Filmrecension: X-men – Dark Phoenix

Kulturbloggen - 11 Jun 19 kl. 20:38

X-Men: Dark Phoenix Betyg 2 Svensk biopremiär 7 juni 2019 Regissör: Simon Kinberg Medverkande: James McAvoy, Jennifer Lawrence, Michael Fassbender, Nicholas Hoult, Hank McCoy, Sophie Turner, Tye Sheridan och Jessica Chastain Under ett galaktiskt uppdrag börjar Jean Gray (Sophie Turner) utveckla otroliga krafter som förvandlar henne till Dark Phoenix. Nu blir det upp till X-Men att bestämma om en gruppmedlems liv verkligen är värd mer än hela jordens befolkning. Om du är en serietidningsbeundrare kommer du definitivt att känna igen Dark Phoenix som är en anpassning av The Dark Phoenix Saga, en berömd X-Men-historia där makten hos Jean Gray / Phoenix (Sophie Turner) förstärks genom hennes bindning med en övernaturlig enhet så kallad Phoenix Force. Efter att ha absorberat en solflamma i kroppen binder JeanGrey sig till Phoenix Force. Fortsätt läs..

Simon Kinberg tar på sig skulden för Dark Phoenix-flopp

Feber.se - 17 Jun 19 kl. 16:15

"The movie didn’t connect with audiences, that’s on me" När filmer går dåligt på vita duken är det aldrig folket som jobbat på filmens fel, utan oftast är det Rotten Tomatoes, pirater, media eller någon annan bullshit-grej som man skyller på. Därför kommer Simon Kinbergs uttalande om Dark Phoenix som en frisk fläkt. Simon Kinberg medverkade nyligen i podcasten The Business och pratade då om den nya X-Men-filmen Dark Phoenix och den aningen tröga starten och under intervjun sades detta: “I’m here and I’m saying when a movie doesn’t work, put it on me.

The Dark Crystal-spel på gång till Nintendo Switch

Feber.se - 12 Jun 19 kl. 08:00

Turbaserat RBG-spel kommer i höst Efter det att Netflix beslutat sig för att återuppliva fantasyserien The Dark Crystal kommer nu även ett spel baserat på Jim Hensons klassiska dockfilm från 1982. The Dark Crystal: Age of Resistance Tactics är utvecklat av BonusXP samt En Masse Entertainment och presenterades under gårdagens E3-special från Nintendo. Det handlar om ett turbaserat RPG-spel där man ska styra sin armé av fantasyfigurer till seger genom att placera ut sina soldater så taktiskt så möjligt.

Ordentlig trailer för Scary Stories to Tell in the Dark

Feber.se - 04 Jun 19 kl. 14:45

Har premiär 9 augusti En ordentlig trailer har släppts för Scary Stories to Tell in the Dark och denna kan ni skåda ovan. I filmen kommer vi få möta ett gäng ungdomar som hittar en rätt oskön bok. Skräckfilmen har skrivits av Guillermo del Toro och Trollhunter-regissören André Øvredal står för regin.

Scary Stories to Tell in the Dark Official Trailer

GeekAlerts - 04 Jun 19 kl. 06:02

Today CBS Films released the Scary Stories to Tell in the Dark Official Trailer, a followup to the Teaser Trailer from March. Based on the iconic book series Scary Stories to Tell in the Dark written by Alvin Schwartz and illustrated by Stephen Gammell, this [...

Teasertreailer för The Dark Crystal: Age of Resistance

Feber.se - 30 May 19 kl. 17:15

Resan börjar 30 augusti Netflix har äntligen släppt en ordentlig trailer för den kommande filmen The Dark Crystal: Age of Resistance, vilket är en prequel till Jim Hensons The Dark Crystal från 1982. I den tio avsnitt långa serien kommer vi få möta tre unga Gelflings som får reda på hemligheten bakom Skeksis kraft och tar sig an uppdraget att rädda världen. The Dark Crystal: Age of Resistance har premiär 30 augusti på Netflix.

James Cameron snackar lite mer om Terminator: Dark Fate

Feber.se - 24 May 19 kl. 08:15

Och det gör öven regissören Tim Miller Igår släpptes den första trailern till den sjätte Terminator-filmen och här snackar producenten James Cameron lite mer om Terminator: Dark Fate. I inslaget snackar även regissören Tim Miller och Linda "Sarah Connor" Hamilton lite mer om den kommande mördarrobot-filmen. Terminator: Dark Fate har svensk premiär 1 november.

Terminator: Dark Fate – Teaser Trailer

GeekAlerts - 24 May 19 kl. 04:48

There’s a new Terminator movie coming this fall, that has Linda Hamilton and Arnold Schwarzenegger back in their iconic roles as Sarah Connor and a T-800. Check it out in the Terminator: Dark Fate – Teaser Trailer. Terminator: Dark Fate will hit theaters on November [...

Ny teaser för His Dark Materials

Feber.se - 18 May 19 kl. 08:00

Serien baserad på Den mörka materian I går dök det upp en ny teaser till BBC:s kommande tv-serie His Dark Materials vilken baseras på boktrilogin Den mörka materian. His Dark Materials utspelar sig i en alternativ verklighet där alla människor åtföljs av ett så kallat "spirit animal" som ska reflektera människans själ. I den första delen av trilogin så beger sig den unga tjejen Lyra Belacqua till Arktis där hon ska försöka hitta en vän som blivit kidnappad.

Vilken Dark Souls-boss skulle vara bäst chef?

Feber.se - 13 May 19 kl. 10:15

Lite förmiddagstrams Polygons Brian David Gilbert har levererat ett rykande färskt avsnitt av den smått vansinniga showen Unraveled och den här gången försöker Brian lista ut vilken av bossarna i Dark Souls-serien som skulle vara bäst som chef. Läs vidare och kommentera: https://feber.

Netflix och Dark Horse Comics börjar samarbeta ordentligt

Feber.se - 10 May 19 kl. 12:45

Fler Dark Horse-serier och filmer på ingång! Netflix och serietidningsförlaget Dark Horse har tidigare samarbetat med produktioner som Polar med Mads Mikkelsen och superhjälteserien The Umbrella Academy. Nu har duon bekräftat att samarbetet kommer fortsätta och bli mer omfattande i framtiden.

Omsorgsfulla visberättelser infogade i påkostad produktion – Blå moped av Christina Kjellsson

Kulturbloggen - 6 timmar sedan

Omslag Eija Salminen Christina Kjellsson Blå Moped 4 Inspelad i Studio Epidemin, Göteborg av Hans Asterberg Mix och master: Nille Perned och Maria Stålhammar Troglodyt Produktion Releasedatum: 14/6 2019 Christina Kjellsson är viskonstens grand middleage lady. Nu är hon aktuell med sin sjunde fullängdare släppt i det exklusiva formatet vinyl. I min ägo har jag genombrottsskivan Det är långt till Amerika (1995), en skiva producerad av Stefan Sundström innehållande hits som Grön turban och Finland.

Filmrecension: Yesterday – det går inte att låta bli att gilla den

Yesterday Betyg 4 Svensk biopremiär 28 juni 2019 Regi Danny Boyle I rollerna: Lily James, Himesh Patel, Kate McKinnon, Ed Sheeran, Michael Kiwanuka, Sanjeev Bhaskar, Sarah Lancashire med flera. En hyllning till Beatles och den odödliga musik dessa fyra Liverpool-musiker gav åt världen. Har någon glömt hur fantastiska deras låtar är, såväl musikaliskt som textmässigt, lär hen få en rejäl påminnelse.

Lyssna: Arizona – Nostalgic

Kulturbloggen - Igår: 16:36

”Nostalgic” är den andra singeln från den alternativa elektro-trion Arizonas kommande album som följer upp debutalbumet ”GALLERY” från 2017. Den nya singeln är den första låten som släpps efter “Hold The Line” som var samarbetet med den avlidne artisten Avicii. Inför releasen av ”Hold The Line” publicerade bandet en akustisk version av låten som de dedikerade till Tim på SPIN.

Filmrecension: Ut och stjäla hästar

Kulturbloggen - i förrgår: 06:56

Ut och stjäla hästar Betyg 4 Svensk biopremiär 20 juli Författare och regissör: Hans Petters Moland. Film baserat på en framgångsrik bok från Per Petterson med samma namn. Medverkande: Stellan Skarsgård, Tobias Santelmann, Jon Ranes, Bjørn Floberg, Danica Curcic, Sjur Vatne Brean och Gard B.

Teaterregissör Anja Suša bjuder in publik att dela sina minnen från forna Jugoslavien – inför Sverigepremiären av 3 vintrar

Kulturbloggen - i förrgår: 18:21

Teaterregissör Anja Suša, tillsammans med Storydox, Fabula Storytelling och Uppsala stadsteater lyfter fram samtida perspektiv och minnen på teaterscenen i ett unikt samarbete – publik bjuds in att delta i föreställlningsförberedande workshops i augusti, allt inför Sverigepremiären av 3 vintrar den 21 september Vi gläds åt att Anja Suša kommer tillbaka till Uppsala stadsteater, och med ännu en stark text, en Sverigepremiär av den internationella dramatikern Tena Štivičić I samband med att vi sätter upp 3 vintrar hoppas vi att Uppsalabor med minnen ifrån det forna Jugoslavien vill ta chansen att delta i workshops som blir en del av processen kring föreställningen. Petra Brylander, VD/Teaterchef, Uppsala stadsteater Vi arbetar för att lyfta fram enskilda människors berättelser och ge dem betydelse. Att göra det på teaterns arena och på detta tema är både nyskapande och viktigt.

Susanna Dahlberg undersöker kulturpolitikens maktförhållanden

Kulturbloggen - i förrgår: 18:18

Susanna Dahlberg, VD på Regionteater Väst. Foto: Ateljé Karlheden Frågan om en armlängds avstånd inom kulturpolitiken är ständigt aktuell. Beslutsfattare lyfter ofta betydelsen av att konsten måste vara fri men hur fungerar denna maktbalans i praktiken?

Succén Monicas vals kommer tillbaka hösten 2020 på Malmö stadsteater

Kulturbloggen - i förrgår: 18:15

Monicas vals med Mari Götesdotter i huvudrollen som Monica Zetterlund får nypremiär på Malmö Stadsteaters scen Hipp hösten 2020. Foto Emmalisa Pauly I höstas Malmö stadsteaters uppsättning Monicas vals ett mycket positivt mottagande av publiken. Föreställningen sågs av närmare 8.

Thom Yorke släpper nytt album

Kulturbloggen - i förrgår: 18:12

Anima är namnet på Thom Yorkes nya album som släpps vid midnatt torsdag den 27 juni via XL/Playground. Från och med den 19 juli finns albumet även tillgängligt fysiskt, där vinylupplagan innehåller en bonuslåt. Samma dag som albumsläppet bjuder Yorke på en kortfilm som delar namn med albumet och som kan ses på Netflix från och med kl 09:00 svensk tid.

Titta: Amason – Marry Me Just For Fun

Kulturbloggen - i förrgår: 18:05

Amason har släppt video till singeln “Marry Me Just For Fun”. “Marry Me Just For Fun” är andra singeln från kommande dubbelalbum som släpps i två delar, första delen släpps i augusti och andra delen våren 2020. Första singeln “You don’t have to call me” släpptes i april och gick rakt in på P3:s spellista.

Titta: trailer för 438 dagar, filmen om Martin Schibbye och Johan Persson

Kulturbloggen - i förrgår: 18:02

Den 30 augusti har filmen 438 DAGAR biopremiär. Nu har den officiella trailern släppts från filmen om journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson som sätter allt på spel i jakten på sanning under sin reportageresa till Etiopien 2011. Huvudrollerna spelas av Hollywoodsvenskarna Gustaf Skarsgård och Matias Varela som gör sin första svenska storfilm tillsammans.

Patti Smith har tilldelats årets Joe Hill Memorial

Kulturbloggen - i förrgår: 17:55

Sofia Härdig, Patti Smith och Claes Olson. Foto: Aron Mattsson Den amerikanska artisten Patti Smith har tilldelats årets Joe Hill Memorial Music Award. Priset överlämnades den 19 juni 2019 vid en privat ceremoni i samband med hennes utsålda konsert på Stockholm Waterfront.

Höstens program på Litteraturscenen: Internationell författarscen får nya grandiosa spelplatser och Klassikersalongen är tillbaka

Kulturbloggen - i förrgår: 17:45

Litteraturscenen på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm startar den 28 augusti 2019 med ett samtal mellan den kritikerrosade, debuterande författaren Emilie Pine från Irland, och SVT-profilen Jessika Gedin. Bland de mer etablerade författarna ser vi brittiske Edward St Aubyn som avslutar säsongen på Maximteatern och den amerikansk/norska Siri Hustvedt, som samtalar med artisten Annika Norlin på Konserthuset, den 30 september. I Klassikersalongen, som gör efterlängtad comeback med fördjupande samtal om litteratur, deltar bland andra författarna Tomas Bannerhed och Cilla Naumann.

Dramatens Hans och Greta får nypremiär på Orionteatern

Kulturbloggen - i förrgår: 17:41

Foto: Roger Stenberg Martina Montelius version av Bröderna Grimms Hans och Greta sätts nu upp igen på Orionteatern, fem år efter urpremiären på Dramaten 2014. För regi står Sally Palmqvist Procopé. Nypremiär den 19 oktober 2019, berättar ett pressmeddelande: Hans och Gretas föräldrar har inga pengar.

Lyssna: Joel Alme – Så kanske vinden

Kulturbloggen - i förrgår: 10:19

Joel Alme släpper nytt album i höst – den 20 juni släpptes första låten ”Så kanske vinden” och de första turnédatumen. Ett pressmeddelande: 2015 släppte Joel Alme ”Flyktligan”, hans första skiva på svenska. Det fick ett enormt fint mottagande, med fina ord från kritikerkåren, utsålda spelningar och Grammisnominering.

Recension av tv-serie: Designated Survivor säsong 3

Kulturbloggen - 22 Jun 19 kl. 17:04

Designated Survivor säsong 3 Betyg 4 Premiär på Netflix i juni 2019 Den första säsongen av Designated Survivor var intressant på flera sätt. Kiefer Sutherland spelar Tom Kirkman, en kabinettssekreterare som oväntat blir USA:s president efter en attack mot Washington dödat de flesta politiker. Varje parti ska enligt en bestämmelse placera en av sina medlemmar på ett säkert ställe när det amerikanska parlamentet har möten.