Filmrecension: The Specials – en varm film, en ärlig film, en berörande film, en vacker film

Kulturbloggen - 30 Oct 19 kl. 19:01

The Specials Betyg 5 Svensk biopremiär i början av 2020 Regi och manus Olivier Nakache och Éric Toledano I rollerna Vincent Cassel, Reda Kateb, Hélène Vincent, alban Ivanon, Fredrik Pierrot, Suliane Brahim Det går inte att värja sig. Den här filmen drar in mig i handlingen, det känns som att jag är med där och det känns som att jag möter människorna i filmen på riktigt. Och jag tänker på filmen länge efteråt. Jag liksom studsar hem, både fylld av hopp om mänskligheten och, som den legendariske dramatikern Brecht ville, fylld av energi och lust att påverka och förändra världen och samhället. Fortsätt läs..

Ordentlig trailer för The Old Guard

Feber.se - 4 timmar sedan

Släpps 10 juli på Netflix Nästa fredag kommer vi äntligen få dra en kik på Charlize Therons nya fantasyactionrulle The Old Guard och nu har Netflix släppt en ny trailer för filmen. I The Old Guard får vi följa en grupp odödliga legosoldater vars hemligheter riskeras att röjas i samband med ett nytt uppdrag. Läs vidare och kommentera: https://feber.

Kändisar återskapar The Princess Bride

Feber.se - 6 timmar sedan

Sånt man kan ägna sig åt under isolering The Princess Bride, eller Bleka dödens minut som den har översatts till på svenska, är en film baserad på romanen The Princess Bride som William Goldman skrev 1973. Här får vi se när ett gäng kändisar återskapar scener ur den klassiska filmen som släpptes 1987. Bonusklippet på plats tre nedan är hela originalfilmen.

Trailer för The Tax Collector

Feber.se - 9 timmar sedan

Shia LeBeouf spelar hänsynslös skattmas I den nya filmen The Tax Collector får vi se Shia LeBeouf och hans "skattmas"-kompisar som jobbar för skurkuslingen Wizard i Los Angeles. I alla fall tills en gammal rival återvänder från Mexico. Synopsisen lyder så här: "David (Bobby Soto) and Creeper (Shia LaBeouf), are “tax collectors” for the crime lord Wizard, collecting his cut from the profits of local gangs’ illicit dealings.

Ny kriminalthriller-serie med Fares Fares och Johan Rheborg

Feber.se - Igår: 12:40

Här är teasern för Partisan Den 16 augusti har Partisan premiär på Viaplay. Det är en ny kriminalthriller-serie som handlar om att något döljer sig under den vackra ytan i jordbrukssamhället Jordnära. I rollerna ser vi bland annat Fares Fares, Johan Rheborg, Anna Björk och Sofia Karemyr.

Trailer för Boys State

Feber.se - Igår: 11:00

Dokumentär om ungdomar som bygger en regering Den 31 juli har Boys State biopremiär. Det är en dokumentär som handlar om ett mikro-experiment i demokrati. Varje år får nämligen 1100 stycken tonårsgrabbar i Texas i uppdrag att bygga en representativ regering från grunden.

Ozark får en fjärde och sista säsong

Feber.se - i förrgår: 18:40

Blir även seriens längsta Den tredje säsongen av Ozark hade premiär i mars och nu har Netflix bestämt att vi ska få en fjärde och sista säsong av serien. Säsongen kommer delas upp i två delar, men totalt kommer säsongen bestå av fler avsnitt än tidigare med sammanlagt 14 avsnitt. Om ni missat serien helt så kan ni kika på den precis här: Ozark på Netflix.

Nu är trailern till Cursed här

Feber.se - i förrgår: 16:30

Premiär den 17 juli Efter teasers kommer trailers som det heter. Här har vi en rykande färsk sådan för den nya Netflix-serien Cursed som har premiär den 17 juli. Läs vidare och kommentera: https://feber.

Dokumentär om återuppbyggandet av en eldhärjad stad

Feber.se - i förrgår: 13:00

Det här är trailern för Rebuilding Paradise Den 8 november 2018 började en brand att härja i staden Paradise, Kalifornien efter ett elfel. När den väl var över hade 85 stycken personer mist livet vilket gjorde detta till stadens dödligaste brand sedan 1918. Det blev också den absolut dyraste i hela världen det året.

Ny trailer för den spirituella uppföljaren till Candyman

Feber.se - i förrgår: 09:40

Tony Todd är med igen 1992 släpptes skräckfilmen Candyman och snart är det premiär för en spirituell uppföljare med samma namn. Regin denna gång har Jordan Peele stått för och i rollerna ser vi bland annat Yahya Abdul-Mateen II och Tony Todd som var med i den första filmen. Biopremiären är i september.

Klipp från andra säsongen av The Boys

Feber.se - i förrgår: 09:20

Andra säsongen släpps 4 september Amazon meddelade nyligen att den andra säsongen av The Boys kommer ha premiär 4 september och har i samband med det levererat några nya klipp från säsongen som ni kan skåda ovan och under. Läs vidare och kommentera: https://feber.

Kulturbloggen - i förrgår: 01:42

Filmrecension: Papicha – Kvinnoförtryck och begränsande normer i ett konservativt Algeriet

Kulturbloggen - 17 Jun 20 kl. 13:22

Pressbild Papicha Betyg 3 Svensk biopremiär 15 juni Regi Mouina Meddour Det konservativa Algeriet har könsstereotyper från 50-talet samtidigt sker en revolution där unga kvinnor i 20 till 30 år som fått nog av förtrycket tar till handling och ritar bröst på antifeministiska affischer, söker sig till högre utbildning eller vägrar bära slöja i det offentliga. Frihet är att bära de kläder man känner för och att dansa natten lång på klubbgolvet utan dömande blickar. Men går det verkligen att rapa eller festa sig fram till frihet?

Moderna Museet flyttar ut barnverksamheten i sommar

Kulturbloggen - 17 Jun 20 kl. 10:24

Del av Pablo Picassos skulpturgrupp Frukost i det gröna som finns i trädgården utanför museet. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet I sommar blir hela Skeppsholmen Moderna Museets verkstad! Under sommarlovet flyttar barnverksamheten utomhus och fortsätter att hålla den sociala distansen.