Recension av TV-serie: Into the Night

Kulturbloggen - 05 May 20 kl. 15:13

Into the Night Betyg 4 Premiär på Netflix 1 maj 2020 Skapare Jason George Medverkande Pauline Etienne, Laurent Capelluto, Stefano Cassetti Säsong ett har sex avsnitt Ett oerhört spännande serie som förmodligen kan kategoriseras under kategorin apokalyptisk science-fiction drama thriller. Den är allt det och jag kunde inte slita mig när jag väl börjat se den och sträck-tittade hela serien. Då första säsongen bara har sex avsnitt är det möjligt att se hela serien under en kväll eller en dag på helgen. Att den lanseras nu, mitt i corona-krisen då viruset covid-19 lamslagit en så stor del av världen blir en extra knorr. Fortsätt läs..

Splinter Cell ryktas bli animerad serie på Netflix

Feber.se - 31 Jul 20 kl. 10:20

Med manus från John Wicks manusskrivare Netflix och spelutvecklaren Ubisoft har inlett ett samarbete vars syfte är att ta fram en animerad tv-serie som ska baseras på Ubisofts spelserie Tom Clancy's Splinter Cell. I Splinter Cell-serien får spelaren följa den före detta SEAL-soldaten Sam Fisher som efter sin militärtjänstgöring anslutit sig till NSA:s hemliga division "Third Echelon" där han utför diverse black ops-uppdrag. Netflix sägs redan ha beställt två säsonger på sammanlagt 16 avsnitt av serien Variety skriver vidare att John Wicks manusskrivare Derek Kolstad kommer att skriva manuset till serien.

Recension "En vårmorgon"

Bokbloggar - 31 Jul 20 kl. 06:00

Recension "Nidstången"

Bokbloggar - 30 Jul 20 kl. 06:00

Trailer till Don't Look Deeper

Feber.se - 28 Jul 20 kl. 14:40

Scifi-serie om kvinna om tror hon är en utomjording Här kommer trailern till scifi-drama-serien Don't Look Deeper där vi får följa en kvinnlig high school-student i Kalifornien. Efter en rad konstiga händelser börjar kvinnan ifrågasätta om hon är mänsklig och verkar själv tro att så inte är fallet. Don't Look Deeper började visas på den amerikanska streaming-tjänsten Quibi igår 27 juli.

Lyssna: Alanis Morissette – Such Pretty Forks In The Road

Efter över 75 miljoner sålda skivor och slutsålda turnéer världen över släpper sjufaldiga Grammyvinnaren Alanis Morissette nu “Such Pretty Forks In The Road”, som efterträder hennes Guldcertifierade topp-2-album “Havoc And Bright Lights” från 2012. Åtta år har gått sedan dess och mycket har hänt i Alanis Morissettes liv under denna tid – upplevelser som hon nu har bearbetat på sitt nionde studioalbum. Det är en tillbakablick och reflektion lika mycket som en väg framåt, som Morissette har utvecklat till elva nya låtar tillsammans med låtskrivaren Michael Farrell (Morrissey, Macy Gray, Richie Sambora) och producenten Alex Hope (Troye Sivan, Ben Platt, Tove Lo).

Stadsmuseet och Medeltidsmuseet öppnar igen 11 augusti

Efter att ha haft stängt sedan i mars på grund av coronaviruset öppnar Stadsmuseet och Medeltidsmuseet igen 11 augusti, berättar ett pressmeddelande: Om Stadsmuseet: Upplev vår stads utveckling under 500 år, nu kvällsöppet både tisdagar och torsdagar. Utställningar öppnar med Stockholmsfoto av Ulf Lundin och Lars Epstein. Det blir bland annat berättarlördagar på gården, historisk kroki och en ny föreläsningsserie om Stockholmsarkitektur med Martin Rörby.

Besökare får lära sig om linets väg till oljefärg och textil på Wanås Konst

Kimsooja, Sowing into Painting, 2020. Foto: Martin Lang. Courtesy Kimsooja Studio Med start i augusti kan besökare lära sig om linets väg till oljefärg och textil på Wanås Konst.

Mattias Carlsson tar över regin för “Jesus Christ Superstar” i Dalhalla

På grund av restriktionerna för kulturevenemang flyttades de tre utsålda konsertföreställningarna av rockoperan ”Jesus Christ Superstar” till nästa sommar. Det innebär att regissören Georg Malvius och koreografen Adrienne Åbjörn på grund av andra åtaganden inte kommer att kunna medverka. Regi och koreografi tas nu över av internationellt erkände Mattias Carlsson, berättar ett pressmeddelande: Mattias är utbildad på Balettakademiens musikalteaterlinje i Göteborg och har genom åren medverkat i en rad olika produktioner samt även arbetat med musikal, film, koreografi och krogshow.

Parkteaterns julisatsning på barnteater har gått mycket bra

Succé för Parkteaterns julisatsning på barnteater och fullspäckat spelschema även i augusti, skriver Stockholms stadsteater och Parkteatern i ett pressmeddelande: Från den 1 juli har Parkteatern spelat för barn och unga Bakom planket i Galärparken. Bland annat Cirkus Madigan, en förkortad familjeversion av förra sommarens musikalsuccé Elvira Madigan som nu också finns på skiva! Repertoaren i augusti bjuder på Clownen Manne, minimusikalerna I vår sånglåda och Fjärilar i magen båda med svängig nyskriven musik.

​Mattias Alkberg flyttar turnén till 2021 och lovar ny musik

Kulturbloggen - 20 timmar sedan

I våras släppte Mattias Alkberg “Bodensia”, sin första soloskiva på tre år. Kritikerna gillade vad de hörde. GAFFA gav skivan toppbetyget fem stjärnor, HYMN hyllade med 8/10 och DN sammanfattade sitt betyg med “får det svåra att verka extremt enkelt”.

Lyssna: Ane Brun – Take Hold Of Me

Foto: Stian Andersen Ane Brun släppte singeln ”Take Hold Of Me” den 7 augusti 2020 – nya albumet kommer i oktober. Ett pressmeddelande berättar om singeln och nya albumet: Ane Brun släpper nu sin sjätte singel, ”Take Hold Of Me”, från det ännu ej namngivna kommande albumet som släpps i oktober. Albumet är hennes åttonde och är det första med nyskrivna låtar sedan 2015:s ”When I’m Free”.

Filmrecension: Peninsula – koreansk action men rätt seg

Peninsula Betyg 2 Svensk biopremiär 7 augusti 2020 En zombiefilm om världens undergång i samband med ett virus kanske är vad biopubliken vill ha i dessa tider när världens befolkning plågas av covid 19-pandemin. Peninsula är en koreansk zombie-skräckfilm som bygger på en tidigare succéfilm, “Train to Busan”, också den en zombiefilm. “Train to Busan” har intressant och fungerade ganska väl framför allt för att den utspelade sig i stort sett på ett tåg som var på väg.

Bob hund livesänder 15 augusti

Kulturbloggen - i förrgår: 16:44

Bob hund ger en exklusiv livekonsert på Helsingborgs stadsteater 15 augusti. Foto: Anna Brånhede Bob hund är tillbaka i hemstaden Helsingborg och det med besked. Tillsammans med Helsingborgs stadsteater och Helsingborgs Symfoniorkester avfyrar de en händelserik konsert från Storans scen som livesänds digitalt, berättar ett pressmeddelande: Alltid aktuella bob hund är sextetten som återuppstått oräkneliga gånger.

Red Bull Dungen-scenen på Way Out West blir digital festival

Kulturbloggen - i förrgår: 16:41

Det blir som bekant Way Out West-festival i Slottsskogen som det brukar i augusti. Men en liten mindre digital festival blir det från en av scenerna. Ett pressmeddelande från arrangören av Way Out west berättar: Tillsammans med ett gäng vänner presenterar vi nu Red Bull Dungen Digital – en digital version av Dungenscenen som livestreamas helt gratis under ordinarie festivalhelg 14 och 15 augusti.

Filmrecension: Lolas väg till havet – öppnar för tankar, frågor och samtal

Kulturbloggen - 31 Jul 20 kl. 16:39

Lolas väg till havet Betyg 3 Svensk biopremiär 7 augusto 2020 En film som talar till känslor och får oss att känna med både Lola och hens pappa. Lola är en 18 år transperson som bor i fosterhem då hennes pappa slängde ut henne två år tidigare. Hon föddes som pojke och heter då Lionel.

Lyssna: Laleh – Vatten

Kulturbloggen - 31 Jul 20 kl. 16:21

Foto: Lost Army Laleh släppte en ny singel den 30 juli, ”VATTEN”. Ett pressmeddelande berättar: Laleh har ett sätt att skänka oss hopp, glädje och kärlek med sina låtar. Första singeln ”Det Kommer Bli Bra” från kommande albumet har redan visat att Laleh befäst sin styrka, som en av våra största artister.

Filmrecension: Unhinged – vem som helst kan bli en stalker

Kulturbloggen - 31 Jul 20 kl. 09:00

Unhinged Betyg 4 Svensk premiär 31 juli 2020 Regi Derrick Borte Han är inte vägilsk – han är rubbad. En psykologisk thriller om en vardagssituation som utvecklar sig till en livsfarlig lek med ett offer utan försvar. När den stressade Rachel tutar på bilen framför, långt och ihärdigt har hon ingen aning om vad det skall leda till.

Filmrecension: Livets bästa år – mer poesi än film

Kulturbloggen - 30 Jul 20 kl. 19:29

Livets bästa år Betyg 3 Svensk biopremiär 7 augusti 2020 Regi Claude Lelouch En poetisk, vacker skildring av livets gång. Jean-Louis sitter i rullstol på ett äldreboende i Frankrike och han har någon form av demens som gör att han inte minns, speciellt glömmer han allt i närtid. För femtio år sedan var han racerförare och vann många tävlingar.

Lyssna: Staffan Hellstrand – Du går aldrig ensam

Kulturbloggen - 29 Jul 20 kl. 20:31

Foto: Carina Hedlund Staffan Hellstrand har släppt sitt första livealbum, Du går aldrig ensam. Albumet släpptes den 24 juli. Staffan Hellstrand berättar om albumet: – Jag har turnerat som soloartist i nästan 30 år och många av konserterna har spelats in.