Filmrecension: Wild Rose – En film som går rakt in i hjärtat och stannar där

Kulturbloggen - 06 Sep 19 kl. 06:35

Wild Rose Betyg 4 Svensk premiär 6 september 2019 Regi Tom Harper Rose-Lynn (Jessie Buckley) är ett rödhårigt kraftpaket som har levt sitt liv utan eftertanke. Efter ett ettårigt fängelsestraff kommer hon hem till sina två barn och sin mamma (Julie Walters). En mamma som har tagit hand om Rose-Lynns barn och har skött det mesta åt henne. Med drömmen om att få sjunga country och att få ta sig till Nashville, countryns hemstad, börjar hon om sitt liv. Fortsätt läs..

Ny trailer för Saint Maud

Feber.se - 15 timmar sedan

Verkar lite läbbig Den 3 april har den psykologiska skräckfilmen Saint Maud biopremiär och nu har man släppt en ny trailer för dessa läskigheter. I rollerna ser vi bland annat Morfydd Clark och Jennifer Ehle, regisserat har Rose Glass gjort. Läs vidare och kommentera: https://feber.

Sånger från hjärtat

Bokbloggar - 03 Feb 20 kl. 08:39

Våffelhjärtat

Bokbloggar - 23 Jan 20 kl. 06:24

Rose Namajunas är tillbaka – efter den brutala KO-förlusten

MMAnytt - 10 Jan 20 kl. 01:07

Den före detta stråviktsmästarinnan Rose Namajunas är klar för sin nästa match då det nu står det klart att hon kommer ta sig an Jessica Andrade under UFC 249 den 18 april. Namajunas kommer än en gång att stå öga mot öga mot den brasilianska slagskämpen som tog henne stråviktstiteln ifrån henne. De två möttes för första gången i maj 2019 och trots att “Thug” Rose dominerade Andrade i en och en halv rond så kom Namajunas att förlora sitt bälte genom en brutal KO-förlust i andra ronden.

Fabulös spelglädje från giganter i finurliga låtar – The Bäst Band Lajv av Mikael Ramel Band

Mikael Ramel Band Till Dej The Bäst Band Lajv 2019 5 Inspelad i april 2019 På Musikens Hus i Göteborg och Skottvångs grufva I Mariefred Bearbetning och mix: Lennart Östlund, Mungo Studio Master: Claes Persson, Mastring CRP Studio Skivbolag: Peter Holmstedt/ Paraply/ Hemifrån 56:16 / 57:46 Releasedatum: 14/2 2020 Första gången jag på allvar via stereoanläggning kommer i närkontakt med Mikael Ramels låtar, bortsett från konsert i Tonkraft (P3). Har av outgrundlig anledning aldrig införskaffat något ur hans katalog. Nu drogs jag till honom tack vare hajpen och de superproffs som utgör hans turnéband.

Utställningen “Sinnerligt” låter konsten beröra genom att få röra

Kulturbloggen - 19 timmar sedan

“Snälla rör vid konsten”. Överallt står det skrivet. Uppmanande direktiv.

Titta: Videopremiär för Lisa Montan – Höstanemon

Kulturbloggen - i förrgår: 00:08

Lisa Montan är en spännande musikskapare. Hon är den enda kvinnan hittills som varit nominerad till en Guldbagge för sin filmmusik. Hon nominerades 2015 för musiken till filmen Flockan.

Gitarrlegenden Al Di Meola till Stockholm

Kulturbloggen - i förrgår: 15:17

Få gitarrister kan mäta sig med virtuosa Al Di Meola. Den skickliga artisten firar nu 45 år på scen genom att ge sig ut på turné och kommer till Stockholm och Lilla Cirkus lördag den 9 maj. Ett pressmeddelande: Komplexa rytmiska synkoper i kombination med lyriska melodier och en sofistikerad harmoni, det är, och har alltid varit, kärnan i Al Di Meolas musik genom hela hans fyra decennier långa karriär.

Metaltown återvänder till Bananpiren i sommar – tungviktarna Slipknot klara som headliner

Kulturbloggen - i förrgår: 15:16

Hårdrocksfestivalen Metaltown är tillbaka på samma plats där det en gång började för 16 år sedan! Den 5 augusti intar festivalen återigen Bananpiren i Göteborg med ett axplock av genrens tyngsta akter. Ett pressmeddelande presenterar årets line-up: Slipknot, Max & Iggor Cavalera, Raised Fist, Avatar, Hardcore Superstar, Bombus och Nerved!

Snart premiär för dokumentärfilmfestivalen Tempo där biopubliken får möta internationella och svenska dokumentärmakare

Kulturbloggen - i förrgår: 15:14

Danskorna Louise Detlefsen, Louise Unmack Kjeldsen och Eva Mulvad är tre av de internationella regissörer som gästar årets Tempo Dokumentärfestival. De står bakom dokumentärer med vitt skilda teman som kroppspositivism (Fat Front) och att behöva fly sitt land för kärlekens skull (Love Child). Ett pressmeddelande om festivalen: Förutom dessa anländer regissörer och producenter från olika hörn av världen till Stockholm under festivalveckan, som pågår mellan 2 och 8 mars.

Fatalt sanningssökande i sevärd parabel – Misantroperna på Folkteatern

Kulturbloggen - 24 Feb 20 kl. 04:49

foto Mats Bäcker Manus och regi: Jens Ohlin Scenografi och ljusdesign: Susanna Hedin Kostymdesign: Matilda Hyttsten Mask och perukdesign: Susanne Åberg Medverkande: Nina Haber, Amed Bozan, Sara Shirpey, Emma Österlöf, Susanna Hultman, Lena B Nilsson, Sara Wikström, Benjamin Moliner, Jonas Sjöqvist och Andrea Edwards Spelas till och med 23/4 2020 Urpremiär 15/2 på Folkteaterns Stora scen i Göteborg Underrubriken på dramat lyder “det farligaste som finns är att säga sanningen. Tänker att sanning långt ifrån alltid är ett absolut begrepp. Den kan vara relativ istället för entydig.

Teaterkritik: Vakten vid Rhen – vad händer när kriget flyttar in i våra vardagsrum?

Kulturbloggen - 23 Feb 20 kl. 12:03

Vakten vid Rhen Översättning: Klas Östergren Regi: Jenny Andreasson Scenografi och kostym: Marika Feinsilber Peruk och mask: Moa Hedberg, Melanie Åberg Koreografi: Catharina Allvin Ljus: Anna Wemmert Clausen Medverkande Anise – Mia Benson David – David Book Marthe – Rakel Benér Gajdusek Sara – Melinda Kinnaman Fanny – Marika Lindström Kurt – Alexej Manvelov Teck – Andreas Rothlin Svensson Bodo – Ira Lipsker/Alexander Jernberg Babette – Juni Helander/Kerstin Linden Joshua – Rufus Vårdstedt/Olle Frelin Sverigepremiär 22 februari 2020, Lilla scenen, Dramaten Vad händer om gästfria, trevliga människor som lever lugna liv utan större bråk plötsligt hamnar mitt i ett krig? Eller när detta krig hamnar mitt i deras vardagsrum? Vakten vid Rhen av den amerikanska dramatikern Lillian Hellman hade urpremiär 1941 i New York, inte så långt innan USA gick in i andra världskriget.

Fantasifull fullträff om okuvliga pionjärer – De Vågade på Teater Jaguar

Kulturbloggen - 22 Feb 20 kl. 23:46

foto Lina Ikse Manus: Louise Juliusson & Emil Klingvall Regi: Sara Klingvall Scenografi & kostym: Heidi Saikkonen Teknik & ljus: Torben Signelius Kulin Spelas på Teater Jaguar , Storgatan 3 i Göteborg till och med 3/4 2020 Premiär: 22/2 En collageföreställning vars främsta målgrupp utgörs av elever i mellanstadiet. Det är en rapsodisk hyllning till exceptionella människor, vars epokgörande insatser gjort outplånliga avtryck. Publiken kan med fördel tillgodogöra sig De vågade på olika nivåer, beroende på mognad och förkunskaper.

Lyssna: Peter Bjorn and John – Music

Kulturbloggen - 21 Feb 20 kl. 17:06

Peter Bjorn and John släppte 21 februari 2020 låten ”Music” – sista singeln innan albumsläppet 13 mars. Peter Bjorn and John släpper i dag låten ”Music” – sista singeln innan albumsläppet 13 mars Internationellt hyllade svenska bandet Peter Bjorn and John firar 20 år i år och släpper nytt album. Albumet, som har titeln ”Endless Dream”, släpps via INGRID den 13 mars och därefter åker bandet på stor USA-turné med start i Los Angeles.

Lyssna: The Confusions – Electric

Kulturbloggen - 21 Feb 20 kl. 17:04

The Confusions har släppt sina andra singel, Electric, från kommande albumet. Ett pressmail berättar: The Confusions firade nyligen 27 år som skivutgivare och med över 200 utgivna låtar (typ 20 album om det varit album) är de något av indie ikoner med publik över hela världen. Nyligen spelade de två set med över två timmar musik för en entusiastisk publik på Tonhallen i Sundsvall från hela sin karriär.

Lyssna: Ozzy Osbourne -Ordinary Man

Kulturbloggen - 21 Feb 20 kl. 17:01

​Nu har Ozzy Osbournes nya album “Ordinary Man” släppts, den 21 februari 2020. Ett pressmeddelande skriver: Nu är Ozzy Osbournes nya album “Ordinary Man” äntligen här – Ozzys första soloalbum på tio år. Albumet innehåller givetvis singlarna “Under The Graveyard”, ”Straight To Hell”, aktuella ”Ordinary Man” feat.

Lyssna: Slowgold – Aska

Kulturbloggen - 21 Feb 20 kl. 16:59

Slowgold släppte sitt sitt sjätte studioalbum Aska den 21 februari 2020. Ett album som handlar om att göra det som krävs för att lämna en plats som tidigare känts självklar. Att släppa taget om känslorna som bemöttes i förra albumet Mörkare.

Kinesiska ambassadens nya svepande attacker mot Gui Minhai

Kulturbloggen - 21 Feb 20 kl. 16:55

Kinesiska ambassaden kommer med fler svepande attacker mot Gui Minhai, skriver Svenska PEN, Svenska Författarförbundet, Svenska Förläggareföreningen och Journalistförbundet i ett pressmeddelande: I torsdags, 20 februari, publicerade Sveriges sex största dagstidningar gemensamt ett öppet brev till Kinas president Xi Jinping. Brevet undertecknades av 30 kulturchefer, förläggare, författare, journalister, jurister och Kinakännare som krävde att den svenske medborgaren, Gui Minhai, släpps fri och att den kinesiska ambassaden upphör med sina attacker mot yttrandefriheten i Sverige. På sin hemsida har ambassaden nu svarat.

Filmrecension: The Gentlemen

Kulturbloggen - 21 Feb 20 kl. 16:45

The Gentlemen Betyg 3 Svensk biopremiär 26 februari 2020 Regi Guy Ritchie I rollerna Matthew McConaughey, Colin Farrell, Hugh Grant, Charlie Hunnam och Michelle Dockery En rolig, underhållande, smart film med några riktigt duktiga stjärnskådespelare, men grymt bra musik. Att få se Michelle Dockery från Downton Abbey som en gangsterbruk är en behållning i sig. Att se Colin Farrell som en boxningstränare med socialt engagemang och Hugh Grant som undersökande journalist med baksluga tankar och Matthew McConaughey som maffiakungen som vill gå i pension – är redan de värt biopengarna.