Recension av tv-serie: Orange Is the New Black – säsong 6 – borde varit sista säsongen

Kulturbloggen - 30 Jul 18 kl. 12:47

Orange Is the New Black – säsong 6 Betyg 3 Premiär på Netflix 27 juli 2018 Tv-serien om kvinnorna på det amerikanska fängelset Litchfield gjorde stor succé som tv-serie. Serien bygger ganska fritt på boken av Piper Kerman som förvandlade sin upplevelse som intern i en bok. Serien är betydligt bättre och mer berörande än boken. Mitt i sommarhettan 2018 släpptes nu säsong 6. Fortsätt läs..

Andra säsongen av Altered Carbon har börjat spelats in

Feber.se - Igår: 14:45

Säg hej till nya ansikten! Altered Carbon kommer som känt få en andra säsong och nu har Netflix meddelat att inspelningarna av den har dragit igång. I samband med detta har gänget släppt en teaser för den kommande säsongen där gänget introducerar några ansikten.

TV: Så golvade 12-åriga Adam tv-juryn: ”Otroligt och läskigt”

Nyhetspressen - 20 Feb 19 kl. 16:00

12-årige Adam Adolfsson både chockade och imponerade på juryn med sin vighet i tv-programmet Talang, och nu vill tyska produktionen att han ska komma till Tyskland för en tv-inspelning. På fredag avslöjas det om han är en av dem som går vidare till semifinalen i den svenska versionen..

Man in the High Castle får en fjärde säsong

Feber.se - 20 Feb 19 kl. 08:15

Men det blir också den sista Amazon har meddelat att man kommer att spela in en fjärde säsong av tv-serien The Man in the High Castle vilket även blir den säsongen som får avsluta serien om när nazisterna tog över världen. Tv-serien är en adaption av romanen The Man in the High Castle som författaren Philip K. Dick släppte 1962.

Arrested Development drar igång på Netflix igen nästa månad

Feber.se - 20 Feb 19 kl. 07:30

Avslutningen på säsong fem på ingång Netflix har meddelat att man kommer att dra igång andra delen av den femte säsongen av Arrested Development nästa månad. Nedanstående innehåller mindre spoilers. Det handlar alltså om fortsättningen på den säsongen vars första halva Netflix började sända i slutet av maj förra året.

”Ska egentligen inte kunna gå”

Nyhetspressen - 19 Feb 19 kl. 20:00

Wetterbygden Basketball tog inte bara klivet upp i den absoluta eliten med ett lag utan två förra säsongen. I tv-klippet berättar general manager Thomas Ekström och sportchefen Dennis Aulander om Huskvarnaklubbens resa mot toppen, utmaningarna längs vägen och hur det är att vara nominerad till Årets idrottsprestation vid Jönköpingsgalan den 23 februari. .

Teaterkritik: Människans Hemlighet – ett genuint försök att återge mänsklighetens kapacitet för etiska brott mot sig själv

Kulturbloggen - 9 timmar sedan

Människans Hemlighet Manus David Byrne Regi Elisabeth Klasson Översättning Joakim Siegård Musik Daniel Douhan Scenografi Pia Wiik Ljusdesign Kevin Wyn-Jones Daniel Doughan Rekvisita Maria Felldin Almgren Premiär Playhouse teater fredagen den 22 februari 2019 Att öppna sinnena för att vilja se in i flera dimensioner och samtidigt kräva nytänk av åhörare, är kvällens förutsättning på Playhouse teatern. Om man dessutom försöker att inte naivt falla in i dåliga självklarheter kring vad som är totalt etiska- eller moraliska sanningar, kommer uppsättningen att grunda sig djupare. Dogmatismer kommer inte rädda dig från att djärvt behöva tänka, åh ena sidan…åh andra sidan.

Bildgalleri: 10cc på Pustervik

Kulturbloggen - Igår: 09:01

10cc Pustervik, Göteborg 21 februari 2019 Det 10cc som idag turnerar runt har bara Graham Gouldman kvar som ende originalmedlem. Vilket inte hindrade ett fullsatt Pustervik i Göteborg att på torsdagskvällen girigt och glatt lapa i sig en glittrande kavalkad av bandets hits, de allra flesta från 1970-talets glansdagar. Medlemmar må ha både kommit och gått under åren, men soundet från scen var ändå förbluffande likt hur det en gång lät på plattorna.

Filmrecension: The Prodigy – en film vi blir rädda av för stunden men glömmer efteråt

Kulturbloggen - i förrgår: 14:06

The Prodigy Betyg 3 Svensk biopremiär 22 februari 2019 Regi Nicholas McCarthy Författare Jeff Buhler Stjärnor Jackson Robert Scott, Taylor Schilling, Peter Mooney, Colm Feore, Paul Fauteux När Sarah Blume (Taylor Schilling, The Orange är en ny svart) inser sin sons skrämmande beteende Miles (Jackson Robert Scott), måste hon bestämma sig för att ge upp på honom eller skydda honom för att då också kunna rädda sitt liv. Egentligen när vi pratar om skräckfilmer, har vi en fördom att vi pratar om något som inte har en solid och rationell grund att lita på. Den här genren av film få ofta ett betyg längre än genomsnittet.

Filmrecension: Kungen av Atlantis

Kulturbloggen - i förrgår: 13:47

Kungen av Atlantis Betyg 4 Svensk biopremiär 1 mars 2019 Manus Simon Settergren & Ursula Fogelström Foto Nils Croné Klippning Darek Hodor, SFK & Joel Brunskog Regi (Inspelning) Marina Nyström Regi (Klippning & Postproduktion) Soni Jorgensen En stark, en tragisk film om liv som det är svårt att ens föreställa sig i dagens Sverige. Själv kan jag väl placeras i facket curlingförälder, jag har väl försökt ställa upp på mina barn och underlätta för dem, försökt stå vid deras sida när det behövts. I Kungen av Atlantis får vi träffa två unga människor som inte fått chansen att börja leva sina liv utan de har fått ställa upp på sina föräldrar.

Bokrecension: Bränn alla mina brev – Alex Schulman

Kulturbloggen - i förrgår: 13:27

Bränn alla mina brev Författare: Alex Schulman Utgiven: 2018-11 Formgivare: Sigge Eklund ISBN: 9789188745149 Förlag: Bookmark Förlag Alex Schulman slog igenom med boken om sin pappa, Skynda att älska (2009), därefter kom boken om frun Amanda (Att vara med henne…2011). År 2016 kom så boken om mamman, Glöm mig. I den senaste, Bränn alla mina brev, är det mormor och morfar som står i centrum.

Filmrecension: Woman at War

Kulturbloggen - 20 Feb 19 kl. 16:00

Woman at War Betyg 4 Svensk biopremiär 22 februari 2019 Regi Benedikt Erlingsson Woman at War som vann Nordiska rådets filmpris är en underbar, annorlunda isländsk film. Island har börjat dyka upp alltmer under senare med intressanta filmer och tv-serier, ofta med unika sätt att filma och berätta på. Woman at War har Halla (spelas av (Halldóra Geirharðsdóttir) en medelålders isländsk kvinna, en engagerad miljökämpe, som huvudkaraktär.

Teaterkritik: 24 timmar Svart kvinna – Starkt och komplext om rasism och systraskap

Kulturbloggen - 19 Feb 19 kl. 22:36

Fotograf: Sören Vilks 24 timmar Svart kvinna Baserat på: Fanna Ndow Norrbys bok Svart kvinna Plats: Hallunda riksteater Regissör: Josette Bushell-Mingo Medverkande: Segal Mohamed, Doreen Ndagire, Soli Angel Myhrman, Amanda Quartey Scenografi: Lotta Nilsson Kostym och mask Isatou Aysha Jones Ljus Peter Stockhaus Längd: 1 h 15 min Urpremiär: 18 februari 2019 Vi är krigare. Vi är överlevare. Vi är drottningar.

Ingripandet – en komedi om sårbar vänskap – Skandinavienpremiär på Riksteatern

Kulturbloggen - 19 Feb 19 kl. 15:42

Ingripandet är en rapp dramakomedi som hyllar vänskapen och dess många fallgropar. Den är skriven av brittiska succédramatikern Mike Bartlett och sätts nu upp i Skandinavien för första gången. Vad händer när kärlek, livskriser och olika åsikter kommer emellan vänskapen?

Inträngande skådespelarkonst skildrar tidlös misantrop – Anteckningar från ett källarhål på Göteborgs dramatiska teater

Kulturbloggen - 18 Feb 19 kl. 16:13

pressfoto Fianna Robijn Anteckningar från ett källarhål Av: Fjodor Dostojevskij Översättning: Bengt Samuelsson Bearbetning, dramatisering och regi: Hans Blomqvist Scenografi och kostym: Fianna Robijn Mask: Sanna Ström Göransson På scen: Erik Åkerlind och Yasmina Ould el Kabla Premiär 16/2 2019 Spelas till och med 7/4 på Göteborgs dramatiska teater , Stigbergsliden 5b Dostojevskijs kortroman från 1864 sägs  förebåda tematik i kommande voluminösa verk och parodiera redan skrivna romaner. En namnlös antihjälte medger inledningsvis att han är motbjudande, fast avskyn för omvärlden lindrar samtidigt självföraktet. Mannen har isolerat sig i sitt kyffe i underjorden eftersom han prioriterar sig själv, föredrar att få slippa andras sällskap.

Urpremiär på Riksteatern för Hem – Samtida drama om döva människor på flykt

Kulturbloggen - 18 Feb 19 kl. 13:45

Bildtext: Ace Mahbaz, Amina Ouahid, Vivian CardinalFotograf: Mikael Sundberg Nu sätter Riksteaterns Tyst Teater upp föreställning Hem efter idé av Josette Bushell-Mingo. Inspirerad av verkliga berättelser från döva människor på flykt. Ett pressmeddelande berättar: Föreställningen skildrar en flykt ingen kan förklara vad som händer, eller där du inte kan göra dig förstådd.

Kvick grovkornig skrattspegel från parnassen – Lärda kvinnor på Göteborgs Stadsteater

Kulturbloggen - 17 Feb 19 kl. 15:22

foto Ola Kjelbye Lärda Kvinnor av Molière Översättning: Ulf peter Hallberg Bearbetning: Ulf Peter Hallberg / Hilda Hellwig Regi: Hilda Hellwig Scenografi: Jan Lundberg Ljus: Hans-Åke Sjöqvist Kostym: Lena Lucki Stein Mask: Christoffer Nordin Pianist: Tania Naranjo Premiär: 15/2 2019 på stora scen Göteborgs Stadsteater Spelas till och med 16/4 I rollerna: Lisa Lindgren, Reuben Sallmander, Fredrik Evers, Melina Tranulis, Hannah Alem Davidsson, Kirsti Torhaug, Fredrik Lundin, Johan Karlberg, Jesper Söderblom, Alexandra Nordberg och Ashkan Ghods I närtid har jag på teaterhuset vid Götaplatsen sett minst tre pjäser av Molière: Tartuffe, Hustruskolan och Den inbillningssjuke (den sist nämnda ett fiasko). Franske 1600-tals dramatikern som blivit synonym med någon som avslöjar hycklande maktgalningar, måste vara frestande att förflytta till nutid. Hilda Hellwig har valt att förlägga intrigen till en miljö, vars likheter med skandaler kring Svenska Akademien är lika uppenbara som avsiktliga.

Jonas Lundqvist – stor vinnare på årets Manifestgala

Kulturbloggen - 17 Feb 19 kl. 08:32

Popartisten Jonas Lundqvist tog i fredags hem två priser – årets pop och årets live – på Manifestgalan för oberoende artister. Även Sarah Klang och Cherrie tilldelades varsitt pris för bästa singer/songwriter och bästa hiphop. Sedan 2003 har Manifestgalan på årlig basis uppmärksammat oberoende artister som vpgar gå sin egen väg och som hittar hem till unga indiepopers hjärtan.

Teaterkritik: Ashes to Ashes

Kulturbloggen - 16 Feb 19 kl. 10:10

Ashes to Ashes Manus Harold Pinter Regi Jo Rideout Ljusdesign Christina Kamma Olympiateatern i Stockholm fredagen den 15 februari 2019 Föreställningen ges enbart på engelska Medverkande Louise Ryme, Pontus Olgrim Alla som någon gång kunnat läsa ett manus på originalspråk vet att det finns en stor fördel i att göra så och spela därefter, när det är möjligt. Det finns dessutom saker i det engelska språket, i Pinters version som inte riktigt går att översätta till svenska. Därför var det väldigt befriande och genuint äkta att få höra den brittiska originalversionen gestaltas på scen.

Teaterkritik: Hamlet på Dramaten med Adam Lundgren

Kulturbloggen - 16 Feb 19 kl. 10:03

Hamlet Av Shakespeare Översättning Ulf Peter Hallberg Bearbetning Sofia Jupither, Irena Kraus Regi Sofia Jupither Scenografi Erlend Birkeland Kostym Maria Geber Ljusdesign Ellen Ruge Peruk och mask Peter Westerberg, Anne-Charlotte Reinhold Premiär på Dramatens stora scen 9 februari 2019 Föreställning som recenseras: 15 februari 2019 Hamlet är en tragedi, ett drama, som talar om mänsklighetens stora existentiella frågor. I regi av Sofia Jupither och med Adam Lundgren som Hamlet ställs vi inför dessa smärtsamma, men viktiga frågor, om liv och död, om hur vi ska leva och om hämndens krafter och vad den gör med människor. Om det omöjliga att leva utan konflikter, såväl inre som yttre.