates Utgivningsdatum 2019-10-09 Förlag HarperCollins Nordic Översättare Nille Lindgren Originaltitel My Life as a Rat ISBN 9789150944273 En roman som på ett emellan plågsamt sätt, smärtsamt, får oss att uppleva världen som en utsatt, misshandlad ung kvinna tar sig igenom sin situation genom att förneka det uppenbara, genom att vägra se hur illa hon behandlas. En roman som svarar på en fråga många ställer sig: Hur kan misshandlade barn eller kvinnor (eller män) hålla fast vid och försvara den person som utsätter dem för övergreppen? Den amerikanska författaren Joyce Carol Oates är en av de mest produktiva författare som ändå håller hygglig kvalitet.

Årets upplaga av Östersjöfestivalen ställs in

Kulturbloggen - 27 May 20 kl. 15:58

Östersjöfestivalen som skulle ägt rum i augusti 2020 ställs in. Avsikten var in i det sista att i år göra festivalen helt digital, men de planeringsmässiga förutsättningarna i spåren av covid 19-utbrottet har slutligen satt stopp för det, berättar ett pressmeddelande: ‘ Vi har länge varit beredda på att genomföra festivalen digitalt, även om omständigheterna har varit svåra. Sedan utbrottet av covid-19 satte stopp för fysisk publik i Berwaldhallen har vi haft möjlighet att ge livekonserter varje vecka i P2 samt bildstreamat på Berwaldhallen Play.

Proxima

Kulturbloggen - 27 May 20 kl. 06:57

Betyg 3 Svensk Biopremiär 15 maj. Regi Alice Winocour Om man skulle sammanfatta ”Proxima” med ett citat skulle nog det följande citatet vara det allra mest passande: ”Den perfekta astronauten existerar inte. Liksom den perfekta mamman inte existerar”.

Ganneviksstipendiet 2020 till Jason Diakité, Ana Laguna, Bea Szenfeld, Enno Hallek, Michal Leszczylowski och Tilde Björfors

Kulturbloggen - 26 May 20 kl. 19:03

En förnyare av svensk hiphop och en kreatör som skapar nya världar med A4-papper, sax och lim. En dansare med mångårig karriär som har arbetat med sin samtids främsta koreografer och en upptäcktsresande i cirkusens magiska värld. En filmklippare som skapat bakom kulisserna i decennier och en konstnär vars verk vi möter varje dag i Stockholms tunnelbana.