Filmrecension: Vivarium – Lorcan går vilse i sin egen labyrint

Kulturbloggen - 27 Apr 20 kl. 14:30

Pressbild Imogen Poots och Jesse Eisenberg i scifi-dramat Vivarium Vivarium Betyg 3 Svensk VOD-premiär 27 april Regissör Lorcan Finnegan Skådespelare Jesse Eisenberg och Imogen Poots Ett medelålders par längtar efter drömlägenheten, men istället fastnar de två i limbo i en never-ending labyrint där alla hus ser likadana ut och grannsamverkan lyser med sin frånvaro. Gemma (Imogen Poots) och Tom (Jesse Eisenberg) är paret som suktar efter “det riktiga livet” med barn, Volvo och vovve. Drömmen bli verklighet då de bjuds att inspektera en fin lägenhet ute i förorten. Men inget blir som paret tänkt sig. Fortsätt läs..

Törnskogens naturreservat – vilse två gånger på en dag

Freedomtravel - 14 Apr 20 kl. 06:00

Törnskogens naturreservat består av Södra Törnskogen i Sollentuna och Norra Törnskogen i Upplans Väsby. Här finns fin, och på sina håll riktigt vild natur. För vår del blev det också en hel del irrande och virrande.

Regissören vill inte att vi ska titta på trailern för Vivarium

Feber.se - 24 Jan 20 kl. 08:20

Så skippa det här klippet om ni inte gillar spoilers I den nya filmen Vivarium får vi se Jesse Eisenberg och Imogen Poots som letar hus i en förort. Helt plötsligt är de dock "fångade" i ett slags labyrint-liknande område där alla hus är exakt likadana. Regissörren Lorcan Finnegan uppmanar folk att inte titta på trailern eftersom den avslöjar för mycket, precis som de flesta gör.

Nedbantad ensemble känns igen – Unepidemic Sound Pt.1 – Fläskkvartetten

Kulturbloggen - 20 timmar sedan

foto Tobias Regell Fläskkvartetten Unepidemic Sound Pt.1 4 Universal C:a 16 min Release: 5/6 2020 Senaste skivan med originalmusik släpptes 2007. Sedan dess har man mestadels sysslat med att skriva för film, teater och balett.

Lyssna: Ane Brun – Honey

Ane Brun släpper sitt nya album med nyskrivna sånger höst 2020 och ska sedan ut på en lång Europaturné. Den 5 juni släpptes albumsingeln ”Honey” som är en kärlekssång till hennes unga, ljusa, energistarka – och lite oskyldiga – jag. Ane Brun berättar om låten: ”Jag är så stolt över att berätta om mitt femte singelsläpp från mitt kommande album!

Titta/Lyssna: Johnossi – Wrecking Ball

Johnossi har släppt en med ny singel ”Wrecking Ball” – och ger enlivesänd konsert från KB kvällen den 5 juni 2020. Ett pressmeddelande berättar: I slutet av februari släppte rockduon Johnossi sitt sjätte album ”Torch // Flame”. Bandet, som precis skulle ha avslutat en omfattande Europaturné, gör 5 juni en livesänd spelning från klassiska rockklubben KB i Malmö och passar även på att släppa en helt ny singel – ”Wrecking Ball”.

Vargas & Lagola och Miriam Bryant spelar på Late Night Concert på Gröna Lund

Kulturbloggen - Igår: 11:50

Vargas & Lagola och Miriam Bryant spelar på Late Night Concert på Gröna Lund. Ett pressmeddelande: Live Nation och TV4:s format Late Night Concert, där 10 av Sveriges största artister ger varsin TV-sänd konsert, inspelat på Gröna Lund utan publik har senaste veckorna gjort stor succé. Nu adderas Vargas & Lagola med JUNG som gästartist och Miriam Bryant med gästartisterna Ellen Krauss och The Royal Concept till programmets line-up.

We are the One- När pandemin råder går filmfestivalerna samman

Kulturbloggen - i förrgår: 16:34

We are the one-digital filmfestival När alla filmfestivaler världen över ställs in på grund av Corona-pandemin blir det till att ställa om-. We are the one är den gemensamma digitala festivalen för alla filmentusiaster där ute. I vår ensamhet där hemma över en kopp te får vi avnjuta spektakulär filmkonst från hela världen.

Världspremiär för PO Enquists “Musikanternas uttåg” i Sara kulturhus

Kulturbloggen - i förrgår: 15:23

PO Enquist, författare till Musikanternas uttåg som har urpremiär på Västerbottensteatern hösten 2021. Författarporträtt: Magnus Liam Karlsson/Norstedts PO Enquists Musikanternas uttåg gör intåg på teaterscenen. Hösten 2021 blir det uruppförande när Västerbottensteaterns i Skellefteå sätter upp den som första egna produktion i Sara kulturhus – en av världens högsta träbyggnader som invigs samma höst.

K-G Bergströms kritikerrosade bokdebut slutsåld — förlaget trycker ny upplaga

Kulturbloggen - 01 Jun 20 kl. 13:36

Intressant i dessa tider där många kulturföretag har svåra tider att böcker går bra. K-G Bergströms kritikerrosade bokdebut slutsåld — förlaget trycker ny upplaga, berättar ett pressmeddelande: K-G Bergström har fått strålande fina recensioner för bok sin bokdebut Nöd och död. Den ryska ockupationen i norr 1809, som gavs ut i slutet av mars.

Flödande och kraftfull bebop – Samuel Olsson Quartet live

Kulturbloggen - 01 Jun 20 kl. 03:16

foto David Ståhl Samuel Olsson Quartet Unity i Göteborg 30/5 2020 För mig med liveabstinens finns lindring , ja till och med botemedel på jazzkrogen Unity. Publiken är decimerad jämfört med pre-corona, men det är bara för berörda parter att gilla läget. I helgen lirade Samuel Olsson Quartet, som skulle ha kallats coverband om de inte varit en fullfjädrad jazzkonstellation.

Berg och dalbanefärd med ambitiös hybrid – Modern Behavior av Mathias Lundqvist

Kulturbloggen - 31 May 20 kl. 04:07

Mathias Lundqvist Modern Behavior 3 Inspelad, mixad och mastrad av Jonas Olofsson i Kultivator Studio Producent: Mathias Lundqvist Behind The Beat (egen etikett) 46:00 Release: 29/5 2020 Studerar en löst sammansatt sångcykel om , enligt pressinfo, företeelser som bekräftelsebehov, könsroller, sociala medier, #metoo och främlingsfientlighet. Pianisten Mathias Lundqvist står för all text, musik samt arrangemang. Han kallar sitt verk för ett slags observerande kammarjazz.

Sven-Harrys konstmuseum öppnar igen den 4 juni

Kulturbloggen - 30 May 20 kl. 10:52

Torsdagen den 4 juni är besökare åter välkomna till Sven-Harrys konstmuseum efter att muséet hållit stängt sedan den 23 mars på grund av coronautbrottet. Sven-Harrys konstmuseum öppnar med tillfälliga öppettider under sommaren och med ett begränsat antal besökare per dag. Den populära modeutställningen Art in Fashion förlängs till den 27 september.

Titta: Gösta Berlings Saga – Basement Traps

Kulturbloggen - 30 May 20 kl. 10:17

Svenska prock- instrumentalisterna GÖSTA BERLINGS SAGA släpper sitt kommande, sjätte studioalbum “Konkret Musik” den 24 juli 2020.

Avancerad och distanserad sång på duo – Reunion av Anna Lundqvist & Jonas André

Kulturbloggen - 28 May 20 kl. 14:01

foto Miki Anagrius Anna Lundqvist & Jonas André Reunion 3 Inspelad i Yardhouse Studio utanför Stockholm i december 2019 Mixad och producerad av Jonas André & Anna Lundqvist Prophone 53:31 Release: 8/5 2020 Anna Lundqvist är uppväxt i Dalsland i musikerfamilj. Hon titulerar sig jazzvokalist, kompositör och sångcoach. Undervisar, föreläser och har gett ut två notböcker.

Dansbandet Perikles i oväntat samarbete med Helsingborgs Symfoniorkester

Kulturbloggen - 28 May 20 kl. 10:58

40-årsjubilerande dansbandet Perikles är synonymt med megahiten ”Var ska vi sova inatt”. I slutet av maj får låten världspremiär i en helt ny och mycket oväntad version tillsammans med Helsingborgs Symfoniorkester, skriver ett pressmeddelande: För ett par veckor sedan var det The Sounds nya låt Safe & Sound som fick nytt arrangemang av Jonas Nydesjö och passionerad inramning av Helsingborgs Symfoniorkester. Nu har Nydesjö satt tänderna i dansbandsklassikern Var ska vi sova inatt som fått gammal som ung att dansa runt om i landet ända sedan 1982.

Reading/Drama analys av Games på Playhouse teater betonar behovet av att vi gärna vill identifiera vår egen identitet och att tuffa stunder tvingar in oss i krigsföring vi inte vill kännas vid

Kulturbloggen - 28 May 20 kl. 10:32

Games Reading via streaming på Playhouse teatern den 26 maj 2020 Framfördes på engelska direkt från originalmanuset (baserat på en sann historia) Ca 70 minuter läsning utan paus Av Henry Naylor Regi Björn Lönner Utgångspunkten för analyserandet av texten, med hjälp av en regissör och två skådespelare, bearbetades under en dag. Konceptet innebär att man tillsammans jobbar intensivt med manuset under en förbestämd period. Vanligtvis är en ”reading” till för att snabbt tillsammans komma fram till om ett manus och dess innehåll, är tillräckligt bra för att man ska satsa på en uppsättning.

Bokrecension: Mitt liv som råtta

Kulturbloggen - 27 May 20 kl. 16:37

Mitt liv som råtta Författare Joyce Carol Oates Utgivningsdatum 2019-10-09 Förlag HarperCollins Nordic Översättare Nille Lindgren Originaltitel My Life as a Rat ISBN 9789150944273 En roman som på ett emellan plågsamt sätt, smärtsamt, får oss att uppleva världen som en utsatt, misshandlad ung kvinna tar sig igenom sin situation genom att förneka det uppenbara, genom att vägra se hur illa hon behandlas. En roman som svarar på en fråga många ställer sig: Hur kan misshandlade barn eller kvinnor (eller män) hålla fast vid och försvara den person som utsätter dem för övergreppen? Den amerikanska författaren Joyce Carol Oates är en av de mest produktiva författare som ändå håller hygglig kvalitet.