Recension av tv-serie: Tidying Up with Marie Kondo

Kulturbloggen - 11 Jan 19 kl. 15:58

Tidying Up with Marie Kondo Betyg 2 Premiär på Netflix 2 januari 2019 Nyår. Tiden på året man ska ta tag i sitt liv, göra upp nya planer för att se till att det nya året blir lite bättre än det som just passerat. Tidying Up with Marie Kondo kunde inte ha släppts på ett mer passande datum. Marie Kondo är en japansk städkonsult (hade hon varit ett par år yngre hade hon kallats influencer) som sålt 6 miljoner böcker om konsten att städa, vilket också är den svenska titeln. Fortsätt läs..

Highlander-reboot kan bli TV-serie

Feber.se - i förrgår: 16:20

There can only be one! För några år sedan blev det känt att Chad Stahelski, som bland annat regisserat John Wick-filmerna, kommer att regissera rebooten av den klassiska filmserien Highlander. I en ny intervju med Collider berättar dock Stahelski att det finns en hel del Highlander-historia att berätta och att det kan bli väldigt svårt att peta in allt i en 90 minuter lång film.

West End-succén “Kvinnan i svart” har premiär på Scalateatern 31 januari

Kulturbloggen - Igår: 11:14

31 januari 2019 har “Kvinnan i svart” premiär. Skräckföreställningen som har 15-årsgräns (11 år med vuxet sällskap) har spelats på West End och Broadway i 30 år och setts av över 7 miljoner teaterbesökare. Ett pressmeddelande berättar: Susan Hills spökhistoria har beskrivits som “a masterpiece” (The Guardian) och “entertainment at its very best” (Daily Telegraph) och nu är det dags för den svenska publiken att få uppleva den både underhållande och gastkramande spökhistorien.

Skaplig standard och frikostig budget – Krönika om P3 Guld 2019

Kulturbloggen - i förrgår: 00:13

Mwuana med crew – foto Daniel Diaz För tredje året i rad tog jag chansen att bevaka P3 Guld, vilket innebär att jag varit med de gånger evenemanget förlagts till Partille arena. Om ni anser att jag med mina 60 år är för gammal och dessutom oinitierad, kan sägas till mitt försvar att det fanns åtminstone en äldre kollega. Sedan är det förvisso sant att jag har dålig koll, även om jag fortfarande älskar musik.

Teaterkritik: Hålla andan på Dramaten – ett färgstarkt drömspel med en fascinerande blandning av magi och realism

Kulturbloggen - 20 Jan 19 kl. 10:52

Hålla andan Av Zinnie Harris Översättning Björn Sandmark Bearbetning Lena Endre, Jacob Hirdwall Regi Lena Endre Scenografi Peder Freiij Ljusdesign Emma Weil Koreograf Giovanni Bucchieri Kostym Ann Bonander Looft Peruk och mask Linda Hyllengren En färgstark föreställning om en ung kvinna som flyr genom ett Europa som faller samman. Hennes mål är att ta sig till Alexandria där hon har chans att få ett jobb och därmed uppehållstillstånd och kan få en fristad från Europa. Författaren och dramatikern Zinnie Harris drama har fått definitionen “apokalyptisk” drömspel”.

Vinnarna av P3 Guld 2019

Kulturbloggen - 20 Jan 19 kl. 02:49

Pressfoto Mattias Ahlm ÅRETS ARTIST: Fricky ÅRETS GRUPP: Hov 1 ÅRETS LÅT: Hon dansar vidare i livet – Hov 1 (text & musik Axel Liljefors Jansson, Ludwig Kronstrand, Noel Flike, Dante Lindhe & Jens Resch Thomason) FRAMTIDENS ARTIST: Sandro Cavazza GULDMICKEN: Hov 1 ÅRETS DANS: Robyn ÅRETS ROCK/ METAL: Graveyard ÅRETS POP: Linnea Henriksson Årets HIPHOP/ R & B: Z.E I de fem första kategorierna har P3-publiken röstat på egen hand. I resterande fyra har publikens och jurygruppernas röstningspoäng vägts samman.

Filmrecension: Dogman – håller inte kvaliteten till slutet

Kulturbloggen - 18 Jan 19 kl. 17:05

Dogman Betyg 2 Svensk biopremiär 15 februari 2019 Regi Matteo Garrone En stark film som är mästerlig första timmen men som sedan blir ett frosseri i våld och ganska meningslös. Det är en grym film, inte oväntat med tanke på att bakom filmen står Gomorra-regissören Matteo Garrone. Filmen tävlade i huvudtävlingenn i Cannes och huvudrollsinnehavaren Marcello Fonte vann priset för bästa manliga skådespelare.

Bokrecension: Kallbrand av Cilla och Rolf Börjlind – tidsfördriv utan alltför stora anspråk

Kulturbloggen - 15 Jan 19 kl. 14:44

Kallbrand Författare: Cilla Börjlind och Rolf Börjlind Utgiven: 2018-09 ISBN: 9789113081540 Förlag: Norstedts Om du gillade tv-serien Springfloden, en svensk deckare med Kjell Bergqvist i rollen som Tom Stilton, en polisman som blivit hemlös. Eller i alla fall i de första avsnitten i den första säsongen. Sedan dyker det upp karaktärer som påverkar honom och han blir fräschare.

Filmrecension: Beskyddarna

Kulturbloggen - 14 Jan 19 kl. 16:05

Beskyddarna Betyg 3 Svensk biopremiär den 18 januari 2019 Regissör Xavier Beauvois Med filmen Gudar och människor gjorde regissören Xavier Beauvois stor succé 2010. Ett drama om existentiella frågor och en film skapad med stor stringens. När han nu gjort filmen Beskyddarna håller han också hårt i tyglarna.

Filmrecension: Aniara – stark, vacker, poetisk, berörande, fascinerande

Kulturbloggen - 13 Jan 19 kl. 12:42

Aniara Betyg 4 Svensk biopremiär 1 februari 2019 Regi och manus: Pella Kågerman och Hugo Lilja Att göra film av en bok brukar vara en stor utmaning, i synnerhet om det är en hyllad bok med många läsare som bildat sina inre bilder av karaktärer och miljöer. Att göra film av ett episkt diktverk torde vara nästintill omöjligt om ambitionen är att fånga upp allt det viktiga och stora som dikterna förmedlar. Pella Kågerman och Hugo Lilja och skrivit manus och regisserat den svenske Nobelpristagaren Harry Martinssons världsberömda diktverk Aniara från 1956.

Bokrecension: Vegetarianen av Han Kang

Kulturbloggen - 13 Jan 19 kl. 10:04

Vegetarianen Författare: Han Kang Utgiven: 2017-01 Översättare: Eva Johansson ISBN: 9789127149090 Förlag: Natur Kultur Allmänlitteratur Upplaga: 1 “Hur kan du läsa något så hemskt?” Det var den första reaktionen jag fick när jag beskrev handlingen i Han Kangs Vegetarianen. Handlingen kretsar kring Yeong-hye som helt plötsligt bestämmer sig för att bli vegetarian.

DROm – Transcendentalt och förvirrat om vår upp-och-nervända värld

Kulturbloggen - 12 Jan 19 kl. 14:37

Utställning/konsert/performance: DROM Skapare: Peter BjurmanTonsättare: Leif JordanssonSkulptör: Torbjörn BergDROM, det till lika konstnärliga som musikaliska verket, handlar om hertiginnan som reser till fjärran land där hon omringas av märkliga ting. Peter Bjurmans uppsättning fungerar som metafor över nutidens märkliga och upp och nervända värld. Men det abstrakta, fragmentariska upplägget gör pjäsen både otillgänglig och svårgreppbar.

Kulturbloggen - 11 Jan 19 kl. 15:58

Tidying Up with Marie Kondo Betyg 2 Premiär på Netflix 2 januari 2019 Nyår. Tiden på året man ska ta tag i sitt liv, göra upp nya planer för att se till att det nya året blir lite bättre än det som just passerat. Tidying Up with Marie Kondo kunde inte ha släppts på ett mer passande datum.