Pen tile, Galaxy Nexus och varför tekniken spelar mindre roll

Feber.se - 30 Oct 11 kl. 22:28

Pen tile eller inte pen tile... När NexusOne släpptes för två år sedan var upplösningen inte lika hög som hos kommande Galaxy Nexus, Pentile-uppsättningen gjorde att text nästan aldrig såg skarp ut och "hela och rena" färger var inte lätt att få till. Kika in pixelmönstret hos N-ettans skärm här för att få en känsla för hur mycket svart det blir prickvis om det bara ska visas en röd, grön eller blå färg. Värst blev det nästan när färgen grön visades på de skärmarna men ingen ren färg blev speciellt snygg. Fortsätt läs..

Här är Samsungs reklamfilmer för Galaxy Fold och S10-serien

Samsung lägger mycket pengar på marknadsföring och har i vanlig ordning släppt en rad reklamfilmer för sina nya telefoner. Klippen nedan tar upp den vikbara enheten Galaxy Fold, Galaxy S10-serien, samt smartklockan Galaxy Watch Active och de trådlösa hörlurarna Galaxy Buds. Är det några som redan har slagit till på en S10:a?

Norsk reklamfilm för Samsung Galaxy S10 sändes i förtid

Samsungs stora presentation går av stapeln i morgon. Medan det nästan helt har saknats läckor och rykten kring den flexibla mobilen har det mesta om Galaxy S10-serien avslöjats i förväg. Senaste läckan kommer från Norge, där TV 2 ska ha råkat spela upp en reklamfilm för Galaxy S10+ redan idag.

Jubileumsupplagan av Samsung Galaxy S10+ kan landa 15 mars

Swedroid.se - Allt om Google Android - 11 Feb 19 kl. 12:14

Bland mängden av Galaxy S10-rykten har det förekommit spekulationer kring en extra påkostad jubileumsupplaga. Specialmodellen har enligt utsago 12GB RAM, 1TB lagring, samt ett keramiskt bakstycke. Samsung tillkännagav nyligen att de har börjat massproducera 1TB V-NAND-lagring för smartphones, så om ryktet stämmer lär det användas i jubileumsupplagan.

Hans första drag: Ändrar Zlatans roll

Nyhetspressen - 10 Feb 19 kl. 10:32

Han saknades i natt.Zlatan Ibrahimovic har ännu inte gjort säsongsdebut för Los Angeles Galaxy.När han väl är tillbaka på planen kommer han göra det med bindeln på armen.

Helt ärligt: Vonn är större än Stenmark

Nyhetspressen - 07 Feb 19 kl. 14:24

En sista tävling, sedan är Lindsey Vonn slut som artist. Skador stoppar henne från att slå Ingemar Stenmarks rekord.Men det spelar mindre roll.

Rykten om Samsungs nya smartklocka Galaxy Sport

Swedroid.se - Allt om Google Android - 06 Feb 19 kl. 18:06

Samsung kommer eventuellt att visa upp en ny smartklocka under sitt evenemang om två veckor, utöver Galaxy S10-serien. Smartklockan kallas Galaxy Sport och har till skillnad mot Samsungs ordinarie Tizen-klockor inte en vridbar boett. Boetten har i tidigare modeller kunnat användas för att navigera i gränssnittet, men Galaxy Sport har till synes istället två knappar till höger om urtavlan.

Ännu fler bilder på Samsung Galaxy S10 och S10 Plus

Swedroid.se - Allt om Google Android - 01 Feb 19 kl. 12:45

Efter gårdagens läcka kommer nu ännu fler påstådda bilder på Samsung Galaxy S10 och S10 Plus. Det är enligt utsago just officiella pressbilder på telefonerna som har läckt ut i förtid. Samsung verkar vilja göra uttagen för kamerorna uppe i högra hörnet mindre synliga genom att bakgrundsbilderna är mörkare just där.

Ny bild som förmodas föreställa Samsung Galaxy S10+

Swedroid.se - Allt om Google Android - 29 Jan 19 kl. 13:09

Ett nytt fotografi som påstås föreställa Samsung Galaxy S10+ har publicerats på det kinesiska sociala nätverket Weibo. Fram med saltkaret – det är endast ett rykte, men av allt att döma är det ungefär så här S10-serien kommer att se ut. Jämfört med ryktesbilden som dök upp för någon vecka sedan har knapparna en lite annan placering och hörnen en annan utformning.

Europriserna för alla modellerna av Samsung Galaxy S10, från €1600 och nedåt

Swedroid.se - Allt om Google Android - 24 Jan 19 kl. 13:08

Priserna har skenat senaste åren i toppsegmentet, med allt kostsammare telefoner från de mest etablerade och ekonomiskt framgångsrika aktörerna. Årets mobilflaggskepp från Samsung ser inte ut att bli ett undantag, vilket förstås inte är någon överraskning. En italiensk blogg kallad TuttoAndroid säger sig ha fått tag på europriserna för de tre modellerna i S10-serien: Galaxy S10 Lite, Galaxy S10 och Galaxy S10 Plus.

Breakdance föreslås bli OS-gren

Vid Sommar-OS i Paris 2024 Branschtidningen Inside the Game rapporterar att breakdance kan bli en ny så kallad extragren under Sommar-OS i Paris 2024. Förutom breakdance har man även föreslagit att sportklättring, skateboard och surfing ska bli extragrenar i Paris, tre grenar som även kommer att vara extragrenar i Tokyos Sommar-OS som arrangeras nästa sommar. Sporterna baseboll/softboll och karate var även de uppe för diskussion att bli extragrenar i Paris men detta ratade man till slut.

Så river du av ett träningspass i bilen

Klipp från förr Ibland hinner man helt enkelt inte dra till gymmet och då kan det vara bra att veta att man faktiskt kan träna i bilen. Här får vi se tips på ett gäng olika bra övningar du kan ägna dig åt i ditt fordon. jalopnik.

Sphero RVR är en radiostyrd bil man kan programmera själv

Går även att hårdvaru-modda Det amerikanska företaget Sphero är mest kända för att ha utvecklat radiostyrda bollar och robotar men nu släpper företaget en ny typ av radiostyrt fordon. Det handlar om ett fordon som är försett med larvfötter som man kallar för RVR, något som ska uttalas som "rover". RVR fungerar precis som en traditionell radiostyrd bil men de som är lite kreativa har även möjlighet att moddda både mjukvaran och hårdvaran.

Neptunus minsta måne har fått ett namn

Säg hej till Hippocamp Organisationen International Astronomical Union har godkänt ett namnförslag för den minsta av Neptunus sju mindre månar. Månen upptäcktes av Hubble-teleskopet 2013 men har fram tills nu bara haft en beteckning, inget vettigt namn. Nu kommer hur som helst den 35 kilometer stora månen att heta "Hippocamp" vilket är ett mytologiskt djur som är hälften häst och hälften fisk, ibland även försett med vingar.

HTC släpper uppdaterad version av VIVE Focus

VIVE Focus Plus ska användas av företag HTC har presenterat en ny variant av sitt fristående VR-headset Vive Focus vid namn Vive Focus Plus. Plus-versionen kommer med ett par nya handkontroller som ska vara snäppet vassare än föregångaren. Mer specifikt registrerar de nya handkontrollerna rörelser åt sex riktningar, vilket är en uppgradering från den tidigare generationen som endast kunde hantera tre.

Chris Hemsworth kommer spela Hulk Hogan i kommande film

Spännande! Netflix har en så kallad biografisk film om Hulk Hogan på gång och nu står det klart vem som kommer att spela honom och det är skådespelaren Chris Hemsworth. Manuset ska vara skrivet av Scott Silver och John Pollono och regin väntas skötas av Todd Phillips.

Samsung Galaxy S10 blir första telefonen med stöd för WiFi 6

Framtidens trådlösa nätverksstandard igår kväll svensk tid presenterade Samsung de tre modellerna Galaxy S10, Galaxy S10+ samt Galaxy S10e. Enligt Samsung kommer de här tre modellerna bli de första mobiltelefonerna på marknaden med stöd för framtidens wifi-standard WiFi 6. WiFi 6, som fram till förra hösten hette "802.

Fritt fram att modda Paradox-spel på Xbox One

Moddar kan publicera utan godkännande från Microsoft Den svenska spelstudion Paradox har meddelat att moddningar till deras spel på PC även framöver kommer att bli tillgängliga för Xbox One-användare. Det är första gången en spelstudio och Microsoft låter användare ta del av moddar till spel utan att dessa har godkänts av spelutvecklaren och Microsoft i förhand. Bethesda har tidigare släppt moddar till Fallout 4 på Xbox One men dessa har varit tvungna att godkännas av Microsoft innan de kunde publiceras.

Vi blir allt fler människor i Sverige

Men det ökar inte lika snabbt längre Statistiska Centralbyrån har släppt befolkningsstatistik för Sverige under 2018 och folkmängden har även i år ökat, något som den gjort de senaste åren. Sista december förra året var Sveriges folkmängd 10.230.

Netflix köper in The Wandering Earth

Kinesisk scifi som verkar rätt maxad För ett tag sedan skrev vi lite om den kinesiska scifi-rullen The Wandering Earth och nu är det klart att Netflix köper in denna för visning senare i år. The Wandering Earth är den dyraste scif-filmen som någonsin gjorts i Kina och även den film som spelats in mest pengar i världen hittills i år. Filmen har legat i topp på den kinesiska biotopp-listan de senaste två veckorna och spelat in över 600 miljoner dollar.

Ze Frank ger sig på lemurer

Dessa konstiga sötnosar Fantastiska Ze Frank tar i detta avsnitt upp lemuren, ett rätt amazing djur. Lemurer bor på Madagaskar och Wikipedia säger att det finns fem släkten och 20 arter. Läs vidare och kommentera: https://feber.

Microsoft släpper HoloLens-app till Android

Få hjälp med knepiga prylar med AR-support-app Microsoft har meddelat att de kommer att släppa AR-appen "Dynamics 365 Remote Assist" till Android snart. Det handlar om en app som ursprungligen utvecklades till Microsofts AR-headset HoloLoens och som är tänkt att användas för support över distans. Med appen så ser den eller dem användare talar med hela tiden vad användaren ser framför sig.

Konsumentverket kräver Jollyroom på 3 miljoner för fusk-rea

Har brutit mot förbud Så kallad vilseledande reareklam, eller fusk-rea som man också kan kalla det, blir ett allt vanligare problem. Det handlar om att butiker säger att en vara är prissänkt fast den egentligen inte alls är det. Jollyroom fick i höstas ett interimistiskt förbud utfärdat från Patent- och marknadsdomstolen och nu anser Konsumentombudsmannen att företaget har brutit mot detta.

Skola testar ansiktsigenkänning för närvarorrapportering

Ska nu granskas av Datainspektionen På Anderstorps gymnasium i Skellefteå testar man sedan i början av året ett system som kan identifiera eleverna via ansiktsigenkänning, data som sedan används för att registrera elevernas närvaro i skolan. Detta har Datainspektionen uppmärksammat och inleder nu en granskning av skolan skriver Computer Sweden. Ranja Bunni, jurist på Datainspektionen som håller i granskningen, säger angående granskningen: "Det är uppgifter i media som kommit till vår kännedom som gör att vi nu inleder den här tillsynen.

Medhelp polisanmäler Computer Sweden för dataintrång

Efter att de avslöjat Medhelps katastrofala hantering av patientdata I veckan avslöjade Computer Sweden att miljontals samtal till 1177 Vårdguiden fanns tillgängliga för alla med en internetuppkoppling och nu polisanmäler ett av de inblandade företagen Computer Sweden för dataintrång. Det är företaget Medhelp, en underleverantör till företaget Iniera som driver 1177 Vårdguiden, som har anmält Computer Swedens chefredaktör Marcus Jerräng och journalisten Lars Dobos som var den som avslöjade härvan. De båda, och eventuellt andra personer på Computer Sweden, polisanmäls för misstänkt dataintrång, misstänkt anstiftan till dataintrång och obehörigt röjande av personuppgifter.