Recension av Kikkiland: Helvetet i Sandared känns aldrig

Kulturbloggen - 02 Mar 14 kl. 08:53

Kikkiland Av Dennis Magnusson Regi Dennis Sandin Kapellmästare Sören Sulo Karlsson Koreografi Gilda Stillbäck Regiassistent Isabelle Oldenqvist Dramaturg Marc Matthiese Scenografi/video Henrik Ekberg Kostym Patricia Svajger Mask Katrin LindAnna Lilja Ljus Ulf Englund Ljud Jonathan Assarsson Premiär Göteborgs stadsteater 1 mars 2014 Premiären blev uppskjuten två gånger. Centralgestalten Kicki Danielsson har återigen valsat runt i pressen, denna gång dock som ett oskyldigt offer för en stämbandsinfektion. Förväntningarna hade således skruvats upp ytterligare några snäpp. För egen del såg jag lite mer nollställd fram emot kortväxta kraftpaketet Danielssons deltagande, i vad hon betecknar som sitt största åtagande. Fortsätt läs..

Recension "Let it snow"

Bokbloggar - 06 Dec 19 kl. 06:00

Mannen som kom till helvetet

apg29 - 07 Oct 19 kl. 18:09

I himlen råder det tröst. Det är en plats av tröst och vederkvickelse. Men i helvetet är det en plats av plåga.

Recension "Vita löparen"

Bokbloggar - 03 Dec 19 kl. 05:00

Recension av Vei bok 2

Bokbloggar - 01 Dec 19 kl. 07:04

Autodance & Solo echo – nypremiär för två starka danssuccéer på GöteborgsOperan

Autodance av Sharon Eyal. Foto: Mats Bäcker Först ett poetiskt avsked i snöfall. Sedan en hypnotiskt suggestiv grupporganism.

Danskritik: Fredrik “Benke” Rydmans Snövit – är snygg, rolig med duktiga dansare och snygga scenlösningar.

Fredrik “Benke” Rydmans Snövit Idé och Koreografi Fredrik Benke Rydman Scenografi: Fredrik Benke Rydman och Lehna Edwall Kostym Lehna Edwall Ljus Linus Fellbom Dansare Lisa Arnold, Daniel Asamoah, Michael Buchner, Kevin Foo, Milena Jacuniak, Hanna Jansson, Daniel Koivunen, Ellen Lindblad, Martin Wallin Premiär på Dansens Hus, Stockholm, 11 december 2019 Visuellt snyggt, perfekt. Fredrik “Benke” Rydman är en av nutidens mest fascinerande regissörer och koreografer. Allt har tar tag i blir ytterst sevärt.

Filmrecension: Les Misérables – svår att värja sig emot och ger inga förenklade svar

Kulturbloggen - i förrgår: 16:45

Les Misérables Betyg 4 Svensk biopremiär 10 januari 2020 Regi Ladj Ly Ett drama som känns som taget direkt ur verkligheten och som är svår att värja sig emot. Den skildrar ungdomar, poliser och olika gäng i Montfermeil, en förort till Paris. Ett område som enligt svenska politikers ordval skulle kallas problemområde.

Vila i frid, Marie Fredriksson

Kulturbloggen - i förrgår: 12:45

Marie Fredriksson har avlidit. Ett pressmeddelande berättar att en av våra mest älskade artister, Marie Fredriksson avled på morgonen den 9 december i sviterna av sin tidigare sjukdom. Pressmeddelandet: Marie Fredriksson föddes den 30 maj 1958 i Östra Ljungby i Skåne.

Upplyftande soaré prioriterar komiska aspekten – Nya friska Tage med Kalle Lind & Mimi Terris på Nefertiti

Kulturbloggen - i förrgår: 01:30

foto Claes Decker Kalle Lind & Mimi Terris plus musiker Nya friska Tage – program om Hasse & Tage Nefertiti i Göteborg 5 Göteborgs äldsta livescen är välfylld en söndagskväll. Inte alls konstigt eftersom ämnet lockar och den som håller i trådarna är en oefterhärmligt verbal mediakändis. Andra halvan av vad manus- och bokförfattaren kallar soaré är vikt åt älskade sånger signerade enheten Hasse Alfredsson och Tage Danielsson.

Bokrecension: Klubben av Matilda Gustavsson – Må vi aldrig glömma hur en klick ur kultureliten anser sig stå över oss andra

Kulturbloggen - 09 Dec 19 kl. 14:24

Klubben Författare Matilda Gustavsson Utgivningsdatum 2019-11-20 Förlag Albert Bonniers Förlag ISBN 9789100177645 E-bok Filformat Ljudbok ISBN 9789100179878 Matilda Gustavsson fick journalistpriset för sitt avslöjande av den så kallade kulturprofilen, mannen som är gift med Katarina Frostenson, den tidigare ledamoten av Svenska Akademien. Om någon någonsin varit väl förtjänt av detta journalistpris är det Matilda Gustavsson. Hon fick 18 kvinnor att berätta om våldtäkter, hot och trakasserier som de utsatts för att kulturprofilen och inte alltför sällan under ganska öppen ridå.

Filmrecension: The Two Popes – omtumlande fantastisk

Kulturbloggen - 09 Dec 19 kl. 14:03

The Two Popes Betyg 5 Svensk biopremiär 14 december 2019 Premiär på Netflix 20 december 2019 Regi Fernando Meirelles Manus Anthony McCarten En omtumlande fantastisk film som tar upp de existentiella frågorna om vad Gud eller det gudomliga är, om att förlåta och om att acceptera livets föränderlighet. Det var länge sedan jag blev så tagen av en film. Filmen handlar om den förre påven, Benedictus (enastående och perfekt rollbesatt med Anthony Hopkins) och den argentinska kardinalen Bergoglio (suveränt spelad av Jonathan Pryce).

Knasig och oengagerande problematisering om kön – Vem är Schmitz? på Göteborgs Stadsteater

Kulturbloggen - 09 Dec 19 kl. 04:12

foto Ola Kjelbye Av: Lukas Bärfuss Översättning: Marc Matthiesen Regi: Ildikó Gáspár Scenografi, kostym: Lili Isák Mask: Katrin Lind Ljus: Tamas Bányai Komposition, ljud: Tamás Matkó Video: András Juhász I rollerna: Karin De Frumerie, Fredrik Evers, Ylva Olaison, Carl-Marcus Wickström, Emelie Strandberg, Jesper Söderblom, Victoria Dyrstad och Josefin Ljungman Spelas på Studion, Göteborgs Stadsteater till och med 8/2 2020 Nordenpremiär 6/12 2019 Lukas Bärfuss från Schweiz är en ansedd författare som belönats med ett flertal priser. I år erhöll han exempelvis det prestigefyllda och penningstinna Georg Büchner – priset. Dramatikern har fångat den ungerska regissörens intresse av flera skäl, varav jag studsar inför påståendet att Bärfuss skildrar sina karaktärer med både empati och sarkasm.

Känslosamt när världsartister hyllar musikgeniet Avicii

Kulturbloggen - 06 Dec 19 kl. 14:57

Pressbild: Aloe Blacc Avici Tribute Concert med Aloe Blacc, Rita Ora, David Guetta med flera Betyg 4 Friends Arena Inte ett öga var torrt när världsartister från alla jordens hörn, vänner till den avlidna musiklegenden och dj:n Tim “Avicii” Bergling, hyllades med en storslagen minneskonsert. Friends Arena slog publikrekord med drygt 58 000 människor som, sittandes som ståendes, njöt av en magisk kväll i nostalgins tecken. Pressbild Lena Larsson Han var 20-åringen med en vilja av stål, dj-jockeyn som omdefinierade en genre från grunden med sin egensinniga country-inspirerade housemusik.

En handelsresandes död har premiär på Malmö Stadsteater 20 december

Kulturbloggen - 05 Dec 19 kl. 17:53

Dag Malmberg spelar huvudrollen Willy Loman i ”En handelsresandes död” som får premiär på Malmö Stadsteaters scen Intiman 20 december 2019. Foto: Johan Sundell Vad är det som gör att man räknas som människa? Bilden av ett lyckligt framgångsrikt liv är vi många som klamrar oss fast vid.

Post Malone, Pearl Jam, Kendrick Lamar, Camila Cabello, The Killers, Ellie Goulding och Zara Larsson till Lollapalooza Stockholm sommaren 2020

Kulturbloggen - 05 Dec 19 kl. 17:23

Några av världens största artister; som Post Malone, Pearl Jam, Kendrick Lamar, Camila Cabello, The Killers, Ellie Goulding och Zara Larsson – tillsammans med spännande nya stjärnor och svenska favoriter – är alla en del av paketet på Lollapalooza Stockholm i sommar. Ett pressmeddelande berättar: Den världskända och internationella musikfestivalen tar plats på Gärdet, 26–28 juni 2020. Biljetter finns ute till ett Early Bird-pris.

Hållbara låtar i omväxlande sydstatsgung – Gabriel Kelley

Kulturbloggen - 05 Dec 19 kl. 15:46

foto David McClister Gabriel Kelley utan titel 4+ Inspelad i Sound Emporium och Resistor Studio, Nashville USA Mixning och producent: Lex Price Mastring: Alex McCollough True East Mastering 28:13 Releasedatum: 14/10 2019 Vid möten med personer man inte tidigare träffat är första intrycket viktigt, om än inte avgörande. Ungefär på samma sätt fungerar det när jag placerar den runda plastbiten i cd-spelaren. Avvaktar ett antal sekunder för att instinktivt reagera på vad jag hör.

Type and Tell, som ägs av Adlibris, verkar inte betala sina fakturor och går inte att ringa till

Kulturbloggen - 05 Dec 19 kl. 07:53

Type and Tell är ett företag där skribenter och författare kan publicera texter och böcker själva. Ett själv-publicerings-förlag, tycker jag man kan kalla det. Det ägs av Adlibris.

Recension av tv-serie: Home for Christmas

Kulturbloggen - 04 Dec 19 kl. 14:39

Home for Christmas Betyg 3 Premiär på Netflix 5 december 2019 Regi Anna Gutto och Per-Olav Sørensen Norge har börjat exportera en del bra tv-serier och speciellt i kategorin som skildrar ungdomar idag med serien Skam som den stora succén. Home for Christmas hör hemma i denna kategori också och är sevärd, absolut, även om den inte når samma kvalité som Skam. Home for Christmas handlar om trettioåriga Johanne som börjar känna sig pressad till att få tag på en pojkvän.

Filmrecension: Cyrano och jag – en värmande historia i höstmörkret ackompanjerad av Ravels Bolero

Kulturbloggen - 04 Dec 19 kl. 10:33

Cyrano och jag Betyg 3 Svensk biopremiär 6 december 2019 Regi Alexis Michalik En film om konsten att skriva ett mästerverk på tre veckor. Året är 1897 i Paris. Edmond Rostand (Thomas Solivérès) är en ung pjäsförfattare med ekonomiska problem och en familj att försörja.